Ur ”Varv” 1992 sidan 13 - 22
Arkivet motsvarade vad som senare kom att kallas Post och
Budavdelningen, Postcentralen, Kontorsservice och allt vad det kallats för
under tidernas lopp. Till Arkivet hörde
också Vaktmästeriet eller Väntrummet.
Här började jag den 8 Januari 1941. Introduktion av nyanställda
var ett begrepp som inte var uppfunnet vid denna tid utan man fick börja direkt
ned de olika uppdragen. någon av de äldre pojkarna visade hur man skulle göra
och sedan förutsattes det att han klarade uppgiften själv nästa gång. Det första
uppdraget blev att följa med Urban Elofsson, för att lära sig
”Verkstadsbuden", vilket innebar att dela ut posten, brev och ritningar,
till alla verkstadskontor innanför planket.
Arkivet var beläget vid korridoren innanför affärskontoret. Närmaste
grannar var på ena sidan Telefonväxeln och på andra sidan Driftsing S H
Hedenskoug. Ingången till kontoret
låg på gaveln av maskinverkstad l, halvvägs upp för trappan låg kapprum och
toaletter för tjänstemännen på affärskontoren. När man fortsatte upp för
trappan kom man först till Väntrummet. Genom dubbla svängdörrar kom man
sedan in till affärskontoret som utgjordes
av en stor sal med en gång i mitten, kantad på båda sidor av en meterhög
balustrad. På höger sida låg först Kassan, som var omgiven av höga glasväggar,
och sedan Bokföringen, på vänster sida låg Faktureringen.
På väggen rakt fram, ovanför dörren som
ledde vidare in i kontoret, satt en klocka och målat med stora bokstäver
inom en ram, devisen "Tid är pengar".
När man fortsatte genom dörren under klockan kom man in i en korridor
med mindre kontorsrum på båda sidor. På vänstersida låg först ett arkiv
som disponerades av Faktureringen, sedan kom Brevarkivet, som sköttes av Daga
Bodin, och därefter ett förrådsrum för kontorsmaterial.
Här inne stod också en spritdupliceringsapparat. Därefter kom på vänster
sida kapprum och toaletter för de kvinnliga anställda. Därefter kom chefernas
toalett och sedan var man framme vid dörren som ledde in till
Fartygsritkontoret. På höger sida av korridoren låg först ett mindre rum för
sekreterare där Greta Löfdahl och Rut Larsson satt,
därefter kom Kamrer Jacobssons rum och Telefonväxeln med Olga Holmgren
och Siggan Gustafsson, sedan var man framme vid Arkivet. Sedan man passerat
Arkivet ledde en korridor till höger in till Direktionsflygeln. På andra sidan
denna korridor, innan man kom fram
till dörren som ledde in till Fartygsritkontoret, hade övering Allan Borgström
sitt rum.
Arkivet
våren 1901 strax innan flyttningen till kontoret på Stjärngatan. Interiören
är praktiskt taget oförändrad sedan 1941. Från vänster Kurt Arne Lindskog,
Per Olof Eriksson och Jan Spång.
Chef för Arkivet och Väntrummet var Bror Blomqvist som
i sin tur var underställd Kontorschefen Thure Phalby som var chef för
bokföring och fakturering. Pahlby i sin tur var underställd Kamreren Karl Eric
Jacobsson, som dessutom bl. a var chef över Bernhard
Persson på
Inköpsavdelningen. Blomqvist var en lugn och bra chef som med glimten i
ögat basade över grabbarna. Personalen i Arkivet utgjordes av c:a 15 personer.
Förutom Blomqvist fanns Thor Lundqvist och Åke Johnsson som tillsammans
brukade sköta om arbetsuppgifterna i Väntrummet.
I själva Arkivet var det Rune Ström, Ture Affelin, Ture Högblom, Denny
Kalling, Urban Elofsson, Arne Albertsson, Roy Johansson. Per Olof Berntsson och
Kurt Gabrielsson. Dessutom var Per
Olof Larsson anställd i Arkivet, men när jag började där, var han inkallad till Militärtjänst.
Då Arkivet
fungerade som rekryteringsbas för
de olika avdelningarna
både på
kontoret och
i verkstaden,
var omsättningen på
grabbarna stor.
Några grabbar
slutade ganska snart medan många fick jobb på någon av varvets
avdelningar och blev sedan efter kvällskurser och självstudier kvar på Götaverken
hela sitt yrkesverksamma liv. Under våren och sommaren 1941 anställdes således
bl.a. Rune Andersson(Alvbåge), Bengt
Strid(Björestam), Stig Mauritz
Andersson. Roland Nyström,
Rune Tisell och Göte Brink.
Samtidigt lämnade en del grabbar Arkivet och började på andra avdelningar. Så
t ex efterträdde Per Olof Berndtsson Rolf Fridh som springpojke på
Motorkonstruktionsavdelningen. Urban Elofsson började på Kran- Bro- och
Driftavdelningen medan Roy Johansson slutade på Götaverken och började på
Postverket.
Arbetsuppgifterna i själva arkivet utgjordes i huvudsak av hämtning
och distribution av extern och intern post, stadsbud, bankärenden, utlämning
av kontorsmaterial, spritduplicering samt sorteringsarbeten för avlöningskontoret,
brevarkivet, bokföringen och
faktureringen samt för kalkylavdelningen och förrådskontoret.
Varje morgon kl. 7 skulle posten hämtas på Huvudpostkontoret på
Drottningtorget. När jag började på Götaverken var det Ture Högblom som
hade detta uppdrag, men under semestern fick jag vikariera för honom. Som
ersättning för att man måste börja kl. 7 och sluta nä man lämnat posten på
samma ställe på kvällen fick man 2 kr extra i veckan samt ersättning
för spårvagn och
bussresa mellan Götaverken och Huvudposten morgon och kväll. Genom att gå eller cykla
mellan posten och färjan sparade man emellertid busspengarna. När man kom till
posten på morgon höll postpersonalen på att sortera ut nattposten i boxarna så
då fick man vänta tills de var klara. Väntetiden använde man till att undan
för undan grovsortera posten så att detta skulle vara klart när man kom till
Götaverken. Värdeposten hämtades senare på förmiddagen av Thure Affelin.
När man kom till Götaverken med posten hjälptes några grabbar
åt att finsortera posten, all post
adresserad till företaget skulle ligga klar och sorterad på bordet i gamla
styrelserummet kl. 9 för då träffades direktionen där varje
morgon för att öppna posten. Alla brev skulle ligga snyggt i en
rad framför Dir. Hedén som hade sin plats vid ändan av bordet. Där skulle
dessutom finnas papperskniv, sax, pennor, radergummi, pappersklämmor,
gummiband mm. De som deltog i detta morgonmöte var förutom Dir Hedén, Dir Hugo Heyman, Kamrer Karl Erik Jacobson, Övering Allan
Borgström och Driftsing Sigfrid Hedenskoug.
övrig post sorterades sedan för distribution. Med de olika interna
postturerna. Dessa var dels Verkstadsbuden, Buden utanför varvsområdet samt
Kontorsbuden ( inom huvudkontoret ).
När man skulle dela ut Verkstadsbuden gick man nedför trappan i
Direktionsflygeln till Maskinverkstadskontoret
och fortsatte sedan till Maskinverkstans ritningscentral, Gjuterikontoret,
Transformatorstationen,
Laboratoriet, Förrådet, Driftverkstan, Smedjan, Sliphuset
och Plåtslageriet.
Sedan fortsatte man under bädd 5 till Transportkontoret
( Sahlin & Hansson), Sjukstugan,
Inspektörsrummen, Utrustningskontoret
och Varvskontoret samt via gången
förbi Reparationsingenjörerna
till Reparationskontoret.
Sedan gick man via trappan ner genom Reparationsverkstaden
till Ritningscentralen och
vidare genom verkstan till Ångpanneverkstan.
Därifrån gick man vidare till de avdelningar som var placerade i
Snickareverkstans byggnad, Timmermansverkstad,
Snickareverkstad, Förrådskontor,
Förrådschef, Ångpanneavdelning
och Flygplansavdelning. Ofta
var det också brev till befäl och besättning på inneliggande reparenter,
både civila och marina. Under våren
1941 hade
Götaverken mycket
arbete för Marinförvaltningen,
bl.a. låg Pansarskeppet
Manligheten, Flygplanskryssaren Gotland, Jagarna Gävle,
Puke och Psilander samt Minsveparen Vinga och Ven inne på varvet för
ombyggnad eller färdigställande. Man fick därför ofta gå ombord med post
till befälet på de fartyg som var rustade. Denna tur runt varvet brukade gå
fyra gånger om dagen.
”Utanförbuden" gick via Huvudporten och Anställningskontoret
till Expeditionen, Värmepanneavdelningen och Fönsteravdelningen som alla låg
i gamla elverksbyggnaden vid vägen till färjan. Sedan fortsatte man via
Andelsföreningen och Sjukkassan till Intressekontoret som låg på norra gaveln
av Gothia samt vidare till Gothias vaktmästare och tillbaka till Arkivet.
Kontorsbuden innefattade alla avsnitt inom Huvudkontoret, men såvitt
jag minns så gick inte dessa bud efter någon tidtabell utan man bar ut dem
undan för undan. Dessutom hämtades ofta posten av grabbarna på respektive
avdelning, så gott som varje avsnitt hade ju sin egen springpojke. Stadsbuden
gick inte efter någon speciell rutt utan den fick man lägga upp själv efter
de olika uppdrag som ingick för dagen. Buden kunde innebära alla möjliga
sorters ärenden, från att hämta en burk färg som någon av tjänstemännen
beställt hos någon firma på stan till att gå runt med en handling mellan Götaverkens
styrelseledamöter för att de skulle underteckna den. Ofta var det brev som
skulle lämnas eller buntas på de olika rederikontoren i stan, Transatlantic,
Broströms olika rederier, Concordia, Svenska Lloyd med flera. Dessutom kunde
det gälla att hämta och lämna post hos andra firmor i stan. Mänga gånger gällde
det klichéer som skulle hämtas eller lämnas t ex hos Goés på Postgatan.
Varje eftermiddag var det ett extra bud till HT:s tryckeri för att hämta
Handelstidningen, som då var eftermiddagstidning, till direktörerna.
Spritdupliceringsapparaten sköttes av Ture Högblom. När han
ibland var borta fick jag vikariera för honom. Det var en känslig apparat som
det behövdes lite vana och tålamod för att klara av. Först gällde
det att sätta fast stencilen på valsen utan att originalet skrynklade sig.
anordningen för fuktning av originalet fungerade aldrig riktigt, så när man
skulle kopiera så fick man med jämna mellanrum manuellt fukta filten med
sprit. Då gällde det att fukta lagom, varken för mycket eller för lite, så
att kopian blev lagom kraftig och originalet inte fördärvades. Apparaten var
som tidigare nämnts placerad i ett utrymme mitt emot Arkivet. Rummet
vette mot Maskinverkstan och hade inte något fönster och naturligtvis
inte någon ventilation, när man kopierade blev därför spritkoncentrationen i
luften snart ganska hög, Jag tror det var blåsprit som användes. Hur pass
nyttigt det var att andas in dessa ångor det vet jag inte, men det var aldrig någon
som reflekterade över att detta kunde vara något problem.
Varje förmiddag skulle man gå en extra tur till Gothia för att
få Herr Pahlbys termos fylld med kaffe. Detta drack han sedan tillsammans med
Frank Johnson. Kaffet från sjappen dög antagligen inte till Kontorschefen.
När man inte hade något annat speciellt att göra så fanns det
alltid sorteringsarbeten som väntade. Tidlappar
och ackordssedlar för Avlöningskontoret måste emellertid alltid göras
omedelbart då
de skulle
ligga till
grund för avlöningsuträkningen.
De skulle sorteras på yrkeskategori
Varje eftermiddag fick en stor del av personalen i Arkivet hjälpa
till med att göra klar avgående post. Breven började komma in till Arkivet från
de olika avdelningarna och cheferna vid halv 4-tiden på em.
Breven kom inklusive alla kopior såsom brevkopia,
datumkopia. Bokföringens
kopia, Varvschefens kopia mm. En
grabb rev isär brevbunten och sorterade kopiorna affär, mottagare ,inom företaget,
en annan grabb tog hand
om originalet och
stoppade det
i ett fönsterkuvert. Om det p g a bilagor inte gick ner i att
fönsterkuvert lämnade han det till den grabb som satt vid skrivmaskinen och
skrev adresser på större kuvert. Innan man lade in brevet i kuvertet måste
man också kontrollera att alla bilagor var med. Om det fattades någon fick man
gå och hämta den på det avsnitt som skrivit brevet. Sedan lämnades brevet
vidare till den grabb som skrev in all avgående post i en liggare. Denne skulle
också kontrollera att inte två brev gick till samma adressat samma dag. Om han
fick ett brev till någon adressat som han redan skrivit in, så fick han leta
reda på det tidigare brevet sa att det nya kunde läggas i samma kuvert. Det
gällde att spara på portot. Sedan lämnades brevet till den som skötte
frankeringsmaskinen, som regel Blomqvist själv, När allt var klart och det
inte kom in flera brev var klockan oftast en bit över 5. Då kunde man packa
all posten i postväskan och Ture kunde ge sig iväg till posten på
Drottningtorget för att lämna in den.
När klockan var 5 min i 5, då tjänstemännnen slutade, fick de
grabbar som inte var sysselsatta med posten, sätta igång och tömma alla
papperskorgar på de olika kontoren. Allt avfalIspapper skulle sedan bäras ner
och tömmas i en binge som var belägen bakom torrdassen vid västra ändan av
Broverkstaden.
På fredag eftermiddag fick nästan alla grabbarna hjälpa avlöningskontorets
personal att bära ner lådorna med
Blomqvist i Väntrummet
åren 1951 Interiören är något förändrad
sedan 1941, Väntrummet renoverades i mitten av 1940-talet.
Arbetsuppgifterna i Väntrummet bestod i att ta emot besökande,
ta reda på om den som söktes tog emot och sedan lotsa den besökande till den
han skulle träffa. Man skulle också passa noga på när direktörerna kom och
gick för att öppna dörrarna för dem. Dessutom ingick i arbetsuppgifterna att
innan arbetat på kontoret började kl. 8,45 (springpojkarna började kl. 8.00)
se till att alla toaletter på kontoret var i ordning, fylla på tvål och
papper, byta handdukar mm. Före direktionens möte för att öppna posten
skulle man också kontrollera att Styrelserummet var städat och i ordning.
I både Arkivet och i Väntrummet fanns en sorts
kallningsanordning, bestående av en låda med klaffar som föll ner i en lucka,
så att direktörerna både från sina rum och från Styrelserummen kunde kalla
på en springpojke om de behövde få något ärende uträttat.
Under min tid i Arkivet fick jag syssla med de flesta av ovannämnda
uppgifter, utom adresskrivningen och frankeringen av breven när posten skulle
iväg på eftermiddagen, adresskrivningen sköttes i regel av Roy Johansson
eller Ture Affelin, medan Blomqvist oftast själv skötte frankeringsmaskinen. Värdeposten
och bankärendena sköttes också alltid av Blomqvist eller Ture Affelin. I Väntrummet
fick jag ofta lösa av Thor eller Åke för kortare eller längre perioder.
Under några kortare perioder, någon vecka eller så var jag också utlånad
till andra avdelningar för att vikariera för deras springpojkar som var sjuka
eller frånvarande av någon annan orsak. Så t ex var jag en period utlånad
till Ångpanneavdelningen och en annan period till Fönsteravdelningen.
Mitt arbete i Arkivet kom att vara ca 7 månader, i början av
augusti fick jag börja som springpojke hos Albert Emanuelsson på
Maskinavdelningen. De övriga grabbarna som jobbade i Arkivet tillsammans med
mej fick också så småningom jobb på andra avdelningar på kontoret eller i
verkstaden. Så t ex kom Kurt Gabrielsson till dåvarande Kran, Bro och
Driftavdelningen, Arne Albrektsson till Snickareverkstaden, Rune Ström och Ture
Affelin till Affärskontoret, Denny Kalling till Elverkstaden och Rune
Andersson (Alvbåge) efter en kortare tid på Förrådskontoret till
FartygsKontoret.
Transporterna av arbetarna från stadssidan till Götaverken
skedde, liksom vid de andra varven på Hisingen, sedan gammalt med pråmar som
knuffades av bogserbåtar över älven. Vid Företagsnämndens sammanträde i
mars 1952 diskuterades en skrivelse från arbetarnas representanter om
anskaffande en färja så att man var skyddad för vädret under överfarten.
Det nämndes då att denna fråga diskuterats tidigare flera gånger utan
resultat. Vid sammanträdet l september 1953 diskuterades en ny skrivelse i
samma ärende. Företagsledningen var emellertid motspänstig och det
drog ut på tiden innan arbetet med att skaffa en färja inleddes. Några
perioder, bl. a vintern 1954-55, körde man på försök med två skärgårdsbåtar
innan en ny färja äntligen kunde tas i bruk i slutet av 1955.
På bilden ovan ser man embarkeringen av en sådan pråm
sommaren 1952. Två vakter övervakar ombordstigandet och att gubbarna inte
har några extra prylar med sig hem från varvet.