EN MASTHUGGSPOJK BERÄTTAR

Bildandet och de första åren

Av Lars Härneman

Ur "Varv" 1998 sidan 14 - 17

 

 

En viktig uppgift för Varvshistoriska Föreningen är att bevara personliga minnen hos f.d. varvsanställda. En av dem som berättat om sitt varvsliv är ÅKE BÖRJESSON, som började som märkpojk på Götaverken och slutade som företagets förhandlare.Åke Börjesson

Det var 1926 som jag började på Götaverken, sedan jag varit och pratat med anställningschefen. Då var jag 15 år. Det var ju naturligt att gå till Götaverken för jag kom från Masthugget, där vi bodde i Slaktarns hus på Repslagaregatan. Det var ett hus med nio uppgångar och sex lägenheter i varje, utom i den där slakteriet låg. Vad jag minns var det ingen familj där som hade mindre än tre ungar, så jag hade gott om lekkamrater.

På varvet började jag som hantlangare och märkpojk i plåtslageriet. Men ganska snart fick jag flytta över till nitarelagen som nagelapa, dvs. jag langade nagel till nitarna.. Lönen var 35 öre i timmen, vilket blev 16,80 i veckan. Det var faktiskt ganska bra betalt för ett 16-årig pojk, särskilt som det kunde bli ett tillägg på 20 % ibland.

*****

Så småningom flyttades jag över till dockorna, där det fanns många svåra jobb. Att krypa ner i en bottentank som hade ungefär en meter mellan botten och mellanbotten, och kravla genom manhål efter manhål i spanten med ett stearinljus som enda ljuskälla var inte så roligt. Tankarna var nersmetade med olja och när glödande naglar fick oljan att koka rök det så att ögonen bara rann.

Som hantlangare till reparationsplåtslagare gällde det att kunna använda släggor och de andra redskap som behövdes för att forma fartygsplåten. Eftersom de tydligen tyckte att jag kunde hantera släggan fick jag så flytta till spantplan, där det också behövdes stadiga pojkar.

Det var ett oerhört varmt jobb. Spanten drogs glödheta ur spantugnen för att sedan formas på spantplan efter mallar. Det var jobbigt och slitsamt och vi bockade också plåt till propellerhylsor som ibland värmdes i stora koksgrytor.

Vid sjösättningar skulle fartygen kilas upp, dvs lyftas så att all stöttning under skrovet kunde tas bort och fartyget helt vilade på slädarna, som det sedan skulle glida av stapeln på.

Det var ju många ton som skulle lyftas med kilarna och vi från spantplan, som arbetade med slägga varje dag, fick det värsta jobbet, att kila längst akterut, där det var svårt att komma åt och man nästan måste stå på knä och slå. Det var ett svettigt jobb, som tog några timmar.

När jag började på varvet hade jag förstås bara folkskolan bakom mig. Så jag började nu att läsa på GTI, på aftonskola. Jag tyckte att det gick ganska bra, utom med matten. Jag hade ju så dålig grund, så den var besvärlig, och jag fick arbeta mycket med den. och så fick jag hjälp av en studiekamrat, en grek .Några terminer läste vi på GTI, några på NTI och några på Chalmers.

 Ovan Åke Börjesson 1998, nedan samme Åke på spantplan 1942

Det var jobbiga år. Från varvet gick jag till skolan och från den kom jag hem halv tio, och då satte jag mig för att gå igenom det vi arbetat med i skolan den kvällen. Jag var redan gift och hade två barn, så när jag var klar på GTI efter sex år var jag verkligen glad. Och jag var den förste i vår familj som tagit någon examen!              

I och med Metall-strejken 1945 slutade jag på Götaverken och började i stället på en mindre firma på Marieholm, som också sysslade med fartygsreparationer. Efter den gick jag till Electrolux och deras verkstad i Getebergsäng, gamla Bohus Mekaniska. Då var det tal om att Electrolux skulle flytta sin kylskåpstillverkning dit, och jag blev en av dem som fick åka till fabrikerna i Stockholm och Motala för att lära mig allt om kylskåp. Men det blev inget av med kylskåpstillverkningen i Göteborg, och istället sålde Electrolux verkstaden till Saab.

Ungefär samtidigt fick jag se att Götaverken annonserade efter folk till sin tidsstudieavdelning, som var nystartad och leddes av Jan Olrog. Jag sökte dit, fick jobb och 1953 var jag alltså tillbaka till Götaverken.

Detta var under den tid när MTM var i ropet. Detta var ett system som innebar att arbete skulle delas in i små delar som skulle mätas och tas tid på och som var avsett att rationalisera produktionen och ge grund för ackordsbetalning. Vi hade lärare från USA här för att lära oss detta nya, som det arbetades ganska mycket med. Men så småningom visade det sig att systemet inte passade för den typ av tillverkningar som vi hade Götaverken.

Från tidsstudieavdelningen flyttade jag ganska snart över till förhandlingssekretariatet, där min uppgift blev att sköta förhandlingarna med Verkstadsklubben.

En fördel hade MTM: det gick att räkna ut lönerna med hjälp av en särskild räknesticka, som Götaverken tog fram.

De förhandlingsresultat som sekretariatet kommit fram till togs sedan upp med varvschefen som då var Göran Måhlén - tillsammans med  överingenjörerna för varje avsnitt och blev antingen godkända eller ajournerade till nästa sammanträde.

Detta nya arbete innebar att man ständigt måste lära sig mycket nytt, som kom med nya avtal och regler på arbetsmarknaden. Då och då kallade vi på sekretariatet också in cheferna för att vi i vår tur skulle sätta dem in i vad som var nytt. 

Eftersom jag arbetat så mycket ute på varvet kände jag ju många av gubbarna och visste mycket om hur arbetena gick till och därmed visste jag ju vad jag talade om i förhandlingarna. Vid ett tillfälle hade vi en diskussion om hur lång tid som krävdes för att sätta upp en apparat som användes för att döma upp ändarna på panntuber. Jag menade att det gick att klara mycket fortare än vad klubbens förhandlare påstod. För att lösa tvisten tog jag helt enkelt upp en sådan apparat till kontoret där vi förhandlade, och ovan som jag var gick det ändå på bara fem minuter, snabbare till och med än vad jag sagt från början. Då höll ju Verkstadsklubben med, förstås.

Min princip var att alltid vara helt ärlig, att aldrig försöka lura klubbens förhandlare. Och när jag gick med pension 1976 fick jag en gåva av klubben och avskedsorden: -Du är nog det enda tjänsteman som någonsin fått något av oss! 

E-post
YOUR E-MAIL ADDRESS

(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way for us to answer your mail)

Meddelande message

PUSH BUTTON TO SEND

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Eva Benjaminson / Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007 .