ERIKSBERGS MEKANISKA VERKSTAD

Nybyggnadsverksamhet och leveranser, 1960-talet

Av Rune Olsson  

Ur ”Varv” 1994 sidan 24-30   

 

Under perioden ligger antalet leveranser på 10-11 per år. Undantag är 1960 med 13 samt 1966 och 1969 med 8 leveranser per år. Totalt levereras 103 fartyg, dessutom byggs en flytdocka för egen räkning. Av leveranser­na går 40 till Sverige, 45 till Norge, 11 till England och 5 till USA samt en till vardera Italien och Israel. Av de svenska leveranserna går 19 till de oli­ka Broströmsbolagen, nio till Träns och sju till Salén. OK och Högberg tar vardera två leveranser medan en leverans går till Nynäs. Under perioden är de största norska beställarna W Wilhelmsen med 16 leveranser, Klaveness och Einar Rasmussen med vardera sex och WestfaI-Larsen med tre leveranser. Övriga norska beställare tar en eller två leveranser vardera. Av de engelska leveranserna går sju till BP.

Fördelningen mellan olika fartygstyper är 55 tankfartyg, varav sex produkttankers, 7 bulkfartyg, 26 lastfartyg och 15 kylfartyg. Tankfartygen är i storlekar från 19700 till 132900 tDW. Sex av dem är turbindrivna. Bulkfartygen är på 18100-54200 tDW, lastfartygen på 9600-13200 tDW, medan kyl-fartygen är på 5900-8700 tDW. Till ovannämnda siffror kommer två tank­fartyg och ett lastfartyg med Eriksbergsnummer, NB 574 och 595 respekti­ve 543, alla för Norge, som både byggs och utrustas av Uddevallavarvet.

Tankfartygsleveranserna speglar den snabba ökning av fartygens storlek som sker i världen under denna period. Av denna anledning präglas perio­den också av ett stort antal olika tankfartygstyper med relativt få fartyg av varje typ. Detta till skillnad mot tidigare då en serie av nästan likadana far­tyg av samma storlek kunde bli lång och sträcka sig över många år.

Åren 1960-1965 levereras ytterligare åtta tankfartyg i serien på 19700 tDW, de tre sista till BP, som är en ny kund. Det sista av dessa är NB 591, M/T British Maple. Totalt har under åren 1957-1965 levererats 14 fartyg av denna typ. Lastförmågan för dessa har legat mellan 19700-20250 tdw. Ytterligare två tankfartyg i serien på 25800 tDW levereras åren 1960-61. Sist är NB 541, M/T Polyglory på 26050 tDW. Av denna typ har totalt åtta fartyg levererats sedan 1958. Serien av tankfartyg på 36000 tDW fortsätter med leverans av sex fartyg, huvudsakligen till norska rederier, åren 1960-1962. Det sista är NB567, M/T Göta River på 36950 tDW, som dock går till en italiensk redare. Totalt har under åren 1956-62 levererats 13 fartyg av denna typ, varav ett, NB 516, T/T Koll, turbindrivct. Av dieselfartygen är de åtta första utrustade med 10-cylindriga motorer av typ 74VTBF160, ett par, NB528, M/T Siljestad och NB 533, M/T Toscana, har 12-cylindriga motorer av samma typ, medan de två sista har 10-cylindriga motorer med högre uppladdning, av typ 74VT2BF160 (se not på sid 30)

.

       NB 562, T/T Mobil Brilliant på provtur 1963. Vid leveransen Europas största fartyg.  

Åren 1961-62 levereras fyra tankfartyg på omkring 51000 tDW, utrustade med de Laval-turbiner på 18000 EHK, till Mobil Oil, det första NB 558, T/T Mobil Enterprise och det sista NB 561. T/T Mobil Energy.

År 1962 levereras det första fartyget i en ny serie på 42000 tDW, NB 539, M/T Torino. Totalt levereras sju fartyg av denna typ, huvudsakligen till norska redare, det sista NB 577, M/T Polykarp, levereras 1964. De fyra sista av dem är genom större malldjup ökade till mellan 43600-43900 tDW. Även i denna serie skiljer sig framdrivningsmaskinerierna genom olika cylinderantal och uppladdningsgrad. Ett nytt stort hopp i fartygens storleks­ökning görs 1963 då NB 562, T/T Mobil Brilliant, ett tankfartyg på 97000 tDW och utrustat med General Electric-turbiner på 28000 EHK, levereras.

 År 1963 levereras NB 545, M/T Fernpark, 53000 tDW, utrustad med en 10-cylindrig huvudmotor av typ 84VT2BF180. Ytterligare sju fartyg av denna typ men med 9-cylindriga huvudmotorer levereras åren 1964-66. Genomökning av bredd eller malldjup blir lastförmågan för dessa mellan 57700-59300 tDW. Det sista i serien, NB 587, M/T Okland, får genom ökning av både bredd och malldjup en lastförmåga av 61300 tDW. För ett av fartygen, NB 550, M/T Björgholm, byggs skrovet av Uddevallavarvet. Ytterligare ett fartyg i denna serie, NB 574, M/T Arndt J Mörland. byggs och utrustas helt och hållet av Uddevallavarvet.

År 1964 levereras det första tankfartyget av en ny typ på omkring 48000 tDW, NB 554, M/T Tartar. Totalt byggs fyra fartyg av denna typ, det sista är A'0 593. M/T Sea Breze, som levereras 1966. Ett av dem, NB 573, M/T Katarina, är försett med midskeppshus och lastar 48675 tDW. Åren 1965-67 levereras tre tankfartyg av ytterligare en ny typ, till W Wilhelmsen. De två första, NB 585, M/T Tuareg och NB 586, M/T Tiberius, är på 73250 tDW. Det sista är NB 603, M/T Templar, som genom 3 fot ökat malldjup får en lastförmåga av 82300 tDW. Ett turbintankfartyg på 95000 tDW, NB 596, T/T Kollbryn, levereras 1966 till Odd Berg. Det är utrustat med turbiner av typ General Electric på 19000 EHK. Ett systerfartyg till detta, men ut­rustat med dieselmotor, NB 623, M/T Artemis, på 96600 tDW, levereras 1968 till Partrederiet för M/T Artemis, Göteborg ( Åke Högberg ). Erikbergs NB 595. M/T Kollgeir på 30800 tDW, av Uddevallas typ, levereras 1966 från Uddevallavarvet som både byggt och utrustat fartyget.

   NB 626, M/T Oceanus, tankfartyg på 132000 tDW, 1969.

År  1967 passerar varvets tankfartyg 100000 tons-gränsen, då NB 604. M/T Stiklestad på 103000 tDW, levereras. Det är utrustat med en 10-cylind-rig huvudmotor, typ 84VT2BF180, på 23000 EHK. NB 611, M/T Kungaland, som levereras 1967, är det första av två tankfartyg på 108500 tDW. Året därpå levereras det andra, NB 632, M/T Solstad. Åren 1968-1969 levereras till BP fyra produkttankfartyg på omkring 24000 tDW. Det första av dessa är NB 619, M/T British Liberty och det sista NB 622, M/T British Tenacity. Två fartyg av samma typ levereras 1968 till Möss Tankers Ltd, men dessa utrustas med Pielstickmaskiner. Det första av dessa är NB 624, M/T Lustrous på 24500 tDW.

År 1969 görs ett nytt stort hopp i fartygens storlekstillväxt då NB 626, M/T Oceanus, på 132900 tDW med ett framdrivningsmaskineri bestående av tre Pielsticksmotorer på totalt 25110 EHK, levereras till AB Nynäs Petrole­um, som det första i en ny serie tankers i samma storlek. Som det enda av sin typ levereras något senare samma år, NB 634, M/T Nivi, ett tankfartyg på 121425 tDW.

Varvets första bulkfartyg levereras år 1963, till W Wilhelmsen, det är NB 549, M/S Tröja, på 18175 tDW. Samma år levereras, nu till Broströms, NB 486, M/S Uppland, ett bulkfartyg på 24200 tDW. År 1965 levereras ytterligare ett bulkfartyg, NB 544, M/S Nordland, på 41700 tDW, också till Broströms. En ny serie om fyra bulkfartyg levereras åren 1967-1968. Det första av dessa är NB 612. M/S Polyhymnia, på 49900 tDW, det sista är NB 616, M/S King Alfred. Lastförmågan för de tre sista är 54250 tDW.

NB 612, M/S Polyhymnia, ett bulkfartyg på 49900 tdw, levererat 1967, först av fyra. 

NB 526, M/S Tricolor ett lastfartyg på 12700 tDW, 19,5 knop. Det första av fyra likadana till W Wilhelmsen.

      NB 597, M/S Hondo, ett lastfartyg på 12900 tDW, det första av "Skandiatypen"

.  

NB610, M/S San Benito, ett kylfartyg på 8440 tDW, levererat 1968 till Salénrederiema. Varvets sista kylfartygsleverans.                                            

 

Till W Wilhelmsen levereras under 1960-61 fyra lastfartyg av en ny typ på mellan 12500 och 12700 tdw som med en 10-cylindrig huvudmotor på 12500 EHK gör 19,5 knop. Det första av dessa är NB 526, M/S Tricolor och det sista NB 530, M/S Tam. Åren 1960-63 levereras tre lastfartyg på 9100 tDW, (11600-11700 ton som closed) till olika Broströmsrederier. Far­tygen är NB 489, M/S Sydland, NB 482, M/S Silverland och NB 503, M/S Marieholm. NB 532, M/S Estrella, ett lastfartyg på 9600 tDW, fart 17,5 knop, levereras 1961 till Det Bergenske Dampskibsselskap. Till Klaveness levereras under åren 1961-1963 tre lastfartyg på 9650 tDW. De är en modifierad variant av de tolv 8100 tons fartyg som mellan 1948 och 1957 levererades till olika rederier, bl. a till Klaveness. Först av dessa tre är NB 540, M/S Roseville. År 1962 levereras till W Wilhelmsen ett lastfartyg , NB 547, M/S Toulouse, på 10025 tDW, som med en motor på 7500 EHK gör 15,75 knop.

Åren 1962-63 levereras ytterligare två fartyg i den serie som påbörjades 1956 med NB 468, M/S Sunpolyna, men nu utrustade med 5-cylindriga mo­torer av typ 74VTBF160. Totalt har åtta fartyg av denna typ levererats. Det sista är A'5 542, M/S Ravnanger på 12700 tDW. Ytterligare ett fartyg av denna typ NB 543, M/S Fauskanger, som byggs och utrustas på Uddevalla-varvet, levereras 1965.

Åren 1966-67 levereras åtta fartyg av den s k "Skandiatypen" till Bro­ströms, Transatlantic och W Wilhelmsen. De är på 12900-13200 tDW och gör med en huvudmotor på 12000 EHK en fart av 19 knop. Det första far­tyget är NB 597, M/S Hondo och det sista NB 608, M/S Hakone. Fyra far­tyg, av modifierad "Skandiatyp", på 12600-12800 tDW, levereras sedan 1969 till Broströms. Försedda med två Pielstickmotorer på vardera 4000 EHK gör de 16,7 knop. Det första av dem är NB 628, M/S Isfahan och det sista NB 631. M/S Boreland.

År 1960 byggs två kylfartyg på 5975 tDW till Oceankompaniet, NB 555, M/S North Sea och NB 556, M/S Baltic Sea. De är av samma typ som de 1956 levererade NB 488 och 492, men med 6-cylindrig motor.

År 1960 på­börjas också leveranserna av en ny serie på nio kylfartyg till Salén, Bro­ströms och Transatlantic. Först av denna typ är NB 553, M/S Atlanlide, på 8300 tDW och sist är NB 594, M/S Australic. på 8100 tDW. I denna serie är sex av fartygen utrustade med poop. Åren 1967-68 levereras, till Salén och Transatlantic, fyra kylfartyg på mellan 8440-8700 tDW, som med en motor på 11600 EHK gör 20,25 knop. Det första av dessa är NB 605, M/S San Blas och det sista NB 610, M/S San Benito.

Källor:

Se "Nybyggnadsverksamhet och leveranser 1873-1959" i "VARV 1993" samt föregående artikel sid 23.

Not beträffande motortyper.

Om inget annat anges är huvudmotorerna av Burmeister & Wains konstruktion, tillverkade på Eriksberg. Det första fartyget med Eriksbergstillverkad B & W-motor levererades 1925 och långsamtgående motorer av B&W-typ, tillverkade på varvet, installerades sedan i de allra flesta av varvets nybyggen ända fram till nedläggningen. För ett par av varvets nybyggen byggdes motorerna av Uddevallavarvet. l början av 1950-talet byggdes ett par motorer på licens från Doxford. Mellan 1968 och 1971 utrustades ett 10-tal fartyg med Eriksbergsbyggda medelvarvsmotorer av typ Pielstick. Efter denna tidpunkt koncentrerades tillverkningen av denna motortyp till Lindholmen Motor AB.


"VARV 1993", Rättelser.

Slarv med faktakontroll och korrekturläsning har medfört att ett par fel insmugit sig i artik­larna om Eriksberg i fjolårets nummer av VARV. Olyckan vid sjösättningen, då T/S Suecia sänktes inträffade 1937, således inte 1947, vilket det står på s 12. På s 22 står att NB 218, ISBRYTAREN I, fortfarande existerar som M/S Stjärnö. Det fartyg som idag heter M/S Stjärnö är i stället NB 217, Isbrytaren RAN, nämnd på raden ovanför på samma sida.

Redaktionen tackar för påpekanden från uppmärksamma läsare och lovar att försöka skärpa sig i fortsättningen!

 Uppdatering pågår 2001-11-29

Bilder skannade från publikation kommer senare att bytas ut mot skannade foton.

ovanstående rättningar kommer att göras i tidigare publ

Webmastern  

E-post
YOUR E-MAIL ADDRESS

(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way for us to answer your mail)

Meddelande message

PUSH BUTTON TO SEND

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007 .