S/S HERBERTS förnyade jungfruresa i juli 2005

Alingsås-Vargön-Göteborg-Vänersborg-Köpmannebro-Lennartsfors-Strand/Nössemark och åter.

  BREDBANDSVERSION -  Kräver minst 0,5 MB uppkoppling)          Modemversion      Uppdaterad senaste gången  2005-12-07 23:06

Dag 0 sönd. 26 juni

AVRUSTNINGEN vid ÅNGBÅTSVARVET

S/S Herbert klar för sin tur ut i vida världen. En sista afton i Mjörn. Om en månad är han tillbaka.

Kliv ombord ock åk med!

Möjligheten att göra denna resa, beror på villiga sponsorer, ett antal aktiva medlemmar samt alla övriga i och utanför föreningen som stöttat projektet. MÅF vill bland annat genom denna sida tacka alla inblandade.

Sidan kommer efter hand att revideras så att man kan välja en speciell dag eller plats. Det kommer också en modemversion i början av nästa år.

Sidan innehåller 273 bilder (17,3MB)  
 

DAG 1: sönd. 26 juni

Det hela startar från Ångbåtsvarvet i ALINGSÅS.

UPPTAGNING

Då är projektet igång!  Det höll på att strula till sig för den planerade dragbilen fick motorhaveri dan före midsommar.

Bilderna på denna webbsida är tagna av Anders, Bror, Dan, Evert, Lennart, Roland, S-O och många flera. Ingen nämnd och ingen glömd!

Tack alla!

   
Därför kändes det som en gåva från himlen när detta röda åk dök upp.
   
Tack Åkericentralen Det är tur att vi är sponsrade av proffs inom transporter.
   
Herbert fick bogserhjälp in till snökajen
   
BEGA övervakar det hela från utkiken i fören.

Ragnar styr och Greger drar.

Klockan är c:a 11.30

   
Vid trailern pågår riggningen av transport-arrangemanget för fullt.

Greger verkar mycket intresserad?

   
Vilken underbar vy

S/S HERBERT vår hundraåring glider fram mot snökajen och äventyret ute i stora vida världen

   
Lätt som en plätt. Allt på plats tack vare Nybergs och Bosse Karlsson mfl. 

Jodå Greger är mitt uppi smeten fortfarande!

Snygg röd bil i bakgrunden!

   
En bild på Bosses medhjälpare Bror, webbmastern och hans kompis Evert kan ju inte vara fel.

Dom skall åka Opel Astra, som följebil under trailertransporten till HOLMEN PAPER, Vargön i morgon.

Det ryktas att Bror även skall vara s.k. "KABELAPA".

Vad nu detta hedersuppdrag för med sig.

Tufft va?

   
Klockan är 14

Kranen anländer punktligt med en av Sveriges bästa kranförare. Skönt att veta att lyftet kommer att ske utan problem

   
Efter alla förberedelser med stöd mm, sker lyftet utan problem och HERBERT ligger på plats i vaggan.

Själva lyftet hade ingen tid att ta bild på.

Injustering och svetsning av stöden utföres med invand hand av Bosse. 

 
   
Bra reklambild. Eller hur?
   
Objektet, Åkericentralen och Kynningsrud på samma bild.
   
Dax för en liten provtur genom grönskan.
   
Till övernattningsplatsen utanför Mjörnvallens entre.

Sov gott HEBBE lelle i morgon blir en intressant dag.

Då rullar du säkert mot Vargön

   
Klockan är 18 Fantastiskt, helt enligt plan.
   
Alla involverade avslutar med en liten grillfest
  Dag 2 månd. 27 juni

TRANSPORTEN

Startade med samling vid Ångbåtsvarvet strax före kl. 8 och sedan vid trailern.

Leif och Bror funderar på om något är förbisett.

Vi har kanske tur med vädret?  

   
Klockan är 8.35

Resan har börjat med ibland vänster och ibland högertrafik.

Här möter vi HERBERT nej visst ja Herbert åker ju baklänges!

En MÅF-are syns långt bort till höger i bild

   
Nu ner till Noltorp här är svängen vid Tennishallen.

Kommunens bil med och ändrar skyltar.

Tack för den fina servicen!

   
Korsningen vid PREEM hjälpte polisen till med då det blev lite vänstertrafik för att klara svängen ut på Kungälvsvägen.

Allt gick smidigt o fint genom stan tack vare dom.

   
Sedan fortsatte vi mot Sollebrunn i EU-moppefart med ständig uppsikt på kraft och telefonkablar som korsade vägen. Herbert är 5,40 meter över marken på högsta punkten (akterlanternan)

Bara tre trådar måste lyftas över taket på hela transporten.

Det fixades av webbmastern och stegemannen Evert.

Kl. är 11.10

Herbert vilar och kyler däcken på trailern här medan vi äter vår lunch i SOLLEBRUNN

Besättningen för dagen väntar på att få mat i magen. Ett lysande ex. på uttrycket ...

Vägen till mannens hjärta går genom magen!

Leif vill skilja sig från gänget och har västen kvar i bilen.

Rast upphör kl. 12.12

Oj en rondell igen.

Denna gång vid tappen  Bilisten

Nu skall vi strax ta av!
Mot Vargön var det sa BILL till BULL!
Vid förtroliga samtal med HERBERT har man alltid fått frågan.

- Vart tar allt virke vägen som jag bogserar?

Här ser HERBERT en av platserna.

Virkesupplaget vid infarten till HOLMENS BRUK på Vargön.

Här gör man papper för finare tryck till tidskrifter mm.

Framme? Ja!
  • Vad är klockan?
  • 13.50 prick!

Ordf. Dan frågar och undrar om vi fått "soppatorsk"

Men föraren övertygar honom om att vi är framme.

Lite vinkelfel i bilden men ni ser loggan på huset!

HOLMEN PAPER

HURRA vi har gjort det!

   
Var är mobilkranen?

Vänta, vänta och vänta.....!

Tack vare den hårda blåsten under dagen är kranen försenad säger man. Fan vet!

Ett antal lyft på ett bygge har inte kunnat göras!

Mobilkran kom visst kl. 23.30.

  Dag 4 tisd. 28 juni

Dan har fixat dessa nattbilder tagna med videokameran och enligt rapport från Hans så bröt Herbert vattenytan i Vargön, 00:33 idag den 28/6 vilket bilderna tagna strax före bevisar.


02:20 beundrade vi en flock vildsvin på vägen vid Koberg.


03:20 är klockan nu och detta 20 timmars arbetsdygn är avslutat!

Godnatt önskar Hans.

  Dag 5 onsd. 29 juni
RUSTNING

En jobbig dag i Vargön men tack vare brukets vänlighet och hjälp gick allt smidigt och fort. Tack Holmen Paper Tack, tack, tack !

 

   
Fylla kolboxarna, tanka pannvatten, montera demonterad utrustning vid transporten var dagens jobb.

Besättning dvs gänget som gjorde det!

Bega, Sören, Evert och Bror

På kvällen kom Hans och Jonas med lastbil och övriga grejer som skulle med ombord

   
   
Fikapaus ombord

Evert ser trött ut! Utrustningen ombordtagen och det är dax att åka hem och nanna.

I morgon mönstrar vi på och fredag morgon startar resan mot ERIKSBERG

 

   
Dag 6 torsd. 30 juni på kvällen
PÅMÖNSTRING

Eva kör oss (Evert o Bror) till Vargön

Kunde inte låta bli att ta ta med denna fina stämningsbild på UNDEN som lastade när vi låg vid utrustningskajen.

 

   
Personliga sakerna ombord nu fattas bara lite kvällsmat. Evert provar sittkomforten på dynorna i skansen.

Han ser nöjd ut med den tilldelade kojen.

   
Första natten ombord

Den nyrenoverade skansen fungerar perfekt.

Prylarna på bordet är inte reklam

   
Dag 4: Vargön-Nol

Natten har varit lugn och resten av besättningen anländer på morgonen i bil.

På kajen står några av de som hjälpt oss med allt under tiden vi rustat. Dom skulle nog gärna vilja följa med?

Tack Gunnar och alla övriga för att ni alla varit så bussiga! Hoppas att vi ses längre upp i kanalen
Dag 5

Fredag morgon 1 juli 

Klart för avgång kl är 08.40

Anita är redo med videokameran som skall dokumentera resan.

Vink vink! Vi ses kanske på måndag den 4 juli då vi bunkrar här för uppresan.
Stallbackabron i sikte.

Den långa färden mot Göteborg är påbörjad.

I natt sover vi i Nol.

kl 09.30

Vid järnvägsbron i TROLLHÄTTAN

fick vi vänta så tågtidtabellen inte rubbades!

Fyra höjder att välja på!

Segelbåtarnas master kräver högsta öppningshöjden.

Två fripassagerare har tydligen smugit sig ombord vid bruket.

Är det inte han i kontrollrummet och hans pappa?

Vi tvingas slänga iland dom i Trollhättan trots att dom är jättetrevliga och verkar trivas ombord.

Här möts ett stycke varvshistoria

S/S HERBERT från Eriksberg 1905 och lokkranen - konstruerad och tillverkad på GÖTAVERKEN 1922.

Skall försöka få bättre bild på uppresan.

TROLLHÄTTE KANAL

Anita på snabb promenad förbi Kanalkontoret!

HERBERT tänker väl inte smita från betalningen?

Nej då Bror är inne och framför hälsningar till Kanaldirektören som lovat fri lejd.

kl 11.30 Slussningen i Trollhättan klar

Se så glad våran Ordf. blev!

kl 14.05 Lilla Edet  
kl 17.25 Framme i Nol

En afton vid Mjörn får bli en afton i Nol

Vickningsomelett fixas av kocken Bror

Kapten över bord men han kom upp

Del av besättningen övernattar ombord.

Kapten, kocken och en matros.

   
Dag 5 den 2 juli Lördag

Det kan nog inte bli avgång kl 09.00 som planerat.

Dimman är tät som ni ser.

   
En underbar morgon som började med dimma men se nu är det vindstilla och solen värmer skönt!

Delar av dagens besättning är på ingång enligt telefon- rapport.

Skepparen David samt "däcksgossarna" Evert och Bror har just tagit sin morgonfika.

   
Avgång Nol kl 9.05
   
David ser sammanbiten ut. Undra han om kolet skall räcka eller är det minnen från sillfisket som snurrar i roten.

Se upp för ÄLVKARLEN!

   
Vi är redan vid BOHUS FÄSTNING

NORDRE ÄLV och

KUNGÄLVS STAD om styrbord

   
Ett historiskt möte till!

Göta Kanal-veteranen WILHELM THAM för ut.

 

   
Nio "små" S/S HERBERT-BARN tog sig en fika.

En skötte kameran så då fick kaffet vika.

Båten har medström så undan det går.

Så snart vi Götet sikta  får.

   
   
Två av våra nyvärvade medlemsfamiljer möter upp och tar bilder för reserapporten.

Roland håller i kameran och Lennart styr sin fina båt.

   
Nossan har vi sett förrut nu ser vi henne för ut!
   
ASTORIA i sin fulla längd
   
GÖTA ÄLV-bron

och

SKANSKA-skrapan

   
   
Nu är vi snart under GÖTA ÄLV-bron och vi ser CITYVARVETS kranar i förgrunden

 

   
En av våra sponsorer har här en framträdande roll.

Tack snälla att ni ordnat vår kajplats vid TERRA NOVA VARVET och Ostindiefararen GÖTHEBORG

   
Vi ser Barken VIKING och OPERAN på babords sida
   
Passerar strax Göteborgs MARITIMA centrum och fartygsmuseet med alla dom historiska fartygen men ingen med S/S HERBERTS aktningsvärda ålder.
   
Inte långt kvar! I bakgrunden ser vi maskinverkstaden på Eriksbergs västra varvsområde. Vid piren akter om Herbert gick han av slipen i feb. 1905. Leveransen skedde 8 maj samma år.
   
Vi missar med några minuter vågorna från Isbrytaren ODEN

påväg ut i vida världen.

Ett av dom sista fartygen byggda på

Götaverkens Arendalsvarv

   

Anländer Eriksberg och 

Terra Novavarvet

kl är 11.08

Lördagen 2 juli 2005

36553 dagar efter leveransen i maj 1905.

 

   
Ett nästan otroligt historiskt möte och S/S HERBERT kopplar greppet (trossen) direkt. Vad är en resa till Kina mot att bli bogserad av en pigg hundraårig bogserbåt även den byggd på ERIKSBERGS MEK: VERKSTAD AB. Resan till byggnadsvarvet har gått utan ett enda problem under transporten till lands och till sjöss.

Färdväg:   

Alingsås-Vargön-Trollhätte Kanal-Nol-Göteborg

   
Chiefen på besök med blomma och barn
   
Sjung:

Tänk att få sitta på ERIKSBERG med familjen ja

Lilla ja lilla ja Jonas Svantesson.

till Taubes melodi

Fritjiof o Carmenzita

   
   
Säkert ett minne för livet för Jonas som varit med om restaureringen från starten 1985.
Visning 11.30-20.00

Massor av besökande hela dagen

   
Roderbussningsvarvaren

Roland Porath

   
En av våra maskinister, Hans duktig som fan!
   
Fler nya medlemmar som inspekterar vad dom betalt medlemsavgiften för.

Välkomna ombord

Erik, Sven- Erik och Barbro från Lerum

   
Vi fick också besök av besättningen på GÖTHEBORG

Här är en av guiderna som charmat

Hans, Anders och Greger

Förståligt!

Jag hade inte skuggan av en chans.

Men skuggan är faktiskt med på bilden.

   
Såhär såg det ut när GÖTHEBORG gav sig iväg på sin Jungfruresa till Kina nästan på dagen tre månader senare.

HERBERT med i detta myller av båtar hade varit en sevärdhet.

   
kl. 19.15 Eva mönstrar på
Båtvakterna för natten äter lite räkor och har det mysigt inför kvällspasset.
Dag 6   3 juli söndag

Uppe 05.20

Solen har hunnit en bit upp på himlen, kaffe väntar nere i skansen.

Det är lugnt och stilla i Göteborgs hamn och Eva njuter av det otroliga att stå på HERBERTS däck i denna miljön.
Lugnet varar inte så länge!

Stena Lines uppmaning

HA DE GÔTT OMBORD

gäller verkligen!

Vi får fint besök av

rodolfo.castex@stadsmuseum.goteborg.se

 
   
En MÅF-veteran till måste vara med på bild!
Visning 11.30-20.00

Massor av besökande även idag.

Dom flesta som besöker Ostindiefararen GÖTHEBORG stannar och tittar på S/S HERBERT.

Skynda , skynda Bohuslän är redan innanför ÄLVSBORGSBRON

 
 

2005-06-04

Avgång Terra Nova kl. 19.20

Förnyade jungfruresan startar 

 
kl. 19.25 Jubileumsceremoni vid platsen på Eriksberg där

S/S HERBERT gick av slipen 28 feb. 1905

S/S BOHUSLÄN

(Byggd 1914)

och

S/S HERBERT

(Byggd 1905)

utväxlar hälsning

Kanske för första gången?

Några minuter kvar! Lägg ut fort! Hälsning  - Tre långa signaler vardera.
Hela hamnen ljuder av dessa ljuva toner Två veteraner byggda på Eriksberg möts!
   
Då lämnar vi GÖTEBORG

och södra och norra älvstranden.

Gasklockan är ett minne från en svunnen epok.

Göteborg var faktiskt före Stockholm med gasverk och installation av gas i stadens fastigheter.

   
Vart är vi påväg?
   
 

Målet är STRAND i Nössemark men nu först skall vi till Nol.

Vår lyftexpert får lön för mödan i Alingsås och Vargön.

En oförglömlig tur på Göta Älv antar vi.

 

   
Familjen är med och verkar trivas.
   
S/S HERBERT är till för alla.

Snart är det dax att leka med egen ångmaskin.

   
Tycker mamma också!
   
Solen fortsätter att skina på S/S HERBERT men lite skugga blir det i röken.

Mums vad det luktar ångbåt!

kl. 22.10

Anländer vi till  Nol och övernattar där!

Vi måste varit sömniga för jag hittar ingen godnattbild.

 

   
NATTI NATTI  
   
Dag 7 måndag 4 juli

Nol-Vargön

Avgång Nol

kl 08.45

En av dagens passagerare.

Margareta uppvuxen i Lödöse ser som medlem bygden från älvsidan.

   
Och här två till!

Nya medlemen Åke med fru pratar med Leif

   
Inte bara ångbåtstokiga och lekfulla karlar ombord!

Margareta, Anita och Kerstin verkar också trivas!

   
Knepigt med knopar men Leif han kan han!
   
Här en njutare till eller?
   
Margareta berättar om sin barndom nära LÖDÖSE VARV.

Lödöses historia

När järnvägen byggdes 1905, samma år som S/S HERBERT paserade platsen på sin jungfruresa, sprängdes delar av kyrkogården och koret till S:t Olovs kyrka bort. De stora mängderna ben föranledde en antikvarisk undersökning - den första i Lödöse. Lämningarna tolkades (mest på grund av tomtens namn Spetalen) som resterna efter S:t Jörgens hospital.

   
Här ser vi resterna av varvet.

En mörk bild av varvshistorien i västsverige.

   

Evert står och tar bilder vid slussen i Ström.

Peter Browalls lusthus syns på slussvallen om SB.

Är det inte Evert Andersson som står därborta vid slussporten? - Jomenvisst!

   
Lille HERBERT i stora, stora slussen ovan.

Evert har tagit bilden.

   
Där står dom ju. Tur att man kan återgälda bildknäppandet.
   
Nu har vi kommit upp oss.

Komplexen börjar släppa!

   
Är vi på rätt väg Kerstin?

Oj, oj, oj

Du har ju tagit fel katalog.

Det där är ALINGSÅS

lokala telefonkatalog.

   
Åke imponeras av det stora tonnaget som trafikerar älven.
   
Den utlovade bilden av NOHABs lokkran konstruerad och byggd på GÖTAVERKEN 1922.

Länk till Nohabs loktillverkning kommer här!

 

   
Broar öppnar sig för den gamle veteranen HERBERT.

Strax i TROLLHÄTTAN där vi lämnar av Åke med fru.

   
 

Anländer Vargön

c:a kl.16

Nu startar kolning, alla boxar fylls till brädden.

Går smidigt tack vare finurlig tippbar sopskopa.

Vad skulle vi gjort utan hjälpsamma händer på HOLMEN PAPER?

Kört med skottkärra! Ja!

   

Kolning kl.16.15-17.30

Bunkring mat, vatten mm

En trött matros vänder hemåt för att uppdatera hemsidan.

   
Dag 8

tisdag 5 juli

Just nu ute på Vänern destination Köpmannebro enl. tel. kontakt.

S/S Herbert nu ute på Vänern Peter underhåller kvinnorna ombord
Kappkörning eller livvakt? Fyr i pannan och fyr i sikte!
Köpmannebro bron Smalt i infarten
Fika på fördäck under gång och Dalslandia syns akter om oss.
   
Herbert i Köpmannebro och besättningen bjudna till Peter Brovall som varit skeppare sedan vi lämnade GBG.

Herbert lugn o fin vid Brovallsbryggan Välkomna allihopa hit till min ö
Vilken kväll! Här vankas grillat......oh vilken doft.
Leif i berättartagen. Musik i högre skolan
En afton vid Mjörn ......kanske? Vi spelar väl samma låt?
Jag tror att besättningen som hade möjlighet att njuta av Peters gästfrihet vill tacka honom för denna fina dag fylld av upplevelser.

Vi som inte kunde vara med är allt lite avundsjuka.

Nu är det allt läggdax om vi skall slussa i morgon
   
S/S HERBERT nu inne i DALSLANDS KANAL

Jag själv har väl inte gjort en tavla nu och missar

S/S HERBERTS ankomst?

   
Akvedukten sedd från landsvägsbron.
   
Första slussen i HÅVERUD äntras.
   
Chefen för Kanalmuseet tar emot oss och bjuder besättningen jubileumstårta.
   
Mums va god den var alla glufsar i sig!

Vi borde nog ätit en förstärkt frukost, som det hette i lumpen, innan.

Hoppas att alla fick en smakbit?

   
Vilket bemötande vi fick!

Kram på Er båda två från Eva o Bror och besättningen

S/S HERBERT

   
   
Själv har jag packat allt som skall till Lennartsfors och mitt sommarhus där!

Tänker ändå mönstra på och åka med till LÅNGBRON

 

Dag 9 onsdag 6 juli Köpmannebro- Håverud-Långbron

Övernattning på STF 

Vandrarhem i Bengtsfors

En underbar dag med jubileumstårtor som Kanalmuseet ordnat samt Ångtågsfotografering. 

Foto: BERTIL KARLSSON Se vad lokalpressen fixat!

 

   
En stunds vila i bassängen vid HÅVERUD.

POSTERN på plats enligt order!

   
Här kommer GUSTAVSFORS III.

Historien om denna båt skall utforskas.

Sägs vara byggd 1888.

   
   
En dragspelande skeppare med partner träffade besättningen i KÖPMANNEBRO

Dom gör oss sällskap till LENNARTSFORS

Historien om denna gamla båt kommer senare som länk här!

   
STORHOLMEN påväg till KÖPMANNEBRO.

Dom här två har mött varandra många gånger förrut.

   
Nu är det våran tur att slussa upp. Hoppas nu att det klaffar med ångtåget.
   
Det "sket sig" som vi säger i Värmland.

Herbert är för djupt nere i slussen för att synas på denna bild.

Tåget kom lite för tidigt!

Bertil Karlsson lyckades bättre!

   
Häftig ström. BEGA styr med järnhand
   
Guldvatten runt kölen.
   
S/S HERBERT i Akveduktrännan.

Drömmer jag?

 

   
Nu är vi på andra sidan rännan och ser minnestavlan.
   
Minnestavlan passeras.

Nils o Werner Ericson utförde arbetet står det men dom var allt många fler!

Tack ändå gubbar.

   
Nu blir det kappkörning men där har inte GUSTAVSFORS III en chans trots ombyggnad med modern diesel

SORRY!

   
Vi vann!!!
   
En röd liten stuga för slussvakten.

För några år sedan åkte jag moped till LENNARTSFORS och då åts medhavda mackor här!

   
Dax att mönstra av, Eva kommer i bil och hämtar mej. Sedan bär det av tillbaka till HÅVERUD för att hämta min bil och sedan köra upp till LENNARTSFORS.

Besättning i övrigt övernattar ombord och på BENGTSFORS Vandrarhem. 

En fin resdag med för mej synintryck från tiden ombord på S/S NÄS 1941-43.

   
Dag 10 Torsdag 7 juli

Långbron-Bengtsfors

Här har vi den långa bron som DAVID döpte till LÅNGEBRO på fiskarvis.

Säg efter mej David:

Vad heter bron?

LÅNGBRON

   
Här ligger dom två åldringarna.
   
Lite frågesport!

Är det STORHOLMEN, DALSLANDIA eller OMEGA?

   
Dan ser fundersam ut!

Han kanske frågar om detta är vägen till BENGTSFORS

eller också försöker han värva en ny medlem.

   
Fyra skäggiga furirer och en orakad fotograferande vicekorpral?

Vet inte om bilden ligger på rätt ställe men den måste bara med!

   
S/S HERBERT stävar vidare över kända vatten.
   
Anita kvinnan med gott humör och videokameran beredd.

Vad gör det om solen går i moln med en sådan solstråle ombord.

   

Vad tänker han på vår käre BEGA?

Minns han resorna till och från BISKOPSGÅRDEN för besiktningen av livflotten?

  DAG 11 Fredagen den 8 juli
 

Dax för mej och Magnus att mönstra på för etappen BENGTSFORS-LENNARTSFORS.

Eva har kört oss från Lennartsfors och det är tidig morgon så många är kvar på Vandrarhemmet.

Anita och Dan sover i salongen.

Calle Andersson, redaren på STORHOLMEN är gammal barndomskamrat till mej.

Hans morfar var skeppsredaren

Oscar Persson han som ägde många av dom vita båtarna

Nu är vi påväg in till den kaj som förr hette FLORAKAJEN i BENGTSFORS

Här hade de s.k. VITA BÅTARNA sin tilläggsplats.

Det var inte mycket vatten mellan kölen och bottnen där inte.

S/S HERBERTs djupgående är 1,58 meter.

   
Nu startar vi etappen BENGTSFORS-LENNARTSFORS.

sjön LELÅNG.

Vilken tur vi har med vädret!

   
   
Rune påmönstrad i BENGTSFORS

Två som är bra på att elda under pannan på denna bild.

Rune Jordansson är son till min pappas jobbarkompis på S/S NÄS Yngve Jordansson.

Han var maskinist och hade erfarenhet från många av båtarna på DALSLANDS KANAL.

Rune är bland annat mycket aktiv på S/S FREJA som går på sjön Fryken

Rune tyckte det var roligt att få elda på S/S HERBERT 

   
Här har vi Rune i maskin på

POLSTJÄRNAN AV VÄNERN

Byggd 1929 på

LINDHOLMENS VARV, Göteborg/Motala Verkstad.

Maskinen är en strålkondenserad, kompound-ångmaskin på 170 IHK

 

   
En vy akter ut över sjön LELÅNG som är 27 sjömil lång och vacker så det gör ont med alla sina holmar och skär.

Men är väl kanske lite part i målet för det är vid den man växt upp.

   
TORRSKOGS Kyrka, passeras på babordssidan och där finns en stor minnessten om Dalslands Kanal.
   
Sven-Olof säger att det står om S/S HERBERT i tidningen DALSLÄNNINGEN.

Anders säger:

Otroligt vilken uppmärksamhet vi får!

   
Det här verkar kul men fy va varmt.

40-grader inget ovanligt.

Skall man skola om sig till maskinist kanske och gå i pappas fotspår

   
Dax för lunch.

Den smakar bäst serverad på maskinkappen!

   
   
Dag 11 fredag 8 kl. 14.10

Snart framme i Lennartsfors.

Tore och Siv är dom första som möter oss och tar  bilden på HERBERT  utanför Källsbyviken.

Dom är naturligtvis också medlemmar i MÅF.

   
Då passerar vi LAXVIK

Röda skjulet nere vid vattnet mitt i bild var magasinet och framför detta vid berget låg ångbåtsbryggan.

Där låg minst:

  • 3 bogserbåtar
  • 2 passagerarbåtar
  • 2 pråmar
  • 1 kolupplag
  • massor av "moser"

S/S HERBERT hämtade/lämnade "moser" där också.

Nu är det min badstrand och varje morgon tar vi ett dopp före frukosten där. Eva står och fotograferar där just nu.

   
Kl 14.15

Hurra! Vi ser Lennartsfors

  • Kanalen slussarna 23,24 och 25
  • Kraftstationen
  • Gamla verkstadsfastigheten
  • och Villa Bergstugan där del av besättningen skall bo.

En  mottagningskommitte väntar på kajen.

Gångtid från Bengtsfors 3 timmar och 15 minuter.

   
Hembygdsföreningen tar emot oss.
   
Trängseln är stor ombord.

Alla är nyfikna på hur resan gått och hur S/S HERBERT ser ut.

   
Stenkolet finns på plats som avtalat med Olssons i Årjäng.

Tack för all hjälp vi fått.

Lasset hämtat i LIDKÖPING och viss del av innehållet levererat vid VARGÖN.

Vid avslutad resa skall resten hem till ALINGSÅS.

   
Gösta och Arne dom vet allt mycket om S/S HERBERT dom.
   
Här har vi dom som betyder och har betytt mycket för S/S HERBERT

Pionjären Claes-Åke, Sven, son till ägaren Valdemar Ek, när Herbert hade Lennartsfors som hemmahamn och så nuvarande ordf. i Mjörns Ångbåtsförening Dan.

Bilden tagen på välkomstfesten hemma hos fam. Sven Ek

En härlig trio eller hur?

   
Lite sång och musik blev det naturligtvis
   
Dan visar upp ett dokument vi fick av Hembygdsföreningen.

Texten kommer som länk senare.

   
En trevlig kväll men nu faller mörkret och det är dax att tacka fam. Ek och Hembygdsföreningen för att dom gjort detta till en minnesvärd dag för oss alla.

Natti Natti

Eva ser sömnig ut!

   
Dag 12 lördag 9 juli.

kl är 10.55

LENNARTSFORSDAGARNA

börjar idag

 

 

 

 

 

 

 

S/S HERBERT anländer till slussarna. Mycket fint folk med ombord.

Sven Ek verkar trivas........ ? Infarten till sluss 23 i Lennartsfors.

   

Lennartsforsdagen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arne Wassberg, son till maskinisten på Herbert, Agart Wassberg minns sin barndomstid ombord!

OSCAR II skålar med undersåtarna.

   
Här invigs idag det nya INFO-centret i LENNARTSFORS

S/S HERBERTs återkomst är en del av firandet.

På bilden ser vi kommunalrådet och Dalslands Kanals styrelseordförande klippa bandet

   
S/S HERBERT har slussat färdigt och Klintebryggan skall strax angöras.
   
Olle Wassberg och Hembygdsföreningen önskar S/S HERBERT välkommen tillbaka.
   
Kommunalrådet kliver iland och nu skall

LENNARTSFORSDAGARNA

högtidligen öppnas.

   
De båda "kungarna" tågar mot STRÖMSBORG och dansbanan.
   
Allt under pompa och ståt!
   
Men S/S HERBERT är åter vid sin favoritkaj efter nästan 40-år och tar det lugnt

BEGA städar upp efter allt "festande".

Hurra för MJÖRNS ÅNGBÅTSFÖRENING och dess aktiva medlemmar,

HURRA, HURRA

HURRA, HURRA

   
Dag 13  söndag 10 juli  

 

Egen bild tagen från Klintebryggan Turer i Lennartsfors

   
Vemmepetters brygga

Bilderna tagna av Staffan Ränkedal  Tack för detta! 

Dag 14  måndag 11  
Norska gränsen

Riksröse Nr 24

Dag 15  Tisdag 12  
Rundat Risön  
Dag 16  Onsdag 13  
 

Tur med Hembygdsförening till OTTEID.

Gösta Johannesson var med på många turer och lät kunskapen flöda.

Tack Gösta!

 

Bara kändisar från Lennartsfors Hembygdsförening.
   
Är det inte Bror o Jonas som badar därborta?
   
Picnic mums!
   
Ceremoni i Otteidviken

Mjörns Ångbåtsförening ville på sin förnyade jungfruresa hedra en av dom tidigare ägarna nämligen:

Valdemar Ek

som dog ombord på S/S HERBERT vid en bogsering just i OTTEIDVIKEN den 3 dec. 1965.

Det blev en stämningsfylld stund med en tyst minut, blommor och Värmlandsvisan framförd av Bernard Persson, kusin till Valdemar. 

Egendomligt nog så uppdateras denna sida 3 dec. 2005 dvs 40 år senare.

   
Blivande medlemmar?
Dag 17  Torsdag 14  
Dubbla turer Foxen-St.Lee  
Dag 18  Fredag 15  
Dubbla turer Foxen-St.Lee  
   
Fredag 15 juni på kvällen

För att kunna åka med på turen till STRAND fick Eva och jag köra dit en bil (den röda) för att kunna ta oss hem på söndag kväll

Det blev en övernattning mellan lörd.-söndag i bilens dubbelsäng.

Spännande värre!

   
Dag 19  Lördag 16 juli

Strand- Nössemark

Här är kartan över Strand

Längst in i viken skall vi!

   
Västanholmssundet för över.

Vi är påväg mot STRAND!

STORA LEE är en av Sveriges djupaste sjöar.

Vi mätte upp strax under 200 meter med ekolodet ombord.

   
 

Nytt riksröse i sikte!

   
Claes-Åke styr med säker hand även jag fick chansen att styra farkosten mot slutmålet men.......

ingen tog bild på detta!

Besviken? Ja det tror fan de!

   
   
   
HERBERT passerar färjeläget

SUND-JAREN

   
HUGA HUGA nu ser vi STRANDs ÅNGSÅG om SB.

Denna syn var nog angenäm för besättningen den 13 maj 1905.

   

Fortfarande

Dag 19  Lördag 16

S/S HERBERTS mottagande! OJ OJ OJ! Judith har tagit bilden

 

Turer från Strand hela dagen. Jungfruturen genomförd!

Fantastiskt mottagande under hela resan!

 

   
Nu är vi framme hos "KUNDEN" STRANDS ÅNGSÅG 13 maj 1905.

FEL: Vi är i STRAND och på stranden står alla Nössemarkingar och till och med folk från EDS kommun.

Det är Lördagen den 16 juni +16 grader lite åskurar men humöret är på topp

Välkomsttal, uppträdande, dragsspelsmusik av BENGTSFORS DRAGSPELSORKESTER mm

På kvällen besöker besättningen Gästgiveriet.

I morgon blir det turer och charter för en gudtjänst ombord.

 

   
Så här många bor väl inte i Strand?
   
Tillströmningen är god.

Alla vill se och vidröra kändisen S/S HERBERT

   
Välkommna allihopa!
   
Eldsjälen Judit med barnen.

Delvis tack vare henne blev mottagandet så lyckat.

Tack underbara kvinna för sådana som dej!

   
En av S/S HERBERTs största beundrarna.

"Judits gubbe!"

Dag 20  Söndag 17 juli  
Gudstjänsttur kl. 14.00

Strand- Nössemark

 

 
En stämningsfull stund ombord vid Prediksstolen i STORA LEE

 

En del av kören fanns i båten bredvid.

Judith sjöng så vattnet krusade sig!

   
Slussningen för hemresan påbörjas söndag kväll efter Nössemarksturen. 
   
Claes-Åke och Jonas bevakar att inte S/S HERBERT törnar emot.

Det är inte många centimeter tillgodo på respektive sida.

   
Får bli tre bilder på denna förhoppningsvis inte sista slussning i LENNARTSFORS.

Många kameror är igång och har varit under hela resan.

Själv har jag c:a 800 bilder.

8 timmars videofilm finns också som skall klippas ned till 1-1,5 timmar.

   
   
Dag 21  Måndag 18 Juli
Hemresan startar

Denna bild är en jag drömt om i många år att kunna ta! Min båt och Eva och så S/S Herbert vid Laxvik där jag en gång lärde mej simma som 5-åring. Härligt! Värt allt jobb i projektet!

   
 

S/S Herbert lämnar Lennartsfors för denna gång. Blir det flera besök? Bengtsfors slutmål för dagens etapp.

Slussar ner och ligger vid STORHOLMENS brygga över natten

Besättningen ligger på Gammelgårdens Vandrarhem.

   
Dag 22  Tisdag 19

HÅVERUD  på eftermiddagen

Där kommer han ju!

   
 

Slussning hela dagen.

Etappmålet är HÅVERUD nedanför slussarna.

Där är vi snart!

   
Detaljstudie av Claes-Åke se bara hans vaksamma blick och hållning.

Så tar man uppsikten över skötebarnet på allvar.

Går det ---- går det inte?

Visst går det!

 

   
 
S/S HERBERT på väg in i rännan vid Håverud som är dagens slutmål  
   
Akvedukten avklarad!
   
Nu bara några slussar kvar! Lite regnigt men ändå varmt, några skall ligga i tält i natt.

Själv får jag vid påmönstringen tillbaka min koj i skansen.

   
Hans är uppe och hämtar luft, svettigt värre med alla manövrar.
   
Dag 23  Onsdag 20

Dagen då S/S HERBERT skall ta sig över Vänern.

Benny kollar trycket?

   

Dalslands Kanals VD Benny Ruus överlämnar kanalens  bevis på uppskattning!

Ett ton kol. Ordf. Dan tackar och lovar vårda

S/S HERBERT på bästa sätt.

Benny skulle nog gärna vilja behålla båten på kanalen!

 

   
Alla i besättningen är mycket glada för detta oväntade uppvaktande.

Bidrag och sponsorer är värdefullt för att driva en ideell förening

Medlemmarnas handgripliga insatser räcker inte utan visst klirr i kassan behövs också.

   
Sista eller första slussen dvs den i Köpmannebro.  Nu skall vi ut på Vänern.
   
Massmedias intresse för projektet har varit mycket svalt!

Kanske för att resan gjordes i semestertider men RADIO VÄST var ett undantag.

Det blev en i sista minuten intervju ombord som sändes flera gånger under dagen.

Media kan inte säga att dom var oinformerade, då vi informerade i god tid om vora planer.

Hade vi ställt till med en olycka eller liknande hade det säkert kommit med.

   
Full fart fram i maskin.

VÄNERSBORG-VARGÖN nästa.

45 rakt föröver.

   
Över Vänern till Vargön

En fin överresa på drygt 6 timmar och nu finns S/S HERBERT välbehållen vid Vargön

 

Dag 24-27 Avrustning Förberedelser för transporten och väntan på mobilkran
Dag 28

Rullande trp till Alingsås och Mjörn

Klart för förhalning och sedan lyft till trailer.

   
Trailern på plats
   
Då lyfter vi!

Nu kan vi det här!

   
Hans håller i "kopplet" och HERBERT lyder villigt som en väldresserad hund.
   
Då dockar vi och nu gäller precisionspassning med millimeternoggrannhet.

Rodret lite på sned och så lite längre fram ------- bra. Där satt han!

   
Då är vi påväg!

Farväl HOLMEN PAPER

och

TACK FÖR DEN HÄR GÅNGEN.

   
Vänstertrafik med poliseskort fram till och i rondellen på 42-an men nu tillbaka på rätt sida igen.

Sedan full rulle hemåt.

70-km visar mätaren ibland.

   
18 kilometer kvar.

Här går undan ska jag säga!

Evert hinner knappt med och vi är följebil med ansvar för trafiken som kommer bakifrån.!

   
Ett litet stopp vid avfarten Till JORDNÄRA mfl. i väntan på poliseskorten.
   
Klurigt i korsningen ner mot varvet.

Först vänstertrafik, sedan ner mot Sveagatan.

Därefter backa in mot stationen.

   
Ni ser resultatet här!
   
Då är vi på rätt väg igen och inte är det långt kvar.

Evert stoppar trafiken.

   
Vi har varit på turne och har kommit litt på sne,

Är det nån som kan säja var vi ä?

Är det inte?

ÅNGBÅTSVARVET

I ALINGSÅS därborta?

   
En afton i MJÖRN ser det ut att bli.

Allt har gått som på räls.

Inget onödigt här inte och kranen är redan på plats när vi kommer.

Maxe körde om oss vid matstoppet i SOLLEBRUNN.

Klart för lyft alltså.

 

   
S/S HERBERT är hemma vid varvet och Jubileumsresan är till ända utan missöden.

Bara trevliga minnen återstår av detta vidlyftiga projekt.

 

Resan är slut

Nu kan vi berätta om vår resa med:
 

S/S Herbert  ligger vid hemmakajen på Ångbåtsvarvet

Posters på kajen
   
Gåvor i mängder att visa.
   
Turer på MJÖRN
   
Till gamla kända platser
   
Det är inte fy skam det heller.
Det är ju ett bara ett måste att ha med

En afton vid Mjörn 

Valsen som komponerade 1952 av Karl Severin (1895-1953), musiker i Göteborgsorkestern Kryssprickarna som ofta spelade på Polketten på Liseberg, och Fritz Gustav Sundelöf (1895-1974) schlager- och kuplettförfattare skrev texten om "drömmarnas sjö".

Severins svägerska hade en stuga vid vår sjö Mjörn. Om någon vet var denna stuga fanns så skicka gärna ett meddelande. 

Projektet med den fantastiska och djärva utfykten är avslutat och så också snart jubileumsåret!

Hoppas att tillströmningen av aktiva och stödjande medlemmar fortsätter.

Själv har jag "påverkat" alla mina grannar i Björboholm och Lennartsfors.

Kanske något att ta efter?

 

 

MÅF

Bror Nilsson Webbmaster Tillbaka till S/S HERBERTS Huvudsida

Susande vindar i skymmande snårs 

sjung om en soldröm som aldrig förgår! 

Våg, du som slår mot den strand vi har kär, 

bär mig ikväll dit där vännen min är.

 

Refräng: 

Lång bort över åsarnas blånande kam

seglar små moln över kvällshimlen fram.

Så vill vi fara i tankarna nu

hän över drömmarnas sjö jag och du.

 

Skymningens stund är fylld av mystik,

vågor mot strand slår en drömtung musik.

Natten så stilla en slöja nyss drog

över de ängder där solen nyss log. 

 

Refräng: 

Lång bort över åsarnas blånande kam...

 

Månen en bro utav silver skall slå

när vi i kväll ner vid stranden skall stå.

Sen kan vi gå ifrån strand till strand,

på den vi nå in i sagornas land.

 

Refräng: 

Lång bort över åsarnas blånande kam...

 

AB Nordiska Musikförlaget, Stockholm

Text: Fritz Gustaf  Musik: Karl Severin 

   
Vad gör dom då i LENNARTSFORS då?

Jo där är det Nordisk UKULELE-festival.

Rekordförsök skall göras

Största orkestern i NORDEN ?

   
Tomt i kassan

Får se hur MÅF-s kassa ser ut

Har det hela gått ihop måntro?

 

   
Kanalbåtar från ENGLAND i kanalen som ni ser.
   
Amfibiebilar från hela Europa i FOXEN/STORA LEE

 så dom klarar sig.

 

 

 

 

 

Tillbaka till S/S HERBERTS Huvudsida

  

   
TEST

Modemalternativet

Länk
DATUM

PLATS

jf-05-1
2 2005-06-27 Transport till Vargön jf-05-2
3 2005-06-28  Jubileumsmöte 18-20 jf-05-3
4 2005-06-29 Vargön med Evert jf-05-4
5 2005-06-30 Vargön jf-05-5
6 2005-07-01 Vargön - Nol jf-05-6
7 2005-07-02 Nol - Eriksberg jf-05-7
8 2005-07-03 Eriksberg - Nol jf-05-8
9 2005-07-04 Nol - Vargön jf-05-9
10 2005-07-05 Vargön - Köpmannebro jf-05-10
11 2005-07-06 Köpmannebro - Långbron jf-05-11
12 2005-07-07 Långbron - Bengtsfors jf-05-12
13 2005-07-08 Bengtsfors - Lennartsfors jf-05-13
14 2005-07-09 Lennartsforsdagen 1 jf-05-14
15 2005-07-10 Lennartsforsdagen 2 jf-05-15
16 2005-07-11 Turer FOXEN - STORA LEE jf-05-16
17 2005-07-12 Turer FOXEN - STORA LEE jf-05-17
18 2005-07-13 Ceremoni Otteid NORGE jf-05-18
19 2005-07-14 Turer FOXEN - STORA LEE jf-05-19
20 2005-07-15 Turer FOXEN - STORA LEE jf-05-20
21 2005-07-16 Lennartsfors - Nössemark jf-05-21
22 2005-07-17 Nössemark - Lennartsfors jf-05-22
23 2005-07-18 Fabriken L-fors - Bengsfors jf-05-23
24 2005-07-19 Bengtsfors - Håverud jf-05-24
25 2005-07-20 Håverud - Vargön jf-05-25
26 2005-07-21 Vargön jf-05-26
27 2005-07-22 Vargön jf-05-27
28 2005-07-23 Vargön jf-05-28
29 2005-07-24 Vargön jf-05-29
30 2005-07-25 Vargön - Alingsås- Snökajen jf-05-30
31 2005-07-26 Ångbåtsvarvet jf-05-31
32 2005-07-27 Rusta för tur 31 juli på Mjörn jf-05-32
   

TEKNISKA DATA

LJUD:       Klicka här        >         Ångvisslan  Full fart framåt  Sakta   Maskintelegrafen  Matarpumpen  Lysmaskin
DATA  Enligt kontraktspecifikation
Nybyggnadsnummer 128
Beställningsdata: Kontrakt: 1904-09-06 Leverans:1905-05-09
Längd ö a: 15,25 m (51 fot)
Längd v l: 14,20 m
Bredd: 3,68 m
Djupgående: 1,58 m
Deplacement: 30 ton
Huvudmaskin: 2 cylindrig Compoundmaskin på 45 IHK från Ljunggrens Mekaniska
Cylinderdiameter Stora cyl. 335 mm Lilla cyl. 198 mm
Slaglängd 198 mm
Antal slag per minut 230
Enkelverkande matarvatten och länspumpar I metall
   
Donkeymaskin: Duplex s.k. "Worthingtonpump"
Lysmaskin: 1-cyl. Stuartmaskin på 2 IHK
Panna: Skotsk eldrörspanna, Eriksberg
Eldyta:

Bränsle:

Förbrukning:

Vattenmängd:

Arbetstryck:

Vattenmatning:

20 m2

Stenkol  

c:a 25 kg/timma

2,5 m3

8 kg/cm2

Tre olika oberoende system

Propeller Diameter 1100 mm (3 blad)
Fart: Max 8.5 knop Marchfart 6-7 knop
Antal passagerare: max 25
Besättning: 3-5 man
Utrymmen under däck: Kättingbox, toalett, kabyss, skans, maskinrum, salong samt förvaringsutrymme
Övrigt:  Skorsten och gösstake fällbara. Styrning ratt till roder med kätting och stänger. 
   
Gubben som rumlar om på Internet ser du här! BEN-SON alltså!

BEN-SON CONSULTING  Björboholm Sweden

  E-MAIL bror.nilsson@mbox200.swipnet.se  

2005

Webmastern Bror

Please send me a mail! 

Hallå eller?
Your e-mail address please:
             PUSH BUTTON TO SEND                


(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way to answer your mail)

Bror Nilsson och Eva Benjaminson Björboholm Mail address: bror@rixmail.se
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: December 07, 2005.