S/S HERBERTS förnyade jungfruresa i juli 2005
Alingsås-Vargön-Göteborg-Vänersborg-Köpmannebro-Lennartsfors-Strand/Nössemark och åter.
BREDBANDSVERSION - Kräver minst 0,5 MB uppkoppling) Modemversion Uppdaterad senaste gången 2005-12-07 23:06
Dag 0 sönd. 26 juni |
Möjligheten att göra denna resa, beror på villiga sponsorer, ett antal aktiva medlemmar samt alla övriga i och utanför föreningen som stöttat projektet. MÅF vill bland annat genom denna sida tacka alla inblandade. Sidan kommer efter hand att revideras så att man kan välja en speciell dag eller plats. Det kommer också en modemversion i början av nästa år. |
||
Sidan innehåller 273 bilder (17,3MB) | ||
DAG 1: sönd. 26 juni |
||
Det hela
startar från Ångbåtsvarvet i ALINGSÅS. UPPTAGNING Då är projektet igång! Det höll på att strula till sig för den planerade dragbilen fick motorhaveri dan före midsommar. Bilderna på denna webbsida är tagna av Anders, Bror, Dan, Evert, Lennart, Roland, S-O och många flera. Ingen nämnd och ingen glömd! Tack alla! |
||
Därför kändes det som en gåva från himlen när detta röda åk dök upp. | ||
Tack Åkericentralen Det är tur att vi är sponsrade av proffs inom transporter. | ||
Herbert fick bogserhjälp in till snökajen | ||
BEGA övervakar det hela från utkiken i fören. Ragnar styr och Greger drar. Klockan är c:a 11.30 |
||
Vid trailern pågår riggningen av transport-arrangemanget för
fullt. Greger verkar mycket intresserad? |
||
Vilken
underbar vy
S/S HERBERT vår hundraåring glider fram mot snökajen och äventyret ute i stora vida världen |
||
Lätt som en plätt. Allt på plats tack vare Nybergs och Bosse
Karlsson mfl.
Jodå Greger är mitt uppi smeten fortfarande! Snygg röd bil i bakgrunden! |
||
En bild på Bosses
medhjälpare Bror, webbmastern och hans kompis Evert kan ju inte vara fel. Dom skall åka Opel Astra, som följebil under trailertransporten till HOLMEN PAPER, Vargön i morgon. Det ryktas att Bror även skall vara s.k. "KABELAPA". Vad nu detta hedersuppdrag för med sig. Tufft va? |
||
Klockan är 14 Kranen anländer punktligt med en av Sveriges bästa kranförare. Skönt att veta att lyftet kommer att ske utan problem |
||
Efter alla förberedelser med stöd mm, sker lyftet utan
problem och HERBERT ligger på plats i vaggan. Själva lyftet hade ingen tid att ta bild på. Injustering och svetsning av stöden utföres med invand hand av Bosse. |
||
Bra reklambild. Eller hur? | ||
Objektet, Åkericentralen och Kynningsrud på samma bild. | ||
Dax för en liten provtur genom grönskan. | ||
Till övernattningsplatsen utanför
Mjörnvallens entre. Sov gott HEBBE lelle i morgon blir en intressant dag. Då rullar du säkert mot Vargön |
||
Klockan är 18 Fantastiskt, helt enligt plan. | ||
Alla involverade avslutar med en liten grillfest | ||
Dag 2 månd. 27 juni | ||
TRANSPORTEN Startade med samling vid Ångbåtsvarvet strax före kl. 8 och sedan vid trailern. Leif och Bror funderar på om något är förbisett. Vi har kanske tur med vädret? |
||
Klockan är 8.35 Resan har börjat med ibland vänster och ibland högertrafik. Här möter vi HERBERT nej visst ja Herbert åker ju baklänges! En MÅF-are syns långt bort till höger i bild |
||
Nu ner till Noltorp här är svängen
vid Tennishallen. Kommunens bil med och ändrar skyltar. Tack för den fina servicen! |
||
Korsningen vid PREEM hjälpte
polisen till med då det blev lite vänstertrafik för att klara svängen ut på
Kungälvsvägen. Allt gick smidigt o fint genom stan tack vare dom. |
||
Sedan fortsatte vi mot Sollebrunn i
EU-moppefart med ständig uppsikt på kraft och telefonkablar som korsade
vägen. Herbert är 5,40 meter över marken på högsta punkten (akterlanternan) Bara tre trådar måste lyftas över taket på hela transporten. Det fixades av webbmastern och stegemannen Evert. Kl. är 11.10 Herbert vilar och kyler däcken på trailern här medan vi äter vår lunch i SOLLEBRUNN |
Besättningen för dagen väntar på
att få mat i magen. Ett lysande ex. på uttrycket ... Vägen till mannens hjärta går genom magen! Leif vill skilja sig från gänget och har västen kvar i bilen. Rast upphör kl. 12.12 |
|||||||||
Oj en rondell igen. Denna gång vid tappen Bilisten |
|||||||||
Nu skall vi strax ta av! | |||||||||
Mot Vargön var det sa BILL till BULL! | |||||||||
Vid förtroliga samtal med HERBERT
har man alltid fått frågan. - Vart tar allt virke vägen som jag bogserar? Här ser HERBERT en av platserna. Virkesupplaget vid infarten till HOLMENS BRUK på Vargön. Här gör man papper för finare tryck till tidskrifter mm. |
|||||||||
Framme? Ja!
Ordf. Dan frågar och undrar om vi fått "soppatorsk" Men föraren övertygar honom om att vi är framme. |
|||||||||
Lite vinkelfel i bilden men ni ser
loggan på huset! HURRA vi har gjort det! |
|||||||||
Var är
mobilkranen? Vänta, vänta och vänta.....! Tack vare den hårda blåsten under dagen är kranen försenad säger man. Fan vet! Ett antal lyft på ett bygge har inte kunnat göras! Mobilkran kom visst kl. 23.30. |
|||||||||
Dag 4 tisd. 28 juni | |||||||||
Dan har fixat dessa nattbilder tagna med videokameran och enligt rapport från Hans så bröt Herbert vattenytan i Vargön, 00:33 idag den 28/6 vilket bilderna tagna strax före bevisar.
|
|||||||||
Dag 5 onsd. 29 juni | |||||||||
RUSTNING En jobbig dag i Vargön men tack vare brukets vänlighet och hjälp gick allt smidigt och fort. Tack Holmen Paper Tack, tack, tack !
|
|
||||||||
Fylla kolboxarna,
tanka pannvatten, montera demonterad utrustning vid transporten var dagens
jobb. Besättning dvs gänget som gjorde det! Bega, Sören, Evert och Bror På kvällen kom Hans och Jonas med lastbil och övriga grejer som skulle med ombord |
|
||||||||
Fikapaus ombord Evert ser trött ut! Utrustningen ombordtagen och det är dax att åka hem och nanna. I morgon mönstrar vi på och fredag morgon startar resan mot ERIKSBERG
|
|
||||||||
Dag 6 torsd. 30 juni på kvällen | |||||||||
PÅMÖNSTRING Eva kör oss (Evert o Bror) till Vargön Kunde inte låta bli att ta ta med denna fina stämningsbild på UNDEN som lastade när vi låg vid utrustningskajen.
|
|||||||||
Personliga sakerna
ombord nu fattas bara lite kvällsmat. Evert provar sittkomforten på dynorna
i skansen. Han ser nöjd ut med den tilldelade kojen. |
|||||||||
Första natten ombord
Den nyrenoverade skansen fungerar perfekt. Prylarna på bordet är inte reklam |
|||||||||
Dag 4: Vargön-Nol Natten har varit lugn och resten av besättningen anländer på morgonen i bil. På kajen står några av de som hjälpt oss med allt under tiden vi rustat. Dom skulle nog gärna vilja följa med? |
Tack Gunnar och alla övriga för att ni alla varit så bussiga! Hoppas att vi ses längre upp i kanalen | ||
Dag 5 Fredag morgon 1 juli Klart för avgång kl är 08.40 Anita är redo med videokameran som skall dokumentera resan. |
||
Vink vink! Vi ses kanske på måndag den 4 juli då vi bunkrar här för uppresan. | ||
Stallbackabron i sikte. Den långa färden mot Göteborg är påbörjad. I natt sover vi i Nol. |
||
kl 09.30 Vid järnvägsbron i TROLLHÄTTAN fick vi vänta så tågtidtabellen inte rubbades! Fyra höjder att välja på! Segelbåtarnas master kräver högsta öppningshöjden. |
||
Två fripassagerare har tydligen
smugit sig ombord vid bruket. Är det inte han i kontrollrummet och hans pappa? Vi tvingas slänga iland dom i Trollhättan trots att dom är jättetrevliga och verkar trivas ombord. |
||
Här möts ett
stycke varvshistoria
S/S HERBERT från Eriksberg 1905 och lokkranen - konstruerad och tillverkad på GÖTAVERKEN 1922. Skall försöka få bättre bild på uppresan. |
||
TROLLHÄTTE KANAL Anita på snabb promenad förbi Kanalkontoret! HERBERT tänker väl inte smita från betalningen? Nej då Bror är inne och framför hälsningar till Kanaldirektören som lovat fri lejd. |
||
kl 11.30 Slussningen i Trollhättan
klar Se så glad våran Ordf. blev! |
||
kl 14.05 Lilla Edet | ||
kl 17.25 Framme i Nol En afton vid Mjörn får bli en afton i Nol Vickningsomelett fixas av kocken Bror |
||
Kapten över bord men han kom upp Del av besättningen övernattar ombord. Kapten, kocken och en matros. |
||
Dag 5 den 2 juli Lördag
Det kan nog inte bli avgång kl 09.00 som planerat. Dimman är tät som ni ser. |
||
En underbar
morgon som började med dimma men se nu är det vindstilla och solen värmer
skönt! Delar av dagens besättning är på ingång enligt telefon- rapport. Skepparen David samt "däcksgossarna" Evert och Bror har just tagit sin morgonfika. |
||
Avgång Nol kl 9.05 | ||
David ser
sammanbiten ut. Undra han om kolet skall räcka eller är det minnen från
sillfisket som snurrar i roten. Se upp för ÄLVKARLEN! |
||
Vi är redan
vid
BOHUS FÄSTNING
NORDRE ÄLV och KUNGÄLVS STAD om styrbord |
||
Ett
historiskt möte till! Göta Kanal-veteranen WILHELM THAM för ut.
|
||
Nio "små" S/S
HERBERT-BARN tog sig en fika. En skötte kameran så då fick kaffet vika. Båten har medström så undan det går. Så snart vi Götet sikta får. |
||
Två av våra
nyvärvade medlemsfamiljer möter upp och tar bilder för reserapporten. Roland håller i kameran och Lennart styr sin fina båt. |
||
Nossan har vi sett förrut nu ser vi henne för ut! | ||
ASTORIA i sin fulla längd | ||
GÖTA ÄLV-bron och SKANSKA-skrapan |
||
Nu är vi
snart under GÖTA ÄLV-bron och vi ser CITYVARVETS kranar i förgrunden
|
||
En av våra
sponsorer har här en framträdande roll. Tack snälla att ni ordnat vår kajplats vid TERRA NOVA VARVET och Ostindiefararen GÖTHEBORG |
||
Vi ser Barken VIKING och OPERAN på babords sida | ||
Passerar strax Göteborgs MARITIMA centrum och fartygsmuseet med alla dom historiska fartygen men ingen med S/S HERBERTS aktningsvärda ålder. | ||
Inte långt kvar! I bakgrunden ser vi maskinverkstaden på Eriksbergs västra varvsområde. Vid piren akter om Herbert gick han av slipen i feb. 1905. Leveransen skedde 8 maj samma år. | ||
Vi missar med
några minuter vågorna från
Isbrytaren ODEN
påväg ut i vida världen. Ett av dom sista fartygen byggda på Götaverkens Arendalsvarv |
||
Anländer Eriksberg och Terra Novavarvet kl är 11.08 Lördagen 2 juli 2005 36553 dagar efter leveransen i maj 1905.
|
||
Ett nästan otroligt historiskt möte
och S/S HERBERT kopplar greppet (trossen) direkt. Vad är en resa till Kina
mot att bli bogserad av en pigg hundraårig bogserbåt även den byggd på
ERIKSBERGS MEK: VERKSTAD AB. Resan till byggnadsvarvet har gått utan ett
enda problem under transporten till lands och till sjöss. Färdväg: Alingsås-Vargön-Trollhätte Kanal-Nol-Göteborg |
||
Chiefen på besök med blomma och barn | ||
Sjung: Tänk att få sitta på ERIKSBERG med familjen ja Lilla ja lilla ja Jonas Svantesson. till Taubes melodi Fritjiof o Carmenzita |
||
Säkert ett minne för livet för Jonas som varit med om restaureringen från starten 1985. | ||
Visning 11.30-20.00 Massor av besökande hela dagen |
||
Roderbussningsvarvaren
Roland Porath |
||
En av våra maskinister, Hans duktig som fan! | ||
Fler nya
medlemmar som inspekterar vad dom betalt medlemsavgiften för. Välkomna ombord Erik, Sven- Erik och Barbro från Lerum |
||
Vi fick också
besök av besättningen på GÖTHEBORG Här är en av guiderna som charmat Hans, Anders och Greger Förståligt! Jag hade inte skuggan av en chans. Men skuggan är faktiskt med på bilden. |
||
Såhär såg det
ut när GÖTHEBORG gav sig iväg på sin Jungfruresa till Kina nästan på dagen
tre månader senare. HERBERT med i detta myller av båtar hade varit en sevärdhet. |
||
kl. 19.15 Eva mönstrar på | ||
Båtvakterna för natten äter lite räkor och har det mysigt inför kvällspasset. | ||
Dag 6 3
juli söndag Uppe 05.20 Solen har hunnit en bit upp på himlen, kaffe väntar nere i skansen. |
||
Det är lugnt och stilla i Göteborgs hamn och Eva njuter av det otroliga att stå på HERBERTS däck i denna miljön. | ||
Lugnet varar
inte så länge! Stena Lines uppmaning HA DE GÔTT OMBORD gäller verkligen! |
||
Vi får fint
besök av rodolfo.castex@stadsmuseum.goteborg.se |
||
En MÅF-veteran till måste vara med på bild! | ||
Visning 11.30-20.00 Massor av besökande även idag. Dom flesta som besöker Ostindiefararen GÖTHEBORG stannar och tittar på S/S HERBERT. Skynda , skynda Bohuslän är redan innanför ÄLVSBORGSBRON |
||
|
Då lämnar vi
GÖTEBORG och södra och norra älvstranden. Gasklockan är ett minne från en svunnen epok. Göteborg var faktiskt före Stockholm med gasverk och installation av gas i stadens fastigheter. |
|
Vart är vi påväg? | |
Målet är STRAND i Nössemark men nu först skall vi till Nol. Vår lyftexpert får lön för mödan i Alingsås och Vargön. En oförglömlig tur på Göta Älv antar vi.
|
|
Familjen är med och verkar trivas. | |
S/S HERBERT är till för alla. Snart är det dax att leka med egen ångmaskin. |
|
Tycker mamma också! | |
Solen fortsätter att skina på S/S
HERBERT men lite skugga blir det i röken.
Mums vad det luktar ångbåt! kl. 22.10 Anländer vi till Nol och övernattar där! Vi måste varit sömniga för jag hittar ingen godnattbild.
|
|
NATTI NATTI | |
Dag 7 måndag 4 juli
Nol-Vargön Avgång Nol kl 08.45 En av dagens passagerare. Margareta uppvuxen i Lödöse ser som medlem bygden från älvsidan. |
Och här två till! Nya medlemen Åke med fru pratar med Leif |
|||||||||||||||
Inte bara ångbåtstokiga och
lekfulla karlar ombord!
Margareta, Anita och Kerstin verkar också trivas! |
|||||||||||||||
Knepigt med knopar men Leif han kan han! | |||||||||||||||
Här en njutare till eller? | |||||||||||||||
Margareta berättar om sin
barndom nära LÖDÖSE VARV.
När järnvägen byggdes 1905, samma år som S/S HERBERT paserade platsen på sin jungfruresa, sprängdes delar av kyrkogården och koret till S:t Olovs kyrka bort. De stora mängderna ben föranledde en antikvarisk undersökning - den första i Lödöse. Lämningarna tolkades (mest på grund av tomtens namn Spetalen) som resterna efter S:t Jörgens hospital. |
|||||||||||||||
Här ser vi resterna av
varvet. En mörk bild av varvshistorien i västsverige. |
|||||||||||||||
Evert står och tar bilder vid slussen i Ström. Peter Browalls lusthus syns på slussvallen om SB. Är det inte Evert Andersson som står därborta vid slussporten? - Jomenvisst! |
|||||||||||||||
Lille HERBERT i stora,
stora
slussen ovan. Evert har tagit bilden. |
|||||||||||||||
Där står dom ju. Tur att man kan återgälda bildknäppandet. | |||||||||||||||
Nu har vi kommit upp oss. Komplexen börjar släppa! |
|||||||||||||||
Är vi på rätt väg Kerstin? Oj, oj, oj Du har ju tagit fel katalog. Det där är ALINGSÅS lokala telefonkatalog. |
|||||||||||||||
Åke imponeras av det stora tonnaget som trafikerar älven. | |||||||||||||||
Den utlovade bilden av
NOHABs lokkran konstruerad och byggd på GÖTAVERKEN 1922. Länk till Nohabs loktillverkning kommer här!
|
|||||||||||||||
Broar öppnar sig för den
gamle veteranen HERBERT. Strax i TROLLHÄTTAN där vi lämnar av Åke med fru. |
|||||||||||||||
Anländer Vargön c:a kl.16 Nu startar kolning, alla boxar fylls till brädden. Går smidigt tack vare finurlig tippbar sopskopa. Vad skulle vi gjort utan hjälpsamma händer på HOLMEN PAPER? Kört med skottkärra! Ja! |
|||||||||||||||
Kolning kl.16.15-17.30 Bunkring mat, vatten mm En trött matros vänder hemåt för att uppdatera hemsidan. |
|||||||||||||||
Dag 8
tisdag 5 juli Just nu ute på Vänern destination Köpmannebro enl. tel. kontakt. |
|
Herbert i Köpmannebro och besättningen bjudna till Peter Brovall som varit skeppare sedan vi lämnade GBG. |
|
||||||||||||||||||
S/S HERBERT
nu inne i DALSLANDS KANAL Jag själv har väl inte gjort en tavla nu och missar S/S HERBERTS ankomst? |
|||||||||||||||||||
Akvedukten sedd från landsvägsbron. | |||||||||||||||||||
Första slussen i HÅVERUD äntras. | |||||||||||||||||||
Chefen för Kanalmuseet tar emot oss och bjuder besättningen jubileumstårta. | |||||||||||||||||||
Mums va god
den var alla glufsar i sig! Vi borde nog ätit en förstärkt frukost, som det hette i lumpen, innan. Hoppas att alla fick en smakbit? |
|||||||||||||||||||
Vilket
bemötande vi fick! Kram på Er båda två från Eva o Bror och besättningen på S/S HERBERT |
|||||||||||||||||||
Själv har jag packat allt som
skall till Lennartsfors och mitt sommarhus där! Tänker ändå mönstra på och åka med till LÅNGBRON
|
|||||||||||||||||||
Dag 9 onsdag 6 juli Köpmannebro-
Håverud-Långbron
Övernattning på STF Vandrarhem i Bengtsfors En underbar dag med jubileumstårtor som Kanalmuseet ordnat samt Ångtågsfotografering. |
|
||||||||||||||||||
En stunds vila
i bassängen vid HÅVERUD. POSTERN på plats enligt order! |
|||||||||||||||||||
Här kommer
GUSTAVSFORS III. Historien om denna båt skall utforskas. Sägs vara byggd 1888. |
|||||||||||||||||||
En
dragspelande skeppare med partner träffade besättningen i KÖPMANNEBRO Dom gör oss sällskap till LENNARTSFORS Historien om denna gamla båt kommer senare som länk här! |
|||||||||||||||||||
STORHOLMEN
påväg till KÖPMANNEBRO. Dom här två har mött varandra många gånger förrut. |
|||||||||||||||||||
Nu är det våran tur att slussa upp. Hoppas nu att det klaffar med ångtåget. | |||||||||||||||||||
Det "sket sig"
som vi säger i Värmland. Herbert är för djupt nere i slussen för att synas på denna bild. Tåget kom lite för tidigt! Bertil Karlsson lyckades bättre! |
|||||||||||||||||||
Häftig ström. BEGA styr med järnhand | |||||||||||||||||||
Guldvatten runt kölen. | |||||||||||||||||||
S/S HERBERT i
Akveduktrännan.
Drömmer jag?
|
|||||||||||||||||||
Nu är vi på andra sidan rännan och ser minnestavlan. | |||||||||||||||||||
Minnestavlan
passeras. Nils o Werner Ericson utförde arbetet står det men dom var allt många fler! Tack ändå gubbar. |
|||||||||||||||||||
Nu blir det
kappkörning men där har inte GUSTAVSFORS III en chans trots ombyggnad med
modern diesel SORRY! |
|||||||||||||||||||
Vi vann!!! | |||||||||||||||||||
En röd liten
stuga för slussvakten. För några år sedan åkte jag moped till LENNARTSFORS och då åts medhavda mackor här! |
|||||||||||||||||||
Dax att
mönstra av, Eva kommer i bil och hämtar mej. Sedan bär det av tillbaka till
HÅVERUD för att hämta min bil och sedan köra upp till LENNARTSFORS. Besättning i övrigt övernattar ombord och på BENGTSFORS Vandrarhem. En fin resdag med för mej synintryck från tiden ombord på S/S NÄS 1941-43. |
|||||||||||||||||||
Dag 10 Torsdag 7 juli
Långbron-Bengtsfors Här har vi den långa bron som DAVID döpte till LÅNGEBRO på fiskarvis. Säg efter mej David: Vad heter bron? LÅNGBRON |
|
Här ligger dom två åldringarna. | |
Lite
frågesport! Är det STORHOLMEN, DALSLANDIA eller OMEGA? |
|
Dan ser
fundersam ut! Han kanske frågar om detta är vägen till BENGTSFORS eller också försöker han värva en ny medlem. |
|
Fyra skäggiga
furirer och en orakad fotograferande vicekorpral? Vet inte om bilden ligger på rätt ställe men den måste bara med! |
|
S/S HERBERT stävar vidare över kända vatten. | |
Anita kvinnan
med gott humör och videokameran beredd. Vad gör det om solen går i moln med en sådan solstråle ombord. |
|
Vad tänker han på vår käre BEGA? Minns han resorna till och från BISKOPSGÅRDEN för besiktningen av livflotten? |
|
DAG 11 Fredagen den 8 juli | |
Dax för mej och Magnus att mönstra på för etappen BENGTSFORS-LENNARTSFORS. Eva har kört oss från Lennartsfors och det är tidig morgon så många är kvar på Vandrarhemmet. Anita och Dan sover i salongen. Calle Andersson, redaren på STORHOLMEN är gammal barndomskamrat till mej. Hans morfar var skeppsredaren Oscar Persson han som ägde många av dom vita båtarna |
|
Nu är vi påväg in till den
kaj som förr hette FLORAKAJEN i BENGTSFORS Här hade de s.k. VITA BÅTARNA sin tilläggsplats. Det var inte mycket vatten mellan kölen och bottnen där inte. S/S HERBERTs djupgående är 1,58 meter. |
|
Nu startar vi etappen
BENGTSFORS-LENNARTSFORS. på sjön LELÅNG. Vilken tur vi har med vädret! |
|
Rune påmönstrad i
BENGTSFORS Två som är bra på att elda under pannan på denna bild. Rune Jordansson är son till min pappas jobbarkompis på S/S NÄS Yngve Jordansson. Han var maskinist och hade erfarenhet från många av båtarna på DALSLANDS KANAL. Rune är bland annat mycket aktiv på S/S FREJA som går på sjön Fryken Rune tyckte det var roligt att få elda på S/S HERBERT |
|
Här har vi
Rune i maskin på
Byggd 1929 på LINDHOLMENS VARV, Göteborg/Motala Verkstad. Maskinen är en strålkondenserad, kompound-ångmaskin på 170 IHK
|
|
En vy akter ut över sjön
LELÅNG som är 27 sjömil lång och vacker så det gör ont med alla sina holmar
och skär. Men är väl kanske lite part i målet för det är vid den man växt upp. |
|
TORRSKOGS Kyrka, passeras på babordssidan och där finns en stor minnessten om Dalslands Kanal. | |
Sven-Olof säger att det
står om S/S HERBERT i tidningen DALSLÄNNINGEN. Anders säger: Otroligt vilken uppmärksamhet vi får! |
|
Det här verkar kul men fy
va varmt. 40-grader inget ovanligt. Skall man skola om sig till maskinist kanske och gå i pappas fotspår |
|
Dax för lunch. Den smakar bäst serverad på maskinkappen! |
|
Dag 11 fredag 8 kl. 14.10
Snart framme i Lennartsfors. Tore och Siv är dom första som möter oss och tar bilden på HERBERT utanför Källsbyviken. Dom är naturligtvis också medlemmar i MÅF. |
|
Då passerar vi LAXVIK Röda skjulet nere vid vattnet mitt i bild var magasinet och framför detta vid berget låg ångbåtsbryggan. Där låg minst:
S/S HERBERT hämtade/lämnade "moser" där också. Nu är det min badstrand och varje morgon tar vi ett dopp före frukosten där. Eva står och fotograferar där just nu. |
|
Kl 14.15 Hurra! Vi ser Lennartsfors
En mottagningskommitte väntar på kajen. Gångtid från Bengtsfors 3 timmar och 15 minuter. |
Hembygdsföreningen tar emot oss. | |
Trängseln är stor ombord. Alla är nyfikna på hur resan gått och hur S/S HERBERT ser ut. |
|
Stenkolet finns på plats
som avtalat med Olssons i Årjäng. Tack för all hjälp vi fått. Lasset hämtat i LIDKÖPING och viss del av innehållet levererat vid VARGÖN. Vid avslutad resa skall resten hem till ALINGSÅS. |
|
Gösta och Arne dom vet allt mycket om S/S HERBERT dom. | |
Här har vi dom som betyder
och har betytt mycket för S/S HERBERT Pionjären Claes-Åke, Sven, son till ägaren Valdemar Ek, när Herbert hade Lennartsfors som hemmahamn och så nuvarande ordf. i Mjörns Ångbåtsförening Dan. Bilden tagen på välkomstfesten hemma hos fam. Sven Ek En härlig trio eller hur? |
|
Lite sång och musik blev det naturligtvis | |
Dan visar upp ett dokument
vi fick av Hembygdsföreningen. Texten kommer som länk senare. |
|
En trevlig kväll men nu
faller mörkret och det är dax att tacka fam. Ek och Hembygdsföreningen för
att dom gjort detta till en minnesvärd dag för oss alla. Natti Natti Eva ser sömnig ut! |
|
Dag 12 lördag 9 juli. kl är 10.55 LENNARTSFORSDAGARNA börjar idag
S/S HERBERT anländer till slussarna. Mycket fint folk med ombord. |
Sven Ek verkar trivas........ ? Infarten till sluss 23 i Lennartsfors. |
Lennartsforsdagen
Arne Wassberg, son till maskinisten på Herbert, Agart Wassberg minns sin barndomstid ombord! |
OSCAR II skålar med undersåtarna.
|
Här invigs idag det nya
INFO-centret i LENNARTSFORS S/S HERBERTs återkomst är en del av firandet. På bilden ser vi kommunalrådet och Dalslands Kanals styrelseordförande klippa bandet |
|
S/S HERBERT har slussat färdigt och Klintebryggan skall strax angöras. | |
Olle Wassberg och Hembygdsföreningen önskar S/S HERBERT välkommen tillbaka. | |
Kommunalrådet kliver iland
och nu skall LENNARTSFORSDAGARNA högtidligen öppnas. |
|
De båda "kungarna" tågar mot STRÖMSBORG och dansbanan. | |
Allt under pompa och ståt! | |
Men S/S HERBERT är åter
vid sin favoritkaj efter nästan 40-år och tar det lugnt BEGA städar upp efter allt "festande". Hurra för MJÖRNS ÅNGBÅTSFÖRENING och dess aktiva medlemmar, HURRA, HURRA HURRA, HURRA |
|
Dag 13 söndag 10 juli |
Egen bild tagen från Klintebryggan Turer i Lennartsfors |
Vemmepetters brygga |
Bilderna tagna av Staffan Ränkedal Tack för detta! |
Dag 14 måndag 11 | |
Norska gränsen Riksröse Nr 24 |
|
Dag 15 Tisdag 12 | |
Rundat Risön | |
Dag 16 Onsdag 13 | |
Tur med Hembygdsförening till OTTEID. Gösta Johannesson var med på många turer och lät kunskapen flöda. Tack Gösta!
|
|
Bara kändisar från Lennartsfors Hembygdsförening. | |
Är det inte Bror o Jonas som badar därborta? | |
Picnic mums! | |
Ceremoni i Otteidviken Mjörns Ångbåtsförening ville på sin förnyade jungfruresa hedra en av dom tidigare ägarna nämligen: Valdemar Ek som dog ombord på S/S HERBERT vid en bogsering just i OTTEIDVIKEN den 3 dec. 1965. Det blev en stämningsfylld stund med en tyst minut, blommor och Värmlandsvisan framförd av Bernard Persson, kusin till Valdemar. Egendomligt nog så uppdateras denna sida 3 dec. 2005 dvs 40 år senare. |
|
Blivande medlemmar? | |
Dag 17 Torsdag 14 | |
Dubbla turer Foxen-St.Lee | |
Dag 18 Fredag 15 | |
Dubbla turer Foxen-St.Lee | |
Fredag 15 juni på kvällen För att kunna åka med på turen till STRAND fick Eva och jag köra dit en bil (den röda) för att kunna ta oss hem på söndag kväll Det blev en övernattning mellan lörd.-söndag i bilens dubbelsäng. Spännande värre! |
|
Dag 19 Lördag 16
juli Strand- Nössemark Här är kartan över Strand Längst in i viken skall vi! |
|
Västanholmssundet för
över. Vi är påväg mot STRAND! STORA LEE är en av Sveriges djupaste sjöar. Vi mätte upp strax under 200 meter med ekolodet ombord. |
|
Nytt riksröse i sikte! |
|
Claes-Åke styr med säker
hand även jag fick chansen att styra farkosten mot slutmålet men....... ingen tog bild på detta! Besviken? Ja det tror fan de! |
|
HERBERT passerar
färjeläget SUND-JAREN |
|
HUGA HUGA nu ser vi STRANDs ÅNGSÅG om
SB. Denna syn var nog angenäm för besättningen den 13 maj 1905. |
|
Fortfarande Dag 19 Lördag 16 S/S HERBERTS mottagande! OJ OJ OJ! Judith har tagit bilden
Turer från Strand hela dagen. Jungfruturen genomförd! Fantastiskt mottagande under hela resan!
|
|
Nu är vi framme hos
"KUNDEN" STRANDS ÅNGSÅG 13 maj 1905. FEL: Vi är i STRAND och på stranden står alla Nössemarkingar och till och med folk från EDS kommun. Det är Lördagen den 16 juni +16 grader lite åskurar men humöret är på topp Välkomsttal, uppträdande, dragsspelsmusik av BENGTSFORS DRAGSPELSORKESTER mm På kvällen besöker besättningen Gästgiveriet. I morgon blir det turer och charter för en gudtjänst ombord.
|
|
Så här många bor väl inte i Strand? |
Tillströmningen är god. Alla vill se och vidröra kändisen S/S HERBERT |
|||||
Välkommna allihopa! | |||||
Eldsjälen
Judit med barnen. Delvis tack vare henne blev mottagandet så lyckat. Tack underbara kvinna för sådana som dej! |
|||||
En av S/S
HERBERTs största beundrarna. "Judits gubbe!" |
|||||
Dag 20 Söndag 17 juli | |||||
Gudstjänsttur kl.
14.00 Strand- Nössemark |
|||||
En stämningsfull stund ombord vid Prediksstolen i STORA LEE |
|
||||
En del av
kören fanns i båten bredvid. Judith sjöng så vattnet krusade sig! |
|||||
Slussningen för hemresan påbörjas söndag kväll efter Nössemarksturen. | |||||
Claes-Åke och
Jonas bevakar att inte S/S HERBERT törnar emot. Det är inte många centimeter tillgodo på respektive sida. |
|||||
Får bli tre
bilder på denna förhoppningsvis inte sista slussning i LENNARTSFORS. Många kameror är igång och har varit under hela resan. Själv har jag c:a 800 bilder. 8 timmars videofilm finns också som skall klippas ned till 1-1,5 timmar. |
|||||
Dag 21 Måndag 18 Juli | |||||
Hemresan startar Denna bild är en jag drömt om i många år att kunna ta! Min båt och Eva och så S/S Herbert vid Laxvik där jag en gång lärde mej simma som 5-åring. Härligt! Värt allt jobb i projektet! |
|||||
S/S Herbert lämnar Lennartsfors för denna gång. Blir det flera besök? Bengtsfors slutmål för dagens etapp. Slussar ner och ligger vid STORHOLMENS brygga över natten Besättningen ligger på Gammelgårdens Vandrarhem. |
|||||
Dag 22 Tisdag 19 HÅVERUD på eftermiddagen Där kommer han ju! |
|||||
Slussning hela dagen. Etappmålet är HÅVERUD nedanför slussarna. Där är vi snart! |
|||||
Detaljstudie
av Claes-Åke se bara hans vaksamma blick och hållning. Så tar man uppsikten över skötebarnet på allvar. Går det ---- går det inte? Visst går det!
|
|||||
|
|||||
Akvedukten avklarad! | |||||
Nu bara några
slussar kvar! Lite regnigt men ändå varmt, några skall ligga i tält i natt. Själv får jag vid påmönstringen tillbaka min koj i skansen. |
|||||
Hans är uppe och hämtar luft, svettigt värre med alla manövrar. | |||||
Dag 23 Onsdag 20 Dagen då S/S HERBERT skall ta sig över Vänern. Benny kollar trycket? |
|||||
Dalslands Kanals VD Benny Ruus överlämnar kanalens bevis på uppskattning! Ett ton kol. Ordf. Dan tackar och lovar vårda S/S HERBERT på bästa sätt. Benny skulle nog gärna vilja behålla båten på kanalen!
|
|||||
Alla i
besättningen är mycket glada för detta oväntade uppvaktande. Bidrag och sponsorer är värdefullt för att driva en ideell förening Medlemmarnas handgripliga insatser räcker inte utan visst klirr i kassan behövs också. |
|||||
Sista eller första slussen dvs den i Köpmannebro. Nu skall vi ut på Vänern. | |||||
Massmedias
intresse för projektet har varit mycket svalt! Kanske för att resan gjordes i semestertider men RADIO VÄST var ett undantag. Det blev en i sista minuten intervju ombord som sändes flera gånger under dagen. Media kan inte säga att dom var oinformerade, då vi informerade i god tid om vora planer. Hade vi ställt till med en olycka eller liknande hade det säkert kommit med. |
|||||
Full fart fram
i maskin. VÄNERSBORG-VARGÖN nästa. 45 rakt föröver. |
|||||
Över Vänern till
Vargön En fin överresa på drygt 6 timmar och nu finns S/S HERBERT välbehållen vid Vargön |
|
||||
Dag 24-27 Avrustning | Förberedelser för transporten och väntan på mobilkran | ||||
Dag 28
Rullande trp till Alingsås och Mjörn Klart för förhalning och sedan lyft till trailer. |
|||||
Trailern på plats | |||||
Då lyfter vi! Nu kan vi det här! |
|||||
Hans håller i "kopplet" och HERBERT lyder villigt som en väldresserad hund. | |||||
Då dockar vi
och nu gäller precisionspassning med millimeternoggrannhet. Rodret lite på sned och så lite längre fram ------- bra. Där satt han! |
|||||
Då är vi
påväg! Farväl HOLMEN PAPER och TACK FÖR DEN HÄR GÅNGEN. |
|||||
Vänstertrafik
med poliseskort fram till och i rondellen på 42-an men nu tillbaka på rätt
sida igen. Sedan full rulle hemåt. 70-km visar mätaren ibland. |
|||||
18 kilometer
kvar. Här går undan ska jag säga! Evert hinner knappt med och vi är följebil med ansvar för trafiken som kommer bakifrån.! |
|||||
Ett litet stopp vid avfarten Till JORDNÄRA mfl. i väntan på poliseskorten. | |||||
Klurigt i
korsningen ner mot varvet. Först vänstertrafik, sedan ner mot Sveagatan. Därefter backa in mot stationen. |
|||||
Ni ser resultatet här! | |||||
Då är vi på
rätt väg igen och inte är det långt kvar. Evert stoppar trafiken. |
|||||
Vi har varit
på turne och har kommit litt på sne, Är det nån som kan säja var vi ä? Är det inte? ÅNGBÅTSVARVET I ALINGSÅS därborta? |
|||||
En afton i
MJÖRN ser det ut att bli. Allt har gått som på räls. Inget onödigt här inte och kranen är redan på plats när vi kommer. Maxe körde om oss vid matstoppet i SOLLEBRUNN. Klart för lyft alltså.
|
|||||
S/S HERBERT är
hemma vid varvet och Jubileumsresan är till ända utan missöden. Bara trevliga minnen återstår av detta vidlyftiga projekt. |
|||||
Resan är slut |
|||||
Nu kan vi berätta om vår resa med: | |||||
S/S Herbert ligger vid hemmakajen på Ångbåtsvarvet |
|||||
Posters på kajen | |||||
Gåvor i mängder att visa. | |||||
Turer på MJÖRN | |||||
Till gamla kända platser | |||||
Det är inte fy skam det heller. | |||||
Det är ju ett bara ett måste att ha med
En afton vid Mjörn Valsen som komponerade 1952 av Karl Severin (1895-1953), musiker i Göteborgsorkestern Kryssprickarna som ofta spelade på Polketten på Liseberg, och Fritz Gustav Sundelöf (1895-1974) schlager- och kuplettförfattare skrev texten om "drömmarnas sjö". Severins svägerska hade en stuga vid vår sjö Mjörn. Om någon vet var denna stuga fanns så skicka gärna ett meddelande. Projektet med den fantastiska och djärva utfykten är avslutat och så också snart jubileumsåret! Hoppas att tillströmningen av aktiva och stödjande medlemmar fortsätter. Själv har jag "påverkat" alla mina grannar i Björboholm och Lennartsfors. Kanske något att ta efter?
MÅF Bror Nilsson Webbmaster Tillbaka till S/S HERBERTS Huvudsida |
Susande vindar i skymmande snårs sjung om en soldröm som aldrig förgår! Våg, du som slår mot den strand vi har kär, bär mig ikväll dit där vännen min är.
Refräng: Lång bort över åsarnas blånande kam seglar små moln över kvällshimlen fram. Så vill vi fara i tankarna nu hän över drömmarnas sjö jag och du.
Skymningens stund är fylld av mystik, vågor mot strand slår en drömtung musik. Natten så stilla en slöja nyss drog över de ängder där solen nyss log.
Refräng: Lång bort över åsarnas blånande kam...
Månen en bro utav silver skall slå när vi i kväll ner vid stranden skall stå. Sen kan vi gå ifrån strand till strand, på den vi nå in i sagornas land.
Refräng: Lång bort över åsarnas blånande kam...
AB Nordiska Musikförlaget, Stockholm Text: Fritz Gustaf Musik: Karl Severin |
||||
Vad gör dom då
i LENNARTSFORS då? Jo där är det Nordisk UKULELE-festival. Rekordförsök skall göras Största orkestern i NORDEN ? |
|||||
Tomt i kassan Får se hur MÅF-s kassa ser ut Har det hela gått ihop måntro? |
|
||||
Kanalbåtar från ENGLAND i kanalen som ni ser. | |||||
Amfibiebilar
från hela Europa i FOXEN/STORA LEE så dom klarar sig.
|
|
||||
TEST |
Modemalternativet |
Länk | |
DATUM |
PLATS |
jf-05-1 | |
2 | 2005-06-27 | Transport till Vargön | jf-05-2 |
3 | 2005-06-28 | Jubileumsmöte 18-20 | jf-05-3 |
4 | 2005-06-29 | Vargön med Evert | jf-05-4 |
5 | 2005-06-30 | Vargön | jf-05-5 |
6 | 2005-07-01 | Vargön - Nol | jf-05-6 |
7 | 2005-07-02 | Nol - Eriksberg | jf-05-7 |
8 | 2005-07-03 | Eriksberg - Nol | jf-05-8 |
9 | 2005-07-04 | Nol - Vargön | jf-05-9 |
10 | 2005-07-05 | Vargön - Köpmannebro | jf-05-10 |
11 | 2005-07-06 | Köpmannebro - Långbron | jf-05-11 |
12 | 2005-07-07 | Långbron - Bengtsfors | jf-05-12 |
13 | 2005-07-08 | Bengtsfors - Lennartsfors | jf-05-13 |
14 | 2005-07-09 | Lennartsforsdagen 1 | jf-05-14 |
15 | 2005-07-10 | Lennartsforsdagen 2 | jf-05-15 |
16 | 2005-07-11 | Turer FOXEN - STORA LEE | jf-05-16 |
17 | 2005-07-12 | Turer FOXEN - STORA LEE | jf-05-17 |
18 | 2005-07-13 | Ceremoni Otteid NORGE | jf-05-18 |
19 | 2005-07-14 | Turer FOXEN - STORA LEE | jf-05-19 |
20 | 2005-07-15 | Turer FOXEN - STORA LEE | jf-05-20 |
21 | 2005-07-16 | Lennartsfors - Nössemark | jf-05-21 |
22 | 2005-07-17 | Nössemark - Lennartsfors | jf-05-22 |
23 | 2005-07-18 | Fabriken L-fors - Bengsfors | jf-05-23 |
24 | 2005-07-19 | Bengtsfors - Håverud | jf-05-24 |
25 | 2005-07-20 | Håverud - Vargön | jf-05-25 |
26 | 2005-07-21 | Vargön | jf-05-26 |
27 | 2005-07-22 | Vargön | jf-05-27 |
28 | 2005-07-23 | Vargön | jf-05-28 |
29 | 2005-07-24 | Vargön | jf-05-29 |
30 | 2005-07-25 | Vargön - Alingsås- Snökajen | jf-05-30 |
31 | 2005-07-26 | Ångbåtsvarvet | jf-05-31 |
32 | 2005-07-27 | Rusta för tur 31 juli på Mjörn | jf-05-32 |
TEKNISKA DATA
LJUD: Klicka här > | Ångvisslan Full fart framåt Sakta Maskintelegrafen Matarpumpen Lysmaskin |
DATA | Enligt kontraktspecifikation |
Nybyggnadsnummer | 128 |
Beställningsdata: | Kontrakt: 1904-09-06 Leverans:1905-05-09 |
Längd ö a: | 15,25 m (51 fot) |
Längd v l: | 14,20 m |
Bredd: | 3,68 m |
Djupgående: | 1,58 m |
Deplacement: | 30 ton |
Huvudmaskin: | 2 cylindrig Compoundmaskin på 45 IHK från Ljunggrens Mekaniska |
Cylinderdiameter | Stora cyl. 335 mm Lilla cyl. 198 mm |
Slaglängd | 198 mm |
Antal slag per minut | 230 |
Enkelverkande matarvatten och länspumpar | I metall |
Donkeymaskin: | Duplex s.k. "Worthingtonpump" |
Lysmaskin: | 1-cyl. Stuartmaskin på 2 IHK |
Panna: | Skotsk eldrörspanna, Eriksberg |
Eldyta:
Bränsle: Förbrukning: Vattenmängd: Arbetstryck: Vattenmatning: |
20 m2
Stenkol c:a 25 kg/timma 2,5 m3 8 kg/cm2 Tre olika oberoende system |
Propeller | Diameter 1100 mm (3 blad) |
Fart: | Max 8.5 knop Marchfart 6-7 knop |
Antal passagerare: | max 25 |
Besättning: | 3-5 man |
Utrymmen under däck: | Kättingbox, toalett, kabyss, skans, maskinrum, salong samt förvaringsutrymme |
Övrigt: | Skorsten och gösstake fällbara. Styrning ratt till roder med kätting och stänger. |
BEN-SON CONSULTING Björboholm Sweden E-MAIL bror.nilsson@mbox200.swipnet.se2005 |
|
Webmastern Bror |
Please send me a mail! |
Started 1997-01-26 Updated 2007-07-09 21:36 BX
2007-07-09 21:36 NUMBER OF VISITORS - ANTAL BESÖK sedan senaste uppdatering
Om du hittar länkar och bilder som inte fungerar är jag tacksam för ett meddelande!