Götaverkenbygge från 1938
i dag lustyacht i Medelhavet
Av Lars Härneman
Ur "Varv" 2000 sidan 8 - 11
En av Varvhistoriska Föreningens medlemmar, Lennart Lidén, fick från sin
son i Seattle urklippt en vacker fyrfärgs och helsides annons i en amerikansk
båttidning, där den stora yacht- firman Camper & Nicholsson erbjuder
läsarna att hyra en stor lustyacht, stationerad i Medelhavet.
Som förhoppningsvis framgår av vår förminskade och svart-vita bild kostar
detta nöje 34.000 dollar i veckan. Men då får man i priset en besättning på
fem man och kan vara sex gäster ombord.
"BUILDER: GOTAVERKEN"
1 specifikationen för yachten anges: "Builder: Gotaverken" . Detta är ju
överraskande, men det visar sig att den nuvarande "United Spirit"
är f.d.
"Edi" , byggd på Götaverken 1938. Om "Edi" har det berättats förut i "Varv" , nämligen i en artikel som Rune
Olsson skrev 1993 om lustyachter från Götaverken. Men vad som hänt med
båten och att den fortfarande fanns kvar hade ingen i föreningen då vetskap
om. "Edi" finns inte med i någon förteckning över fartyg byggda vid
Götaverken. Förklaringen är troligen att detta var ett så udda företag.
Skrovet byggdes nämligen helt i aluminium, vilket förstås var mycket ovant
och osäkert för ett stålskeppsvarv.
FALKMAN BYGGDE KÄTTINGBOXEN
En av dem som var med och byggde båten var Douglas Falkman, f.d.
verkmästare vid Götaverken, där han börjat som plåtslagarhjälpare 1937.
- Kölen sträcktes på block som lagts upp på plan mark invid den dåvarande
T-kanalen. berättar Douglas.
-1 en del av det gamla tunnplåtslageriet installerades en särskild ugn för att
värma materialet och en mindre spantplan. Vi började med spanten, som
bestod av Z- profiler. De skulle inte bara böjas utan också delvis vridas, så
det var ett knepigt jobb.
- Plåten - som vi kallade flygaluminium - värmdes också i ugn och kyldes
sedan ner direkt i en stor bassäng. allt för att få den rätta smidigheten. Sedan
nitades hela skrovet, med en typ av små nitmaskiner.
- Knepigast var överbyggnaden med sina krökta ytor. Min förarbetare. som
hette Sven Svensson, fick uppgiften att driva fram formen på de övre hörnen
av överbyggnaden. och det var ett jobb som var näst intill omöjligt.
Men han klarade det.
- Vi var ju ovana vid materialet, men vi tyckte att det verkade gediget och
bra. Plåtens tjocklek var väl runt 5 mm vad jag minns , och storleken sådär
1 ,2 x 3-4 meter. Vi klippte till den i våra vanliga maskiner i plåtverkstaden.
- På "Edi" hade jag förresten mitt första egna jobb; jag byggde
kättingboxen i stäven helt ensam, berättar Douglas Falkman.
http://www.cnconnect.com/cgi-bin/load.cgi?lnk=http://www.cnconnect.com/chrtrsum.html
GV-KONSTRUKTION
Av Rune Olssons artikel från 1993 framgår att materialet kom från
Tyskland. hette BS. Seewasser. och att förstäven och akterskenan var av
sandgjuten aluminium
Projektarbetet gjordes av en K. Ljungberg. Enligt Rune Olssons artikel skulle namnet vara Knut Ljungberg, chef för Hästholmsvarvet, men enligt
Teknisk Tidskrift 1939 Karl Ljungberg, professor vid Tekniska Högskolan i Stockholm, ivrig seglare och bl.a. upphovsman till skärgårdskryssarregeln.
Detaljkonstruktionerna gjordes på Götaverken av Wilhelm Florén och Karl
Gustaf Gislén.
TORSTEN KREUGER BESTÄLLARE
Beställare av "Edi" var finansmannen Torsten Kreuger, som var mycket
road av stora och snabba lustyachter. "Edi utrustades därför med tre 12-
cylindriga Wright Typhoon- motorer och skulle göra 26 knop. Den farten
finns det uppgift om att hon hade svårt att nå, eftersom mittenpropellern inte
fick tillräckligt med vatten. Men Camper & Nicholsson anger i sin reklam att
när hon användes i Stockholms skärgård nåddes farter på 35 knop.
Enligt Svensk Skeppslista 1944 fanns "Edi kvar i Torsten Kreugers ägo
till hans död 1973. Följande ägare var: 1974-1982 Föreningen S/S My. 1982-
1982 S.l. Keuger, 1982-1988, S.A.F. Jönsson och 1988-1994 Alutec in
Sweden AB, Stockholm.
Camper & Nicholsson berättar att Alutec på "Edi" använde sin metod att
täcka skrovet med först ett lager av skummaterial och utanpå det
g!asfiberplast. Detta har resulterat i att skrovet blivit både mycket starkt och
ändå lätt.
SVENSK FLAGG!
År 1994 köptes "Edi" av United Overseas Group, ett handelsföretag i en
engelsk koncern. Detta företag lät göra en genomgripande ombyggnad och
modernisering av "Edi" vid Southampton Yacht Service. Arbetet var klar
Själva skrovhygget skedde under ett provisoriskt presenningstält, men här
har "ED" hunnit fram till utrustningen. Av de nya bilderna på båten att
döma har man senare byggt om aktern men i övrigt tycks linjerna vara de
samma som från början.
1995, och det bör ha varit i samband med det som hon fick byta namn till det
nuvarande, "United Spirit" .
En märklig sak framgår nog inte av vår svart-vita bild av United
Spirit : Ägd av en engelsk koncern, marknadsförd av ett amerikanskt företag
och stationerad i Medelhavet bär hon svensk flagg ! Enligt Båtologen har
båten tagits på bare boat charter och skall betraktas som svensk så länge
chartern löper, dock längst till oktober 2009. Då fyller "Edi" alltså 70år!
Såhär ser hon ut idag! Enligt mina
sökningar på Internet
Bror
An
historically interesting yacht, United Spirit is fast, sleek and luxurious,
she incorporates a streamlined aluminium hull specifically developed to
reduce vibration. The yacht has recently been completely rebuilt,
renovated and refurbished throughout.
Magnificent wood panelling combines
with deep carpets, attractive furnishings and subtle lighting, to ensure a
high standard of comfort and quality. Her saloon with separate dining area
is elegant and airy, while the three equal-sized double staterooms with
their own bathrooms, are comfortable and spacious. Ample space is also
offered on all decks for sunbathing and relaxing.
Whether entertaining while anchored in
an idyllic cove, or cruising at a fast pace along the French or Italian
Rivieras, United Spirit offers a powerful and unique blend of quality and
style for a memorable holiday this summer.
|
|
|
Weekly prices from
|
|
$ 33,000
|
Guests
|
|
6
|
Crew
|
|
5
|
Cruising Area
|
|
West Mediterranean
|
LOA
|
|
112.0' [34.2m]
|
Beam
|
|
15.8' [4.8m]
|
Draft
|
|
3.6' [1.1m]
|
Builder
|
|
Götaverken
|
Designer
|
|
Mr Ljungberg
|
Year
|
|
1938 - Sweden
rebuilt - 1995 - SYS, England
|
Engines
|
|
2 x 1,100hp Deutz
& KaMeWa waterjets
|
Equipment
|
|
Stabilizers
Watermaker
Air conditioning
|
Communications
|
|
Direct dial satellite
telephone and fax
Radio telephone
Internal telephone system
|
Leisure
|
|
11.5' Avon tender
w/ 30 hp OB
Waterskis & tows
Snorkelling & fishing equipment
Televisions, video, stereo
|
|
UPPDATERAD 2007-10-15 18:19
BX NUMBER OF VISITORS -
ANTAL BESÖK sedan senaste uppdatering
Åter
till hemsidan
Bror Nilsson
Copyright © 1995 [Varvshistoriska Föreningen]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007
.