GÖTAVERKEN 1941

Några stora och små händelser

Sammanställda av Rune Olsson

Ur "Varv" 1992 sidan 33 - 42

 

1941 var året då Götaverken fyllde 100 år. Andra världs­kriget gick på sitt andra år och sjöfarten hade stora problem. På Götaverken fortgick arbetet, även om allt inte var riktigt som vanligt.  Utöver de vanliga arbetena med handelsfartyg samt örlogsfartyg till svenska flottan, flyg­plan, fartygsreparationer etc. hade man en del andra arbeten för det svenska försvaret. Bl. a bearbetade man stridsvagnstorn och svarvade  granathylsor  i  maskinverkstaden.  Sex fartyg som inte kunnat levereras till norska redare låg upplagda på olika ställen efter västkusten, mer eller mindre färdigställda. Av dem var det två, M/T Storfonn NB 541 och M/T Montana, NB 542 som låg vid Karelska Näset som området öster om T-kanalen kallades. Arbetena på M/S Saga, NB 557 gick på sparlåga då Rederiet Svenska Lloyd, inte hade någon användning för henne så länge kriget pågick. Många anställda låg inkallade till beredskapstjänstgöring. Driftsingeniör Hedenskoug hade utsetts till Luftskyddschef och skyddsrum hade byggts både inom varvet och utanför planket. Många både arbetare och tjänstemän hade gått med i Göteborgs Skyttegille eller Färjenäs Skytteklubb och täv­lade på lördagar och söndagar i gevärsskytte inbördes och med skyttarna från de övriga varven och industrierna.  I december 1940 hade Götaverken köpt samtliga aktier, på nominellt l milj. kronor, i Öresunds varvet AB, Landskrona.

För att försöka visa lite av vad som pågick på varvet under detta år har följande anteckningar sammanställts.

» Vintern 1940-41 är, liksom vintern 1939-40, extremt kall och det är stora problem att klara persontransporterna över älven. Pråmtransporterna för arbetarna är inställda mellan den 18/1 och den 4/3. Transporterna får i stället ske med bogserbåten Göta och inhyrda bogserbåtar från Röda bolaget.

Vid Årsskiftet 1940-41 kommer pansarskeppet Manligheten in till varvet för en större ombyggnad och översyn.

• Flygplanskryssaren Gotland och Jagarna Puke och Psilander ligger hela vintern och våren inne vid varvet för översyn.

• Vid en av Idrottsföreningen i januari anordnad utflykt till föreningens stuga i  Limmerhult,  Hindås,  spelas en bandymatch mellan lag sammansatta av personal från affärs­kontoren respektive ritkontoren.

Denna bild som är frän den 16 mars 1942 visar bur det kunde se ut de kalla vintrarna i början av 1940-talet. I bakgrun­den Götaverksnybyggen upplagda vid Karelska Näset.

* Den 5 februari tecknar Götaverken l milj. kronor i Andra försvarslånet

• Den 11 februari håller Ing Erik Johansson ett föredrag på Tekniska Samfundets avd för Skeppsbyggnadskonst om "Förbättrad bränsleekonomi för ångfartyg". I anslutning till

föredraget  nämns att Götaverkens Turbokompressor nu har installerats i ett 60-tal fartyg och att ytterligare 25 är i arbete eller i beställning.

Tisdagen den 13 februari skall Verkstadsklubben ha möte i Arbetareföreningens  B-sal  för  att  behandla  Förbunds­styrelsen  cirkulär  om  kommunisternas  utestängning  från förtroendeuppdrag.  Lokalen  räcker  emellertid  inte  till varför mötet måste avlysas.  Man samlas i stället i Mässhallens C-sal nästa söndag , då det samtidigt blir årsmöte.

• Vid årsmötet i Verkstadsklubben den 16 februari slutar styrelsevalet med en sensationell  seger för den kommunistiska falangen,  1259 mot 832 röster.  Verkstadsklubben har 3981 medlemmar. Valet pågick även Måndagen den 17. Den socialdemokratiska styrelsen sitter dock kvar i kraft av förbundsstyrelsens cirkulär nr 3, som säger att varje röst på en kommunist är ogiltig och kasseras.

• I samband med sitt bokslut meddelar Grängesbergsbolaget att den krigsrlskersättning som bolaget erhållit för nio förlorade fartyg om 68000 tDW, nätt och jämt räcker för betalning av de fem nya fartyg om 39000 tDW, som de före årsskiftet beställt vid Götaverken för leverans under 1942

  Vid  årsmöte  i  Svenska  Industritjänstemannaförbundets Göteborgsavdelning  omväljs,  med  acklammation,  Ing  Knut Öberg, Götaverken till ordförande.

• Vid Tekniska Samfundets sammanträde om arbetarskydd, den 20 mars på Lorensberg, meddelar Dir Hedén att Götaverken 1938 hade fyra dödsfall p g a olyckor. Sedan man organi­serat arbetarskyddet och anställt en Yrkesinspektör har man varit förskonad från dödsolyckor.

« Den 22 mars sjösätts NB 552, M/S Mindoro, ett linjefartyg p& 10040 tDW, från bädd nr 2. 

* Vid Årsmöte i Svenska Gjutmästareförbundets Göteborgsavdelning väljs till Ordförande Ing Sven Toresson, Göta­verken.

• På söndag middag den 6 april råkar en ställningsbyggare vid arbete i ett lastrum få en järnbalk i huvudet. Från Sahlgrenska meddelas att någon fara för livet inte förelig­ger.

•Minsveparen Ven,  NB 565,  levereras den 7 april till Marinförvaltningen.

• Lördag den 19 april hålls på Chalmers provföreläsningar i Praktiskt skeppsbyggeri av de två sökande till Professors­befattningen. En av de sökande är förre överingenjören vid Götaverken Folke Selden, den andre är Civíl-ing. G Ambjörn, Göteborg.

• På eftermiddagen den 28 april sjösätts NB 558, M/T Sinus, ett tankfartyg på 12600 tDW, från bädd nr 3.

• Under våren pågår ombyggnad av Maskinritkontorets lokaler ovanpå Gjuterlet. Inflyttningen sker sedan under sommaren.

Den l Maj fyller filareförman Gunnar Spång 50 ar. Han har varit anställd vid varvet sedan 1919.

Strax före kl. 10 på söndag den 4 Maj kallas brandkåren till en gräsbrand, orsakad av luntning, på området öster om T-kanalen.

• "Götaverkens 25:e Transleverans". "En hyllning åt havets folk på Mongabarras provresa"  Den 10 Maj levereras M/S Mongabarra. NB 547. ett lastfartyg på 9350 tDW, till Rederi AB Transex, Göteborg.

« Klockan 12 Söndagen den 19 Maj sjösätts NB 546, M/T R Stenersen,  ett tankfartyg på 17300 tDW,  från bädd nr l.

Detta är det största fartyg som hittills sjösatts på var­vet. Det är det första av en helt ny av Götaverken patent­sökt konstruktion,  ned horisontalkorrugerade långskeppsskott och vertikalkorrugerade tvärskeppsskott.  Detta har möjliggjort slopande av alla skottstag vilket ger en viktbesparing av c:a 300 ton i förhållande till en konstruktion med släta skott med stag. Fartyget kommer, liksom övriga norska fartyg som byggs under kriget,  att ligga upplagt tills kriget är slut.

• Föreståndaren för Varvskontoret Anders Persson fyller den 22 maj 50 år. Han är född i Lundby och kom till Götaverken 1916.

• Vid en utflykt till Strandön p& Kristi Himmelsfärdsdag, den 22 maj , deltar ett 40-tal tjänstemän.

» Under våren har arbetsledarkåren haft en studiecirkel i arbetslagstlftning och säkerhetstjänst med ett 80-tal del­tagande verkmästare och förmän.

» Den 3 juni levereras Jagaren Gävle, NB 564, till Marlnförvaltningen.  Jagaren är tillsammans med Jagaren Norrköping som byggs på Eriksberg den sista av den s k Stadsjagaretypen.

Den 6 juni kl. 16 sjösätts NB 550, M/T Julius, det andra i serien av tankfartyg på 17300 tDW, från bädd nr 5. Fartyget döps av fru Tullan Hedén. Sjösättningen övervars av Prins Vllhelm och Prins Carl junior med gemål samt av Styrelsen för Sveriges Allmänna Exportförening.

• Götaverkens Tennisklubb har anmält fyra lag till HT; s korptennlsturnering. I lagen ingår Gösta Nilsson, Nore Kilströmer,  Erik  Borg,  Knut  Jonasson,  Nils Jansson,  Ture Lunden, Olle Axelsson, Tore Svensson, Ove Swedin, Kerstin Palm, Sven Cullberg och Gösta Jansson.

• Filareförman Nils Sandgren fyller den 17 juni 50 år. Han har varit  anställd på Reparationsavdelningen sedan 1926.

» Den 25 juni avslutas HT:s tennisturnering. Inget av Götaverkens fyra lag kom till semifinal.

Den l juli börjar ett nytt räkenskapsår. Detta löper vid denna tid från den l juli till den 30 juni följande år. Under året som gått levererades arbeten för 41,7 miljoner kronor. Tre handelsfartyg samt en jagare och två minsvepare levererades. 123 fartyg dockades. Minkryssaren Clas Fleming byggdes om och i leveranserna ingick också dieselmotorer, flygplan, turbokompressorer, pannor, stålfönster, broar och järnkonstruktioner.

Den 3 Juli inträffar en explosion på ett av flottans fartyg som ligger vid Götaverken för översyn. Den orsakades av en spricka i en ventil så att ånga strömmade ut. En värn­pliktig och två extra måleriarbetare brännskadas.  Ingen fara för livet även av två av dem skadades allvarligt.

» Den 5 Juli meddelas att tillståndet för de skadade vid explosionsolyckan är bättre.

» Den 20 Augusti sjösätts utan ceremonier NB 553, ett linjefartyg på 8570 tDW, från bädd nr 4. Även detta fartyg kommer att ligga upplagt till 1945 då det levereras och får namnet Sofie Bakke.

• Det första flygplanet av serien GV-38:or, SE-AHC, som var färdigt på hösten 1938, säljs den 27 Augusti till Gösta Andrée, Göteborg.

Den l September är det 25 år sedan M/T Hamlet lämnade Götaverken. Detta fartyg, som var av en helt ny typ. Inledde Götaverkens byggande av tankfartyg och blev urtypen för flertalet sådan i Sverige byggda tankfartyg.

  Den 16 September godkänner Byggnadsnämnden ritningarna till påbyggnaden av Götaverkens ritkontor. Ombyggnaden som startar omedelbart, görs l första hand för att tillfreds­ställa de snabbt växande marinavdelningarnas utrymmesbehov. Bl. a byggs en ny våning ovanpå affärskontoret och Fartygsavdelningen.  Under ombyggnadsperioden blir det en del om och utflyttningar, så t ex placeras tillfälligt Ljuskopieringen i översta våningen av Snickareverkstaden.

» Den 19 September håller Svenska Teknologföreningen till­samman med Tekniska Samfundets avd för Mekanisk teknologi och Skeppsbyggnadskonst ett extra sammanträde på Lorensberg, varvid bland andra Dir Hugo Hammar håller ett föredrag om Statens Skeppsprovningsanstalt.

» Götaverken har skänkt 10000 kr till Marinlottornas insam­ling för hjälp till anhöriga till jagareolyckans offer.

• Lördagen den 20 September har Marinöverdirektör Schoerner och Marlndirektör Berlin överläggningar med ledningarna för Götaverken och Erlksberg om möjligheterna att ersätta de vid jagareolyckan på Hårsfjärden förlorade tre jagarna.

• Klockan 12 den 20 September sjösätts NB 559, M/T Juno, ett tankfartyg på 12700 tDW från bädd nr 2. Det blir det 10:e fartyget som förses med huvudmotor av Götaverkens egen konstruktion. Till sjösättningen var deltagarna i Teknologföreningens höstmöte inbjudna.

» Onsdagen den 24 September firar Göteborgs Hantverks­förening  75-årsjublleum    Valand.  Inlednlngsanförandet hålls av föreningens ordförande Ernst August Hedén. I sam­band med Jubileet överlämnas Kungl. Patriotiska Sällskapets Hantverksmedalj till Dir Hugo Hammar.

» Den 29 September sträcks kölarna till de båda kustjagarna, NB 572 och NB 573 på och vid sidan av bädd nr 4.

« Den 10:e GV-38:an, SE-AHV, säljs och inregistreras den 30 September på Uno Ranch, Göteborg.

• Den 4 Oktober levereras M/S Mindoro, NB 552, ett linjefartyg p& 12730 tDW till AB Svenska Ostasiatiska Kompaniet. Gbg.

• Den 9 Oktober besöker Statsrevisorerna Götaverken. Dir Hedén tar emot dem och visar runt på varvet.

• Under hösten pågår uppsättning av en större bro vid Gäddvik nära Luleå.

» Den 21 Oktober hålls bolagsstämma i AB Götaverken. Bl. a beslutas om stora avsättningar till pensionsfonderna i samband med 100-årsjubileet. Dessutom beslutas om utökning av aktiekapitalet genom att 3,3 milj. kronor överförs från dispositionsfonden, vilket ger aktieägarna en ny aktie på var tredje gammal.

* Den sista delen av Dan Broströms kaj är nyligen färdigställd.

• Lördagen den 25 Oktober hålls stora luftskyddsövningar i Göteborg. Bl. a berörs Industriluftskyddet på Götaverken.

• Den 28 Oktober kl. 20 håller Dir Hugo Hammar en offentlig föreläsning i den s k Göteborgsserien, vid Göteborgs Högskola om "Fartygstyper och Skeppsbyggeri i Göteborg".

 Den 29 Oktober kl. 16 skall NB 562, M/T Zelos,  ett tankfartyg på 12730 tDW, sjösättas från bädd nr. 3. Fartyget fastnar emellertid på bädden och kommer inte i sjön förrän 11tiden den 1 November. •

Under året tas en ny elektrisk smältugn i bruk i Gjuteriet.

• Den 5 November fyller Kassör Valdemar Noren 50 år. Han anställdes som filarelärling 1908.  1915 blev han kassör l Götaverkens Sjukkassa. Sedan 1920 är han även kassör och föreståndare för Götaverkens Verkstadsklubbs Andelsförening UPA.

» AB Götaverken dess tjänstemän och arbetsledare har över­lämnat 3200 kr att fördelas mellan Göteborgs hemvärnsområden.

• Den 7 November fyller Kassören Karl Grundberg, Långedrag 50 år. Han anställdes vid Göteborgs Mekaniska Verkstad 1898 och 1907 blev han chef för avlöningskontoret, 1928 utnämns han till Huvudkassör.

I början av November återinträder pansarskeppet Manligheten som Göteborgseskaderns flaggskepp efter en genomgripande ombyggnad och modernisering vid Götaverken. Förskeppet har förlängts och försetts med fallande stäv. de gamla bryggorna är ersatta med nya, luftvärnsbryggor har til1kommit, nya tvättrum och bättre förläggningar inretts och artilleriet har moderniserats.

• Den 9 November fyller Civlling John Wennerlund 60 år. Han är född l Motala och kom 1919 till Götaverken som chef för Maskinverkstaden.

« Den 11 November levereras M/T Sinus, NB 558, ett tankfar­tyg p& 12620 tDW, till Rederi AB Nordstjernan, Stockholm.

• Fredagen den 14 November firas Götaverkans 100-årsjubileum med en enkel och glad fest för 580 personer på Lorensberg.  I samband med jubileet offentliggörs donationer på en miljon kr.  Samtliga anställda fick en gratifikation, totalt uppgående till 300000 kronor. För en sprlngpojke med en veckolön av 16 kr blir gratifikationen 10 kr.

• I samband med jubileet utges nr 8 i Götaverkens skrift­serie. I denna nämns bl. a att orderstocken är den största hittills i Götaverkens historia och utgörs av sammanlagt 32 fartyg  om  totalt  310000  tDW,  de  flesta  till  svenska beställare. Härtill kommer två jagare.

• Där nämns också att en tredje flytdocka med 27000 tons lyftkraft är under konstruktion.

»  Hjälpdieselmotorerna  till  elevskeppet  Albatross,  som byggs på Lindholmen,  är nu under tillverkning på Götaverken.

• Den 27 November fyller Götaverkens Verkstadsklubb 40 år.

• Den 11:e GV-38:an, SE-AHX, säljs och inregistreras den 29 November på Flygfirma Hans Peterson, Orsa.

• Den 8 December sjösätts NB 560. M/S Barranduna, ett llnjefartyg på 9020 tDW, från bädd nr 5.

• Den 16 December har Tekniska Samfundets Avd för Värme och Sanitetsteknik sammanträde med bl. a föredrag av Ing Gunnar Edvinsson om "Ombyte av värmepannor och förbränningsapparater i kristider".

• Den 27 December meddelas att även Förvaltnings AB Gilius företar en fondemission.

» Den 30 December har Götaverken en stor annons i GHT om sina VEDA-0 pannor.

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Eva Benjaminson / Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: december 12, 2009 .