Ett svårslagbart rekord på Lindholmen

Av Elmer Jönsson

Ur "Varv" 1992 sidan 23 -26

 

 

I Augusti 1919 slogs på Lindholmens varv ett rekord i snabb utrustning som var svårt att överträffa. Det gällde 3200-tonnaren S/S Orania som sjösattes på tisdagen den 4 och gick på provtur och levererades på lördagen den 9 i samma månad. Under dessa dagar skulle man hinna med att ta ombord och installera, pannorna med all utrustning inklusive rökupptag och skorsten samt huvudångledning,  pannrumsdurkar etc. Dessutom skulle pannorna påeldas och maskineriet provköras vid kaj. Om denna prestation berättar Elmer Jönsson i Länspumpen nr 2, 1989. Där berättas också hur man klarade att lyfta ombord lågtryckscylindern .som vägde 12 ton redan på stapeln.

 

Sliparna vid Lindholmen något år innan ovannämnda rekord. Närmast en trålare från Uddevalla, på andra slipen Gotlandsångaren S/S Othem. I varvsbasssängen syns några skärgårdsbåtar och skutor som ligger inne vid varvet för översyn eller reparation. Foto J A Jönsson.

 

 Flygbild över Lindholmens Varv 1933. I förgrunden till höger ligger Lindholmsfärjan i färjeläget, till höger om bildens mitt Gamla Huvudkontoret och sliparna. på stapeln hitom Skateberget är skrovet till flygplanskryssaren Got­land under byggnad. I övre högra hörnet är Sannegårdsfärjan på väg över älven och där bortom syns valskvarnen. I bakgrunden Sannegårdshamnen. Sandtaget och Lundby nya kyrka, som synes ganska ensam vid denna tid. Original foto hos Göteborgs Sjöfartsmuseum.

Personalen på Lindholmens Mekaniska Verkstad fotograferad med Huvudkontoret och sliparna i bakgrunden 1924. I främre raden syns som nr 3 från höger Verkmästare J A Jönsson, nr 5 Gjutmästare K Michaelsson, nr 6 Disponent Sydow och nr 7 Varvschef P Hinke.

I anslutning till artikeln om sjösättning kan det vara skäl att påminna om det intresse en sjösättning väckte även bland männlskorna på andra sidan älven. Genom flaggorna på stapelkranarna såg folk på stan att något var på gång på hisingssidan och kunde av aktiviteterna på älven räkna ut när sjösättningen närmade sig. Då stannade man till för att se hur det skulle avlöpa, det kunde ju hända något oförut­sett. Många anställda på firmorna i hamnen kände till tid­punkten för sjösättningen och gick ner till kajen för att se på. När Götaverken i mitten av 60-talet successivt flyt­tade över nybyggnadsverksamheten till Arendal, Eriksberg började bygga i sin nya docka och Lindholmen lades ner så försvann detta skådespel från Göta Älv.

Bilden ovan är ett exempel på hur det kunde se ut. Den visar sjösättningen av Götaverkans nybygge 507, Petrofina ett tankfartyg på 15310 tDW. den 5 April 1937. Bilden är tagen från Broströmia med Packhusplatsen i förgrunden. Vid kajen till höger ligger Hallandsbolagets Ludvig Kollberg. Bakom kiosken vid färjeläget skymtar i inspektionsfartyget Hamnen. I Götaverkens stora docka ligger ett av Amerikalinjens fartyg, troligen M/S Gripsholm. Foto Th Cbristiansson 

 

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: december 12, 2009 .