Lindholmen i modell

Av Holger Karlsson

Ur "Varv" 1998 sidan 23 - 27

 

Den som vill veta hur det såg ut på Lindholmens varv på 1920-talet kan nu få studera det på en modell. 1 två år har en grupp ur Varvshistoriska Föreningen arbetat med modellen, och de har ambitionen att gå vidare med de andra storvarven.

Gruppen bildades i mars 1996 och bestod då av Leif Janred, Elmer Jönsson, Lennart Lidén, Lennart Martins, Roland Nyström, Erik Ohlund och Holger Carlsson, sammankallande.

Gruppens ambition var att reparera modeller och att bygga skalmodeller av Göteborgsvarven. Syftet var att på detta sätt förmedla kunskap till kommande generationer om varvens storhetstid på 1960talet.

Vi insåg ganska snart att vi behövde en lokal för att kunna arbeta. En sådan var inte lätt att finna eftersom kostnader, lämplighet m.m. skulle stämma med våra önskemål. Under tiden vi sökte lokal gjorde vi studiebesök och samlade in foton och ritningar m.m.

Av en händelse kom gamla Kyrkbyskolan upp som förslag. Lundby Hembygdsförening hade övertagit skolan och vi erbjöds slöjdsalen. Salen var i mycket nedgånget skick, och vi skulle själva få iordningsställa den. 1 september besökte gruppen slöjdsalen och beslut fattades: Vi kör igång!

Lokalen renoverades

1 oktober samma år satte vi igång. Vi knackade och slog ner gammal puts, slammade, kalkade och målade. Arbetet tog både hösten och vårterminen 1997. Parallellt jobbade Elmer Jönsson hemma i sin verkstad med vad han kände för. Vårt påbörjade projekt kallade vi för Projekt Lindholmen, och avsikten var att bygga en modell av Lindholmens Mek. Verkstad 1925 i skala 1:250.

Elmer är nestor i gruppen och mycket kunnig. Han kommer ihåg hur det såg ut på den tiden. Egna upplevelser och fotografier som hans far tagit ger bra underlag. Fadern var verkmästare på varvets maskinavdelning under 1920-talet.

Under sommaren 1997 reste Elmer Jönsson och Lennart Lidén till  Engelsberg, där Johnson-koncernens centralarkiv finns. Avsikten var att komma över foton och annat material från Lindholmens Mek. Verkstad från 1920-talet, men de fann inte vad de väntat sig. Resultatet blev ganska magert, och vi fick fortsätta att söka ytterligare material och information i Göteborg.

Då vi startade arbetet hösten 1997 fick vi tyvärr det tråkiga meddelandet att Leif Janred var svårt sjuk och inte i stånd att medverka i gruppen. Senare på hösten avled han. Vi saknar honom alla. Leif var en tillgång i gruppen och en glad vän. Han fick tyvärr aldrig se några av Lindholmen - modellerna.

Både Skateberg och Slottsberg

Genom Stadsbyggnadskontoret fick vi planritningar över Lindholmen - området på 1920-talet, och med ledning av dessa kunde vi bestämma grundplattans storlek för vår modell. Skateberget och Slottsberget växte fram. Vi utökade bottenplattan så att även färjeläget med tilläggsplatsen Hisingsstad kom med. De stämde mycket väl med den kalkerade planritningen.

Visning på Lindholmen

Under våren 1998 var modellen uppbyggd så långt att den kunde visas upp på en utställning på Lindholmens Kunskapscentrum. Besökare uppskattade modellen. Det är i dag viktigt att modellen finns, för nästan allt från den tiden är borta från området. Från 1920-talet är endast en byggnad kvar, disponentvillan, Torrdockan finns också kvar från den tiden.

Småpill kompletterar

Vi är nu inne på höstterminen 1998. Under sommaren har Elmer och Erik varit flitiga och jobbat vidare med småpill, ritat fönster, riggat fartygsmodeller, tillverkat kranar m.m.. Gruppens arbete fortsätter, men tyvärr har Lennart Martins problem med sina ögon och kan inte längre deltaga i det praktiska arbetet. Roland Nyström har av annan anledning lämnat arbetet, men både han och Lennart stödjer projektet även i fortsättningen så långt de kan. Vi vill rikta ett stort tack till dem för vad de hittills gjort.

Projekt Götaverken

Projekt Götaverken har nyligen tagit sin början. Den 21 oktober anskaffade vi planritningar över Götaverkens område 1960. Skalan på modellen har efter noggrant övervägande bestämts till 1:400. Förvarings och hanteringsmöjligheterna gör att vi måste begränsa oss till denna skala. Vi kan nu hälsa Björn Horn välkommen i gruppen. Björn har varit verkmästare för driftsavdelnigen på Götaverken och det han inte vet om varvet är lätt räknat. Välkommen Björn!

Vi har från gamla varvsanställda fått berättelser om Lindholmen 1920 och böcker från varvsgjutarna. Vi har också fått en mycket fin fotoserie om Götaverken år 1970 och ett band med varvskören m.m. Men som alla vet, mer vill mer ha. Kom gärna med foton, berättelser från verkstad och kontor och annat som handlar om varven Alla varv skall ju presenteras så småningom.

Besök oss gärna. Vi finns på plats onsdagar kl.1O-13, höst och vårterminer. Väl mött i slöjdsalen, Gamla Kyrkbyskolan!

För modellbyggarna

Holger Carlsson.

Anm. 2001 Modellen har varit utställd på Terra Novavarvet på Eriksberg och senast på Stadsmuseets där Varvshistoriska Föreningen hade en visning på torget kallad STORVARVSEPOKEN I GÖTEBORG 22 nov. - 2 dec 2001En bild av modellen nästan färdig. Här kommer färgbild senare som togs i samband med vår utställning

E-post
YOUR E-MAIL ADDRESS

(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way for us to answer your mail)

Meddelande message

PUSH BUTTON TO SEND

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Eva Benjaminson / Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007 .