601 |
Götaverkens GV-motor
Vi, Ulf Ericsson och Joakim Gräbner har läst sjöingenjörs programmet 120 poäng på Chalmers Lindholmen. Examensarbetets omfattning är 10 poäng och arbetet med att sammanställa en översikt av Götaverkens egen motorkonstruktion
har varit givande på många sätt. Speciellt intressant tycker vi det har varit att inse omfattningen och vidden av Götaverkens motortillverkning. Utan värdefull hjälp från flera personer som är väl insatta i Götaverken och deras motortillverkning hade det varit svårt för oss att komma så här långt med vår översikt. Därför vill vi passa på att framföra
ett stort tack till alla de som gjort det möjligt för oss att genomföra detta examensarbete.
Ett speciellt tack vill vi rikta till följande personer:
Lennart Sandberg, Leif Carlson och Bror Nilsson på Varvshistoriska Föreningen
Bertil Andersson och Bert Andersson på Svenska Bearing AB
Rudolfo Castex på Göteborgs Stadsmuseum
Sammanfattning Anledningen till att vi valde att göra ett examensarbete om Götaverkens GV-motor var att vi talade med Lennart Sandberg på Varvshistoriska Föreningen i Göteborg. Han var nästan säker på att det inte fanns någon samlad dokumentation över
Götaverkens egen motorkonstruktion. Detta stärkte oss i vårt arbete med att kartlägga, dokumentera och katalogisera Götaverkens GV-motor som, efter att den slutat tillverkas, tycks ha fallit i glömska. Vi har försökt att spåra upp så många motorer som möjligt, men det har varit problematiskt då det bara funnits knapphändig information att tillgå. Det som främst orsakat problem när det gäller att dokumentera GV-motorn är
att det finns många licenstillverkare och det är svårt att få fram uppgifter om deras motorer. Rapporten är koncentrerad till Götaverkens egen konstruktion av 2-takts tvärstycksmotorer och omfattar alltså inte Götaverkens övriga motorer. 1 rapporten redovisas en katalog som omfattar 1041 GV-motorer som tillverkats mellan åren 1939 och 1974. 780 av
motorerna är byggda på Götaverken och 261 av licenstillverkare. Då materialet har varit knapphändigt reserverar vi oss för eventuella felaktigheter! Summary This report is about the Götaverken GV-engine. The reason why we got interested in this engine was that we met Lennart Sandberg, an active member of the Varvshistoriska Föreningen in Gothenburg.
He told us that the Götaverken engine design has never been documented completely but that there are only fragmented surveys to be found. There has probably never been a complete documentation of the Götaverken engine design. This made us set out to survey the GV-engine designed by Götaverken. Our goal has been to try to find as many engines as possible, but this turned out to be problematic since the information available has been fragmented and bnef. Another problem, which turned out to be a major problem, has been that there are quite a few licensed manufacturers of the GV-engine and it has been difficult to find information and data about their engines. This report is focused on Götaverken’s own design of the two-stroke cross-head engine and, therefore, other Götaverken engines have not been included in this survey. In the report as many as 1041 GV-engines, manufactured between the years 1939 and 1974 are listed systematically. 780 of those engines were designed and constructed at Götaverken and 261 by licensed manufacturers.
|
Innehållsförteckning 1. Inledning 1.1 Syfte och avgränsning 1.2 Metod
2. Historik 2.1 1914 - 1929 2.2 1930-talet 2.3 1940-talet
3. Maskiner från Götaverken 3.1 1950-talet 3.1.1 Tjockoljedrift 3.1.2 Överladdning 3.1.3 Experimentmotorn 3.1.4 Turbomatad diesel 3.1.5 Produktions- och konstruktionsutveckling 3.2 1960-talet 3.2.1 Konstruktion och uppbyggnad 3.2.2 Turboladdad dieselmotor 3.2.2.1 Två system 3.2.2.2 Enkla handgrepp 3.2.2.3 Som en reamotor 3.2.2.4 Mycket väsentligt 3.2.2.5 Enbart uppladdade 3.2.3 Högre effekter 3.3 Götaverken-motorn 25 år 3.3.1 Nya dieselmotorer 3.3.2 Den första japanska GV-motorn 3.4 Svetsade stativ till tvärstycksmotorer 3.5 Konstruktion
4. Sammanställning av GV-modeller
5. Sammanställning av Götaverkens motortillverkning
6. Slutsats |