ERIKSBERGS MEKANISKA VERKSTAD 1853-1979

En krönika. Del 2, 1960-talet

Sammanställd av Rune Olsson

Ur ”Varv” 1994 sidan 16 – 23 

 

1960 På våren är den nya byggdockan fullt klar. Den har dimensionerna 280 x 44,2 x11,6 m och avses för fartyg på upp till 130000 ton. Den vattenfylls för första gången vid invigningen den 14 juni då NB 558, T/T Mobil Enterprise, döps och dockas ut. Fartyget är det första i Sverige som byggts i byggdocka. Den nya rörverkstaden är också klar och tas i fullt bruk i slutet av oktober. Den 30 juni levereras NB 528, M/T Siljestad, ett tankfartyg på 36200 tDW. Fartyget är utrustat med den största huvudmotor som byggts på varvet, en 12-cylindrig motor av typ 74VTBF-160, på 15600 EHK. Det är varvets första 12-cylindriga motor ( Se not på nedan! Under uppdatering). Antal anställda är under året 4350, varav 3359 kollektivanställda och 992 tjänstemän och arbetsledare. Fakturerad försäljning är 308 Mkr, varav ex­port 209 Mkr. Av försäljningen belöper sig 278 Mkr på fartygsnybyggen, 28 Mkr på reparationer och 2 Mkr på diverse tillverkningar. Under året re­pareras totalt 407 fartyg, varav 117 dockas. Gjuteriets produktion är under året c:a 2000 ton färdigt gods, vilket är den högsta årsproduktionen hittills. 

1961 På bolagsstämman den 24 maj beslutas att utöka aktiekapitalet, ge­nom en nyemission på 15 milj. kr och en fondemission på 15 milj. kr, från 45 till 75 miljoner kronor. Den 30 juni efterträds Erik Häggström som VD av Sven Häggqvist. Den 18 september sträcks i byggdockan kölen till Flytdocka IV. Den har byggnadsnummer 575. I september avgår Flytdocka II till Norge, dit den sålts. Detta är den docka som byggdes i Lubeck 1920. Den 24 mars levereras NB 558, T/T Mobil Enterprise, 50700 tDW, varvets första leverans till Mobil och det största fartyg som byggts i Göteborg. Efter semestern startar provkörningen av den första huvudmotorn med högre uppladdning, medeltryck 9,5 kg/cm2. Motorn, av typ 1074VT2BF160, är på 15000 EHK. Den installeras sedan i NB 536, M/S Hemland på 36600 tDW, som levereras den 31 oktober. På våren utförs på 66 löpdagar Eriksbergs och sannolikt svensk varvsindustris genom tiderna största reparationsarbete, då M/T Polyana efter en explosionsolycka i Persiska Viken repareras. Den levereras den 23 mars, vilket är 7 dagar före utlovad datum. Totalt levere­ras under året 11 fartyg om 264775 tDW, vilket är det mesta som hittills levererats från något skandinaviskt varv.

 

Varvet sett frän älven i januari 1960. l dockan syns det halvfärdiga skrovet till NB 558, Mobil Enterprise. 

På bäddarna, från vänster skroven för NB 528, NB 556 och 555.

1962 Avtal träffas med Kockums, tre holländska varv och en portugisisk koncern om anläggandet av ett större reparationsvarv i Lissabon. Den nya dockan, Flytdocka IV, som byggts för dotterbolaget AB Eriksbergs Verkstads Flytdockor, dockas ut den 20 januari, en dag försenad på grund av vädret. Den har en lyftkraft av 30000 ton och klarar att lyfta tankfartyg på upp till 65000 tDW. Längd över kölblocken är 222 m, bredden 34,8 m och djupet över kölblocken 9,8 m. För att ge utrymme för större fartyg, har dockpiren i samband med tillkomsten av den nya dockan förlängts med 35 m. Den nya monteringshallen för dieselmotorer är klar i början av året. Den är försedd med en 97 m lång monteringsbädd för motorer på upp till 27600 EHK. Monteringshallen inrymmer också nya lokaler för maskinverkstadskontor och verktygsavdelning. Det första motormontaget, som gäller motorn till NB 565, M/T Oklahoma, startar den l februari. Invigningen av den nya monteringshallen, med denna motor under provkörning, samt av dockan, med M/S Gripsholm indockad som första fartyg, sker den 15 maj.

Under våren monteras den sista motorn i gamla monteringshallen, varefter monteringsbädden slopas. Under våren tas också den nya projektoranläggningen på mallvinden i bruk. Den nya värmecentralen väster om Bratteråsberget tas i bruk på hösten

                                                

 Utdockningen av den nya flytdockan, Docka IV, den 20 januari 1962.

. Ett nytt kallförråd med modellförråd i övre våningen placerat söder om snickareverkstaden, tas också i bruk på hösten. I samband härmed rivs det gamla s.k. ES-förrådet. På hösten förtöjs Flytdocka I i sitt nya läge väster om byggdockan. Öster om reparations­verkstaden görs en tillbyggnad för härdverkstad samt utrymmen för rengö­ring av detaljer, metallsprutning och svetsning. Den 5 november sträcks kölen till NB 562, den första turbintankem på 97000 tDW. 

1963 Den 10 januari träffas ett avtal enligt vilket Staten och Eriksberg övertar vardera 50% av aktiekapitalet i Uddevallavarvet. Avtalet träder i kraft den l mars 1963 och gäller till den 31 december 1972. Eriksberg övertar ledningen av varvet och skall tillföra Uddevallavarvet nya beställ­ningar. Under våren tas Pölseboanläggningens materialgårdsdel i bruk. Materialgården har en yta av 50000 m2 och är utrustad med kranar och traverser samt en riktvals. Blästrings och målningsdelen tas sedan i bruk i sep­tember. Ett markområde på 25000 m2, med tillhörande vattenområde vid Sandviken och Sörhallsberget, förvärvas från Kooperativa Förbundet. På hösten påbörjas här arbetena med en ny utrustningskaj, Sörhallskajen. En mellan gamla maskinverkstaden och monteringshallen nyuppförd byggnad inrymmande vitmetallgjuteri, verktygsavdelning och verktygsförråd samt matsalar och verkstadskontor invigs i april. Fem nya kranar med 25-60 tons lyftkraft, för pirar och utrustningskaj, tas successivt i bruk, den första i april och den sista i september.

Den 23 april döps och sjösätts Europas största fartyg NB 562, T/T Mobil Brilliant. längd 274 m, 97000 tDW. Skrovet har byggts på rekordtid, 22 veckor från kölsträckning till utdockning. Beställningen gällde ursprungligen en 50000-tonnare men ändrades 1961 till att gälla en 95000-tonnare. Leve­ransen sker den 26 oktober. Fartyget är det största hittills från varvet. Det är utrustat med en GE turbin på 28000 EHK. På våren provkörs den första huvudmotorn av den större typen, 84VT2BF180. Den 10-cylindriga motorn är på 21000 EHK vid 9,5 kg/cm2, vilket gör den till den starkaste hittills från varvet. Den installeras efter provkörningen i NB 545, M/T Fernpark på 53000 tDW.

Interiör från den nya montagehallen för motorer i maj 1962. Motorn av typ 974VT2BF-160 för NB 565 är under provkörning.  

1964 Räkenskapsåret ändras till att löpa från den l oktober ena året till den 30 september påföljande år. På våren färdigställs den nya blästringsanläggningen för maskin- och utrustningsdetaljer på Pölseboområdet. En datamaskinanläggning, placerad i huvudförrådets översta våning, tas under våren i bruk för, i en första etapp, avlöningsuträkning. Under sommaren överförs all tillverkning av hjälpmotorer från Eriksberg till Skandiaverken. Den sista hjälpmotorn från Eriksberg, avsedd för NB 554, M/T Tartar, provkörs på sensommaren. I slutet av december presenteras för företags­nämnden, förslag i form av ritningar och modeller till Eriksbergsgården. Den 8 oktober levereras NB 563, M/S Tibetan, 59050 tDW, Eriksbergs första fartyg med manövrering av huvudmotorn från bryggan. 

1965 Ett nytt dotterbolag, Euromekan AB, bildas för tillverkning på licens av en ny högtryckstvättautomat. Under våren görs planer upp för ytterligare en byggdocka placerad väster om den nuvarande. Den avses få måtten L=340 m och B=56,4 m vilket räcker för fartyg på upp till 200000 tDW. På hösten tas den nybyggda driftverkstaden på planen söder om huvud­kontoret i bruk. På försommaren görs ett stort reparationsarbete då förskeppet från tankfartyget Stolt Dagali sammanfogas med akterskeppet från tankfartyget C T Gogstad. På hösten görs sedan ett omfattande ombyggnads och moderniseringsarbete på kryssningsfartyget M/S Stella Polaris. Om­byggnaden är klar i november. Under året levereras totalt 11 fartyg om 416000 tDW, vilket är nytt rekord för EMV. Under året har levererats 14 huvudmotorer på totalt 199000 EHK, också den högsta årssiffran hittills. 

1966 Under sommaren och hösten diskuteras ett samgående mellan de stora Göteborgsvarven. Vid överläggningarna vill de svenska varven att staten skall lämna finansieringshjälp, men staten ställer då villkor att Eriks­berg, Götaverken och Uddevallavarvet skall etablera samarbete vilket dessa inte vill acceptera. Den l december skriver Svenska Dagbladet: "Samman­läggning av Eriksberg och Götaverken statligt krav för att klara likviditetskrisen". Genom ett i slutet av året träffat avtal med Johnsonkoncernen förvärvas licensrätten att för eget och Uddevallavarvets behov tillverka medelvarvsmotorer av typ SEMT-Pielstick. Samtidigt tecknas en order på ett tankfartyg på 130000 tDW, utrustat med 3 st 18 cylindriga motorer på sammanlagt 25000 AHK för AB Nynäs Petroleum. Tillsamman med Götaverken och Kockums bildas ett nytt bolag, Associated Gargo Gear AB, för utveckling, konstruktion och marknadsföring av lasthanteringsutrustning. Eriksberg inträder, i samarbete med bl a Göteborg-Fredrikshavnslinjen, som delägare i ett nybildat partrederi för byggande av ett hydrofoilfartyg att sättas in på linjen Göteborg-Aalborg.

Planerna på en ny docka skrinläggs under våren p g a de mycket höga kostnaderna. I stället bearbetas nu ett alternativ med komplettering av den gamla dockan och bädd nr 6. På sommaren tas en ny skärverkstad för plåt i bruk. Verkstaden, som har måtten 103x34 m, är placerad i anslutning till materialgården. Den är försedd med utrustning så att all skärning nu sker med numeriskt styrda skärmaskiner. På hösten tas den nya 300 m långa utrustningskajen, Sörhallskajen, i bruk. Den är utrustad med två 90-tons kranar. Det första av "Skandiafartygen", NB 597, M/S Hondo, sjösätts den 20 januari. Det levereras sedan den 2 maj till AB Svenska Östasiatiska Kom­paniet. Tankern Honnör byggs om och förses med rostfria tankar och pumputrustning för förande av fosfor- och svavelsyra. Bland större repara­tionsarbeten kan också nämnas haverireparationen på M/T Grenanger.  

1967 Med anledning av att Uddevallavarvet är i akut behov av pengar tillsätts en statlig utredning med Per Nyström som ordförande för att se över den svenska varvsindustrins läge i allmänhet och i Göteborg och Udde­valla i synnerhet. I december erbjuder sig Broströms att köpa AB Gilius Götaverkenaktier, i avsikt att slå ihop EMV&GV, och erbjuder två Tirfingaktier mot fem Götaverken-aktier. Götaverkens aktieägare med Förvaltningsbolaget Gilius i spetsen avvisar emellertid erbjudandet. På våren bildas tillsammans med Götaverken, Nydqvist & Holm och Kockums ett bolag, United Diesel AB (UDAB), för konstruktion och utveckling av en ny medelvarvsmotor med en effekt av 1000 EHK/cylinder. För att på sikt i första hand samordna de stora varvens datafunktioner, träffas överenskommelse om att bilda ett gemensamt databolag. Varvsindustrins Datacentral AB, VDC, kring en av Eriksberg från IBM, anskaffad stor datamaskin. Huvud­intressenter är Eriksberg och Götaverken, övriga delägare är Kockums, Uddevallavarvet och Lindholmens Varv samt Sveriges Varvsindustriförening och ESAB. Under hösten byggs datacentralen om för att bereda plats för den nya maskinen.

I samband med att Älvsborgsbron tas i bruk slopas Eriksbergsfärjan och Valskvarnsgatan införlivas med varvsområdet. Den 13 januari görs den sista gjutningen i gjuteriet. Byggnaden ändras sedan om till ett rörförråd, som tas i bruk på hösten. Kringliggande byggnader, rensbod, modellförråd m fl rivs. Även återstoden av bädd nr 2 rivs. Sörhallsområdet ansluts till varvs­området och Sannegårdporten flyttas norrut. En gånggrind anordnas till färjeläget vid Sannegårdshamnens västra sida. En skjulbyggnad som överta­gits från KF inreds som kallförråd. Söder om skärverkstaden anordnas två stora svetsplaner som blir klara efter semestern. På våren överlåts driften av personalfärjan till Styrsöbolaget. Införandet av ett integrerat materialflödessystem pågår. 

1968 Under hösten anlitar ledningen en amerikansk expert, Mr Core, för en analys av företaget. Varvens stora problem med höga kreditkostnader kvarstår och de försöker därför få statliga kreditgarantier och räntestöd. Vid ett föredrag i januari, på Börssällskapet i Göteborg, säger finansminis­ter Gunnar Sträng att för att kunna erhålla sådant, är det nödvändigt att fin­na en samarbetsform mellan varven där även de sydsvenska varven måste anknytas. Den 29 augusti invigs fritidsanläggningen Eriksbergsgården.

Materialgården på Pölsebo 1963 i bakgrunden till vänster bebyggelsen på Färjenäs.   

 Den innehåller samlingslokaler, den största för 500 personer, studie och klubbrum, bibliotek, sporthall med handbollsplan samt tennis-, badminton-, bowling- och korthållsskyttebanor. På våren flyttas Flytdocka nr I till sitt nya läge på östra sidan av pir nr 3. På hösten är kompletteringen av bäddarna nr 5 & 6 med 30 m långa sjöbäddar klar. Förlängningen gör att mer färdigutrustade fartyg kan sjösättas. Under sommaren påbörjas utbyggnaden av byggdockan. Från AMS hyrs tio bostadspaviljonger som skall ställas upp på den av Johnsonbolaget förvärvade tomten på Färjenäs och så småningom ersätta husbåt nr 2. Ett markområde på 66000 m2, beläget väster om det nu­varande området, förvärvas. Den 14 maj levereras NB 619, M/T British Liberty, det första av de fyra produkttankfartygen på 24000 tDW, till BP Tanker Co Ltd. Den 21 oktober levereras NB 624, M/S Lustrous, 24900 tDW,till Moss Tankers Ltd. Det är det första EMV-nybygge som utrustats med Pielstickmotorer. I juni erhålls en order på förlängning av fem fartyg i Nordstjernans Rio-serie med en 24 m midskeppsdel. Den 6 augusti sjösätts den första sektionen för förlängningen av dessa. Under året görs några mycket stora reparationsarbeten, bl. a på explosionsskadade, M/T Palva och M/T Texaco Bogota. Eriksberg köper under året tre flygplan av typ "Boeing ITT, som för en tid av 14 år hyrs ut till SAS-företaget Scanair. 

1969 I början av december träffas överenskommelse mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB och AB Lindholmens Varv att Eriksberg fr. o m den l januari 1970 övertar den av Lindholmen bedrivna varvsrörelsen. Lindholmen skall fr. o m 1 Jan 1970 ingå i Eriksberg som en relativt självständig division under beteckningen EMV-L. I samband med övertagandet av varvsrörelsen träffas överenskommelse om att bilda ett gemensamt bolag, till 50% ägt av Rederi AB Nordstjernan och till 50% av Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB, i syfte att sammanföra den tillverkning och försäljning av Pielstickmotorer, som på licens från Nordstjernan, idag bedrivs vid Eriksberg och Lindholmen. Produktionen av motorer koncentreras till Lindholmen. Antalet anställda är nu vid EMV 3100 kollektivanställda och 1000 tjänstemän och arbetsledare samt 500 arbetare inhyrda från entreprenadfirmor. Vid Lindholmen finns totalt 1550 anställda.

I januari påbörjas monteringen av bockkranen och i mitten av maj är stålkonstruktionen klar. Den 6 mars dockas NB 626, MIT Oceanus ut. Dopet sker den 17 juni och leveransen den 14 september. Fartyget, som är det största som byggts i Sverige, är på 132900 tDW. Den 7 juli utdockas NB 634 varefter arbetet med insättning av dockporten igångsattes. Efter semestern tas bockkranen i bruk. Kranen, som levererats av PHB, har en lyftkraft av 450 ton, uppdelat på tre 150 tons krokar, en spännvidd av 107 m och en höjd av 80 m. Den 11 augusti kölsträcks i dockan, som första fartyg efter utbyggnaden, NB 636, T/T Siljestad. I december är utbyggnaden av dockan i stort sett klar bortsett från smärre kompletteringar. Dockans dimensioner är nu 382x653 m. I dockan kan byggas fartyg på upp till 500000 tDW. I den nya svetsverkstaden, Svetsverkstad 3, som byggts i anslutning till den tidigare skrovhallen, startar tillverkningen efter semestern. Ansökan om att få sätta upp ett antal bostadspaviljonger på Färjenäs-området som ersättning för husbåten har avslagits av myndigheterna. Under året förlängs resterande fartyg i Rio-serien så att samtliga sju fartyg i serien nu är förlängda vid Eriksberg. Norska tankern Granheim byggs om för att delvis kunna föra LPG i stora klotformiga tankar. Under året levereras åtta fartyg om totalt 352825 tDW. I slutet av året tecknas en order på leverans av ett ore-oil fartyg på 270000 tDW, för leverans årsskiftet 1972/73. En samarbetsavtal träffas med Lisnavevarvet om leverans av mycket stora skrovsektioner. Det gäller i första omgången tre förskepp, det första med en stålvikt av c:a 8000 ton och med leverans sommaren 1970.

Källor:

Se under artiklarna i "VARV 1993" samt EMV AB,

Verksamhetsberättelser 1960-1970.

Svensk Sjöfartstidning 1960-1970.

Bilderna ovan är skannade direkt från Årsskriften och kommer att bytas ut mot foton där negativen finns tillgängliga.

E-post
YOUR E-MAIL ADDRESS

(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way for us to answer your mail)

Meddelande message

PUSH BUTTON TO SEND

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007 .