SEA CRUISE 2012

 

En spännande resa i Medelhavet och över  Atlanten tillsammans med Gerd Barbro Margareta Bäckesjö hösten 2012

Holland America Lines Nieuw Amsterdam in Fact:

General:

Name: Nieuw Amsterdam IV

Internatinal call sign: PBWQ (Papa Bravo Whiskey Quebec)

Flagg: The Netherlands (Dutch)

Port of register: Rotterdam

IMO number: 9378450

 

Date to remember:

Date of contract: 2007-07-24

Date of keel laying: 2008-07-15

Delivery date: 2010-06-30

Christening date: 2010-07-04

 

 

 

Sizes:

Gross tonnage: 86700 tonnes

Length overall: 285,2 meters

Breadth: 32,3 meters

Draft: 7,8 meters

Air draught from water line: 53 meters

 

 

Maneuvering Characteristic:

Full sea speed: 24,5 knots

Service speed: 21,9 knots

Speed by full astern: 5,2 knots

Stopping distance: 1496 meters (approx. 5 Ship lengths)

 

 

 

 

Technical Data:

Main Engines: 6 diesel generators. In total 86000 HP

4 x MaK 12M43C (16000 HP) and 2 x Mak 8M43C (11000 HP) diesel-electric engines.

Azipod: ABB Propusion Units. 2 x 23600 HP on each, fitted on semi-balance rudders, turnable 360 degrees.

Bow Thrusters: 3 x 7600HP.

Stabilizers: FINCANTIERI type.

 

 
Fuel:

Total capacity: 2950 m3 (3 weeks regular cruising).

Weekly consumtion: 850 tonnes.

Average daily consumtion: 120 tonnes.

Consumtion at full speed: 2700 gallon/hour

Average consumtion: 98 gallon/nautical mile, 62 feet to the gallon.

 

 
Fresh water:

Total capacity: 3200 m3.

Average daily consumtion: 850 m3.

Water making capacity: 85 m3/hour

 

Guests: 2111

Crew: 888

Ship Built: 2010 at  FINCANTIERI, Italy

Nationalite: Staf/Dutch, Crew/Indonesien.

 
 
MMSI: 246648000 IMO: 9378450 http://www.fincantieri.it/cms/data/pages/000050.aspx    

En gammal dröm har i år gått i uppfyllelse!

Att få åka på en kryssning över Atlanten och försöka sätta sig in i hur Leif Eriksson och Columbus med flera upplevde att i många dygn stäva väster ut utan att se land och veta vart man hamnade.

 

Samma gällde nog även de emigranter som utvandrade till det "förlovade landet" i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

 

Fartyget vi åkte med kunde naturligtvis inte ge oss det minimum av komfort som dom hade tvärtom hade vi all den lyx vi kunde önska att få!

 

Känslan fanns där ändå när man, sittande på balkongen, såg solen gå upp vid horisonten och det bara fanns vatten, vatten och vatten så långt ögat såg.

 

 

Här är det meningen att ett antal bilder skall beskriva resan!

4748 nautical miles from Barcelona in Spain to Fort Lauderdale in Florida, USA

Dax att checka in på Landvetter efter taxi-trp från Lerum för 385:-

Frukost på norska planet ner till Barcelona. Inte mycket att ha och dyrt som f-n!

Utsikt från balkongen efter inkvarteringen. Hytt 8046 på solsidan. Mysigt!

Margareta smakar på snittar och champanj strax före avgången från Barcelona

Punktligt lämnar vi hamnen på väg mot Cadiz och vi börjar utforska fartyget.

Soligt +16 grader och svag ljummen vind!

Nära till en av poolerna som är en våning upp! 25 grader och 40 i bubbel!

Första stoppet Cadiz, som utforskas till fots! Olikfärgade målade linjer på karta och trottoarer gjorde det lätt att hitta.

En av gästerna vid kvällens middagssittning, en äldre amerikan av direktörstyp kom med en "fin" komplimang:

  • Var är Ni från?

  • Jag är svensk!

  • Stämmer inte. Svenskar skall vara långa, blonda och ha blåa ögon men du är kort, tjock och har bruna ögon!

  • Hur gammal är Ni? Jag är född 1924!

  • Jag är född 1933

  • Stämmer inte heller Ni se yngre ut!

  • Vad svarar man då? Inte rätt ställe att besluta sig för en avmagringskur inte.

Hans hustru gav honom en arg blick och bad om ursäkt för hans uppträdande!

 

Cadiz en trevlig plats inte långt från Seville.

Margareta sitter på häftig soffa utanför en park med många minnesmärken!

Stort fint träd i park planterat av någon Portugisk sjöfarare för många hundra år sedan.

Genom att följa markeringarna hittade vi fiskmarknaden med alla havens läckerheter

Hade nog varit bra att kunna spanska

 
   

Den ena fisken fulare än den andra.

 
 

Mycket att titta på men var är nu Bror- bak kameran kanske?

   
   
 

Här köpte jag innetofflor och loggade in på min hemsida från en dator i ett gathörn.

   

Margareta vilar en stund efter dagens upptäcktsfärd på stan.

En sista bild innan vi lämnar Cadiz för ett dygn till sjöss.

Hytten mindre än i resedokumentationen men bra inredd och balkongen gjorde allt.

Ta bild, när solen går upp då får man improvisera. Dubbeldörrar till balkongen!

At sea early in the morning!

Soluppgång över Medelhavet. Underbart! Margareta instämmer!

07.00 det dagliga morgondoppet i poolen på mellandäck. 25 grader och vågmaskin!

Fru Bäckesjö. Planerar lägga bort titlarna vid middagsbordet i kväll.

Undrar om jag vågar? Nu väntar frukostbuffen! Engelsk, Holländsk, Internationell?

Margareta övervakar! Poolen har flyttbara taksektioner som skydd för dåligt väder.

Med 18 knop styr vi mot Lisboa. Passagen ur Medelhavet skedde i mörker!

De två dysproppellerna jobbar för fullt! Varm, soligt 24 grader på balkongen.

Nättäckta delen till för korgboll! I de småhusen finns mat, mat och åter mat!

Bubbelpoolerna mest populära mitt på dagen. 40-gradigt bubbel för varmt för mej!

Exempel på buffedisk! Räknade inte men säkert ett 40-tal till på restaurang LIDO

Margareta (Vi har lagt bort titlarna nu!) njuter av livet på hyttens balkongen.

Nästa strandhugg LISBOA

Blir spännande att se LISNAVEVARVET mm

Hamninloppet till Lisboa, tidig morgon, varmt och skönt, blir en strålande dag.

Pilots (lotsen) bordar!

Känd vy, tåg/vägbro, snarlik den i San Francisco. Bullrade öronbedövande!

Inte mycket frigång för Nieuw Amsterdam. Busstur beställd. Hoppas det funkar.

Bunkringsdax:. Total capacity: 2950 m3. Average daily consumtion: 120 tonnes.

Promenad via stadsporten, vidare på huvudgatan kantad med affärer och serveringar.

Knepigt byggd hiss av samma konstruktör som Eifeltornet i Paris. Gångbron dold!

Här syns gångbron! Hissen sparar många onödiga steg.

Höga kullar runt hela statskärnan

Hitupp går hissen!

Här syns hissen och gångbron bättre!.

Operahuset. Lägg märke till stensättningen som gör att det ser ut som vågor.

Utsikt från statsparken och minnesmärket!

Minnesmärke över Portugals självständighet.

Replik av planet som flög Lisboa - Rio de Janeiro 1922.

Se länk! Minnestavla över bedriften

Farväl Lisboa med sin Jesusstaty och katedral som blir de mest bestående minnena.

Nästa "strandhugg" blir Funchal at Madeira Islands ett dygn till sjös från Lisboa

   

Extra festligt med vita stolöverdrag så idag kommer man inte in med fritidskläder!

Klädgalna reskamraten hade stor väska och i den fanns nya kreationer för varje dag.

Mina intressen: Vin, kvinnor och sång! Denna sockerpulla fixade vinet varje dag!

Fru Bäckesjös gunstling. 38 år o okysst, 10 år i yrket. 10 mån. omb., 2 mån. hemma.

Soluppgången lika betagande varje dag. Morgondopp - självklart!

En runda på promenaddäck idag efter maten kanske? 634 meter eller däcksstolsläge?

Dax att anlöpa Funchal Madeira.

 

Framme i Funchal kl 08.05, Lördag 3 nov. 22 grader, svag vind

Margareta beundrar utsikten från balkongen och ser fram mot dagens bussutflykt.

Många fina båtar.

En vindsurfare allt för nära båten!

Bussen står på kajen och en hissnande färd tar sin början.

Hyttgrannarna också med. Serpentinvägar och mycket gröna växter att kolla på!

Ett stop för provsmakning av -- öns bästa dryck! Jättegod tyckte vi båda!

 

Köpte en snygg livrem av denna sympatiska affärsägare.

Kul kulle som stupade rätt ner i havet!  Vi är högt upp med andra ord.

En del tar en bensträckare men är fort tillbaka då det kommer en regäl regnskur!

Över till öns kalare del!

Vindkraftverk skall försörja ön med el.

Landskapet påminner om Azorerna. Inte speciellt badvänligt!

Reskamrater vi blivit bekanta med. Hoppa att dom hittar hemsidan bxn@telia.com.

Här står gubben själv och ser allvarlig ut! Undra vad han tänker på?

Postverkets läckra röda bil! Vet nu att gubben behövde "länsa dagtanken"!

Lugn han kommer! Det tar sin tid på ålderns höst. Nu styr vi kosan mot båten!

Väl ombord kan vi få bilder på AIDA som vi också såg i Cadiz tror jag.

Balkonghytterna verkar smalare på AIDA!

Snygg häck i vilket fall! Skön design. Far väl! Vi kanske ses igen?

Dax att lämna Funchal.  Departure 4:45 pm Seven days at sea!

Funchal - Fort Lauderdale 3347 nautiska mil framför oss. Fint väder enl. prognosen.

Margareta ute på promenaddäck igen. Underbart väder 27 grader.

Tjusiga receptionen! Underhållning varje kväll från 19.00 till midnatt.

Fartygets kapten med alla guldgalonerna på. Är det oss dom väntar på? Vem vet?

Margareta! Idag äter vi i fartygets allra flottaste matsal, speciellt inbjudna. De du!

 God mat o dryck. Sedan hålligång!

4-10 November Seven days at sea!

 Se programmen på denna länk

Sista soluppgången ombord och ankomst 6:00 am till Fort Lauderdale.

Efter Nieuw Amsterdam kom 5 andra stora kryssningsfartyg på rad.

Det är inte utan lite vemod man nu lämnar Nieuw Amsterdam, som varit vårt hem sedan 29 okt.

Holland America Line visade sig överträffa alla våra förväntningar.

Ett stort tack från Margareta och mej till Captain Vincent Smit and his crew!

Inte omöjligt att vi gör fler resor med Er 

   

Nu väntar nya äventyr och en bil står på kajen för att ta oss till KEY WEST som ligger 42 broar och 31 svenska mil bort.

Det blir en heldagstur som avslutas med att se solen gå ned på den sydligaste platsen av USA. 

 

Första raststället på resan. Vacker strand med palmer.

Uthyrningsbåtar för fisketurer.

Inbjudande tycker Margareta.

Tiki Bar har det efterlängtade rummet för naturbehov.

Det hänger på reklamen om gästerna skall stanna.

Ett urval av dom fiskar man kan få på kroken.

Se upp! Nötter kan falla ned!

En vacker "liten" ödla!

Ingen landsväg utan första bron 1920-talet var en järnvägsbro varav detta är kvar

Raserades av en storm och ersattes av en vägförbindelse på 42 broar. Vi åkte över alla.

Gamla rälsen blev kvar som räcke på den återstående delen.

Ses här! Bro så långt ögat kan se.

Vattenpåfyllning i hettan. 29 grader. Fina väskan, gåva från båten är med!

Vår trevliga guide. Norrlänning utflyttad till Fort Lauderdale.

Skylten tala för sig själv!

Huset som är museum.

En tjuvtitt i trädgården. Vi valde att titta på en militärparad istället.

Börjar bra! Hela stan på fötter för att kolla!

Patriot 1564-17-53 Nilsson vinkar på denna minnesdag för amerikaner som stupat!

Säckpipor och Amazing Grace underbart!

Key West har c:a 30000 innevånare! Huvudparten var på stan under paraden!

Stor tjejorkester spelar ANCHORS AWEIGH manifikt.

Du hittar resten av paraden på egen sida

Borgmästaren med följe!

Polischefen.                  Ajja bajja utan hjälm!

Givakt! Manöver! Lediga! Formering till tåg!

Massor av MC bullrade på så gott dom kunde i paraden. Polismästaren såg arg ut!

Detta går ju som en dans. Natti Natti!

Resan tillbaka till Fort Lauderdale och hotellet vi skulle sova över på tog lite över 4 timmar och när vi kom fram var klockan redan över 1.

Baggaget hade man slarvat bort och endast Margaretas väska plus en norsk tjejs stod på rummet. Resten av  väskorna stod i ett förråd på bottenplanet.

Nästa dag som redan börjat skulle vi besöka EVERGLADES och leta efter aligatorer.

 

USA-s sydligaste plats KEY WEST tillika resans sydligaste!.

 
Hotell Gallery ONE Ft Lauderdale a DoubleTree Suites by Hilton Htl - Fort Lauderdale 3,5 stjärnor
2670 E Sunrise Blvd, Fort Lauderdale, FL, 33304 USA
‎08-517 616 46‎|
Lägsta pris 985 SEK- 881 SEK
Prisgaranti

Här är hotellet som vi sov fem timmar på! Synd!

Entren till hotellet där vi fick lite behövlig vila inför besöket på Everglades.

Flott balkong

Här sov vi gott den lilla stund vi var där! Städerskan bankade på dörren i ottan!
Mums                Morgondoppet räddat! Data fanns också men bussen står och väntar!

Gårdagen var en spännande dag!

Pentry och allrum  

Everglades Holiday Park

 

Här en bild på dom två Ever-gladarna efter dagens expedition

Full fart över alla dom vackra näckrosorna!

Margareta åker på en regäl blåsning!

Många knop kanske 15-20! Pensionerade marinsoldater kör som galningar!

Här ligger båtarna som är luftpropellerdrivna. Drivkällan är 2 st Ford V-8 motorer Populärt att besöka denna del av Everglades och se fågellivet och aligatorer i frihet.

Nu gäller det att leta efter dessa vilda aligatorer! Oj! Där är en! Se ut som en stock!

Stilstudie på nära håll! Lägg märke till att den har solceller på ryggen!

Så här tät står träden på vissa delar och man se rovfåglar sitta i träden och spana

Aligator nummer två dyker upp!

Här syns propellerarr. Motorerna är utan ljuddämpare så bullret är öronbedövande.

I en svensk insjö kanske man ser några enstaka näckrosor här är dom i överflöd!

Färggranna fåglar finns det också!

Här är hans kompis! Det är inte djupt! Kanske inte mer än en meter.

 Aligatorer äter inte nov-mars då är vattnet så kallt att matsmältningen inte funkar!

Guiden har tur och får se nr 4 när vi lägger till vid bryggan.

Aligatorfarm: Den snygga guiden är gårdagens "bilförares" fru även hon svensk.

Nu blir det show med giftiga ormar ur låda

Ettriga rackare visas

Närbild att visa för grannarna hemma.

Hon är allt lite skraj ändå!

Ormarna hanteras som rep eller gummiband!

Denna tar jag med till Lilla Bråta! Påminner om dansk pölse.

Inte ser jag rädd ut inte?

Jättegullig! Röde Orm hur har du det?

Är du go eller?

Slut på ormshowen

Dax för barberque med underhållning! Pappa spelar dottern dansar!

Sköldpaddsoppa kanske?

Söderhavsmiljö.

Jag kan diska, damma och laga mat åt dej med Rutavdrag!

Följ mej bortåt vägen så skiljs vi längre fram!

Show med aligatorridning på en av dom större!

Aligatorfarmens plaskdamm

Sovrummet. Den äldsta på farmen var hela 60 år.

Lång väg hem till Björboholm?

Nu bär det av direkt till flygplatsen i Fort Lauderdale för incheckning

Bild över flypplatsområdet
Thomas Cook Airline
Första gången jag flyger Airbus, nu tillsammans med host/nys o snoriga passagerare

Hoppas det går bra så man inte blir nersmittad!

AIRBUS stolar

Noga med handbagaget! Skorna av och så genomlysning av allt. En avglömd ölburk i Margaretas fina väska, som hon fick av rederiet, upptäcktes och mitt erbjudande till tullfunktionären att ha den till kvällsmackan avböjdes bestämt.

En flaska likör fick packas ner i mitt handbagage och checkas i tillsammans med våra övriga väskor!

Problem var det också i Fort Lauderdale där planet kom utan varor och sprit man beställt. Dom hade dom skickat med ett flyg som gick till Mexiko. 2,5 timmars försening men en handlingskraftig kapten ordnade att matboxarna fylldes på, på flygplatsen, och sedan bjöd dom på gratis tilltugg och drycker på hemvägen. Allt detta för att få oss passagerare vänligt inställda. Route: Lauderdale-NewYork-Quibeck-Grönlands sydspets-Island-Färöarna-Oslo-Stockholm. 

Nästa etapp, flyget till GBG. Stora rubriker om SAS konkurshot!

Tur att vi inte kom till Arlanda denna dag. Resan dit gick fint men strul i tullen!

Även detta gick bra när vi till slut hittade vår förbeställda taxi på Landvetter.

Hemma igen efter en mycket lyckad resa och denna rapport håller upplevelserna vid liv. Kan varmt rekommendera denna typ av resa med strandhugg utmed färdvägen. Trodde att tiden över Atlanten skulle bli långtråkig men inte. Det fanns mycket aktiviteter att delta i hela dagarna förutom att äta, motionera, bada och sola. Dyrt var det inte heller om man tar hänsyn till att det kostar pengar för mat, bensin och övriga utgifter hemma också.

Så det är till att BARE ÅK som Stenmark myntade!

 

Nu återstår att uppdatera dagsprogrammen ombord på separat websida!

 

a-oct29.jpg  
 
   
   
   
   
 
 
 
 

Åter till hemsidan UPPDATERAD 2018-10-30 21:51 BX

Gubben som rumlar om på Internet ser du här! BEN-SON alltså!

BEN-SON CONSULTING  Björboholm Sweden

  E-MAIL bxn@telia.com  

  2012

Webmastern Bror  (1996).

Kanske dax att byta bild?

Please send me a mail