Kryssning med MSC OPERA  2015

VENICE!  med strandhugg i BARI, PIRAEUS, ISTANBUL, CONSTANTA, SOCHI, ISTANBUL, MYKONOS, SANTORINI, CEFALONIA , DUBROVNIK och tillbaka till VENICE

 
Start i VENICE!  

En underbar hytt och här skall vi bo i 15 dygn Hurra!

Här kommer vi att sova gott!

TV med många mysiga program?

Skitbra toalett också!

Första hytten till höger d.v.s på styrbords sida.

Ljummet i luften och en svag bris, kan inte bli båttre!

BARI

https://en.wikipedia.org/wiki/Bari

Staden ny för mej men mycket historia för troende finns här!

Ett annat rederi!

Snygg häck tycker jag som gammal "varvsarbetare".

MSC-fartyg! Men vilket?

MSC MUSICA på ingående! Hon är ett av rederiets nytillskott och större än OPERA

Margareta lovordar vår balkong!

Vilken solnedgång!

Här är skönt att vara. En sida för  rökare och den andra för oss förståndigare!

Nya passagerare anländer i jämn ström med bussar! Efter tur på stan.

Mycket lediga solstolar! Bra!

Ett till dopp innan lunchen kanske?

Margareta kollar nyfiket de nya passagerarnas påstigning!

Flera kryssningsfartyg anländer!

Snart dax att kryssa vidare.

M/S MUSICA får inte plats på en bild!

 

Resan startade i VENICE!  Nu med strandhugg i BARI, PIRAEUS, ISTANBUL, CONSTANTA, SOCHI, ISTANBUL, MYKONOS, SANTORINI, CEFALONIA , DUBROVNIK och tillbaka till VENICE

Se kartan intill!

   
   
   
   

MSC Cruises

Fartyg: MSC Meraviglia | MSC Preziosa | MSC Divina | MSC Magnifica | MSC Splendida | MSC Fantasia | MSC Poesia | MSC Orchestra | MSC Musica |
MSC Opera | MSC Lirica | MSC Sinfonia | MSC Armonia
Destinationer: Medelhavet | Norra Europa | MSC Grand Voyages | Karibien, Kuba & Antillerna | Sydamerika | Sydafrika | Abu Dhabi, Dubai och Oman

 


Andra webbsidor: MSC Aurea SPA | MSC Yacht Club | MSC Web TV | MSC Online | MSC Press Area Global | MSC for Unicef | MICE & Charters
Om MSC Cruises: Översikt | Företaget | Socialt ansvar | Nyheter
MSC Cruises Kryssningar Sverige
:



 

MSC Cruises

Vårt fartyg:  MSC OPERA

   
PIRAEUS

https://en.wikipedia.org/wiki/Piraeus

Bussutflykt till Athen                      https://en.wikipedia.org/wiki/Athens

Troligen så hett som i Helvetet? Närmare 40 grader vid middagstid.

Gula taxi överallt och livlig trafik.

Påväg till fots vadå?

Byggnaderna känns väl igen?

Vi orkade inte ända upp utan rastade i skugga av ett fikonträd.

Många skrytbilder att ta med hem?

Många byggprojekt igång för att motverka förfallet!

Historiska vyer.

Var det verkligen här vi skulle träffas undra Margareta

Du känner väl igen han med magväskan?

Allt gick bra och efter lång väntan kom äntligen bussen.

   

Marmasjön leder in till Istanbul

M/S Musica hann ge sig iväg före oss! Fin bild fick jag i vilket fall!

 
ISTANBUL NÄSTA  
Marmarasjön (turkiska: Marmara Denizi, historiskt namn: Propontis, med betydelsen "före Svarta havet" eg. "före Evxinos pontos") är ett innanhav i Turkiet på gränsen mellan Europa och Asien. Sjön sammanhänger genom sundet Dardanellerna med Medelhavet och genom Bosporen med Svarta havet. Marmarasjön är 225 kilometer lång och 75 kilometer bred. Arealen är 11 655 kvadratkilometer varav 182 kvadratkilometer utgörs av öar. Frånsett de båda vikarna Izmit och Gemlik i öst har det en oval form. Det största djupet, som är på 1 356 meter, finns något norr om sjöns mitt.
Marmarasjöns salinitet är i genomsnitt 22 promille; något mer än det bräckta vattnet i Svarta havet men bara två tredjedelar av Medelhavets salinitet. Liksom i Svarta havet är dock vattnet i Marmarasjön skiktat med 38 promille i bottenskiktet vilket ligger nära salthalten i Medelhavet. Vatten från främst asiatiska tillflöden bidrar till att sänka salthalten.
I sjön finns två större ögrupper:
Marmaraöarna - Marmaraön, Türkeli, Paşalimani och halvön Erdek. Sitt namn har Marmarasjön efter den stora Marmaraön där marmor (på grekiska marmara) brutits i stor utsträckning (bland annat till byggandet av Konstantinopel, dagens Istanbul). På Erdek finns berget Kapi Daĝi (782 meter).
Kizil Adalar - ligger söder om Istanbul och omfattar nio öar varav de största är Büyükada, Burazada, Heybeliada, Kinaliada och Sedef Adasi. Både under bysantinsk och ottomansk tid sattes avpolletterade kungligheter i exil på dessa öar vilket givit ögruppen dess namn "Prinsöarna". Sedan 1800-talet har öarna utgjort populära turistmål.


Den norra anatoliska förkastningszonen genomkorsar Marmarasjön och har orsakat flera omfattande jordbävningar i modern tid.

 

Ett antal bilder på den 225 kilometer långa och 1356, på ett ställe, djupa Marmarasjön

Ett gympapass under ryskskönhets ledning. Han med glasögonen döpte vi till AHHA.

   
 

LOTSEN har just lämnat oss, inte långt kvar! !

Nu närmar vi oss ISTANBUL

 

Bosporenbron syns i fjärran är 1 074 meter lång och färdigställdes 1973

Trots broarna så är det livlig passageraretrafik med båt över sundet

Inget strandhugg denna gång det tar vi på hemvägen!

Bosporenbrons brofäste. Bygget påminner om Älvsborgsbron i Göteborg tycker jag!

Lite stilstudier ur olika vinklar!

Livlig trafik!

Ingen skorsten behöver fällas här inte!

 

Historiska byggnader som skall utforskas på nätet senare!

 

Samma här!

 

Där skymtar nästa bro!

Här syns den förra i kölvattnet!

   
 

Verkar att vara byggd efter samma ritningar som den förra!

 

Ajöss med bro nr 2 Fatih Sultan Mehmet-bron

Fatih Sultan Mehmet-bron, är belägen omkring fem kilometer norr om den förra.

          Den är 1 090 meter lång och färdigställdes 1988.

Turkiet på båda sidor Se kartan längre fram!

OJ! Där skymtar jag en tredje bro under byggnad

 

 

Ett eget surteras har ISTANBUL tydligen också!

Skall det bli ett hopptorn kanske?

 

Mycket att titta på och temperaturen är strax under 30 grader när dessa bilder tas.

 

Byggmetoden imponerande!

Jobbarna ser ut som små myror!

Byggs i sektioner som skjuts ut efter hand.

Bosporen (från grekiskans Βόσπορος, Bósporos, 'boskapsvadstället'; turkiska İstanbul Boğazı, 'Istanbulsundet', eller Boğaziçi) är det sund vid Istanbul i Turkiet som skiljer europeiska Balkan och asiatiska Anatolien från varandra. Bosporen delar också Istanbul i två delar, en europeisk och en asiatisk del. Det utgör, tillsammans med Marmarasjön och Dardanellerna, Svarta havets förbindelse med Medelhavet.

Bosporen är det trängsta sundet som används för internationell sjöfart. Det är ungefär 30 kilometer långt, med en maximibredd på 3700 meter vid den norra öppningen, och en minimibredd på 700 meter mellan Kandilli och Aşiyan, och 750 mellan de gamla osmanska borgarna Anadoluhisarı och Rumelihisarı. Djupet varierar mellan 26 och 124 meter mitt i strömmen.

Över sundet går två broar: Bosporenbron (Boğaziçi Köprüsü), som är 1 074 meter lång och färdigställdes 1973 samt Fatih Sultan Mehmet-bron, belägen omkring fem kilometer norr om den förra, som är 1 090 meter lång och färdigställdes 1988.

En tredje bro håller på att färdigställas och några av bilderna visar byggnationen.

   

Vi lämnar Bospous bakom oss!

Snart ute i Svarta Havet som har bräckt vatten med låg salthalt!

CONSTANTA           https://en.wikipedia.org/wiki/Constanța

i Rumänien


Stad i Rumänien
Constanța är en kuststad vid Svarta havet i sydöstra Rumänien. Den är administrativ huvudort för județet Constanța och hade 283 872 invånare enligt folkräkningen oktober 2011.
Yta: 124,9 km²
Befolkning: 297 503 (2012) enl.Wikipedia

Nästa strandhugg nu i Svarta Havets farvatten.

Lång inseglingspir gjord av "cementklumpar"!

Hamnen nedlusad med lyftkranar men knappt en enda fartyg som lossar och lastar

   

Marinbas med ett antal örlogsfartyg.

Här skymtar ett varv med två moderna bockkranar typ mindre ERIKSBERGSTYP.

 

Ett MSC-flaggat fartyg ligger inne för underhåll eller är eventuellt ett nybygge!

https://www.msc.com/swe/country-guides/sweden

Gott om sysslolösa bogserbåtar också. I bakgrunden syns "cementsjölejonen"

Hur blev bilderna? OK

   

SOCHI                     http://www.olympic.org/sochi-2014-winter-olympics

RYSSLAND

   

Får kolla en gång till men tyst för Margareta sover dagens skönhetssömn!

Vi är strax framme i  SOCHI, Ryssland Olympiastaden för vinter OS

Nästan 13 knop d.v.s. 24 km/h

 

Vilket jobb att gjuta alla dessa betongklumpar!

Alla har ingjuten lyftögla

Även här finns gjutna sjölejon!

Fartygets position vid kaj i!

   

Undra om vi får rysk kaviar till kvällens vickning? Något gott blir det säkert!

Fest- Gala Evening ombord

Framme i  SOCHI, Ryssland

 
Sotji
Stad i Ryssland
Sotji är en stad i Krasnodar kraj i södra Ryssland, belägen vid Svarta havet invid västra Kaukasus. Folkmängden i centralorten uppgår till cirka 390 000 invånare.

Olympiska vinterspelen 2014 arrangerades i Sotji.

Stavas tydligen på många sätt! Jag använder den som står i resedokumentationen

 

 

Wikipedia
Yta: 3 505 km²
Grundades: 1838
Befolkning: 364 171 (2012)
Antal Flygplatser: 1
Universitet/högskola: Staatliche Universität Sotschi

   

Nu är vi vid resans vändpunkt och styr kosan hemåt!

 
   
   
ISTANBUL igen på hemresan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul

Pilot möter igen tidigt på morgonen

Fatih Sultan Mehmet-bron andra bropelaren som skiftar sin belysning då och då.

Uppe med tuppen, ja faktiskt lite innan för att se andra sidan av Turkiet då vi sakta kör genom den smalaste delen..

Bosporen är det trängsta sundet som används för internationell sjöfart. Det är ungefär 30 kilometer långt, med en maximibredd på 3700 meter vid den norra öppningen, och en minimibredd på 700 meter mellan Kandilli och Aşiyan, och 750 mellan de gamla osmanska borgarna Anadoluhisarı och Rumelihisarı. Djupet varierar mellan 26 och 124 meter mitt i strömmen.

   

Lite darrig på hand kanske men bilderna är stämningsfyllda så dom får komma med

 

Gamla befästningsverk på plats långt före broarna.

 

Vid kaj i Istanbul igen. Nu väntar utflykt!

Pampigt byggnadsverk. Ett av de större i Världen!

Margareta måste skyla håret! Bort med linluggen om jag får be!

 

Guidad visning grupp 41 tillhör vi!

 

Högt till tak. Jobbigt om man skall putsa fönstren.

 

   

Utflykten avslutas med mattvisning och tebjudning.

 
   
MYKONOS                                      Nästa strandhugg

https://en.wikipedia.org/wiki/Mykonos

Rederiet känns igen! Holland American Line som vi kryssade till USA med 2012

Små gulliga båtar kör oss iland för grunt för att angöra bryggorna.

Mysig plats med mycket hålligång

 

Ett svalkande dopp för det är över 30 grader i luften

Underbart!

Ny dag som börjar som vanligt med ett besök i denna servering

 
   
   
   
 

Margareta mätt och belåten. Nu väntar avkoppling på balkongen.

SANTORINI en underbar ö.

https://en.wikipedia.org/wiki/Santorini

   
Santorini
Ö i Egeiska havet
Santorini är en grekisk ögrupp i Egeiska havet, som utgör den södra delen av ögruppen och prefekturen Kykladerna, cirka 18 km söder om Ios och 110 km norr om Kreta. Wikipedia
Yta: 90,96 km²
Maxlängd: 18 km
Maxbredd: 12 km
Ögrupp: Cyclades

Dit är vi nu påväg!

 

 

Detta blir en oförglömlig dag!

 

Snart skall vi hämtas på redden av småbåtar

Mera spännande kan det knappas bli!

Klart för landstigning

Lite minnessaker kanske?

 

Bilder från jordbävning år? Last eruption January to February 1950

Nu har vi nog gjort en tavla eller två! Gubben ser nöjd ut, tror han gjort ett fynd!

Cable-car med två banor 10+10 pengar för upp och nertransport!

Vilken utsikt!

Sex korgar i ett tågset!

Ljuvlig musik i mitt högra öra!

Map over Santorini

Inte trodde jag att utsikten skulle vara så imponerande!

..... är den inte?

Santorini Caldera

Santorini island group from space
Highest point
Coordinates 36°23′44″N 25°27′33″ECoordinates: 36°23′44″N 25°27′33″E
Geography
Location Aegean Sea, Greece
Geology
Mountain type Caldera (active)
Last eruption January to February 1950

Start date Stop date Characteristics of eruption
1610 BC ± 14 years
("Minoan eruption") Unknown Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, explosive eruption, pyroclastic flows and pyroclastic surges, phreatic explosions, extensive physical damage, massive lava fountains and extensive lava flows, minor mudflows on the sea, megatsunamis, caldera collapse, fatalities, mass evacuation.
197 BC Unknown Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, new island formation, explosive eruption.
Dec 31, 46 AD Feb 1, 47 AD ± 30 days Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, new island formation, explosive eruption, lava flows, lava dome extrusion, tsunami.
Jul 15 726 AD ± 45 days Unknown Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, new island formation, explosive eruption, lava flows, lava dome extrusion, damage.
1570 1573 Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, new island formation, explosive eruption, lava flows, lava dome extrusion.
Sep. 27, 1650 Dec. 6, 1650 Flank (excentric) vent, regional fissure eruption, submarine eruption, new island formation, explosive eruption, lava flows, fatalities, damage, tsunami.
May 23, 1707 Sep. 14, 1711 Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, new island formation, explosive eruption, lava flows, lava dome extrusion, damage.
Jan. 26, 1866 Oct. 15, 1870 Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, new island formation, explosive eruption, lava flows, lava dome extrusion, fatalities, damage, evacuation.
Aug. 11, 1925 Mar. 17, 1928 Central vent eruption, regional fissure eruption, explosive eruption, phreatic explosions, lava flows, lava dome extrusion.
Aug. 20, 1939 Jul. 2, 1941 ± 1 day Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, explosive eruption, phreatic explosions, lava flows, lava dome extrusion, damage.
Jan. 10, 1950 Feb. 2, 1950 Central vent eruption, regional fissure eruption, submarine eruption, explosive eruption, phreatic explosions, lava flows, lava dome extrusion.

 

 

 

 

 

Här skulle jag kunna bo några månader på året

Tänk att äta en nyttig frukost här!

Kunde inte låta bli att ta dessa bilder för hit kommer man troligen inte fler gånger!

Njut och/eller åk dit!

   

Gammalt och nytt tonnage möts!

Där ligger hon MSC OPERA och middagen väntar ombord!

§§§§§§§§§

Båttaxin på väg tillbaka till MSC OMEGA på redden!

Vårt hem i 15 underbara dygn!

Uppe på platån ligger all bebyggelse.

Nu har vi lättat ankar och drar vidare!

Härlig bild.

Ett dopp i poolen satt bra!

Farväl  https://en.wikipedia.org/wiki/Santorini

 
   

CEFALONIA med grottor och vinprovning bl.a.

https://it.wikipedia.org/wiki/Cefalonia

På väg in i underjorden!

Liten gosestund under rodden?

 

Fladdermöss och droppsten!

Mystik och spänning. Vad skall hända?

Mitt i naturen

Å himmel och pannkaka. Ser du Venus Margareta?

Stilstudie på Nilsson och Bäckesjö

Ute igen och nu väntar vinprovning

Buss på!

   
   

ROBOLA heter öns vin!

http://www.robola.gr/

   
   
   
   
   
   
   
   
   

                  

   
   
   
DUBROVNIK

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubrovnik


Invånare: 4,2 miljoner
Area: 56 542 km2
Valuta: Kuna (1 kroatisk kuna = 1,23 svenska kronor)
Det finns många populära och historiska sevärdheter i Dubrovnik.
Innan du lämnar staden måste du besöka huvudgatan Stradun. Här hittar du många gamla byggnader, fontäner och kyrkor. Är du inte intresserad av historia så finns det även många caféer, restauranger och butiker för den som är shoppingsugen.
Inne i Dubrovnik är det även populärt att testa på vandring på den 2 kilometer långa stadsmuren som omringar staden. Muren är sedan 1979 med på Unescos världsarvslista och utgör både Dubrovniks och Kroatiens mest besökta attraktion.

 

Många kopior av han Bror i Björboholm!

 

Många år sedan jag besökte Dubrovnik. 1962 tror jag! Har hänt mycket sedan dess.

Här lämnar vi hamnen

Påfarten inne bland bergen

Några fina bilder måste vi föreviga!

Smälter väl in i miljön eller hur!

Kanske sista gången vi ses?

Dubrovnik


Stad i Kroatien
Dubrovnik är en stad i Dalmatien i den sydligaste delen av Kroatien.

Den är belägen vid Adriatiska havet och är framför allt ett turistcentrum och kulturellt centrum.

Wikipedia


Yta: 21,35 km²
Befolkning: 42 615 (2011)
Antal Flygplatser: 1

Hej då!

 

och nu tillbaka till?

Sköna vyer, varmt och gott

   
 VENICE

https://en.wikipedia.org/wiki/Venice

Venice från sjösidan

Många kanaler och små broar!

Livlig trafik med färjor och småbåtar!

 
I Venedig har jag varit  två gånger på 1960-talet och då tagit mej dit med bil.

Denna gång blev det flyg med en mellanlandning i Tyskland.

Transfer till fartyget ingick både på dit och hemresan

Sankt Marcusplatsen inte långt härifrån!

 
   
LENNARTSFORS  

2015

Här tänker jag visa bilder mm från årets aktiviteter i första hand från Lennartsfors!

Några länkar är hämtade från andra hemsidor som bevakat aktiviteter på orten!

Uppdatering pågår!

Vackert så det gör ont!

 
Gubben som rumlar om på Internet ser du här! BEN-SON alltså!

BEN-SON CONSULTING  Björboholm Sweden

  E-MAIL bxn@telia.com  

2015

Webmastern Bror

Please send me a mail 

Hallå eller?


(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way to answer your mail)

Bror Nilsson  Björboholm Mail address: bxn@telia.com
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: december 26, 2015.