S/S HERBERT 1985

1985-1992

 

Renoveringen av

Bogserbåten S/S Herbert

FINNS NUMERA I MJÖRN MED ALINGSÅS SOM HEMMAHAMN.

Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås

är ägare till denna över 100-åriga skönhet.

Eriksbergs Mek.Verkstads bygge nr 128

levererad våren 1905

All vår början bliver svår...........!

 

 

TEKNISKA DATA

Oreg.

LÄNGD

15,25

BREDD

3,68

DJUPG.

1,58

EFFEKT

45

TYP

IHK

BYGGD

1905

Eriksberg 

Lennartsfors 2005 gjorde S/S HERBERT ny tur dit!

 

Historik:

Byggd vid Eriksbergs Mek. Verkstad med nybyggnadsnummer 128 och gick av slipen/sjösattes 27 feb.1905 och kostade 12000:-. Tonnaget 21 bruttoton. Maskineriet en ångmaskin på 45 IHK. Herbert är den enda ångbåt som är kvar i drift från Eriksbergs produktion åren 1900-1910 och därför varvshistoriskt intressant. Den är också ett viktigt objekt från en epok i skogsbruket med flottning sjövägen och timmerbogsering som enda möjligheten att nå kunderna (sågverken och massafabrikerna) ofta långt från avverkningsplatserna. Tekniskt sett är Herbert unik med bl.a. koleldad panna och ångmaskin båda i orginalutförande.

S/S Herbert byggdes för Strands Ångsåg i Nössemark och sjön Stora Le. Sågen lades dock ned redan 1907 efter att den eldhärjats vid åsknedslag och Herbert köptes då av Lennartsfors Bruk, Trämassefabrik, Qvarn och Såg . Han blev en av kanalens mest kända fartyg, och det skrevs ofta om hans olika bedrifter i bogseringssammanhang. Timmersläp var alltid  huvuduppgiften men pråmbogsering ingick också. Herbert var stationerad i Lennartsfors åren 1914 -1946. Valdemar Ek från samma ort köpte honom efter 1946 och använde Herbert i stort för samma arbetsuppgifter. Från 1965 fanns inga uppdrag längre, utan båten lades upp. Lennartsfors blev denna bogserares hemmahamn i hela 60 år och den lämnade kanalen så sent som 1968. Bertil Bohlin i Uddevalla köpte den redan 1967. Herbert låg en tid i Vänersborg och så småningom hamnade han på land i Grebbestad, där sju ångbåtsentusiaster köpt den för 40000:-. Planerna på upprustning grusades p.g.a. bristande stöd från Grebbestads Kommun. Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås upptäckte Herbert och räddade honom i grevens tid, kan man säga. Herbert hade då legat och förfallit i flera år. Det var år 1985. Eldsjäliga ungdomar under Claes Åke Skymans ledning rustade upp båten till det utseende den hade under tiden i Lennartsfors. Herbert och brodern Helle spelade också stor roll som ersättare för passagerarebåtarna, under de stränga vintrarna, när ordinarie båtarna låg upplagda för vintersäsongen.

Har forskat i varför båten fick namnet Herbert men det är tydligen ingen som vet. Bogserbåtar har av tradition fått pojknamn för att symbolisera styrka har jag dock fått reda på. Kommer att söka vidare angående namnvalet!

ÅNGBÅTSFÖRENINGS - INFO   2008-12-06 23:30  

Postgirot är: 80 88 38 - 7 för betalning av medlemsavgift och event. gåvor!

 

Det var en gång en bogserbåt som bara låg och väntade, väntade och väntade på att ett gäng en dag skulle ta hand om honom!

 
 

Den dagen är inte långt borta nu!

 
Här startar Mjörns Ångbåtsförenings nya projekt  S/S HERBERTs renovering för ångbåtstrafik på Mjörn  
Ser kanske värre ut än vad man trodde?
Fan den som ger sig resonerar de ivriga medlemmarna!
Hemåt det bär i sakta mak!
Här kommer mer bilder senare!
 

Här har det börjat hända en hel del!

Här har skrovet blästrats och målats till nyskick och mycket annat.
 
Nu bär det strax iväg till Ångbåtsvarvet!
Jonas och Claes-Åke jobbar och sliter. Det har blivit många timmar redan.
Räddningskårens förare styr med säker hand.
S/S HERBERT anländer till Ångbåtsvarvet.
Klart för lyft?
Många undrar hur det skall gå med lyftet.
En stor dag i MÅF-s historia! Klart för sjösättning.
Herbert i det våta elementet men ännu utan tak
Högt vattenstånd i ån
Claes-Åke står nöjd vid den nya styrhytten!
Trycket uppe då drar vi!
Nu provas den fällbara skorstenen
Första provturen efter renoveringen
S/S HERBERT på utflykt till Risön i augusti 2003
Såhär ser S/S HERBERT ut i september 2005
 
 

Passagerarebåtsrederiet hette Ångfartygs AB Bengtsfors-Nordmarken och hade trafik på Stora Le och Lelång i sjösystemet Dalslands Kanal (Se De Vita Båtarna)

Herbert i sin barndoms vatten dragandes på ett timmersläp. Ser det inte ut som en idyll så säg. Styrhyttsdörren öppen och soldyrkare på fördäck. Inga svallvågor syn där inte.

Använd din mediaspelare och lyssna på de övriga ljuden! Maskinen stannar tillfälligt men startar igen om du  väljer uppdatera med högerknappen på musen.

Klicka > Ångvisslan  Maskintelegrafen Matarpumpen Lysmaskin  Full fart framåt        Sakta 
DATA  Enligt Ångbåtsföreningen
Nybyggnadsnummer 128
Längd ö a: 15,25 m (51 fot)
Längd v l: 14,20 m
Bredd: 3,68 m
Djupgående: 1,58 m
Deplacement: 30 ton
Huvudmaskin: Compoundmaskin på 45 IHK från Ljunggrens Mekaniska
Donkeymaskin: Duplex s.k. "Worthingtonpump"
Lysmaskin: 1-cyl. Stuartmaskin på 2 IHK
Panna: Skotsk eldrörspanna, Eriksberg
Eldyta:

Vattenmängd:

Arbetstryck:

Vattenmatning:

20 m3

2,5 m3

8 kg/cm2

Tre olika oberoende system

Fart: Max 8.5 knop Marchfart 6-7 knop
Antal passagerare: max 25
Besättning: 3-5 man
Utrymmen under däck: Kättingbox, toalett, kabyss, skans, maskinrum, salong samt förvaringsutrymme
Övrigt:  Skorsten och gösstake fällbara. Styrning ratt till roder med kätting och stänger. 

Pråmarna hade en liten hjäpmotor men gick då i krypfart.

Bild 1

Pråmarna med besättningar och så S/S Herbert

bild 2

Bild 1 Fyra sådana här pråmar hade Herbert ofta på släp till Dals Ed, full-lastade med trämassa och på hemresan till Lennartsfors med kastved. 

Bild 2 Pråmarna och Herbert. Besättningarna med namn från vänster!
Sven-Albert Karlsson, Ivar Moberg, Harald Nilsson, Hjalmar Renström, Rickard Nilsson, Oskar Jonsson, Eric Olsson och maskinisten på Herbert Agart Wassberg. Maj i Kjelludden är har bidragit med bilden.

Vill du veta mer om Ångmaskiner besök denna sida http://w1.314.telia.com/~u31413135/steamengine2.htm eller http://w1.314.telia.com/~u31406330/steamengine.htm 

ANM. Hade själv det stora nöjet att få vara med på en rundtur (2000-08-20) och måste tillstå att Herbert är den mest välskötta bogserbåt jag sett. Underbart att ideellt arbete kan bli en sådan lyckoträff. Blev så imponerad att jag löste ett medlemskort omgående. Hoppas många följer mitt exempel och stöder detta projekt. 

Hittade också en artikel Alingsås Tidning från 29 nov. 1991 med ännu mer läsvärt om Herbert 

2002-08-14 fick man mönstra på som eldare och passade då på att spela in ljudet från Herberts ångmaskin, maskintelegraf, matarpump, lysmaskin och ångvissla. Kvällsturen gick till Risön som vanligt och vädret var varmt och gott. Resultatet kan nu avlyssnas på denna sida. Klicka på respektive ljud och de laddas ner till din dator. Beroende på vilken operativsystem och version du har så startar dom kanske inte direkt.  Om inte använd din mediaspelare!


S/S Herbert utgår från Ångbåtsvarvet, Lövekullevägen. Tilläggning med uppehåll görs på Risön för "fika" (tag med eget!), bad och upptäcktsfärd. Vid otjänlig väderlek kan annan tilläggsplats bli aktuell. Därefter återgår fartyget till Ångbåtsvarvet. Då Risö till stor del består av klippor remommenderas skor med gummisula. VÄLKOMNA!

Till listan eller Åter till hemsidan

UPDATED (vissa data från Länspumpen 1996:4)

ANTAL BESÖK sedan 2008-12-06 23:30 senaste uppdatering

Back to Top

Har Du några sakuppgifter eller annat att tillföra skicka några rader till mej. BACK TO MENU-PAGE

Bror Nilsson    bxn@telia.com
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: December 03, 2008.