VENICE! med strandhugg i BARI, PIRAEUS, ISTANBUL, CONSTANTA, SOCHI, ISTANBUL, MYKONOS, SANTORINI, CEFALONIA , DUBROVNIK och tillbaka till VENICE
Start i VENICE! | |
En underbar hytt och här skall vi bo i 15 dygn Hurra! |
Här kommer vi att sova gott! |
TV med många mysiga program? |
Skitbra toalett också! |
Första hytten till höger d.v.s på styrbords sida. |
Ljummet i luften och en svag bris, kan inte bli båttre! |
BARI |
https://en.wikipedia.org/wiki/Bari |
Staden ny för mej men mycket historia för troende finns här! |
Ett annat rederi! |
Snygg häck tycker jag som gammal "varvsarbetare". |
MSC-fartyg! Men vilket? |
MSC MUSICA på ingående! Hon är ett av rederiets nytillskott och större än OPERA |
Margareta lovordar vår balkong! |
Vilken solnedgång! |
Här är skönt att vara. En sida för rökare och den andra för oss förståndigare! |
Nya passagerare anländer i jämn ström med bussar! Efter tur på stan. |
Mycket lediga solstolar! Bra! |
Ett till dopp innan lunchen kanske? |
Margareta kollar nyfiket de nya passagerarnas påstigning! |
Flera kryssningsfartyg anländer! |
Snart dax att kryssa vidare. |
M/S MUSICA får inte plats på en bild! |
|
|
Resan startade i VENICE! Nu
med
strandhugg i BARI, PIRAEUS, ISTANBUL, CONSTANTA, SOCHI, ISTANBUL, MYKONOS,
SANTORINI, CEFALONIA , DUBROVNIK och tillbaka till VENICE Se kartan intill! |
MSC Cruises Fartyg: MSC Meraviglia | MSC Preziosa | MSC Divina | MSC Magnifica | MSC Splendida | MSC Fantasia | MSC Poesia | MSC Orchestra | MSC Musica | MSC Opera | MSC Lirica | MSC Sinfonia | MSC Armonia Destinationer: Medelhavet | Norra Europa | MSC Grand Voyages | Karibien, Kuba & Antillerna | Sydamerika | Sydafrika | Abu Dhabi, Dubai och Oman
|
|
MSC Cruises |
Vårt fartyg: MSC OPERA |
PIRAEUS |
https://en.wikipedia.org/wiki/Piraeus |
Bussutflykt till Athen https://en.wikipedia.org/wiki/Athens |
Troligen så hett som i Helvetet? Närmare 40 grader vid middagstid. |
Gula taxi överallt och livlig trafik. |
Påväg till fots vadå? |
Byggnaderna känns väl igen? |
Vi orkade inte ända upp utan rastade i skugga av ett fikonträd. |
Många skrytbilder att ta med hem? |
Många byggprojekt igång för att motverka förfallet! |
Historiska vyer. |
Var det verkligen här vi skulle träffas undra Margareta |
Du känner väl igen han med magväskan? |
Allt gick bra och efter lång väntan kom äntligen bussen. |
Marmasjön leder in till Istanbul |
|
M/S Musica hann ge sig iväg före oss! Fin bild fick jag i vilket fall! |
|
ISTANBUL NÄSTA | |
Marmarasjön (turkiska: Marmara Denizi,
historiskt namn: Propontis, med betydelsen "före Svarta havet" eg. "före
Evxinos pontos") är ett innanhav i Turkiet på gränsen mellan Europa och
Asien. Sjön sammanhänger genom sundet Dardanellerna med Medelhavet och
genom Bosporen med Svarta havet. Marmarasjön är 225 kilometer lång och
75 kilometer bred. Arealen är 11 655 kvadratkilometer varav 182
kvadratkilometer utgörs av öar. Frånsett de båda vikarna Izmit och
Gemlik i öst har det en oval form. Det största djupet, som är på 1 356
meter, finns något norr om sjöns mitt. Marmarasjöns salinitet är i genomsnitt 22 promille; något mer än det bräckta vattnet i Svarta havet men bara två tredjedelar av Medelhavets salinitet. Liksom i Svarta havet är dock vattnet i Marmarasjön skiktat med 38 promille i bottenskiktet vilket ligger nära salthalten i Medelhavet. Vatten från främst asiatiska tillflöden bidrar till att sänka salthalten. I sjön finns två större ögrupper: Marmaraöarna - Marmaraön, Türkeli, Paşalimani och halvön Erdek. Sitt namn har Marmarasjön efter den stora Marmaraön där marmor (på grekiska marmara) brutits i stor utsträckning (bland annat till byggandet av Konstantinopel, dagens Istanbul). På Erdek finns berget Kapi Daĝi (782 meter). Kizil Adalar - ligger söder om Istanbul och omfattar nio öar varav de största är Büyükada, Burazada, Heybeliada, Kinaliada och Sedef Adasi. Både under bysantinsk och ottomansk tid sattes avpolletterade kungligheter i exil på dessa öar vilket givit ögruppen dess namn "Prinsöarna". Sedan 1800-talet har öarna utgjort populära turistmål.
|
|
Ett antal bilder på den 225 kilometer långa och 1356, på ett ställe, djupa Marmarasjön |
Ett gympapass under ryskskönhets ledning. Han med glasögonen döpte vi till AHHA. |
LOTSEN har just lämnat oss, inte långt kvar! ! |
|
Nu närmar vi oss ISTANBUL |
|
Bosporenbron syns i fjärran är 1 074 meter lång och färdigställdes 1973 |
Trots broarna så är det livlig passageraretrafik med båt över sundet |
Inget strandhugg denna gång det tar vi på hemvägen! |
Bosporenbrons brofäste. Bygget påminner om Älvsborgsbron i Göteborg tycker jag! |
Lite stilstudier ur olika vinklar! |
Livlig trafik! |
Ingen skorsten behöver fällas här inte! |
|
Historiska byggnader som skall utforskas på nätet senare! |
|
Samma här! |
|
Där skymtar nästa bro! |
Här syns den förra i kölvattnet! |
Verkar att vara byggd efter samma ritningar som den förra! |
|
Ajöss med bro nr 2 Fatih Sultan Mehmet-bron |
|
Fatih Sultan Mehmet-bron, är belägen omkring fem kilometer norr om den förra. |
Den är 1 090 meter lång och färdigställdes 1988. |
Turkiet på båda sidor Se kartan längre fram! |
OJ! Där skymtar jag en tredje bro under byggnad |
|
|
Ett eget surteras har ISTANBUL tydligen också! |
Skall det bli ett hopptorn kanske? |
Mycket att titta på och temperaturen är strax under 30 grader när dessa bilder tas. |
|
Byggmetoden imponerande! |
|
Jobbarna ser ut som små myror! |
Byggs i sektioner som skjuts ut efter hand. |
Bosporen (från
grekiskans Βόσπορος, Bósporos, 'boskapsvadstället'; turkiska İstanbul
Boğazı, 'Istanbulsundet', eller Boğaziçi) är det sund vid Istanbul i
Turkiet som skiljer europeiska Balkan och asiatiska Anatolien från
varandra. Bosporen delar också Istanbul i två delar, en europeisk och en
asiatisk del. Det utgör, tillsammans med Marmarasjön och Dardanellerna,
Svarta havets förbindelse med Medelhavet. Bosporen är det trängsta sundet som används för internationell sjöfart. Det är ungefär 30 kilometer långt, med en maximibredd på 3700 meter vid den norra öppningen, och en minimibredd på 700 meter mellan Kandilli och Aşiyan, och 750 mellan de gamla osmanska borgarna Anadoluhisarı och Rumelihisarı. Djupet varierar mellan 26 och 124 meter mitt i strömmen. Över sundet går två broar: Bosporenbron (Boğaziçi Köprüsü), som är 1 074 meter lång och färdigställdes 1973 samt Fatih Sultan Mehmet-bron, belägen omkring fem kilometer norr om den förra, som är 1 090 meter lång och färdigställdes 1988. En tredje bro håller på att färdigställas och några av bilderna visar byggnationen. |
|
Vi lämnar Bospous bakom oss! |
Snart ute i Svarta Havet som har bräckt vatten med låg salthalt! |
CONSTANTA https://en.wikipedia.org/wiki/Constanța |
i Rumänien |
|
Nästa strandhugg nu i Svarta Havets farvatten. |
Lång inseglingspir gjord av "cementklumpar"! |
Hamnen nedlusad med lyftkranar men knappt en enda fartyg som lossar och lastar |
Marinbas med ett antal örlogsfartyg. |
Här skymtar ett varv med två moderna bockkranar typ mindre ERIKSBERGSTYP. |
Ett MSC-flaggat fartyg ligger inne för underhåll eller är eventuellt ett nybygge! |
|
https://www.msc.com/swe/country-guides/sweden |
|
Gott om sysslolösa bogserbåtar också. I bakgrunden syns "cementsjölejonen" |
Hur blev bilderna? OK |
SOCHI http://www.olympic.org/sochi-2014-winter-olympics |
RYSSLAND |
Får kolla en gång till men tyst för Margareta sover dagens skönhetssömn! |
Vi är strax framme i SOCHI, Ryssland Olympiastaden för vinter OS |
Nästan 13 knop d.v.s. 24 km/h |
|
Vilket jobb att gjuta alla dessa betongklumpar! |
Alla har ingjuten lyftögla |
Även här finns gjutna sjölejon! |
Fartygets position vid kaj i! |
Undra om vi får rysk kaviar till kvällens vickning? Något gott blir det säkert! |
Fest- Gala Evening ombord |
Framme i SOCHI, Ryssland |
|
Sotji Stad i Ryssland Sotji är en stad i Krasnodar kraj i södra Ryssland, belägen vid Svarta havet invid västra Kaukasus. Folkmängden i centralorten uppgår till cirka 390 000 invånare. Olympiska vinterspelen 2014 arrangerades i Sotji. Stavas tydligen på många sätt! Jag använder den som står i resedokumentationen
Wikipedia |
|
Nu är vi vid resans vändpunkt och styr kosan hemåt! |
|
ISTANBUL igen på hemresan. |
https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul |
Pilot möter igen tidigt på morgonen |
Fatih Sultan Mehmet-bron andra bropelaren som skiftar sin belysning då och då. |
Uppe med tuppen, ja faktiskt lite
innan för att se andra sidan av Turkiet då vi sakta kör genom den
smalaste delen.. Bosporen är det trängsta sundet som används för internationell sjöfart. Det är ungefär 30 kilometer långt, med en maximibredd på 3700 meter vid den norra öppningen, och en minimibredd på 700 meter mellan Kandilli och Aşiyan, och 750 mellan de gamla osmanska borgarna Anadoluhisarı och Rumelihisarı. Djupet varierar mellan 26 och 124 meter mitt i strömmen. |
|
Lite darrig på hand kanske men bilderna är stämningsfyllda så dom får komma med |
|
Gamla befästningsverk på plats långt före broarna. |
|
Vid kaj i Istanbul igen. Nu väntar utflykt! |
Pampigt byggnadsverk. Ett av de större i Världen! |
Margareta måste skyla håret! Bort med linluggen om jag får be! |
|
Guidad visning grupp 41 tillhör vi! |
|
Högt till tak. Jobbigt om man skall putsa fönstren. |
|
|
|
Utflykten avslutas med mattvisning och tebjudning. |
|
MYKONOS Nästa strandhugg | |
Rederiet känns igen! Holland American Line som vi kryssade till USA med 2012 |
Små gulliga båtar kör oss iland för grunt för att angöra bryggorna. |
Mysig plats med mycket hålligång |
|
Ett svalkande dopp för det är över 30 grader i luften |
Underbart! |
Ny dag som börjar som vanligt med ett besök i denna servering |
|
Margareta mätt och belåten. Nu väntar avkoppling på balkongen. |
|
SANTORINI en underbar ö. | |
Santorini Ö i Egeiska havet Santorini är en grekisk ögrupp i Egeiska havet, som utgör den södra delen av ögruppen och prefekturen Kykladerna, cirka 18 km söder om Ios och 110 km norr om Kreta. Wikipedia Yta: 90,96 km² Maxlängd: 18 km Maxbredd: 12 km Ögrupp: Cyclades Dit är vi nu påväg!
|
|
Detta blir en oförglömlig dag! |
|
Snart skall vi hämtas på redden av småbåtar |
Mera spännande kan det knappas bli! |
Klart för landstigning |
Lite minnessaker kanske? |
Bilder från jordbävning år? Last eruption January to February 1950 |
|
Nu har vi nog gjort en tavla eller två! Gubben ser nöjd ut, tror han gjort ett fynd! |
Cable-car med två banor 10+10 pengar för upp och nertransport! |
Vilken utsikt! |
Sex korgar i ett tågset! |
Ljuvlig musik i mitt högra öra! |
Map over Santorini |
Inte trodde jag att utsikten skulle vara så imponerande! |
..... är den inte? |
Santorini Caldera |
|
Start date Stop date
Characteristics of eruption |
|
|
|
Här skulle jag kunna bo några månader på året |
Tänk att äta en nyttig frukost här! |
Kunde inte låta bli att ta dessa bilder för hit kommer man troligen inte fler gånger! |
Njut och/eller åk dit! |
Gammalt och nytt tonnage möts! |
Där ligger hon MSC OPERA och middagen väntar ombord! |
§§§§§§§§§ | |
Båttaxin på väg tillbaka till MSC OMEGA på redden! |
Vårt hem i 15 underbara dygn! |
Uppe på platån ligger all bebyggelse. |
Nu har vi lättat ankar och drar vidare! |
Härlig bild. |
Ett dopp i poolen satt bra! |
CEFALONIA med grottor och vinprovning bl.a. |
|
På väg in i underjorden! |
Liten gosestund under rodden? |
Fladdermöss och droppsten! |
|
Mystik och spänning. Vad skall hända? |
Mitt i naturen |
Å himmel och pannkaka. Ser du Venus Margareta? |
Stilstudie på Nilsson och Bäckesjö |
Ute igen och nu väntar vinprovning |
Buss på! |
ROBOLA heter öns vin! |
|
|
|
DUBROVNIK |
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubrovnik |
Invånare: 4,2 miljoner Area: 56 542 km2 Valuta: Kuna (1 kroatisk kuna = 1,23 svenska kronor) Det finns många populära och historiska sevärdheter i Dubrovnik. Innan du lämnar staden måste du besöka huvudgatan Stradun. Här hittar du många gamla byggnader, fontäner och kyrkor. Är du inte intresserad av historia så finns det även många caféer, restauranger och butiker för den som är shoppingsugen. Inne i Dubrovnik är det även populärt att testa på vandring på den 2 kilometer långa stadsmuren som omringar staden. Muren är sedan 1979 med på Unescos världsarvslista och utgör både Dubrovniks och Kroatiens mest besökta attraktion. |
|
Många kopior av han Bror i Björboholm! |
|
Många år sedan jag besökte Dubrovnik. 1962 tror jag! Har hänt mycket sedan dess. |
Här lämnar vi hamnen |
Påfarten inne bland bergen |
Några fina bilder måste vi föreviga! |
Smälter väl in i miljön eller hur! |
Kanske sista gången vi ses? |
Dubrovnik
Den är belägen vid Adriatiska havet och är framför allt ett turistcentrum och kulturellt centrum. Wikipedia
|
|
Hej då! |
|
och nu tillbaka till? |
Sköna vyer, varmt och gott |
VENICE | |
Venice från sjösidan |
Många kanaler och små broar! |
Livlig trafik med färjor och småbåtar! |
|
I Venedig har jag varit två
gånger på 1960-talet och då tagit mej dit med bil. Denna gång blev det flyg med en mellanlandning i Tyskland. Transfer till fartyget ingick både på dit och hemresan |
|
Sankt Marcusplatsen inte långt härifrån! |
|
LENNARTSFORS |
2015 Här tänker jag visa bilder mm från årets aktiviteter i första hand från Lennartsfors! Några länkar är hämtade från andra hemsidor som bevakat aktiviteter på orten! Uppdatering pågår! |
|
Vackert så det gör ont! |
BEN-SON CONSULTING Björboholm Sweden E-MAIL bxn@telia.com
2015 |
|
Webmastern Bror |
Please send me a mail |
Started 1997-01-26 Updated 2015-12-26 14:17 BX
Back to Top Tillbaka till Lennartsforssidan Till HEMSIDAN
Om du hittar länkar och bilder som inte fungerar är jag tacksam för ett meddelande!