Uppdaterad 2017-05-04 |
Lite tekniska data | ||||
![]() |
Motorcykelvisan Länkar: http://www.mcfolket.se http://www.mhrf.se http://www.mcveteranerna.se Körkort för MC tog jag 1951-04-13. Motorcykel en Husqvarna modell 28 med en motoreffekt på 4,5 hk inköptes ny 11 april 1951 och var den första modellen med gummi-svängarmsfjädring fram. På bilden ser den svart ut men den var röd. Ursprungligen hade den både handväxelspak på tanken och fotväxel men handväxeln plockade jag bort och så fick den en annan hemmagjord ljuddämpare. Strålkastarfästet blev också lite personligt efter ett besök i diket på väg till Lennartsfors. Vikten var 74 kg så man fick inte ha någon spätta därbak på pakethållare enligt de regler som gällde. Regler är ju till för att kringgås? Bilden är tagen på Kungsbacka-rakan på Långfredagen 1952. Jag sålde den sedan 23 april samma år. Minns väl när den levererade till Östra Skansgatan 12. Så småningom fick den byta reg.nr. till P 19883 | ||||
Min första motorcykel var denna Husqvarna mellanviktare på 122 cc, tjänstevikt 74 kg | Reg.nr O 17466 ramnr 43271, motornr 28-47331 | ||||
![]() |
| ||||
Min andra mc blev en NV 20 1951 (uttagen 1952) med Sachsmotor på 147 cc och 6,5 hästar under tanken. Bilden tagen på första provturen på Hisingen i Göteborg 1952. |
| ||||
Min tredje motorcykel Reg.nr. R 438 | Femtiotvå år senare. Renoveringen pågick 2004-2005 | ||||
![]() NV 20 1950-51 Ramnr. 100286 Motornr. 1152691
|
En nästan lika dan motorcykel, bara tanken skiljer. Inköpt 2004-04-23 i Järpås.. En kompis, Roland Porath, som själv renoverar bilar och motorcyklar ringde en dag och sa att det fanns en annons i Classic Motor om en sådan NV 20 som jag hade 1952. Skulle det inte vara kul att renovera en? OK! Vi, tre gamla knuttar, åkte upp till Järpås som ligger en bit norr om Vara och där träffade vi,en trevlig pensionerad "leid-sjöman" (Ingvar Larsson), som samlat på sig en mängd fina historiska bilar, motorcyklar, traktorer, skördetröskor, båtmotorer, mopeder. Ja där fanns allt! Efter en provtur och köpslående blev det affär och nu finns motorcykeln i min ägo. Under 2004 -2005 skall den renoveras till det utseende min mc fick 1954. Enl. registeringsbeviset skulle detta vara en 1955 års modell men det är fel för ram och motornummer tyder istället på att det är ett mycket tidigt ex av NV 20 som ju typbesiktigades första gången 1951-01-25. Första ägare var Helge, Nils Harry i Lidköping, född 1905 i Borås enl. Bertil Ljung som köpte den av honom för 100:- 1965. Jag fick ge 8000:- Här kan du se bilder på några av dom övriga knuttarna också
| ||||
![]() 2 maj 1955 hämtade jag min första bil hos Bilimporten på Södra vägen i Göteborg. En FIAT 1100 Standard för 6950:- + "oms=dagens moms" |
Såhär såg min NV
20 ut 1954.
Hoppas Ingegärd förlåter, men det är den enda bild jag hittat där man ser det slutgiltiga utförandet med annan, tank, ljuddämpare, framskärm i rostfritt och dubbelsadel. Registreringsnumret var: O 21308 , ramnr. 101464, motornr. 1182675 Om någon besökande på sidan har ram eller motornummer som stämmer med ovanstående så hör av er!
Efter militärtjänsten i infanteriet i vått och torrt tyckte man att det skulle vara skönt med tak över huvudet när man ex.vis åkte ut till någon dansbana för att svänga dom lurviga. En liten bäddbar bil vore inte dumt. Bilimporten kunde erbjuda detta. Tyvärr var man tvungen att sälja NV-n för att betala extraskatten som makthavarna beslutat om bara någon månad innan. | ||||
|
|
Första söndagsutflykten med nya bilen till Kilanda Kyrka |
FIAT-ens tilltalande interiör. Lägg märke till de runda formerna |
---|---|
RENOVERINGEN av NV-n kan börja! |
Jag är inhyst hos Roland Porath i Partille! |
Fick bl.a. åka till Norge för att få nya delar! |
Länk kommer här! |
|
|
Här hittade vi vår blivande huvudleverantör |
Den norsktillverkade TEMPO hade också Sachsmotor |
|
|
Nu börjar vi! |
Första dagen |
![]() |
![]() |
Framgaffel, bakhjulsfjädring och tank |
Ram, skärmar och stöd |
![]() |
Några dagar senare.
Alla dessa detaljer skall blästras och grundmålas hos en firma i Lindome. Sedan blir det slipning och slutmålning i midnattsblå kulör som jubileumsmodellen i mitten på 50-talet. |
Fälgar och div övriga detaljer. |
|
![]() |
|
Nu börjar snart hopsättningen! Knutten Bror ser bestämd ut! |
Allt blästrat och grundmålat! |
![]() |
![]() |
Hittade bra sprängskiss på Internet |
Förgasaren i genomskärning. |
![]() |
![]() |
En del överraskningar blev det vid demontering av motorn | En tidigare ägare hade kört utan olja i växelhuset bl.a. |
![]() |
![]() |
Kopplingslager och mellanaxel måste bytas! |
Haraldsson, den räddande ängeln! Där fanns grejer oj! |
![]() |
![]() |
Allt utom kickväxel och växelmekanism urtaget. |
Roland min rådgivare han slipar o slipar den stackarn! |
![]() |
![]() |
Även motorblock och kåpor får finisch. |
Snyggt! jo men visst |
![]() |
![]() |
Roland han slipar och slipar ........... |
men han har allt "Skruvat" också! |
![]() |
![]() |
Nya tätningar, lager och kompl. kopplingsaxel inmonterade. |
Då dockar vi vevhushalvorna. |
![]() |
![]() |
Frilägesfunktionen är unik för Sachs-motorn! | Utväxlingsberäkning kan göras här |
Koppling och frilägeswire monterad. |
Utgående kuggdrev och tändplatta monterad. |
![]() |
![]() |
Ny vevstaksbussning ock kolvtapp. Honat cylinderlopp | Förgasaren fattas nu bara. Tändinställning gjord |
![]() |
![]() |
Allt målat utom NV emblemet. | Skall klistras på och sedan skall tanken klarlackas! |
![]() |
![]() |
Återmonteringen startad. | Såhär långt kom jag idag 2005-02-17. |
![]() |
![]() |
En bild av Rembrant själv. Skulle tagit bilden utan blixt! | Kunde inte hålla mej så hjulen blev omekrade också. |
![]() |
![]() |
Ny vecka: Här syns fotbromsreglage monterat | Bakhjulsfjädringens svängarm på plats med nya lager |
![]() |
![]() |
Stötdämparna renoverade och monterade | Båda hjulen med nya ekrar och hjullager riktade och klara |
![]() |
![]() |
Bakre skärmen provmonterad |
I bakgrunden nya NV-emblemet på tanken |
![]() |
![]() |
Stort ögonblick dockning påbörjad! | Akta nu fingrarna tjockis! |
![]() |
![]() |
Där satt den! En nöjd ägare bakom allt! Sadeln nästa! | Gummibytet hade jag aldrig klarat utan min händiga Eva. |
![]() |
|
Inspektion av stallchefen! Hoppas dagens jobb blir godkänt |
Bakläxa på sadelfjädrar.Avgasrör och tank provmont. |
![]() |
![]() |
Tillpassning av kedjelängd och inriktning av transmission | Utseende idag tisd. 22 mars 2005, ett år efter inköpet. |
![]() |
![]() |
Bevis 1 Motornr. 1152691 tillverkad 1951 | Bevis 2 Ramnummer 100286 kan vara NV NR 286 |
![]() |
![]() |
Kom inte så långt idag rätt pilligt att få i alla lagerkulorna | Det nytillverkade kedjeskyddet i rostfri plåt passade faktiskt också. |
![]() |
Fick detta mail härom dagen:
Jag heter Roger Nyberg och är både
arkivarie i Nymans Vänner Det högsta nummer jag har i basen på en NV 20 är drygt 106000. Ramnummer 100285 satt på en cykel från i U-län och typades 5/7 -51. Nu följde man inte ramnummer-ordningen slaviskt när man reggade in och sålde dem men ändå. Hurra då var mitt antagande troligen rätt. Mer än 6000 NV-20 har alltså rullat på våra vägar. Undrar hur många som finns kvar i uthus och ladugårdar? Oskruvade! I Club Mc-Veteranernas matrikel 2008 finns 30 st NV-20 51 upptagna med ägare och tel.nr. Gör kanske ett försök att ringa dom! |
Nu återstår styre, reglage och eldragning samt injustering | |
![]() |
![]() |
Alla reglage på plats och nu återstår ledningsdragningen | Skillnaden är stor! Mer job än man tror! Prova själv! |
![]() |
![]() |
1 juni kl 15.00 2005 startar den nyrenoverade NV 20 Allt fungerar som planerat. |
Ett kul jobb hemma hos Roland Porath i Partille Kommer att sakna trevlig samvaro på torsdagarna. |
Tack Roland, Lennart och Stefan m.fl. |
C:a tjugosex tusen har det hela gått på! |
![]() |
![]() |
I samlingen finns också en PUCH Montana 1982 |
"Oskruvad" och i skick som ny |
Nu återstår registrering. Äntligen,7 sept. inträffar det stora ögonblicket kl 10.45 sDå kommer besiktningsmannen att kolla mitt arbete! Trodde jag men allt blir inte som man tänkt. Efter 7 km körning med nästan full tank, stannade min dyrgrip. Bränsleproblem och motorstopp var femhundrade meter. Varför? Ingen som vet! (Just då!) Isär med förgasaren och kontroll men inga fel. Bensinen vill bara inte rinna. Nu kommer jag försent! Efter två timmar är jag vid besiktningen men det är 20 min. försent de! Ingen hjälp att få men samtliga besiktningsmän är ute och beundrar bygget. Ordna ny tid du för vi har fullt upp. Vad var felet? Jo tanklocket som är nykromat var utan lufthål! Enkelt ja om man inte är stressad. 23 sept. prövar vi på nytt lyckan! |
||||
DEN STORA DAGEN 23 sept. 2005 |
||||
|
![]() Den tekniska bevisningen var:
|
|
||||||||||||||||||||||
Det måste vara underbart att på en NV 20 rida. Jaaa! |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
Tekniska data:
Pris: 1700:- (1951-52) |
||||||||||||||||||||||
Nu gäller det att hitta en varm plats för vinterförvaringen. |
Garage i Lerum! |
![]() |
![]() Nyaste bilen OPEL ASTRA 2011, som födelsedagspresent! Nyaste bilen OPEL ASTRA 2017, som julklapp! |
Min MC modell 1951 i historisk miljö tillsammans med S/S HERBERT 1905 års modell |
Motorcykelhistoria, Nymans Verkstäder i Uppsala
Är nu medlem i Club MC-Veteranerna och då kan man tryggt försäkra hos MHRF-Försäkringen www.nymansuppsala.se
Rätt roligt var att i deras tidning MC-Veteranen NR-1/2005 , fanns på sidorna 22-29 en artikel, om NYMANBOLAGEN AB av Urban Ehrnvall. NV var på 1950-60-talet Norra Europas största cykeltillverkare. Där fanns också en bild av monteringslinan för just min NV 20. (sid. 23) Vilket sammanträffande! Artikelserien fortsatte i NR-2/2005 sid. 33-38 samt i NR-3/2005 sid. 18-22. Mycket läsvärt!
![]() |
Bilden till vänster visar den tuffa ramkonstruktionen. Härligt att se dessa över 50-år gamla bilder. Tack Urban |
|
Skicka gärna ett meddelande till mej. bxn@telia.com Det är alltid roligt att få post!