Götaverkenbygge från 1938 i dag lustyacht i Medelhavet

Av Lars Härneman

Ur "Varv" 2000 sidan 8 - 11

 

En av Varvhistoriska Föreningens medlemmar, Lennart Lidén, fick från sin son i Seattle urklippt en vacker fyrfärgs och helsides annons i en amerikansk båttidning, där den stora yacht- firman Camper & Nicholsson erbjuder läsarna att hyra en stor lustyacht, stationerad i Medelhavet.
Som förhoppningsvis framgår av vår förminskade och svart-vita bild kostar detta nöje 34.000 dollar i veckan. Men då får man i priset en besättning på fem man och kan vara sex gäster ombord.


"BUILDER: GOTAVERKEN"
1 specifikationen för yachten anges: "Builder: Gotaverken" . Detta är ju överraskande, men det visar sig att den nuvarande "United Spirit" är f.d. "Edi" , byggd på Götaverken 1938. Om "Edi" har det berättats förut i "Varv" , nämligen i en artikel som Rune Olsson skrev 1993 om lustyachter från Götaverken. Men vad som hänt med båten och att den fortfarande fanns kvar hade ingen i föreningen då vetskap om. "Edi" finns inte med i någon förteckning över fartyg byggda vid Götaverken. Förklaringen är troligen att detta var ett så udda företag. Skrovet byggdes nämligen helt i aluminium, vilket förstås var mycket ovant och osäkert för ett stålskeppsvarv.



FALKMAN BYGGDE KÄTTINGBOXEN
En av dem som var med och byggde båten var Douglas Falkman, f.d. verkmästare vid Götaverken, där han börjat som plåtslagarhjälpare 1937.
- Kölen sträcktes på block som lagts upp på plan mark invid den dåvarande T-kanalen. berättar Douglas.
-1 en del av det gamla tunnplåtslageriet installerades en särskild ugn för att värma materialet och en mindre spantplan. Vi började med spanten, som bestod av Z- profiler. De skulle inte bara böjas utan också delvis vridas, så det var ett knepigt jobb.
- Plåten - som vi kallade flygaluminium - värmdes också i ugn och kyldes sedan ner direkt i en stor bassäng. allt för att få den rätta smidigheten. Sedan nitades hela skrovet, med en typ av små nitmaskiner.
- Knepigast var överbyggnaden med sina krökta ytor. Min förarbetare. som hette Sven Svensson, fick uppgiften att driva fram formen på de övre hörnen av överbyggnaden. och det var ett jobb som var näst intill omöjligt. Men han klarade det.

- Vi var ju ovana vid materialet, men vi tyckte att det verkade gediget och bra. Plåtens tjocklek var väl runt 5 mm vad jag minns , och storleken sådär 1 ,2 x 3-4 meter. Vi klippte till den i våra vanliga maskiner i plåtverkstaden.

- På "Edi" hade jag förresten mitt första egna jobb; jag byggde kättingboxen i stäven helt ensam, berättar Douglas Falkman.

http://www.cnconnect.com/cgi-bin/load.cgi?lnk=http://www.cnconnect.com/chrtrsum.html

GV-KONSTRUKTION

Av Rune Olssons artikel från 1993 framgår att materialet kom från Tyskland. hette BS. Seewasser. och att förstäven och akterskenan var av sandgjuten aluminium

Projektarbetet gjordes av en K. Ljungberg. Enligt Rune Olssons artikel skulle namnet vara Knut Ljungberg, chef för Hästholmsvarvet, men enligt

Teknisk Tidskrift 1939 Karl Ljungberg, professor vid Tekniska Högskolan i Stockholm, ivrig seglare och bl.a. upphovsman till skärgårdskryssarregeln.

Detaljkonstruktionerna gjordes på Götaverken av Wilhelm Florén och Karl Gustaf Gislén.

TORSTEN KREUGER BESTÄLLARE

Beställare av "Edi" var finansmannen Torsten Kreuger, som var mycket road av stora och snabba lustyachter. "Edi utrustades därför med tre 12- cylindriga Wright Typhoon- motorer och skulle göra 26 knop. Den farten finns det uppgift om att hon hade svårt att nå, eftersom mittenpropellern inte fick tillräckligt med vatten. Men Camper & Nicholsson anger i sin reklam att när hon användes i Stockholms skärgård nåddes farter på 35 knop.

Enligt Svensk Skeppslista 1944 fanns "Edi kvar i Torsten Kreugers ägo till hans död 1973. Följande ägare var: 1974-1982 Föreningen S/S My. 1982- 1982 S.l. Keuger, 1982-1988, S.A.F. Jönsson och 1988-1994 Alutec in Sweden AB, Stockholm.

Camper & Nicholsson berättar att Alutec på "Edi" använde sin metod att täcka skrovet med först ett lager av skummaterial och utanpå det g!asfiberplast. Detta har resulterat i att skrovet blivit både mycket starkt och ändå lätt.

SVENSK FLAGG!

År 1994 köptes "Edi" av United Overseas Group, ett handelsföretag i en engelsk koncern. Detta företag lät göra en genomgripande ombyggnad och modernisering av "Edi" vid Southampton Yacht Service. Arbetet var klar

Själva skrovhygget skedde under ett provisoriskt presenningstält, men här har "ED" hunnit fram till utrustningen. Av de nya bilderna på båten att döma har man senare byggt om aktern men i övrigt tycks linjerna vara de samma som från början.

1995, och det bör ha varit i samband med det som hon fick byta namn till det nuvarande, "United Spirit" .
En märklig sak framgår nog inte av vår svart-vita bild av United Spirit : Ägd av en engelsk koncern, marknadsförd av ett amerikanskt företag och stationerad i Medelhavet bär hon svensk flagg ! Enligt Båtologen har båten tagits på bare boat charter och skall betraktas som svensk så länge chartern löper, dock längst till oktober 2009. Då fyller "Edi" alltså 70år!

Såhär ser hon ut idag!  Enligt mina sökningar på Internet

Bror 

      An historically interesting yacht, United Spirit is fast, sleek and luxurious, she incorporates a streamlined aluminium hull specifically developed to reduce vibration. The yacht has recently been completely rebuilt, renovated and refurbished throughout.

      Magnificent wood panelling combines with deep carpets, attractive furnishings and subtle lighting, to ensure a high standard of comfort and quality. Her saloon with separate dining area is elegant and airy, while the three equal-sized double staterooms with their own bathrooms, are comfortable and spacious. Ample space is also offered on all decks for sunbathing and relaxing.

      Whether entertaining while anchored in an idyllic cove, or cruising at a fast pace along the French or Italian Rivieras, United Spirit offers a powerful and unique blend of quality and style for a memorable holiday this summer.

 

Weekly prices from

$ 33,000

Guests

6

Crew

5

Cruising Area

West Mediterranean

LOA

112.0' [34.2m]

Beam

15.8' [4.8m]

Draft

3.6' [1.1m]

Builder

Götaverken

Designer

Mr Ljungberg

Year

1938 - Sweden
rebuilt - 1995 - SYS, England

Engines

2 x 1,100hp Deutz & KaMeWa waterjets

Equipment

Stabilizers
Watermaker
Air conditioning

Communications

Direct dial satellite telephone and fax
Radio telephone
Internal telephone system

Leisure

11.5' Avon tender
w/ 30 hp OB
Waterskis & tows
Snorkelling & fishing equipment
Televisions, video, stereo

UPPDATERAD 2007-10-15 18:19 BX  NUMBER OF VISITORS - ANTAL BESÖK sedan senaste uppdatering

Åter till hemsidan

Bror Nilsson
Copyright © 1995 [Varvshistoriska Föreningen]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007 .