Oceanus 3         UPPDATERAD 2020-01-01 17:33 BX 

 

                     
Den obligatoriska provtursbilden

Detta fartyg finns djupt i minnet. Hon skulle levereras till semestern 1969 och var också klar tills dess men på leveransprovturen kördes växeln utan olja trots att chiefen var en av Johnsonlinjens veteraner så hon låg till vår förtvivlan kvar när vi kom tillbaka från semestern. Det minns säkert Nils Olsson som var arbetsledare för montaget av motorerna som monterades på Eriksberg men provkördes i Lindholmens Motorprovningsanläggning Transporten till och från LV gick på trailer som Gamlestadens Lastbilar hyrde ut så det krävdes noggrann planering och leverans på timman för trailern var den enda som klarade en såpass tung rullande transport.

 

 

NB 626 Byggd vid Eriksbergs Varv. Hon var det största fartyg som byggts i Sverige. Hon levererades i September 1969. Hon blev ombyggd 1979 i Sydkorea där mittsektionen togs bort och dödviktstonnaget minskade från 132000 till 116000 Tdw. Hon såldes 1982 till Norlem Shipping i Singapore och omnamnades till Lantau. 1984 vidaresåldes hon till Grekland och omnamnades till Archipelagos. Hon höggs upp på Taiwan 1986. Hon hade en fart på 16 knop. Oceanus var utrustad med tre 18- cylindriga 4- takts Pielstick motorer som utvecklade 25100 hästkrafter vid 485 rpm. dessa var kopplade till en reduceringsväxel som reducerade varvtalet till 95 rpm. Oceanus hade världens största ställbara propeller med fyra ställbara blad i rostfritt stål kopplade till en axel. Maskineriet i Oceanus var planerat att kunna köras obemannat under 16 timmar, men vi som var på henne vet att det var ett ständigt bytande av utströmmare tills man började köra med rotorcap, vad jag kommer ihåg så krånglade avgasturbinerna också ganska ofta.
 
(Allt ovanstående enligt uppgifter jag hittat på någon maskinists hemsida tror jag) 

SEMT Pielstick

From Wikipedia, the free encyclopedia

 
Jump to: navigation, search

SEMT Pielstick[1] is a French diesel engine manufacturer based in Villepinte, France and owned by MAN Diesel, a subsidiary of MAN AG

SEMT Pielstick was formed in 1988 when the business was acquired from GEC Alsthom by MAN and MTU, originally as a 50/50 partnership. MAN increased its shareholding in February 1998 and in December 2006 bought the remaining 33% of the shares held by MTU, thus making MAN the sole shareholder of SEMT Pielstick. The company has been renamed MAN DIESEL SA and trades under this name.

[edit] Licensees

Pielstick engines have been/are produced by many licensees and hence are known by many different names:

 

Best.nr 626 motor nummer 1 av (3)

Själv jobbade jag då som verkstadsing. i montaget på Maskinverkstaden och hade bl.a projektansvaret för Pielstickmotorproduktionens uppläggning. En rolig och intressant tid framförallt för den härliga stämningen i gänget där aldrig något var omöjligt. Om någon som var med läser detta skicka en rad till mej på bxn@telia.com

  

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Eva Benjaminson / Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: december 27, 2019 .