Av Douglas Falkman
Ur "Varv" 199
4 sidan 9 - 15I
"VARV 1993" berättade Tore Nyström om en rekordreparation på
Eriksberg. Även Götaverkarna var emellertid kända för sina snabba
reparationer. Som exempel skall här erinras om följande spänningsfyllda dagar
på Götaverkens reparationsavdelning. Året är 1935 och kampen om
reparationsobjekten stenhård.
I
Svensk sjöfartstidning den 16 oktober detta år läses följande:
Wilhelmsens
motor fartyg "Temeraire " räddade på söndagsaftonen i Engelska
kanalen 14 man av besättningen på tankfartyget "Barfonn" av
Stavanger. Kl. 21.50 observerades "Barfonn" i brand efter en
explosion. "Temeraire" gick genast till assistans och tog ombord
"Barfonns " besättning med undantag av tre man, inklusive andre
styrman, vilka saknades. Tankmotorfartyget "Barfonn", som då var ett
av världens största tankfartyg och lastade 14800 ton, levererades från Götaverken
till Skibs A/S Dalfonn i Stavanger den 14 maj 1931. Brittiska torpedjagaren
"Wrestler", som tillkallats jämte en bogserbåt hade tidigt på måndagsmorgonen
tagit "Barfonn" på släp. Senare på dagen meddelade Lloyds att man
erhållit följande telegram från "Wrestler":
"Barfonn
tagen på släp med aktern före. Branden avtager. Tre besättningsmän har
omkommit". På måndag morgon inkom Barfonn för egen maskin till Portlands
hamn.
Olyckan
utlöser naturligtvis en febril verksamhet hos rederiet och Lloyds och de
europeiska varven inbjudes att lämna anbud på reparationen.
Offerten
från Götaverken kommer snabbt och koncis. Upphovet till den var en man som
gjort sig känd för sina djärva satsningar, ingenjör Henrik D Norman,
en både andligt och fysiskt storvuxen viking, van att bli åtlydd, alltid på
jakt efter objekt att fylla varvets kajer och dockor med. Fast besluten att ta
hem spelet lägger han ett bud, som av de insiktsfulla betecknas som en
hissnande blandning av tro på det omöjliga och gambling. Därmed går "Barfonn"
till Götaverken, dit det inkommer den 31 oktober.
Omfattningen
av förödelsen på det "skadeskjutna" fartyget, som uppenbarades i
hela sin vidd efter docksättningen, kom många att skaka på huvudet. Efter 40
dygn skulle Barfonn vara klar att gå till sjöss. Skrovskadorna var så svåra
att, sedan deformationerna skurits bort, förpiken blev stående för sig uppstöttad
på kölblocken.
Fartyget
vid kaj, troligen i Portland. Däcket för om däckshuset är som
synes helt uppbrutet och tillskrynklat.
Låt
oss nu ägna en stund åt att fundera över vad som kom Norman att förlita sig
på framgång i det pokerspel, som verksamheten på den internationella
reparationsmarknaden är. Med den praxis som då rådde, och måhända också
med tanke på nyttan av att förankra sin djärva satsning hos folket, hade
han vänt sig till verkmästaren för reparationsplåtslagarna. Karl
Kristensson, "Kalle skägget" kallad. Denne hade börjat från
botten i företaget och genom självstudier lagt en stabil grund för den
position som blev hans. Tidigt verksam inom "facket" hade han under en
period varit verkstadsklubbens ordförande. Han åtnjöt ett grundmurat förtroende
från sina förmän och omfattades av en till entusiasm gränsande uppskattning
av plåtslagarna. Nu står han inför uppgiften att, förlitande sig på sin
chefs uppgifter eller, kanske troligare, av ren lojalitet göra gemensam sak
med anbudsläggaren - chefen. Som betydelsefulla tillgångar räknade dessa män
medarbetarnas positiva inställning till företaget, detta en följd av företagsledningens
allmänna policy att undvika konfrontationer och främja samarbete. Samt, av avgörande
betydelse för anbudets uppföljning, förlitandet på den organisationsenhet,
speciellt inriktad på snabba reparationer, som vuxit fram under ledning av
varvsingenjörer och arbetsledare, lojalt understödda av verkstädernas
nybyggnadsproduktion. För att i någon mån göra dem rättvisa som de båda
toppstrategerna på avdelningspyramiden förlitade sig på, skall, till nöje för
dem som ännu minns denna hektiska tid då det osannolika blev sannolikt, påminnas
om några namn på de beprövade och skickliga yrkesmän som deltog.
Där var nestorn bland förmännen, Janne Falk. En rese till skåning, vid behov vikarierande verkmästare. En vältalare av rang, som kunde förgylla samvaron i mindre och stora sällskap, men också finna de rätta orden i allvarliga sammanhang. Trots en skada på ena ögat var hans skärpa på det andra ögat så bra att han ägde en nästan klärvoajant förmåga att se vad som tilldrog sig i hans omgivning. Förvisso en ovärderlig tillgång i den miljö där han rörde sig. Så har vi den till synes lugne och kallt kalkylerande Gunnar Boman, hallänningen från Falkenberg. Hans galla kunde blossa upp och i ett förödande ordflöde drabba den eller dem som rubbat hans planer och stört materialflödet till hans avsnitt. Framtida verkmästare och, efter Carl Thorsson, vald till ordförande för Götaverkens Arbetsledarekår. Som nybliven arbetsledare finner vi Algot Hansson, Lindholmsgrabben, vars förmåga att stimulera sina medarbetare i framtiden skulle tillföra honom stora och spännande ombyggnader och haveri reparationer. Efter Gunnar Bomans pensionering, verkmästare. Vidare har vi den auktoritative kraftkarlen Gunnar Andreasson samt Evald Torkelsson. Alla dessa tillsammans ett perfekt fungerande lag.
Skadorna
på fördäcket vid ankomsten till Götaverken den 31 oktober. Foto:
Eric Lindström.
Ett
par av männen bakom prestationen. Till vänster Karl Kristensson, till
höger Gunnar Boman.
Så
har vi kommit till pyramidens bas, varpå reparationens slutresultat beror. Av
dessa kan vi här endast påminna om ett fåtal av alla dem som medverkade i
en prestation som ännu, efter nära 60 år, framstår som oslagbar. Ernst
Johansson var den som nämndes med respekt av alla. Inte allenast för den lätthet
varmed han rörde sig i projektionernas värld, där buktiga ytor och kluriga plåtkonstruktioners
utbredning till planimetri hörde till kunnandet, utan också den nobla hållning
som var hans personlighet. Albert Strömvall...När Transatlantics
inspektör Furu kom till varvet med något sig anförtrott fartyg ur
Transflottan var hans stående fråga:
"Kan
jag få Albert Strömvall, han kan allt och vet allt och gör allt som jag vill
ha det". "Gick det så fick han naturligtvis det", sa Gunnar
Boman en gång under ett förtroligt samtal, "sådant förstår du, befrämjar
sämjan när uppgörelsen skall träffas". Erik Green....En
ritningstydarnas mästare.
Han
var den som i stora sammanhang fick etablera sig vid en ledig märkplats i
verkstaden där han på plåtar och spant omsatte malltillverkarnas och
ritningarnas intentioner för bearbetningen. "Sven Mölndal"
Johansson hörde till Kalle Jemins (Johnsonlinjen) favoriter och hade kontroll
av "Plimsollmärken" och djupgåendemärkning som specialitet. En flyhänt
utövare av såväl grov som tunnplåtslageri. Fritjof Mattson våren av
Janne Falks män, välkänd på avdelningen, alltid redo att offra sin fritid för
jobbet Att inte kunna gå till jobbet en enda morgon av årets alla arbetsdagar
skulle säkerligen varit en katastrof för honom. Med var också "Långe-Gunnar"
Fredriksson, "Lille-Anders" Johansson, "Långe-Anders"
Gunnarsson, "Kalle-Zander" Andersson, bröderna Sven och
Thorsten-"Shellack" Svensson, "Tjocke-Harry" Larsson,
"Allan-Banan" Larsson, Alf "Bassis" Andersson
och Henry" Jeppe" Jeppsson, Einar"5raz(7" Jansson,
Henry "Slumpen" Holmberg, Knut Hagström, Herbert "Snövit"
Andreasson, Roland "Charmon" Nilsson, "Långe-Gustav"
Johansson, "Olle-Petter" Olof Pettersson, J O "Lille Bäckman",
"Jonne Benjamin" John Benjaminsson , Lennart "Biffen"
Rutgersson samt Oskar "Lingon" Johansson.
"Harry-Sörhallen" Berntson och "Lindholms-Oskar" Persson, var två utomordentligt skickliga plåtslagare hantverkare som själva byggde sina kostersmycken, inbitna seglare och "Frammare", som de var. Oskar är borta men Harry B (nu 85) kan du, om du har tur, möta i trakterna kring Wieselgrensplatsen. En annan veteran, Ragnar Andersson (nu 92), tidigare nitarekontrollant, har vid det här laget slutat mata duvorna från en bänk på Brunnsbotorget och "permanentat" sig i höghuset intill, med vidsträckt utsikt över hamnen och sin gamla arbetsplats. Intellektuellt klar är han en allvetare på Götaverkshistoria. Många fler av dem som var med, varav de flesta gått bort, får lämnas åt framtiden, kanske kan de nämnas i något annat sammanhang.
Arbetet
i full gång den 13 november. Skadade delar är bortbrända, nya skott och spant
har rests. På bilden syns den ångkran som placerades på dockvallen för att
öka lyftkapaciteten. Foto:
Eric Lindström.
Diskussion
över en spantruta på mallvinden 1941. Till vänster Arvid Andersson, till höger
Viktor Göransson, l mitten syns Henry Magnusson som, från 1920 fram till sin
pensionering 1955, svarade för Götaverkens linjeritningar.
Alla
var de "jagade" av omtanken att tid skulle lämnas till efterkommande
grupper, nitare, svetsare, elektriker, rörläggare m fl, att fullfölja den process
som skall föra fartyget tillbaka till klassningssällskapets, i detta fall
Lloyds registers högsta klass, "Full Scantling Vessel 100A+".
Inledningen till aktiviteterna börjar när anbudet antagits och utlöser något
som kan liknas vid vad som händer då man petar med en käpp i en myrstack. Då,
som i detta fall, fartyget är ett Götaverkenbygge har ritkontoret mobiliserats
för ritningskopior, så ock mallvinden för framtagning av lagrade mallar; ett
fögderi som förvaltas av "Arvid på mallvinn", alias Arvid
Andersson. Suverän tolkare av fartygsarkitekternas innersta tankar,
materialiserade i malltillverkning.
Så
snart fartyget anländer till varvet påbörjas "rivningen" av
explosionsskadade delar. För forcering har en extra kran lyfts upp och
placerats på dockans yttre vall. Nu har förmodligen också besiktningen av
skadornas omfattning avslutats i närvaro av representanter för rederi, varv
och klassningssällskap. Beslut om skiftgång är fattat och verkställt.
Arbetsfördelningen mellan arbetsledarna har överenskommits. Plats i
verkstaden har beretts av ansvarige verkmästaren, minnesfenomenet Viktor Göransson,
"Viktor-Göran"'. En företagets outtröttlige tjänare, i ständig
verksamhet på sitt väldiga ansvarsområde, där alla knutar löses upp och
kinkiga personalfrågor förpassas. Samspelet med övriga yrkeskategorier är
problemfritt. Så har som så många gånger förr, och som skall ske många gånger
till, laget samlats och "Operation Barfonn" börjat. Den skall slutförd
leva i minnet i många år hos dem som medverkade. Värt att nämna är den anda
av stolthet och tillfredsställelse som besjälade alla över att ånyo få visa
att Götaverkens plats i den europeiska ligan av framstående reparations varv
var berättigad.
Och
de lyckades! Efter 37 dygn, tre dygn före utlovad tid, kunde varvet lämna över
"Barfonn" till dess ägare. Inga tal hölls. För alla dem som medverkat
var att lyckas belöning i sig. Söndagen den l december lämnar så "Barfonn"
Götaverkcn, klar att gå ut och hämta en ny last.
PS.
En
tid efter att ovanstående nedtecknats stötte jag ihop med honom, Henry Jeppson,
pensionerad reparationsplåtslagare (nu 80). Han hade börjat på Götaverken
som nagellangare 1930 och så småningom kommit över till plåtslagaregruppen.
Vi kom att tala om "Barfonn".
"Jo,
jo men, där va ja mä, säjer "Jeppe", Dä va dom som galna allihop.
De va la Norman å Kalle som kokat ihopet!
Men
då skulle du vatt mä på "Granville" året före' Hele stäven
uppifrå å ner va intryckt. Sju dar. Tänk daj de, sju dar.
Två
tiotimmarsskift å övertid på de. Klyset va förvärmt när de kom ner från
renseriet, några timmar innan tiden gick ut. Kalle stög över oss när vi drog
dom siste bullarna. Men de gick!
Å
Forster låg ute på älven varje da och kolla oss. Dom sa att han begärt tie
dar". (Kalle är naturligtvis Karl Kristensson och (Svante) Forster var vid
denna tidpunkt varvsingenjör på Eriksberg.)
DF.
Källor:
Svensk Sjöfartstidning 1935 nr 42, s 790.
"Götaverken 1841-1941",GV nr 8.
"Götaverken", publ. nr 391.
Samtal
och intervjuer samt mångårigt samarbete med medverkande.
Douglas
Falkman, sentida efterträdare till Karl Kristensson, har egna erfarenheter
av det hektiska livet på reparenterna. Han är född i Masthugget 1914 och anställdes
i plåtslageriet på Götaverken 1937. Blev förman där 1952 för att 1967
efterträda Algot Hansson som verkmästare för reparationsavdelningen.
Pensionerad 1976.