Några stora och små händelser
Sammanställda av Rune Olsson
Ur "Varv" 199
2 sidan 33 - 421941
var året då Götaverken fyllde 100 år. Andra världskriget gick på sitt
andra år och sjöfarten hade stora problem. På Götaverken fortgick arbetet,
även om allt inte var riktigt som vanligt.
Utöver de vanliga arbetena med handelsfartyg samt örlogsfartyg till
svenska flottan, flygplan, fartygsreparationer etc. hade man en del andra
arbeten för det svenska försvaret. Bl. a bearbetade man stridsvagnstorn och
svarvade granathylsor i maskinverkstaden.
Sex fartyg som inte kunnat levereras till norska redare låg
upplagda på olika ställen efter västkusten, mer eller mindre färdigställda.
Av dem var det två, M/T Storfonn NB 541 och M/T Montana, NB 542 som låg vid
Karelska Näset som området öster om T-kanalen kallades. Arbetena på M/S
Saga, NB 557 gick på sparlåga då Rederiet Svenska Lloyd, inte hade någon användning
för henne så länge kriget pågick. Många anställda låg inkallade till
beredskapstjänstgöring. Driftsingeniör Hedenskoug hade utsetts till
Luftskyddschef och skyddsrum hade byggts både inom varvet och utanför
planket. Många både arbetare och tjänstemän hade gått med i Göteborgs
Skyttegille eller Färjenäs Skytteklubb och tävlade på lördagar och söndagar
i gevärsskytte inbördes och med skyttarna från de övriga varven och
industrierna. I december 1940 hade
Götaverken köpt samtliga aktier, på nominellt l milj. kronor, i Öresunds
varvet AB, Landskrona.
För
att försöka visa lite av vad som pågick på varvet under detta år har följande
anteckningar sammanställts.
» Vintern
1940-41 är, liksom vintern 1939-40, extremt
kall och det är stora problem att klara persontransporterna över älven. Pråmtransporterna
för arbetarna är inställda mellan den 18/1 och den 4/3. Transporterna får i
stället ske med bogserbåten Göta och inhyrda bogserbåtar från Röda
bolaget.
• Vid
Årsskiftet 1940-41 kommer pansarskeppet
Manligheten in till varvet för en större ombyggnad och översyn.
•
Flygplanskryssaren Gotland och Jagarna Puke och Psilander ligger hela vintern
och våren inne vid varvet för översyn.
•
Vid en av Idrottsföreningen i januari anordnad utflykt till föreningens stuga
i Limmerhult,
Hindås, spelas en
bandymatch mellan lag sammansatta av personal från affärskontoren respektive
ritkontoren.
Denna
bild som är frän den 16 mars 1942 visar bur det kunde se ut de kalla vintrarna
i början av 1940-talet. I bakgrunden Götaverksnybyggen upplagda vid Karelska
Näset.
*
Den 5 februari tecknar
Götaverken l milj. kronor i Andra försvarslånet
•
Den 11 februari håller
Ing Erik Johansson ett föredrag på Tekniska Samfundets avd för
Skeppsbyggnadskonst om "Förbättrad
bränsleekonomi för ångfartyg". I anslutning till
föredraget
nämns att Götaverkens Turbokompressor nu har installerats i ett 60-tal
fartyg och att ytterligare 25 är i arbete eller i beställning.
• Tisdagen
den 13 februari skall Verkstadsklubben ha möte
i Arbetareföreningens B-sal
för att
behandla Förbundsstyrelsen cirkulär om
kommunisternas utestängning från
förtroendeuppdrag. Lokalen
räcker emellertid
inte till varför mötet måste
avlysas. Man samlas i stället i Mässhallens
C-sal nästa söndag , då det samtidigt blir årsmöte.
•
Vid årsmötet i Verkstadsklubben den 16 februari
slutar styrelsevalet med en sensationell seger
för den kommunistiska falangen, 1259
mot 832 röster. Verkstadsklubben
har 3981 medlemmar. Valet pågick även Måndagen den 17. Den socialdemokratiska
styrelsen sitter dock kvar i kraft av förbundsstyrelsens cirkulär nr 3, som säger
att varje röst på en kommunist är ogiltig och kasseras.
•
I samband med sitt bokslut meddelar Grängesbergsbolaget att den krigsrlskersättning
som bolaget erhållit för nio förlorade
fartyg om 68000 tDW, nätt och jämt räcker för betalning av de fem nya fartyg
om 39000 tDW, som de före årsskiftet beställt vid Götaverken för leverans
under 1942
•
Vid årsmöte
i Svenska
Industritjänstemannaförbundets Göteborgsavdelning
omväljs, med
acklammation, Ing
Knut Öberg, Götaverken till ordförande.
•
Vid Tekniska Samfundets sammanträde om arbetarskydd, den 20 mars på
Lorensberg, meddelar Dir Hedén att Götaverken 1938 hade fyra dödsfall p g a
olyckor. Sedan man organiserat arbetarskyddet och anställt en Yrkesinspektör
har man varit förskonad från dödsolyckor.
« Den
22 mars sjösätts NB 552, M/S Mindoro, ett
linjefartyg p& 10040 tDW, från bädd nr 2.
*
Vid Årsmöte i Svenska Gjutmästareförbundets Göteborgsavdelning väljs till
Ordförande Ing Sven Toresson, Götaverken.
•
På söndag middag den 6 april
råkar en ställningsbyggare vid arbete i ett lastrum få en järnbalk i
huvudet. Från Sahlgrenska meddelas att någon fara för livet inte föreligger.
•Minsveparen
Ven, NB 565, levereras den 7 april
till Marinförvaltningen.
•
Lördag den 19 april
hålls på Chalmers provföreläsningar i Praktiskt skeppsbyggeri av de två sökande
till Professorsbefattningen. En av de sökande är förre överingenjören vid
Götaverken Folke Selden, den andre är Civíl-ing. G Ambjörn, Göteborg.
•
På eftermiddagen den 28 april
sjösätts NB 558, M/T Sinus, ett tankfartyg på 12600 tDW, från bädd nr 3.
•
Under våren pågår ombyggnad av Maskinritkontorets lokaler ovanpå Gjuterlet.
Inflyttningen sker sedan under sommaren.
•
Den l Maj fyller filareförman Gunnar Spång
50 ar. Han har varit anställd vid varvet sedan 1919.
Strax
före kl. 10 på söndag den 4 Maj
kallas brandkåren till en gräsbrand, orsakad av luntning, på området öster
om T-kanalen.
•
"Götaverkens 25:e Transleverans". "En hyllning åt havets folk på
Mongabarras provresa" Den 10
Maj levereras M/S Mongabarra. NB 547. ett lastfartyg på 9350 tDW, till Rederi
AB Transex, Göteborg.
«
Klockan 12 Söndagen den 19 Maj
sjösätts NB 546, M/T R Stenersen, ett
tankfartyg på 17300 tDW, från bädd
nr l.
Detta
är det största fartyg som hittills sjösatts på varvet. Det är det första
av en helt ny av Götaverken patentsökt konstruktion, ned horisontalkorrugerade långskeppsskott och
vertikalkorrugerade tvärskeppsskott. Detta
har möjliggjort slopande av alla skottstag vilket ger en viktbesparing av c:a
300 ton i förhållande till en konstruktion med släta skott med stag. Fartyget
kommer, liksom övriga norska fartyg som byggs under kriget,
att ligga upplagt tills kriget är slut.
•
Föreståndaren för Varvskontoret Anders Persson fyller den
22 maj 50 år. Han är född i Lundby och kom
till Götaverken 1916.
•
Vid en utflykt till Strandön p& Kristi Himmelsfärdsdag, den 22 maj ,
deltar ett 40-tal tjänstemän.
»
Under våren har arbetsledarkåren haft en studiecirkel i arbetslagstlftning och
säkerhetstjänst med ett 80-tal deltagande verkmästare och förmän.
» Den
3 juni levereras Jagaren Gävle, NB 564, till
Marlnförvaltningen. Jagaren är
tillsammans med Jagaren Norrköping som byggs på Eriksberg den sista av den s k
Stadsjagaretypen.
• Den
6 juni kl. 16 sjösätts NB 550, M/T Julius,
det andra i serien av tankfartyg på 17300 tDW, från bädd nr 5. Fartyget döps
av fru Tullan Hedén. Sjösättningen övervars av Prins Vllhelm och Prins Carl
junior med gemål samt av Styrelsen för Sveriges Allmänna Exportförening.
•
Götaverkens Tennisklubb har anmält fyra lag till HT; s korptennlsturnering. I
lagen ingår Gösta Nilsson, Nore Kilströmer,
Erik Borg,
Knut Jonasson,
Nils Jansson, Ture Lunden,
Olle Axelsson, Tore Svensson, Ove Swedin, Kerstin Palm, Sven Cullberg och Gösta
Jansson.
•
Filareförman
Nils Sandgren fyller den 17 juni 50
år. Han har varit anställd på
Reparationsavdelningen sedan 1926.
» Den
25 juni avslutas HT:s tennisturnering. Inget
av Götaverkens fyra lag kom till semifinal.
• Den
l juli börjar ett nytt räkenskapsår. Detta
löper vid denna tid från den l juli till den 30 juni följande år. Under året
som gått levererades arbeten för 41,7 miljoner kronor. Tre handelsfartyg samt
en jagare och två minsvepare levererades. 123 fartyg dockades. Minkryssaren
Clas Fleming byggdes om och i
leveranserna ingick också dieselmotorer, flygplan, turbokompressorer, pannor,
stålfönster, broar och järnkonstruktioner.
•
Den 3 Juli inträffar en explosion på ett av
flottans fartyg som ligger vid Götaverken för översyn. Den orsakades av en
spricka i en ventil så att ånga strömmade ut. En värnpliktig och två
extra måleriarbetare brännskadas. Ingen
fara för livet även av två av dem skadades allvarligt.
» Den
5 Juli meddelas
att tillståndet för de skadade vid explosionsolyckan är bättre.
» Den
20 Augusti sjösätts utan ceremonier NB 553,
ett linjefartyg på 8570 tDW, från bädd nr 4. Även detta fartyg kommer att
ligga upplagt till 1945 då det levereras och får namnet Sofie Bakke.
•
Det första flygplanet av serien GV-38:or, SE-AHC, som var färdigt på hösten
1938, säljs den 27 Augusti
till Gösta Andrée, Göteborg.
• Den
l September är det 25 år sedan M/T Hamlet lämnade
Götaverken. Detta fartyg, som var av en helt ny typ. Inledde Götaverkens
byggande av tankfartyg och blev urtypen för flertalet sådan i Sverige byggda
tankfartyg.
Den 16 September
godkänner Byggnadsnämnden ritningarna till påbyggnaden av Götaverkens
ritkontor. Ombyggnaden som startar omedelbart, görs l första hand för
att tillfredsställa de snabbt växande marinavdelningarnas utrymmesbehov. Bl.
a byggs en ny våning ovanpå affärskontoret och Fartygsavdelningen.
Under ombyggnadsperioden blir det en del om och utflyttningar, så
t ex placeras tillfälligt Ljuskopieringen i översta våningen av
Snickareverkstaden.
» Den
19 September håller Svenska Teknologföreningen
tillsamman med Tekniska Samfundets avd för Mekanisk teknologi och
Skeppsbyggnadskonst ett extra sammanträde på Lorensberg, varvid bland andra
Dir Hugo Hammar håller ett föredrag om Statens Skeppsprovningsanstalt.
» Götaverken
har skänkt 10000 kr till Marinlottornas insamling för hjälp till anhöriga
till jagareolyckans offer.
•
Lördagen den 20 September
har Marinöverdirektör Schoerner och Marlndirektör Berlin överläggningar med
ledningarna för Götaverken och Erlksberg om
möjligheterna att ersätta de vid jagareolyckan på Hårsfjärden förlorade
tre jagarna.
•
Klockan 12 den 20 September
sjösätts NB 559, M/T Juno, ett tankfartyg på 12700 tDW från bädd nr 2. Det
blir det 10:e fartyget som förses med huvudmotor av Götaverkens egen
konstruktion. Till sjösättningen var deltagarna i Teknologföreningens höstmöte
inbjudna.
»
Onsdagen den 24 September
firar Göteborgs Hantverksförening 75-årsjublleum på Valand.
Inlednlngsanförandet hålls av föreningens ordförande Ernst August Hedén.
I samband med Jubileet överlämnas Kungl. Patriotiska Sällskapets
Hantverksmedalj till Dir Hugo Hammar.
»
Den 29 September
sträcks kölarna till de båda kustjagarna, NB 572 och NB 573 på och vid sidan
av bädd nr 4.
«
Den 10:e GV-38:an, SE-AHV, säljs och inregistreras den 30
September på Uno Ranch, Göteborg.
•
Den 4 Oktober
levereras M/S Mindoro, NB 552, ett linjefartyg p& 12730 tDW till AB Svenska
Ostasiatiska Kompaniet. Gbg.
•
Den 9 Oktober besöker
Statsrevisorerna Götaverken. Dir Hedén tar emot dem och visar runt på varvet.
•
Under hösten pågår uppsättning av en större bro vid Gäddvik nära Luleå.
»
Den 21 Oktober hålls
bolagsstämma i AB Götaverken. Bl. a beslutas om stora avsättningar till
pensionsfonderna i samband med 100-årsjubileet. Dessutom beslutas om utökning
av aktiekapitalet genom att 3,3 milj. kronor överförs från
dispositionsfonden, vilket ger aktieägarna en ny aktie på var tredje gammal.
*
Den sista delen av Dan Broströms kaj är nyligen färdigställd.
•
Lördagen den 25 Oktober
hålls stora luftskyddsövningar i Göteborg. Bl. a berörs Industriluftskyddet
på Götaverken.
•
Den 28 Oktober kl.
20 håller Dir Hugo Hammar en offentlig föreläsning i den s k Göteborgsserien,
vid Göteborgs Högskola om "Fartygstyper och Skeppsbyggeri i Göteborg".
Den
29 Oktober kl. 16
skall NB 562, M/T Zelos, ett
tankfartyg på 12730 tDW, sjösättas från bädd nr. 3. Fartyget fastnar
emellertid på bädden och kommer inte i sjön förrän 11tiden den 1 November.
•
Under
året tas en ny elektrisk smältugn i bruk i Gjuteriet.
•
Den 5 November
fyller Kassör Valdemar Noren 50 år. Han anställdes som
filarelärling 1908. 1915
blev han kassör l Götaverkens Sjukkassa. Sedan 1920 är han även kassör och
föreståndare för Götaverkens Verkstadsklubbs Andelsförening UPA.
»
AB Götaverken dess tjänstemän och arbetsledare har överlämnat 3200 kr att
fördelas mellan Göteborgs hemvärnsområden.
•
Den 7 November
fyller Kassören Karl Grundberg, Långedrag 50 år. Han anställdes vid Göteborgs
Mekaniska Verkstad 1898 och 1907 blev han chef för avlöningskontoret, 1928 utnämns
han till Huvudkassör.
• I
början av November återinträder
pansarskeppet Manligheten som Göteborgseskaderns flaggskepp efter en
genomgripande ombyggnad och modernisering vid Götaverken. Förskeppet har förlängts
och försetts med fallande stäv. de gamla bryggorna är ersatta med nya, luftvärnsbryggor
har til1kommit, nya tvättrum och bättre förläggningar inretts och
artilleriet har moderniserats.
•
Den 9 November
fyller Civlling John Wennerlund 60 år. Han är född l Motala och kom 1919 till
Götaverken som chef för Maskinverkstaden.
« Den 11
November levereras M/T Sinus, NB 558, ett tankfartyg
p& 12620 tDW, till Rederi AB Nordstjernan, Stockholm.
•
Fredagen den 14 November
firas Götaverkans 100-årsjubileum med en enkel och glad fest för 580 personer
på Lorensberg. I samband med
jubileet offentliggörs donationer på en miljon kr.
Samtliga anställda fick en gratifikation, totalt uppgående till 300000
kronor. För en sprlngpojke med en veckolön av 16 kr blir gratifikationen 10
kr.
•
I samband med jubileet utges nr 8 i Götaverkens skriftserie. I denna nämns
bl. a att orderstocken är den största hittills i Götaverkens historia och utgörs
av sammanlagt 32 fartyg om
totalt 310000
tDW, de
flesta till
svenska beställare. Härtill kommer två jagare.
•
Där nämns också att en tredje flytdocka med 27000 tons lyftkraft är under
konstruktion.
»
Hjälpdieselmotorerna till
elevskeppet Albatross,
som byggs på Lindholmen, är
nu under tillverkning på Götaverken.
•
Den 27 November
fyller Götaverkens Verkstadsklubb 40 år.
•
Den 11:e GV-38:an, SE-AHX, säljs och inregistreras den 29
November på Flygfirma Hans Peterson, Orsa.
•
Den 8 December sjösätts
NB 560. M/S Barranduna, ett llnjefartyg på 9020 tDW, från bädd nr 5.
•
Den 16 December
har Tekniska Samfundets Avd för Värme och Sanitetsteknik sammanträde med bl.
a föredrag av Ing Gunnar Edvinsson om "Ombyte av värmepannor och förbränningsapparater
i kristider".
•
Den 27 December
meddelas att även Förvaltnings AB Gilius företar en fondemission.
»
Den 30 December har
Götaverken en stor annons i GHT om sina VEDA-0 pannor.