ERIKSBERGS MEKANISKA
VERKSTAD
Nybyggnadsverksamhet
och leveranser 1873-1959
Av
Rune Olsson
Ur
"Varv" 1993 sid. 17-27
De
första båtarna levereras från verkstaden på hösten 1873. Avsikten
med följande artikel är att försöka visa något av utvecklingen från
byggande av små ångslupar till byggande av stora oceangående fartyg.
Uppgifterna är huvudsakligen hämtade ur en lista över
fartygsleveranser från Eriksbergs Mekaniska Verkstad, kompletterade
med uppgifter från samma källor som angetts på sid 16 under föregående
artikel. I ovannämnda lista har leveranserna under de första åren
inget nybyggnadsnummer. Under dessa år utför varvet ett flertal
maskininstallationer i trä- och kompositskrov som byggts på andra varv
i landet. De i artikeln angivna antalen får därför tas med en viss
reservation, en del av fartygen kan vara sådana som endast utrustats
vid Eriksberg.
1870-talet.
Efter
bogserbåtarna AKTIV och ERIK byggs under decenniet 26 fartyg och båtar.
De flesta leveranserna utgörs av mindre ångslupar och bogserbåtar,
men även ett par passagerarebåtar levereras. Utöver dessa fartyg
och båtar levereras ett mudderverk. Åren 1873-77 är antalet
leveranser 4-6 per år men under åren 1878-79 minskar antalet till två
per år.Bland leveranserna märks passagerareångaren S/S ADLERCREUTZ för
finsk räkning 1875; S/S KARJALA också till Finland och bogserbåten
OLGA till Ryssland levereras 1876. Samma år levereras också S/S
SANDEFJORD, den första leveransen till Norge samt passagerarefartyget
S/S HERTHA till Tyskland. År 1874 levereras FÄRJAN II.
1880-talet.
Under
denna period fortsätter, om än i minskad omfattning, byggandet av
mindre fartyg. Totalt levereras under perioden endast 11 fartyg, varav
10 lastfartyg. Åren 1886-88 sker inga leveranser alls. Av leveranserna
går sju till Sverige, två till Tyskland och en till vardera Danmark
och Norge. Av lastfartygen har flertalet en lastförmåga mellan
600-1000 ton och är av den för fraktfart på Nord- och Östersjön
lanserade fördelaktiga spardäckstypen. Av
denna typ är bland andra NB 90, S/S COMMERCE för skeppsredare
Th Ahrenberg, Göteborg, år 1881 och NB 91,
S/S DANMARK för Svenska Lloyds medelhavslinje, år 1883. Samma år
levereras S/S HARRY och S/S W1LLIE till Andersson & Lindberg, Göteborg
samt NB 93, S/S ELISABETH till ett danskt rederi och NB 92, S/S ELLIDA
till ett tyskt rederi. I mitten av
decenniet börjar kanalbåtar bli en specialitet för varvet. Bland
dessa är NB 94, S/S FORSHAGA, år 1885, för ett Karlstadsrederi samt
NB 95, S/S VERMLAND, år 1889, för Triobolaget, båda avsedda för
kombinerad fart på Göta- och Trollhätte Kanal. År 1883 levereras
kustångaren S/S OLE BULL till Bergen.
1890-talet.
Totalt
levereras under perioden 29 fartyg och båtar av olika typer. Av dessa
är nio passagerarefartyg, fem lastfartyg, fyra bogserbåtar och en
isbrytare. Dessutom ingår några slupar, en fiskebåt och en jakt. År
1891 och 1896 görs två leveranser per år, 1894 sker ingen leverans
och 1895 levereras endast två slupar. Övriga år under perioden är
antalet leveranser mellan 3-5 per år. Av leveranserna går två till
Tyskland och fyra till Danmark, medan resten går till svenska beställare.
För trafik på Rhen levereras åren 1889-90 tre grundgående båtar på
400-500 ton med fällbara master NB 96, S/S JASON, NB 97, S/S IRIS, och
NB 98, S/S FLORA. Två kombinerade
last- och passagerarefartyg på 150 tDW, NB 102, S/S SAMSÖ och NB 103,
S/S SANDBOGEN levereras 1893 till Danmark. NB 114, S/S OSTKUSTEN, en större
passagerareångare, längd 37,4 m, 12 knop med 250 IHK, för fart mellan
Stockholm-Västervik samt andra svenska östersjöhamnar, levereras 1898
till Ångfartygs AB Ostkusten, Västervik. Isbrytaren BORE, NB 121,
levereras till Landskrona stad år 1899. År 1897 levereras NB 108, en
lustjakt, BRIS, till Marstrands stad och 1898 levereras en fiskebåt av
trä.
1900-1909.
Under
denna period levereras 22 fartyg och båtar av olika slag samt ett par
mudderpråmar. De första åren av perioden sker endast en leverans per
år, 1902 ingen alls, medan antalet under åren 1905-1909 varierar
mellan 2-6 per år. Av fartygen är sju rena lastfartyg i storlekar upp
till 700 tDW. Av skärgårdsbåtar och mindre passagerarefartyg, som nu
blivit en specialité för varvet, levereras sex stycken. Dessutom
levereras sju bogserbåtar. Av leveranserna går två till Danmark,
resten till svenska beställare. En
av dom är NB 128 S/S HERBERT som levereras 1905 till STRANDS ÅNGSÅG i
Nössemark. HERBERT är fortfarande i drift nu på sjön MJÖRN, som scarter
och turlistebåt sommartid och K-märktes 2006. Bland
de svenska leveranserna är NB 130, S/S FERMIA, ett lastfartyg på 689
tDW som 1906 levereras till Axel Broström och Son. Fartyget, som är
den första leveransen till Broströms, är av den s k "Svensketypen"
med maskinrummet akter, har en längd av 53,8 m, och gör med en maskin
på 380 IHK 8,6 knop. Ett
systerfartyg NB 132, S/S WASA, levereras 1907 till Ångf AB Nornan (Th
Ahrenberg), Göteborg. År 1907
inleds leveranserna av en serie kanalångare på 250 bruttolön, 319 tDW,
den s k Jösseforstypen, en typ som konstruerats speciellt för
kombinerad kanal- och sal (sjöfart. Det första av dessa fartyg som är
NB 136, S/S JÖSSEFORS, för Jössefors AB, har en av längd 32,1 m och
gör 8 knop med 120 IHK. De följande åren levereras ett flertal systerfartyg
till S/S Jössefors, bl a NB 138, S/S GÖSTA till Ångf AB Trafik, Göteborg
år 1908 och NB 139, S/S NISSE, samma år till Red AB Stjärnan,
Karlshamn.
S/S Fermia under provturen 1906.
År 1900 levereras
ett passagerarefartyg, NB 120, S/S MOLS, till Danmark. NB 133, S/S
STYRSÖ, levereras 1907 till Göteborgs Nya Ångslups AB för fart i södra
skärgården. Fartyget har en längd 30,9 m och gör 12 knop med 290
IHK. NB 143, S/S BREVIK, en skärgårdsbåt, som vid leveransen benämns
"Lyxångare" och "Sveriges elegantaste ångare",
levereras 1909 till Ångfartygs AB Lidingö-Brevik, Stockholm. Den har
en längd av 38,7 m och gör 14 knop med 700 IHK. Med detta fartyg inleds
en rad leveranser av komfortabla ångare för Stockholms skärgård.
1910-talet.
Under
perioden levereras totalt 33 fartyg. Tyngdpunkten ligger på lastfartyg
samt skärgårds- och passagerarebåtar. Av de förra levereras 16 st
och av de senare 10 st. Dessutom ingår fyra bogserbåtar, ett sjömätningsfartyg
och en ånglustjakt. Utöver fartygen levereras fyra motorbåtar, en
dragfärja, sju pråmar och pontoner av olika slag samt flytdockan.
Antal leveranser ligger mellan 4-8 per år, utom 1918 med tre leveranser
och 1919 med endast två leveranser. Av leveranserna går tre till
Danmark och en till Finland, medan resten går till svenska beställare.
Av motorbåtarna byggs tre för varvets egen räkning.
Av lastfartyg fortsätter till att börja med leveranserna av Jösscforstypen
på 319 tDW, med NB 160, S/S GUDRUN 1912 och NB 164, S/S LOUISE 1913.
Totalt byggs sju fartyg av denna typ, den sista leveransen, NB 171, S/S
GRETA, sker 1914. År 1916 levereras det första lastfartyget av en ny
större typ, NB 180. S/S NADJA, på 937 tDW, till Ångbåts AB Export,
Karlstad. Fram till 1920 levereras ytterligare sex fartyg av denna typ
till olika rederier. När de två
nya större staplarna är klara 1917 får man möjlighet att åtaga
sig större fartygsbyggen. De två första, på 1865 tDW, levereras
1918, NB 186, S/S AGRICOLA, till Red AB Otis, Göteborg och NB 191, S/S
NORMANDIA till Red AB Göta, Göteborg. År 1919 levereras NB 208, S/S
ITALIA, ett lastfartyg på 2943 tDW, till Red AB Svenska Lloyd.
Bland skärgårds- och passagerarebåtarna är
NB 147, S/S SANDHAMNS EXPRESS, levererad 1910 och NB 153, S/S BLIDÖSUND,
levererad 1911. NB 157, S/S STUBBEKÖBING en passagerareångare med 34,1
m längd och en fart av 12 knop med 280 IHK maskineri, levereras 1912
till Dampskibsselskabet Stubbeköbing, för trafik mellan Stubbeköbing-Masnedsund.
NB 166, S/S BOHUSLÄN, levereras 1914 till Marstrands Nya Ångfartygs
AB. År 1916 levereras NB 182, sjömätningsfartyget EJDERN till Kgl Sjökarteverket.
En ånglustjakt, NB 178, ATHENE, levereras 1915 till grosshandlare
Grosell, Sthlm. En dragfärja NB 163, levereras 1912 till V:a Hisingens
vägstyrelse.
1920-talet.
Totalt
levereras under perioden 24 fartyg. Härtill kommer Flytdockan III, ett
jagarskrov, förskeppet till S/S Sydland samt ett par mindre båtar och
en motorpråm. Antal leveranser per år varierar, 1920 omfattar
leveranserna tre fartyg, 1921 levereras endast en motorbåt, övriga
år fram till 1927 ligger antalet mellan 2-4 per år. 1928
levereras tre tankfartyg medan år 1929 leveranserna omfattar åtta
lastfartyg på mellan 3200 till 7700 tDW. Av fartygen är 16 lastfartyg,
de flesta i storlekar mellan 3000-7800 tDW, tre tankfartyg, ett
passagerarefartyg, två isbrytande bogserbåtar, en skärgårdsbåt och
ett logementsfartyg. Av leveranserna går tre till Norge och en till
Danmark medan övriga går till svenska beställare. Av de svenska
leveranserna under perioden går åtta till Broströms, fyra till Sv
Lloyd och två till Transatlantic. Att
så många leveranser går till Broströms beror på att rederiet övertar
ett antal beställningar som ursprungligen beställts av Rederi AB
Svenska Lloyd.Serien av lastfartyg på
900 tDW avslutas 1920 då NB 195, S/S GUNHILD, levereras till Säffle.
Varvets sista leverans av skärgårdsbåtar sker 1925 då NB 216, S/S
SALTSJÖN levereras. Från och med 1927 byggs i stort sett endast större
fartyg, fr o m 1928 även tankfartyg.
M/T
Markland vid utrustningspiren, första tankfartyget, levererat 1928.
Varvets
största byggen hittills sker när NB 198, S/S HIBERNIA och NB 205 S/S
GALLIA, på 3564 tDW vardera, år 1920 levereras till Red AB Svenska
Lloyd. År 1921 utgörs den enda leveransen av en motorbåt till
Tullverket. Under 1923 levereras, utöver förskeppet till S/S Sydland
samt flytdockan, endast en landsvägsfärja för trafik Sundsvall-Alnön.
År 1924 levereras endast en patrullbåt för
Kungliga Generaltullstyrelsen och ett logementsfartyg, NB 211, M/S PETER
GEDDA, för Kungliga Sjökarteverket. Varvets
första motorfartyg, NB 206, M/S ERLAND, 3100 tDW, levereras 1922 till
Svenska Orientlinien. I början av oktober 1925 levereras M/S FALSTERBO,
NB 214, varvets första fartyg med Eriksbergsbyggd dieselmotor, ett 6650
tons lastfartyg med en motor på 2000 IHK för Ångfartygs AB Fcrm. Det
är samtidigt varvets hittills största fartyg. Den
4 augusti 1925 levereras NB 217, Isbrytaren RAN till Halmstads
hamnstyrelse. NB 218, ISBRYTAREN I, som byggts för Norrköpings stad gör
den 8 december 1925 leveransprov i skärgården. ( Fartyget existerar
fortfarande år 1993, som M/S Stjärnö). NB 219, M/S MÄLAREN, ett
lastfartyg på 5200 tDW, levereras 1927 till Red AB Transatlan-tic.
Detta är EMV;s första leverans till Transatlantic. Sommaren 1926
levereras, som underleverantör till Götaverken, NB 220, skrovet till
jagaren NORDENSKIÖLD, varvets första örlogsfartyg.
Amerikalinjens
S/S Kastelholm vid kaj med pannorna påeldade.
Den 14 april 1928 levereras det första tankfartyg
som byggts på varvet, NB 224, M/T Markland, på 9560 tDW, till O
& A Irgens, Bergen. I juli är det dags för nästa
tankfartygsleverans, M/T GUSTAV E REUTER, också detta på
omkring 9500 tDW. Den 15 dec 1928 levereras NB 225, det norska
tankfartyget M/T DALFONN, som med sina 13465 tDW är det största
motorfartyg som dittills byggts i Skandinavien. Beställare är Skibs
A/S Dalfonn (Bergesen), Stavanger. År
1929, levereras NB 228, Amerikalinjens östersjöångare S/S KASTELHOLM.
Fartyget kan ta 235 passagerare. Hösten 1929 räcker bäddarna inte
till varför skrovet till NB 237, ett lastfartyg på 6900 tDW, byggs i
docka II. Byggtiden i dockan är endast 11 veckor. Samma höst levereras
varvets hittills största lastfartyg, NB 233, M/S ARNA, på 7760 tDW,
till Dampskibs A/S Sverre.
1930-talet.
Nu
ökar antalet leveranser successivt, åren 1930-31 levereras 5 fartyg/år
för att tillfälligt gå ner till 3 resp 2 leveranser under 1932-33.
Sedan ökar antalet under några år till först 5/ år, för att åren
1937-39 uppgå till 8 /år. Totalt levereras under perioden 55 fartyg,
av dessa är 27 lastfartyg i storlekarna 3000-10000, 17 tankfartyg på
mellan 9000 och 13600 tDW och 7 fruktfartyg. Dessutom levereras tre
mindre tankfartyg, en jagare, en isbrytare samt ett par bärgningspontoner.
Det sista tankfartyget på 9800 tDW levereras 1932, sedan kommer
12600-tonnaren att vara den mest populära tankerstorleken. Av
leveranserna går 21 till Norge, av dessa är 14 tankfartyg, fem
lastfartyg och två fruktfartyg. Tre leveranser går till Italien och en
till vardera Finland, Frankrike, England, Tyskland och Nya Zeeland. Av
leveranserna till svenska beställare går 13 till Broströmrederierna,
fem till Transatlantic och två till vardera Red AB Svenska Lloyd och
Red AB Soya. Ett tankfartyg på
13650 tDW, NB 236, M/T CAPELLA, levereras 1930 till Trelleborgs
Nya Ångf AB. Åren 1935-37 levereras tre små tankfartyg på mellan
400-900 tDW. Bland lastfartygen är
sex fartyg på omkring 4500 tDW till Tirfing, varav det första NB 251,
M/S VIKINGLAND, levereras 1932. NB 274, M/S NINGPO på 10100 tDW
levereras 1938 till Svenska Östasiatiska Kompaniet. Till Transatlantic
levereras under perioden fyra fartyg på 6000 tDW, det första av dessa
är NB 266, M/S VAALAREN som levereras 1936. NB 288, M/S KOOKABURRA,
9100 tDW, avsett för Australientrafiken, levereras till Transpacific
1939. Tre fruktfartyg, NB 252, DUCA
DEGLI ABRUZZI, NB 253, CAPITANO BOTTEGO och NB 254, CAPITANO A CECCHI, på
vardera 1950 tDW, levereras 1933-34 till Italien. De är av den vid
denna tidpunkt ganska sällan förekommande helisolerade kyllasttypen.
Ett fruktfartyg på 4200 tDW, NB 265, M/S CROISINE, levereras 1936 till
L. Martin SA R L, Paris. Strax efter att kriget brutit ut levereras, den
16 september 1939, NB 298, M/S ALSTERUFER, ett fruktfartyg på 4330 tDW,
till Rob M Sloman jr, Hamburg. Isbrytaren
GÖTA LEJON, NB 248, levereras 1932 till Göteborgs Stad. NB 280,
jagaren MALMÖ, levereras den 15 augusti 1939.
1940-44.
Under
perioden levereras totalt 34 fartyg varav åtta till svenska marinen. Av
övriga leveranser är 18 lastfartyg på mellan 2200-9100 tDW, fyra
tankfartyg, två malmfartyg, en isbrytare och en bogserbåt. Antalet
leveranser varierar mellan 4-9 per år. Av leveranserna går två
tankfartyg till Norge (båda levererade före 9 april 1940), en
isbrytare till Tyskland och övriga till svenska beställare. Av de
svenska leveranserna går åtta till Broström, fem till Transatlantic
och tre till Nordström & Thulin. Lastfartygen till Broströms är på
mellan 5000-7900 tDW. Av leveranserna till Transatlantic är två på
9100 tDW, avseddda för australientrafiken, NB 305, M/S YARRAWONGA och
NB 320, M/S PARRAMATTA, båda levererade 1944. l januari 1940 levererar
varvet sin första tanker i 15000 tons klassen, NB 291, M/T KOLLSKEGG, på
15375 tDW, till Odd Bergs Tankrederi. I november 1941 levereras NB 296, M/T
MARKLAND på 12835 tDW. Det blir det första tankfartyget i Broströms
flotta. I november 1942 levereras det första fartyget av en ny typ, NB
297, M/T MALMLAND till Tirfing. Det är ett Malm/Tankfartyg på 12620
tDW, som i ursprungsutförandet är avsett att föra malm på utresan
och vattenballast på returresan, men som efter smärre ändringar skall
kunna föra tunga oljelaster i retur. NB 348, bogserbåten HERBERT, 1000
IHK levereras 1944 till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB.Under
perioden levererar varvet åtta fartyg till örlogsflottan, minsvep-ama
BREMÖN, NB308 och HOLMÖN, NB 309, år 1940, minsveparen BREDSKÄR, NB
311 och jagaren NORRKÖPING, NB 310, år 1941, jagaren MJÖLNER, NB 329,
år 1942, minfartyget ÄLVSNABBEN, NB 341 och jagaren SUNDSVALL, NB 330,
år 1943, samt jagaren KALMAR, NB 338, 1944. Minfartyget Älvsnabben är
från början beställt av Red AB Satumus som lastfartyg men Marinen tar
över kontraktet under byggnadstiden så att fartyget kan byggas färdigt
som minfartyg.
1945-49
Under
denna period levereras 8-11 fartyg per år, totalt levereras under
perioden 51 fartyg. Av fartygen är 34 lastfartyg i storlekar mellan
2000-10000 tDW, 11 tankfartyg på mellan 15400-18500 tDW och fem
fruktfartyg. Fruktfartygen är av två typer på 4100 resp 4600 tDW;
samtliga till Oceankompaniet och Trelleborgs Ångf
AB. Dessutom ingår i leveranserna kryssaren GÖTA LEJON, NB 350, som
levereras i december 1947. Av leveranserna går 27 till Norge och tre
till Danmark medan resten går till svenska rederier. Tre av de norska
fartygen är byggda under kriget, men har inte kunnat levereras förrän
1945. De största svenska kunderna är som vanligt Broströms med åtta
fartyg och Transatlantic med fem fartyg. Av de norska leveranserna går
fyra till Det Bergenske Damp-skibsselskab, tre till Wilh Wilhelmsen och
tre till Fearnley & Eger medan de flesta övriga beställare tar
emot en leverans vardera. Av
tankfartygen är två på 15400 tDW byggda under kriget men levererade
1945. NB 343, M/T KOLL, levererad i januari 1947, är det första
fartyget i en ny serie tankfartyg på 15700 tDW. Under perioden
levereras sedan ytterligare fem fartyg av denna typ. I november samma år
levereras också det första fartyget i 18500 tons klassen, NB 353, M/T
MAR1EHOLM. I denna storlek levereras ytterligare två fartyg under
perioden.
M/S Talabot, första
leveransen till Wilh Wilhelmsen. Rederiet skulle sedan bli en av varvets
stora kunder.
NB
326, M/S TALABOT, ett lastfartyg på 9875 tDW, levereras 1946 till Wilh
Wilhelmsen, Oslo. Det är varvets första leverans till detta rederi,
men också det första i en serie av sex fartyg som under perioden
levereras till olika rederier. NB 355, M/S VELA, är det första av
fyra lastfartyg på 1950 tDW som åren 1946 till 1948 levereras till
Det Bergenske Dampskipsselskap. Ännu en ny typ, ett lastfartyg på 8400
tDW, levereras under perioden till olika rederier; först av dessa är
NB 373, M/S FERNHILL, som 1948 levereras till Feamley & Eger. Under
perioden levereras ytterligare sex fartyg av denna typ.
1950-talet.
Under
denna period ligger antalet leveranser mellan 11-13 per år, undantag är
1951 med 9 leveranser. Totalt levereras 112 fartyg, varav två jagare
och ett jagarskrov. Av leveranserna går 62 till Norge och 43 till
Sverige, medan två går till vardera Danmark och USA. Av de svenska
leveranserna går 27 till de olika Broströmsbolagen, fem till Salén
och tre till vardera Transatlantic och Red AB Svenska Lloyd. Under
perioden är de största norska beställarna W Wilhelmsen med sju
leveranser, Hj Björge och Einar Rasmussen med vardera sex leveranser
och Odd Berg, Olsen & Ugelstad, Leif Höegh och Feamley & Eger
med vardera fem leveranser. Fördelningen mellan olika fartygstyper är
57 tankfartyg, 39 lastfartyg, fyra malmfartyg och nio fraktfartyg.
Tankfartygen är i storlekar från 15700 till 34800 tDW. Lastfartygens
storlekar är mellan 1900-11000 tDW ( 13000 tDW som "open"),
medan fruktfartygen är i storlekar från 2700 till 5900 tDW.
1954 har
tankfartygen vuxit till 32000 tDW. Här syns M/T Bergeboss, som i juni
detta år levereras till Sigval Bergesen, Stavanger.
Under
1950 levereras fyra tankfartyg på 15700 tDW, av vilka det sista är NB
397, M/T ETNEFJELL, totalt har under åren 1947-1950, 10 fartyg av
denna typ levererats. Leveranserna av 18500 tDW tankers fortsätter,
det sista, NB 480, M/T TABRIZ, levereras 1954. Av denna typ levereras
under åren 1947-1954, 25 fartyg. NB 409, M/T SOGNEFJELL, som levereras
1951, är ett tankfartyg på 24300 tDW, först i en serie på nio fartyg
som levereras åren 1951-1959. Sista leveransen i denna serie är NB
512, M/T HYPERION. 1954 är det dags för ett stort steg i
tankfartygens storlekstillväxt då NB 441, M/T BERGEBOSS, på
32900 tDW levereras. NB 464, M/T FERNCREST på 34800 tDW, levereras
1956 som