ETT REKORD 1958

Eriksberg-världens bästa reparationsvarv

Tore Nyström

Ur "Varv" 1993 sidan 31

 

Eriksberg en gång världens bästa reparationsvarv. Betyget utfärdat av Lloyds i London efter en rekordsnabb reparation av OK:s brandskadade motortanker Oktavius 1958.

Jag var Göteborgs-postens medarbetare under provturen och blev mycket imponerad av den entusiasm engelsmännen visade inför eriksbergarnas skickliga och snabba jobb med den svårt skadade tankern.

Det hände den 9 augusti 1958. Oktavius befann sig söder om Azorerna. Ett oljefilter brast, en tunn, lillfingertjock oljestråle föll på det glödheta avgasröret. Maskinrummet blev ett flammande eldhav.

Skadorna blev omfattande. Glädjande nog skadades ingen i besättningen. Redan under bogseringen från Ponta Delgada på Azorerna mot Falmouth begärde Lloyds in anbud på reparationen. Ett tiotal storvarv sände offerter. Eriksberg vann överlägset med 58 dagars reparationstid. Ett holländskt varv kom närmast med 108 dagar, alltså dubbelt så lång tid.

Tankern bogserades till Göteborg. Oktavius var inte ens riktigt förtöjd när eriksbergarna började riva i brandskadad plåt. Efter endast fem dagar hade man röjt bort allt förstört material och inlett återuppbyggnaden av akterskeppet. Reparationen omfattade hela akterskeppet: skrov, däck och däckshus. Dieselmotorn, styrmaskinen och rodret fick man också gå igenom i minsta detalj.

Det var ett stort jobb. Eriksberg inte bara klarade den utlovade tiden. Man underskred den med två dagar. Efter 56 dagar var Oktavius klar. Undra på att återförsäkrarna var glada. De ville ha tankern i trafik så snart som möjligt. "Det här är en otrolig prestation", sa Edmund Wilson och Stuart Boorman från Lloyds i London under provturen. "Eriksberg är bäst i världen på sådana här jobb

Reparationen, som kostade 3,6 miljoner kronor, leddes av ingenjör Gustaf Olin med Daniel Persson som ansvarig på maskinsidan och Börje Diifke, sedermera Sessanlinjen, som ansvarig på skrovsidan.

Oktavius-jobbet gav genljud, och snart var pirarna vid varvet fyllda med reparenter. Bl. a fick Eriksberg reparera brandskadade M/S Brita Thordén. 100 dagar, löd varvets offert. 130 dagar, löd anbudet närmast efter.

En gång världens bästa reparationsvarv. En Göteborgare kan bara känna vemod när han tänker tillbaka på Eriksberg.

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Eva Benjaminson / Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: december 12, 2009 .