JUBILEUMSUTSTÄLLNINGEN 1923

och Göteborgsvarven

Av Rune Olsson

Ur "Varv" 1994 sidan 44 - 45

 

 

Vid firandet av Göteborgs 300-årsjubileum 1923 var minnesutställningen en viktig del. I utställningen ingick en stor sjöfartsavdelning. För utformningen av denna svarade ett särskilt utskott inom Föreningen Göteborgs Sjöfartsmuseum. Utskottet bestod av dr Hugo Hammar, ordf. skeppsredare Werner Lundqvist och rådman Helmer Sundstedt samt kapten Olof Traung, sekreterare och verkställande ledamot. I Sjöfartsavdelningen, rum 179, hade Eriksberg, Götaverken, Lindholmen och Lundby Mek. Verkstad samt Koc­kums egna montrar med produkter som de hade att erbjuda. Här fanns bild­material, ritningar och modeller visande både varven, dockorna och en del av de fartyg som byggts på respektive varv. Dessutom fanns i rederiavdelningen ett stort antal modeller av fartyg byggda vid de svenska varven.

Av Göteborgsvarven hade Eriksberg i sin avdelning ställt ut en modell över dockorna med inneliggande reparenter, dessutom en modell av Måseskärs fyr samt ett tiotal fartygsmodeller. Bland bildmaterialet fanns ett par panoramor över varvet, tagna 1915 resp. 1923, verkstadsinteriörer, foto från sjösättningar och provturer mm.

Lindholmen ställde ut ett 40-tal modeller av civila och marina fartyg. I bildmaterialet, som omfattade omkring 60 bilder, fanns foton visande var­vet och fartyg byggda vid varvet..

Lundby Mek. Verkstad ställde ut ett par modeller samt ett tiotal foton av bogserbåtar som byggts vid varvet.

Götaverken ställde ut en modell av varvet samt ett 40-tal modeller av levererade fartyg. I bildmaterialet som omfattade ett 70-tal bilder fanns vyer över varvet, verkstadsinteriörer samt foton på levererade fartyg. I hall nr 9, som omfattade Järn- & Stålmanufaktur, ställde Götaverken ut värme­pannor och radiatorer samt smidesjärnsfönster.

I hall nr 11, "Stora maskinhallen", hade Götaverken dessutom ställt ut ett helt dieselmotormaskineri, avsett för M/S Nanking. Fartyget, som hade nybyggnadsnummer 372, var ett linjefartyg på 9800 tDW, som strax efter nyåret 1924 levererades till AB Svenska Ostasiatiska Kompaniet. Genom tillmötesgående av Dan Broström fick varvet senarelägga leveransen av fartyget så att maskineriet kunde ställas ut under sommaren.

Utställda modeller och liknande kom efter utställningens stängning att ingå i Göteborgs Sjöfartsmuseums samlingar.

Maskineriet utställt i Industrihallen. De båda huvudmotorerna var 4-takts tvärstycksmotorer av Burmeister & Wains typ 740/1100 X 6, med luftinsprutning. De utvecklade 2000 IHK vardera, motsvarande totalt 3000 AHK, vid 100 varv/min. Till vänster om huvudmotorn står tre hjälpmotorer av typ 325/350 H 2, med påbyggd luftkompressor och kopplade till var sin generator med effekten 65 kW, varvtal 325 v/min. Bortom hjälpmotorerna syns eltavlan och på andra sidan av huvudmotorn skymtar startluftbehållare mm. 

Källor:

Utställningskataloger II & III

Götaverkens arkiv  

 

E-post
YOUR E-MAIL ADDRESS

(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way for us to answer your mail)

Meddelande message

PUSH BUTTON TO SEND

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Eva Benjaminson / Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007 .