ERIKSBERGS MEKANISKA VERKSTAD

Nybyggnadsverksamhet och leveranser 1970-talet

Rune Olsson

Ur "Varv" 1995 sidan 29 - 33

 

Antalet leveranser per år varierar, under 1970 levereras sex fartyg, antalet stiger sedan till tio 1971 medan det under 1972-73 levereras åtta respektive nio för att sedan 1974-75 stiga till 11 respektive 10 fartyg per år. Sedan börjar nedtrappningen. 1976-1977 levereras fem fartyg per år. under 1978 fyra fartyg och under 1979 ett fartyg. Totalt levereras under perioden 69 fartyg. Av leveranserna går 15 till Sverige. 20 till Norge, 13 till England och fyra till vardera Frankrike, Portugal och Grekland. Tre leveranser går till USA. Dessutom går två leveranser till vardera Italien och Schweiz. En leverans går till vardera Finland och Danmark. Av de svenska leveranserna går tio till de olika Broströmsbolagen, tre till Transatlantic och två till Salén. Under perioden är de största norska beställarna Ole Schröder med fem leveranser, Wilhelmsen, Odd Berg och Bendixen med vardera tre leveranser samt Klaveness med två leveranser. Övriga norska beställare tar en leverans vardera. Av de engelska leveranserna går sex till BP, och tre till Cunard.

Fördelningen mellan olika fartygstyper är 51 tankfartyg, varav 20 produkttankers och nio solventtankers. Därutöver nio OBO-fartyg och ett malmtankfartyg samt två bulkfartyg och sex Ro/Ro-fartyg. Tankfartygen är i storlekar mellan 15500 och 409000 tDW, medan malmtankfartyget är på 282500 tDW. OBO-fartygen är på 150000-155000 tDW, bulkfartygen på 31900 tDW och Ro/Ro-fartygen på mellan 20600 och 22000 tDW. Tre av tankfartygen och ett av OBO-fartygen är turbindrivna.

1970 levereras det första i en ny serie på fem solventtankers på 23500 tDW till olika samseglande norska och svenska rederier. Det första är Nb 642. M/T Anco Swan. till I Bugge och det sista Nh 647, MIT Anco Sea. till Klaveness år 1971. Skrovet till Nh 647, är byggt på Division Lindholmen. År 1971 levereras två tankfartyg på 15550 resp. 15800 tDW, Nb 654. M/T Bruce Torres, och Nb 655, M/T Bruce Soverino. Skroven till dessa byggs på Finnboda Varv.

Leveranserna av produkttankfartyg i 24000-tonsserien fortsätter med tre fartyg till Cunard åren 1971-72. Totalt har nio fartyg av denna typ levere­rats sedan 1968, sista leveransen i serien är Nb 653, M/T Luminetta. Last­förmågan ligger mellan 23900-25000 tDW. Två av dessa fartyg, Nb 652, M/T Lumen, och Nb 653, är byggda och utrustade på Division Lindholmen.

Leveranserna av den serie tankers som började med Nh 626, M/T Oceanus, fortsätter 1971 med Nb 639, M/T Kronoland, på 131450 tDW. Fram till 1977 levereras sedan ytterligare 18 fartyg, så att serien totalt kommer att omfatta 20 fartyg. Sist av dem är Nb 697. M/T Gorm, på 135900 tDW. Last­förmågan för de övriga ligger mellan 131350-136100 tDW. Alla utom Oceanus, som drivs av tre Pielstickmotorer, är försedda med dieselmotorer av långsamtgående typ. För denna serie byggs åren 1970-1977 två hela skrov, Nb 666, MT Marao, och Nb 677, MT Marofa, samt tre förskepp, Nb 640, M/T Markland, Nb 667 M/T Montemuro, och Nb 691, M/T Erika, på Lisnave.

Nb 658, M/T British Dart under provtur.

År 1972 påbörjas leveranserna av en serie på sex produkttankfartyg på mellan 25500-25700 tDW till BP. Först ut är Nb 658, M/T British Dart och sist är Nb 676, M/T British Fal, som levereras 1974. Tre av dessa Nb 658, M/T British Dart och Nb 659. M/T British Test, samt Nb 661, M/T British Trent, byggs och utrustas på Division Lindholmen medan skrovet till Nb 675, MT British Wye, och Nb 676, British Fal, byggs på Eriksberg men utrustas på Lindholmen. År 1975 levereras ytterligare två fartyg av denna typ, nu till Papachristidis i Montreal, Nb 695, M/T Kotuku, och Nb 696. M/T Kuaka.

År 1974 levereras den första av en större typ solventtankers på 33950 tDW till Ole Schroeder. Den första av dessa är Nb 680, M/T Carbo Sierra, och den sista är Nb 682, M/T Osco Sailor, som levereras 1975. Tre av dessa

Nb 679, M/T Cargo Stripe. Nb 681, M/T Osco Spirit, och Nb 682. M/T Osco Sailor, byggs och utrustas på Division Lindholmen.

1974 levereras det första i en ny serie produkttankfartyg, Nb 683, M/T Mercury, på 31800 tDW. Totalt sju fartyg av denna typ levereras till olika rederier, det sista av dessa är Nb 708, M/T Atland, som 1979 som det sista nybygget från Eriksberg, levereras till ett partrederi, hälftenägt av Rederi AB Ejdern och Broströms.

    Nb 680, M/T Osco Spirit till ankars.

År 1976 tas ett nytt stort hopp i storlek då Nb 694, T/T Naiva, en turbintanker på 323100 tdw som det enda i denna storlek, levereras till Soponata, Lissabon. Ett nytt storleksrekord slås sedan 1978 då Nb 698. T/T Nai Genova, och Nb 699, T/T Nai Superba, på 409400 tDW, levereras till Navigazione Älta, Genua. Framdrivningsmaskineriet består av en GE turbin på 44000 EHK, vilket ger en fart av 16,2 knop. Förskeppet till Nb 698 är byggt på Lisnavevarvet. De två fartyg i samma storlek, Nb 692 & Nb 693, som fanns i order för Livanos, blev avbeställda.

1970 levereras varvets första OBO-fartyg. Nb 636. T/T Siljestad, Det är på 151600 tDW och turbindrivet. Totalt levereras tre fartyg av denna typ, de två övriga som är på 149950 respektive 153300 tDW och levereras till Wilhelmsen, är emellertid utrustade med långsamtgående dieselmotorer. Sist av denna typ är Nb 638, M/T Turcoman.

En ny serie OBO-fartyg påbörjas med leveransen av Nb 64], M/T Koll, på 155750 tDW, 1972. Av denna typ byggs totalt sex fartyg, det sista är Nb 669, M/T Lappland, på 155040 tDW, som levereras 1974. Samtliga dessa är utrustade med långsamtgående dieselmotorer. För tre av dessa, Nb 648, M/T Jedforest, Nb 656. M/T Naess Viking och Nb 668, M/T Atland byggs skroven av Lisnave.

Nb 665. M/T Svealand, en malmtanker på 282450 tDW. levereras 1973 till Broströms. Det är vid leveransen världens största fartyg av denna typ och försett med världens största dieselmotor, en EMV/B&W 10K98GF på 38000 EHK. Det är också det största fartyget under svensk flagg.

Åren 1977-78 levereras två isförstärkta bulkfartyg på 31900 tDW till Broströms. De är en del av uppgörelsen om överlåtelsen av varvet till staten. Fartygen är Nb 704, M/S Thuleland, och Nb 705, M/S Columbialand.

Under 1971 levereras tre RO/RO-fartyg på 20225-20650 tDW. Med tre Pielstickmotorer på totalt 25900 EHK gör de 21,7 knop. De första är Nb, 645. M/S Paralla, och Nb 646. M/S Allunga. till Transatlantic och det sista Nb 657, M/S Dilkara, till Cunard Line.

Under åren 1972-73 levereras tre RO/RO-fartyg av en något större typ, till Scanaustralgruppen, (Transatlantic, Danske Ostasiatiske och Wilhelm-sen). De tre är Nb 662, M/S Barranduna. Nh 663, M/S Lalandia och Nb 664, M/S Tombarra. Fartygen är på 22000 tDW, tre Pielstickmotorer på totalt 27000 EHK ger en fart av 22,7 knop.

     Nb 636, M/T Siljestad under girprov.

Sammandrag av 105 års nybyggnadsverksamhet.

Totalt har under dessa år levererats 587 fartyg och båtar, varav 12 örlogs fartyg till svenska marinen. Till detta kommer ett antal pråmar och pontoner av olika slag, tre flytdockor för egen räkning samt två jagarskrov som byggts som underleverantör till Götaverken respektive Kockums. Motsatt har en del av skroven till levererade nybyggen byggts av andra varv. (se not l). Av fartygen är 201 tankfartyg i storlekar mellan 13500 -400000 tDW och 196 lastfartyg i storlekar upp till 22000 tDW. Av ångslupar av olika slag levereras på 1870-90-talet 28 stycken. Fram till 1920-talet levereras också 22 bogserbåtar och 33 skärgårds- och passagerarebåtar. I leveranserna ingår också 36 kylfartyg, levererade mellan 1930-1970. Under 1970-talet levereras också nio OBO-fartyg i storlekar mellan 150-155000 tDW.

Av leveranserna har de flesta, 311 stycken gått till svenska beställare, medan 186 gått till Norge. Till Danmark har 21 fartyg levererats medan 32 gått till England. Övriga leveranser har huvudsakligen gått till andra Europeiska länder och USA, samt enstaka leveranser till Canada, Israel och Nya Zeeland.

Av de svenska kunderna genom åren är Broströms störst med 94 leveranser, varav två små motorbåtar. Sedan kommer Transatlantic med 28 leveranser, Salén med 19 och Svenska Lloyd med 10 leveranser. Bland de norska kunderna märks främst Wilhelmsen med 29 leveranser. Odd Berg med 16 och Klaveness med 11 leveranser. Sedan kommer Leif Höegh och Fearnley og Eger med vardera 9 leveranser, Olsen og Ugelstad och Hjalmar Björge med vardera 8 samt Sigvald Bergesen och Peter Meyer med vardera 7 leveranser. Andra stora kunder har varit BP med sju leveranser och Mobil med fem leveranser.

Not l. Av ovannämnda fartyg är inte alla byggda på Eriksberg. Så t ex utrustade varvet på 1880-90-talet ett antal skrov, kompositfartyg. där skroven byggts på träskeppsvarv. År 1957 levererades ett fartyg där skrovet byggts i Finland. Under tiden som Eriksberg var delägare i Uddevallavarvet byggdes här både skrov och komplett utrustade fartyg. De av Uddevallavarvet helt byggda fartygen är inte medräknade i Eriksbergs leveranser. Från det Eriksberg övertagit Lindholmens Varv 1970. fram till 1976, byggdes ett skrov och åtta komplett utrustade fartyg här. Dessutom utrustade Lindholmen två skrov som byggts på Eriksberg. De fartyg med EMV:s Nb-nummer som levererades från Lindholmen är inräknade i Eriksbergs siffror ovan. Det är däremot inte de kylfartyg till Sovjet, som Lindholmen hade i order före sammanläggningen med Eriksberg. Från Lisnavevarvet levererades åren 1970-1978 totalt två hela skrov och sju förskepp.

Not 2. I artikeln ovan har som leveransland angetts det land där ägarerederiet är hemmahörande, inte fartygets registreringsland eller ett brevlåderederi i t ex Panama eller Liberia.

Källor:

Beckholmen: Torpet

Mattson: Huset Broström

Eriksbergs pressklippsamling i Celsius Centralarkiv

Aktuellt Eriksberg-Lindholmen 1970-1974

EMV AB, Verksamhetsberättelser 1970-1979

Svensk Sjöfartstidning 1970-1979

Skeppsbyggaren 1975-1979

E-post
YOUR E-MAIL ADDRESS

(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way for us to answer your mail)

Meddelande message

PUSH BUTTON TO SEND

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007 .