Ägare: Ångfartygsaktiebolaget Tirfing och Svenska Ostasiatiska Kompaniet
Levererad: 15 juni 1973
Fartyget var det 88:de fartyget levererat till Broströmskoncernen nyb.665 Det första var nyb.130 lastfartyget Fermia på 689 dödviktston lev.1906.
|
|
|
Övriga data:
-
Längd 338,2 meter
-
Bredd 54,5 meter
-
Djupgående 23 meter
-
Höjd totalt från köl till skorstenstoppar 57 meter vilket är mer än segelfri höjd under Älvsborgsbron i Göteborg. Man fick därför fälla radarmast och överdelarna på skorstenarna vid passage 13 juni 1973.
-
Skrov och däckshus består av 447 sektioner med en medelvikt av ca 70 ton. Tyngsta sektionen vägde 355 ton, sex sektioner 200-300 ton och 115 hade en vikt av100-200 ton.
-
Sammanlagda stålvikten i fartyget uppgår till ca 34000 ton. Inkl huvudmaskineri och utrustning i övrigt väger fartyget ca 40000 ton.
|
|
-
Huvudmotorn är en 10-cylindrig B&W dieselmotor av typ K98GF med slaglängd 2000 mm och cylinderdiameter 980mm utvecklande max 44500 EHK vid 105 varv/minut. Motorn är 24 meter lång och 14 meter hög och maskineriet väger 2900 ton totalt.
-
Propellern har en vikt av 49 ton och diametern är 8.4 meter.
-
Rodret väger 81 ton och dess rörliga area är hela 92 kvadratmeter.
-
Oljeförbrukning 150 ton/dygn (motsvarande 1,14 gram olja för att förflytta ett ton en sjömil (1852 meter).
-
Lastkapacitet 329000 kbm olja eller 155000 kbm malm.
-
Kölplåten är 27 mm tjock.
|
|