ERIKSBERGS MEKANISKA VERKSTAD

Nybyggnadsverksamhet och leveranser 1873-1959

Av  Rune Olsson   

Ur "Varv" 1993 sid. 17-27

 

De första båtarna levereras från verkstaden på hösten 1873. Avsikten med följande artikel är att försöka visa något av utvecklingen från byggande av små ångslupar till byggande av stora oceangående fartyg. Uppgifterna är huvudsakligen hämtade ur en lista över fartygsleveranser från Eriksbergs Mekaniska Verkstad, kom­pletterade med uppgifter från samma källor som angetts på sid 16 under föregående artikel. I ovannämnda lista har leveranserna under de första åren inget nybyggnadsnummer. Under dessa år utför varvet ett flertal maskininstallationer i trä- och kompositskrov som byggts på andra varv i landet. De i artikeln angivna antalen får därför tas med en viss reser­vation, en del av fartygen kan vara sådana som endast utrustats vid Eriksberg. 

 1870-talet.

Efter bogserbåtarna AKTIV och ERIK byggs under de­cenniet 26 fartyg och båtar. De flesta leveranserna utgörs av mindre ång­slupar och bogserbåtar, men även ett par passagerarebåtar levereras. Utö­ver dessa fartyg och båtar levereras ett mudderverk. Åren 1873-77 är antalet leveranser 4-6 per år men under åren 1878-79 minskar antalet till två per år.Bland leveranserna märks passagerareångaren S/S ADLERCREUTZ för finsk räkning 1875; S/S KARJALA också till Finland och bogserbåten OLGA till Ryssland levereras 1876. Samma år levereras också S/S SANDEFJORD, den första leveransen till Norge samt passagerarefartyget S/S HERTHA till Tyskland. År 1874 levereras FÄRJAN II. 

 1880-talet.

Under denna period fortsätter, om än i minskad omfatt­ning, byggandet av mindre fartyg. Totalt levereras under perioden endast 11 fartyg, varav 10 lastfartyg. Åren 1886-88 sker inga leveranser alls. Av leveranserna går sju till Sverige, två till Tyskland och en till vardera Danmark och Norge. Av lastfartygen har flertalet en lastförmåga mellan 600-1000 ton och är av den för fraktfart på Nord- och Östersjön lanse­rade fördelaktiga spardäckstypen. Av denna typ är bland andra NB 90, S/S COMMERCE för skeppsredare Th Ahrenberg, Göteborg, år 1881 och NB 91, S/S DANMARK för Svenska Lloyds medelhavslinje, år 1883. Samma år levereras S/S HARRY och S/S W1LLIE till Andersson & Lindberg, Göteborg samt NB 93, S/S ELISABETH till ett danskt rederi och NB 92, S/S ELLIDA till ett tyskt rederi. I mitten av decenniet börjar kanalbåtar bli en specialitet för varvet. Bland dessa är NB 94, S/S FORSHAGA, år 1885, för ett Karlstadsrederi samt NB 95, S/S VERMLAND, år 1889, för Triobolaget, båda avsedda för kombinerad fart på Göta- och Trollhätte Kanal. År 1883 levereras kustångaren S/S OLE BULL till Bergen. 

 1890-talet.

Totalt levereras under perioden 29 fartyg och båtar av olika typer. Av dessa är nio passagerarefartyg, fem lastfartyg, fyra bogserbåtar och en isbrytare. Dessutom ingår några slupar, en fiskebåt och en jakt. År 1891 och 1896 görs två leveranser per år, 1894 sker ingen leve­rans och 1895 levereras endast två slupar. Övriga år under perioden är antalet leveranser mellan 3-5 per år. Av leveranserna går två till Tysk­land och fyra till Danmark, medan resten går till svenska beställare. För trafik på Rhen levereras åren 1889-90 tre grundgående båtar på 400-500 ton med fällbara master NB 96, S/S JASON, NB 97, S/S IRIS, och NB 98, S/S FLORA. Två kombinerade last- och passagerarefartyg på 150 tDW, NB 102, S/S SAMSÖ och NB 103, S/S SANDBOGEN levereras 1893 till Danmark. NB 114, S/S OSTKUSTEN, en större passagerareångare, längd 37,4 m, 12 knop med 250 IHK, för fart mellan Stockholm-Västervik samt andra svenska östersjöhamnar, levereras 1898 till Ångfartygs AB Ostkusten, Västervik. Isbrytaren BORE, NB 121, levereras till Landskrona stad år 1899. År 1897 levereras NB 108, en lustjakt, BRIS, till Marstrands stad och 1898 levereras en fiskebåt av trä. 

 1900-1909.

Under denna period levereras 22 fartyg och båtar av olika slag samt ett par mudderpråmar. De första åren av perioden sker endast en leverans per år, 1902 ingen alls, medan antalet under åren 1905-1909 varierar mellan 2-6 per år. Av fartygen är sju rena lastfartyg i storlekar upp till 700 tDW. Av skärgårdsbåtar och mindre passagerarefartyg, som nu blivit en specialité för varvet, levereras sex stycken. Dessutom levereras sju bogserbåtar. Av leveranserna går två till Danmark, resten till svenska beställare. En av dom är NB 128 S/S HERBERT som levereras 1905 till STRANDS ÅNGSÅG i Nössemark. HERBERT är fortfarande i drift nu på sjön MJÖRN, som scarter och turlistebåt sommartid och K-märktes 2006. Bland de svenska leveranserna är NB 130, S/S FERMIA, ett lastfartyg på 689 tDW som 1906 levereras till Axel Broström och Son. Fartyget, som är den första leveransen till Broströms, är av den s k "Svensketypen" med maskinrummet akter, har en längd av 53,8 m, och gör med en maskin på 380 IHK 8,6 knop. Ett systerfartyg NB 132, S/S WASA, leve­reras 1907 till Ångf AB Nornan (Th Ahrenberg), Göteborg. År 1907 inleds leveranserna av en serie kanalångare på 250 bruttolön, 319 tDW, den s k Jösseforstypen, en typ som konstruerats speciellt för kombinerad kanal- och sal (sjöfart. Det första av dessa fartyg som är NB 136, S/S JÖSSEFORS, för Jössefors AB, har en av längd 32,1 m och gör 8 knop med 120 IHK. De följande åren levereras ett flertal syster­fartyg till S/S Jössefors, bl a NB 138, S/S GÖSTA till Ångf AB Trafik, Göteborg år 1908 och NB 139, S/S NISSE, samma år till Red AB Stjärnan, Karlshamn.

 

 S/S Fermia under provturen 1906. 

År 1900 levereras ett passagerarefartyg, NB 120, S/S MOLS, till Dan­mark. NB 133, S/S STYRSÖ, levereras 1907 till Göteborgs Nya Ångslups AB för fart i södra skärgården. Fartyget har en längd 30,9 m och gör 12 knop med 290 IHK. NB 143, S/S BREVIK, en skärgårdsbåt, som vid leveransen benämns "Lyxångare" och "Sveriges elegantaste ångare", levereras 1909 till Ångfartygs AB Lidingö-Brevik, Stockholm. Den har en längd av 38,7 m och gör 14 knop med 700 IHK. Med detta fartyg in­leds en rad leveranser av komfortabla ångare för Stockholms skärgård. 

 1910-talet.

Under perioden levereras totalt 33 fartyg. Tyngdpunkten ligger på lastfartyg samt skärgårds- och passagerarebåtar. Av de förra levereras 16 st och av de senare 10 st. Dessutom ingår fyra bogserbåtar, ett sjömätningsfartyg och en ånglustjakt. Utöver fartygen levereras fyra motorbåtar, en dragfärja, sju pråmar och pontoner av olika slag samt flytdockan. Antal leveranser ligger mellan 4-8 per år, utom 1918 med tre leveranser och 1919 med endast två leveranser. Av leveranserna går tre till Danmark och en till Finland, medan resten går till svenska beställare. Av motorbåtarna byggs tre för varvets egen räkning. Av lastfartyg fortsätter till att börja med leveranserna av Jösscforstypen på 319 tDW, med NB 160, S/S GUDRUN 1912 och NB 164, S/S LOUISE 1913. Totalt byggs sju fartyg av denna typ, den sista leveransen, NB 171, S/S GRETA, sker 1914. År 1916 levereras det första lastfartyget av en ny större typ, NB 180. S/S NADJA, på 937 tDW, till Ångbåts AB Export, Karlstad. Fram till 1920 levereras ytterligare sex fartyg av denna typ till olika rederier. När de två nya större staplarna är klara 1917 får man möjlighet att åta­ga sig större fartygsbyggen. De två första, på 1865 tDW, levereras 1918, NB 186, S/S AGRICOLA, till Red AB Otis, Göteborg och NB 191, S/S NORMANDIA till Red AB Göta, Göteborg. År 1919 levereras NB 208, S/S ITALIA, ett lastfartyg på 2943 tDW, till Red AB Svenska Lloyd. Bland skärgårds- och passagerarebåtarna är NB 147, S/S SANDHAMNS EXPRESS, levererad 1910 och NB 153, S/S BLIDÖSUND, levererad 1911. NB 157, S/S STUBBEKÖBING en passagerareångare med 34,1 m längd och en fart av 12 knop med 280 IHK maskineri, levereras 1912 till Dampskibsselskabet Stubbeköbing, för trafik mellan Stubbeköbing-Masnedsund. NB 166, S/S BOHUSLÄN, levereras 1914 till Marstrands Nya Ångfartygs AB. År 1916 levereras NB 182, sjömätningsfartyget EJDERN till Kgl Sjökarteverket. En ånglustjakt, NB 178, ATHENE, levereras 1915 till grosshandlare Grosell, Sthlm. En dragfärja NB 163, levereras 1912 till V:a Hisingens vägstyrelse. 

 1920-talet.

Totalt levereras under perioden 24 fartyg. Härtill kommer Flytdockan III, ett jagarskrov, förskeppet till S/S Sydland samt ett par mindre båtar och en motorpråm. Antal leveranser per år varierar, 1920 omfattar leveranserna tre fartyg, 1921 levereras endast en motorbåt, öv­riga år fram till 1927 ligger antalet mellan 2-4 per år. 1928 levereras tre tankfartyg medan år 1929 leveranserna omfattar åtta lastfartyg på mellan 3200 till 7700 tDW. Av fartygen är 16 lastfartyg, de flesta i storlekar mellan 3000-7800 tDW, tre tankfartyg, ett passagerarefartyg, två isbrytande bogserbåtar, en skärgårdsbåt och ett logementsfartyg. Av leveran­serna går tre till Norge och en till Danmark medan övriga går till svenska beställare. Av de svenska leveranserna under perioden går åtta till Bro­ströms, fyra till Sv Lloyd och två till Transatlantic. Att så många leveran­ser går till Broströms beror på att rederiet övertar ett antal beställningar som ursprungligen beställts av Rederi AB Svenska Lloyd.Serien av lastfartyg på 900 tDW avslutas 1920 då NB 195, S/S GUN­HILD, levereras till Säffle. Varvets sista leverans av skärgårdsbåtar sker 1925 då NB 216, S/S SALTSJÖN levereras. Från och med 1927 byggs i stort sett endast större fartyg, fr o m 1928 även tankfartyg.  

M/T Markland vid utrustningspiren, första tankfartyget, levererat 1928.

Varvets största byggen hittills sker när NB 198, S/S HIBERNIA och NB 205 S/S GALLIA, på 3564 tDW vardera, år 1920 levereras till Red AB Svenska Lloyd. År 1921 utgörs den enda leveransen av en motorbåt till Tullverket. Under 1923 levereras, utöver förskeppet till S/S Sydland samt flytdockan, endast en landsvägsfärja för trafik Sundsvall-Alnön. År 1924 levereras endast en patrullbåt för Kungliga Generaltullstyrelsen och ett logementsfartyg, NB 211, M/S PETER GEDDA, för Kungliga Sjökarteverket. Varvets första motorfartyg, NB 206, M/S ERLAND, 3100 tDW, leve­reras 1922 till Svenska Orientlinien. I början av oktober 1925 levereras M/S FALSTERBO, NB 214, varvets första fartyg med Eriksbergsbyggd dieselmotor, ett 6650 tons lastfartyg med en motor på 2000 IHK för Ångfartygs AB Fcrm. Det är samtidigt varvets hittills största fartyg. Den 4 augusti 1925 levereras NB 217, Isbrytaren RAN till Halmstads hamnstyrelse. NB 218, ISBRYTAREN I, som byggts för Norrköpings stad gör den 8 december 1925 leveransprov i skärgården. ( Fartyget existerar fortfarande år 1993, som M/S Stjärnö). NB 219, M/S MÄLA­REN, ett lastfartyg på 5200 tDW, levereras 1927 till Red AB Transatlan-tic. Detta är EMV;s första leverans till Transatlantic. Sommaren 1926 levereras, som underleverantör till Götaverken, NB 220, skrovet till jagaren NORDENSKIÖLD, varvets första örlogsfartyg.

Amerikalinjens S/S Kastelholm vid kaj med pannorna påeldade.

Den 14 april 1928 levereras det första tankfartyg som byggts på varvet, NB 224, M/T Markland, på 9560 tDW, till O & A Irgens, Bergen. I juli är det dags för nästa tankfartygsleverans, M/T GUSTAV E REUTER, också detta på omkring 9500 tDW. Den 15 dec 1928 levereras NB 225, det norska tankfartyget M/T DALFONN, som med sina 13465 tDW är det största motorfartyg som dittills byggts i Skandinavien. Beställare är Skibs A/S Dalfonn (Bergesen), Stavanger. År 1929, levereras NB 228, Amerikalinjens östersjöångare S/S KAS­TELHOLM. Fartyget kan ta 235 passagerare. Hösten 1929 räcker bäddar­na inte till varför skrovet till NB 237, ett lastfartyg på 6900 tDW, byggs i docka II. Byggtiden i dockan är endast 11 veckor. Samma höst levereras varvets hittills största lastfartyg, NB 233, M/S ARNA, på 7760 tDW, till Dampskibs A/S Sverre. 

 1930-talet.

Nu ökar antalet leveranser successivt, åren 1930-31 leve­reras 5 fartyg/år för att tillfälligt gå ner till 3 resp 2 leveranser under 1932-33. Sedan ökar antalet under några år till först 5/ år, för att åren 1937-39 uppgå till 8 /år. Totalt levereras under perioden 55 fartyg, av dessa är 27 lastfartyg i storlekarna 3000-10000, 17 tankfartyg på mellan 9000 och 13600 tDW och 7 fruktfartyg. Dessutom levereras tre mindre tankfartyg, en jagare, en isbrytare samt ett par bärgningspontoner. Det sista tankfartyget på 9800 tDW levereras 1932, sedan kommer 12600-tonnaren att vara den mest populära tankerstorleken. Av leveranserna går 21 till Norge, av dessa är 14 tankfartyg, fem lastfartyg och två fruktfartyg. Tre leveranser går till Italien och en till vardera Finland, Frankrike, England, Tyskland och Nya Zeeland. Av leveranserna till svenska bestäl­lare går 13 till Broströmrederierna, fem till Transatlantic och två till var­dera Red AB Svenska Lloyd och Red AB Soya. Ett tankfartyg på 13650 tDW, NB 236, M/T CAPELLA, levereras 1930 till Trelleborgs Nya Ångf AB. Åren 1935-37 levereras tre små tankfartyg på mellan 400-900 tDW. Bland lastfartygen är sex fartyg på omkring 4500 tDW till Tirfing, varav det första NB 251, M/S VIKINGLAND, levereras 1932. NB 274, M/S NINGPO på 10100 tDW levereras 1938 till Svenska Östasiatiska Kompaniet. Till Transatlantic levereras under perioden fyra fartyg på 6000 tDW, det första av dessa är NB 266, M/S VAALAREN som levere­ras 1936. NB 288, M/S KOOKABURRA, 9100 tDW, avsett för Australientrafiken, levereras till Transpacific 1939. Tre fruktfartyg, NB 252, DUCA DEGLI ABRUZZI, NB 253, CAPITANO BOTTEGO och NB 254, CAPITANO A CECCHI, på vardera 1950 tDW, levereras 1933-34 till Italien. De är av den vid denna tidpunkt ganska sällan förekommande helisolerade kyllasttypen. Ett fruktfartyg på 4200 tDW, NB 265, M/S CROISINE, levereras 1936 till L. Martin SA R L, Paris. Strax efter att kriget brutit ut levereras, den 16 september 1939, NB 298, M/S ALSTERUFER, ett fruktfartyg på 4330 tDW, till Rob M Sloman jr, Hamburg. Isbrytaren GÖTA LEJON, NB 248, levereras 1932 till Göteborgs Stad. NB 280, jagaren MALMÖ, levereras den 15 augusti 1939.

 1940-44.

Under perioden levereras totalt 34 fartyg varav åtta till svenska marinen. Av övriga leveranser är 18 lastfartyg på mellan 2200-9100 tDW, fyra tankfartyg, två malmfartyg, en isbrytare och en bogserbåt. Antalet leveranser varierar mellan 4-9 per år. Av leveranserna går två tankfartyg till Norge (båda levererade före 9 april 1940), en isbrytare till Tyskland och övriga till svenska beställare. Av de svenska leveran­serna går åtta till Broström, fem till Transatlantic och tre till Nordström & Thulin. Lastfartygen till Broströms är på mellan 5000-7900 tDW. Av leveran­serna till Transatlantic är två på 9100 tDW, avseddda för australientrafiken, NB 305, M/S YARRAWONGA och NB 320, M/S PARRAMATTA, båda levererade 1944. l januari 1940 levererar varvet sin första tanker i 15000 tons klassen, NB 291, M/T KOLLSKEGG, på 15375 tDW, till Odd Bergs Tankrederi. I november 1941 levereras NB 296, M/T MARKLAND på 12835 tDW. Det blir det första tankfartyget i Broströms flotta. I november 1942 levereras det första fartyget av en ny typ, NB 297, M/T MALMLAND till Tirfing. Det är ett Malm/Tankfartyg på 12620 tDW, som i ursprungsutförandet är avsett att föra malm på utresan och vattenballast på returresan, men som efter smärre ändringar skall kunna föra tunga oljelaster i retur. NB 348, bogserbåten HERBERT, 1000 IHK levereras 1944 till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB.Under perioden levererar varvet åtta fartyg till örlogsflottan, minsvep-ama BREMÖN, NB308 och HOLMÖN, NB 309, år 1940, minsveparen BREDSKÄR, NB 311 och jagaren NORRKÖPING, NB 310, år 1941, jagaren MJÖLNER, NB 329, år 1942, minfartyget ÄLVSNABBEN, NB 341 och jagaren SUNDSVALL, NB 330, år 1943, samt jagaren KALMAR, NB 338, 1944. Minfartyget Älvsnabben är från början beställt av Red AB Satumus som lastfartyg men Marinen tar över kontraktet under byggnadstiden så att fartyget kan byggas färdigt som minfartyg. 

1945-49

Under denna period levereras 8-11 fartyg per år, totalt leve­reras under perioden 51 fartyg. Av fartygen är 34 lastfartyg i storlekar mellan 2000-10000 tDW, 11 tankfartyg på mellan 15400-18500 tDW och fem fruktfartyg. Fruktfartygen är av två typer på 4100 resp 4600 tDW; samtliga till Oceankompaniet och Trelleborgs Ångf AB. Dessutom ingår i leveranserna kryssaren GÖTA LEJON, NB 350, som levereras i decem­ber 1947. Av leveranserna går 27 till Norge och tre till Danmark medan resten går till svenska rederier. Tre av de norska fartygen är byggda un­der kriget, men har inte kunnat levereras förrän 1945. De största svenska kunderna är som vanligt Broströms med åtta fartyg och Transatlantic med fem fartyg. Av de norska leveranserna går fyra till Det Bergenske Damp-skibsselskab, tre till Wilh Wilhelmsen och tre till Fearnley & Eger medan de flesta övriga beställare tar emot en leverans vardera. Av tankfartygen är två på 15400 tDW byggda under kriget men levere­rade 1945. NB 343, M/T KOLL, levererad i januari 1947, är det första fartyget i en ny serie tankfartyg på 15700 tDW. Under perioden levereras sedan ytterligare fem fartyg av denna typ. I november samma år levere­ras också det första fartyget i 18500 tons klassen, NB 353, M/T MAR1EHOLM. I denna storlek levereras ytterligare två fartyg under perioden.  

M/S Talabot, första leveransen till Wilh Wilhelmsen. Rederiet skulle sedan bli en av varvets stora kunder.

NB 326, M/S TALABOT, ett lastfartyg på 9875 tDW, levereras 1946 till Wilh Wilhelmsen, Oslo. Det är varvets första leverans till detta rederi, men också det första i en serie av sex fartyg som under perioden levere­ras till olika rederier. NB 355, M/S VELA, är det första av fyra lastfar­tyg på 1950 tDW som åren 1946 till 1948 levereras till Det Bergenske Dampskipsselskap. Ännu en ny typ, ett lastfartyg på 8400 tDW, levereras under perioden till olika rederier; först av dessa är NB 373, M/S FERNHILL, som 1948 levereras till Feamley & Eger. Under perioden levere­ras ytterligare sex fartyg av denna typ. 

1950-talet.

Under denna period ligger antalet leveranser mellan 11-13 per år, undantag är 1951 med 9 leveranser. Totalt levereras 112 fartyg, varav två jagare och ett jagarskrov. Av leveranserna går 62 till Norge och 43 till Sverige, medan två går till vardera Danmark och USA. Av de svenska leveranserna går 27 till de olika Broströmsbolagen, fem till Salén och tre till vardera Transatlantic och Red AB Svenska Lloyd. Under perioden är de största norska beställarna W Wilhelmsen med sju leveran­ser, Hj Björge och Einar Rasmussen med vardera sex leveranser och Odd Berg, Olsen & Ugelstad, Leif Höegh och Feamley & Eger med vardera fem leveranser. Fördelningen mellan olika fartygstyper är 57 tankfartyg, 39 lastfartyg, fyra malmfartyg och nio fraktfartyg. Tankfartygen är i storlekar från 15700 till 34800 tDW. Lastfartygens storlekar är mellan 1900-11000 tDW ( 13000 tDW som "open"), medan fruktfartygen är i storlekar från 2700 till 5900 tDW.  

1954 har tankfartygen vuxit till 32000 tDW. Här syns M/T Bergeboss, som i juni detta år levereras till Sigval Bergesen, Stavanger.

Under 1950 levereras fyra tankfartyg på 15700 tDW, av vilka det sista är NB 397, M/T ETNEFJELL, totalt har under åren 1947-1950, 10 far­tyg av denna typ levererats. Leveranserna av 18500 tDW tankers fortsät­ter, det sista, NB 480, M/T TABRIZ, levereras 1954. Av denna typ leve­reras under åren 1947-1954, 25 fartyg. NB 409, M/T SOGNEFJELL, som levereras 1951, är ett tankfartyg på 24300 tDW, först i en serie på nio fartyg som levereras åren 1951-1959. Sista leveransen i denna serie är NB 512, M/T HYPERION. 1954 är det dags för ett stort steg i tankfarty­gens storlekstillväxt då NB 441, M/T BERGEBOSS, på 32900 tDW leve­reras. NB 464, M/T FERNCREST på 34800 tDW, levereras 1956 som

den första av sju likadana tankers under perioden. Ett par av dessa är genom större malldjup ökade till 35400 respektive 36900 tDW. Ett av dessa fartyg, NB 516, T/T KOLL, ar utrustad med en Parsonturbin på 15000 EHK. Det är varvets första turbinfartyg bortsett från de marina enheterna. NB 477, VESTA, som levereras 1957 är den första i en ny serie 19700 tDW tankers. Ytterligare fem av denna typ levereras under perioden. Åren 1958-1959 levereras sex tankfartyg på 25800 tDW. Första leveransen av denna storlek är NB 479, TEHERAN. Leveranserna av 5850 tDW lastfartyg till Broströms fortsätter, under 1950-1954 levereras nio fartyg av denna typ, det sista är NB 448, M/S VINTERLAND. Också av lastfartygen på 8400 tDW fortsätter leveran­serna, åren 1950-1957 levereras fem fartyg av denna typ till olika norska redare. Sista leveransen är NB 497, M/S OAKVILLE till Klaveness. Under 1955 levereras fyra fartyg av en ny typ på 8600 tDW till Bro­ströms, först av dessa är NB 456, M/S VASAHOLM. Åren 1950 till 1951 levereras två lastfartyg på 9000 tDW av en ny typ till Broströms, det är NB 403, M/S KUNGALAND och NB 404, M/S KRONOLAND. Mellan 1950 och 1953 levereras till Broströms också fyra lastfartyg av ny typ. De är på 9800 tDW, först av dessa är NB 399, M/S CEYLON. Till Wil­helmsen levereras åren 1953-1954, tre lastfartyg av ny typ, de är på 10500 tDW, först av dessa är NB 439, M/S THEMIS. År 1956 levereras det första av ytterligare en ny typ lastfartyg på 11000/13000 tDW, det är NB 468, M/S SUNPOLYNA, till Einar Rasmussen. Fram till 1959 leveras ytterligare fem fartyg av denna typ till olika norska redare. Fruktfartygen under perioden är i storlekarna 2700 tDW, 4600 tDW, 5600 tDW och 5900 tDW. Dessa leveranser går till Salénrederierna, Oceankompaniet, Trelleborgs Ångf AB, Transmark, Olsen & Ugelstad samt till Hj Björge. Av dessa är skrovet till NB 481, M/S DALHEIM, levererad 1957, byggt i Finland. Mellan 1955-1959 levereras fyra malmfartyg på 18600 tDW, två till Broströms och två till ett amerikanskt rederi. Först av dessa är NB 452, M/S CERRO BOLIVAR. De två jagare som levereras under perioden är, NB 433, SMÅLAND år 1956 och NB 487, SÖDERMANLAND 1958. Skrovet till jagaren HÄLSINGLAND, NB 491 levereras samma år till Kockums.

2009-12-14 22:21 NUMBER OF VISITORS - ANTAL BESÖK sedan senaste uppdatering

 Åter till hemsidan BX

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Eva Benjaminson / Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: december 14, 2009 .

Back to Top eller Åter till hemsidan