S/S Herbert, Mjörn. Privat sida om båtens öden och äventyr! Klassad som traditionsfartyg och K-märkt FINNS NUMERA I MJÖRN MED ALINGSÅS SOM HEMMAHAMN. Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås (MÅF] är ägare till denna mer än 100-åriga skönhet. bygge nr 128 sjösatt 27 feb och levererad 9 maj 1905,
Länk till övriga K-märkta fartyg Reserapport dag för dag från förnyade jungfruresan 2005! Länk till den officiella sidan! Där kan man se turlistan och beställa scarter bl.a. |
TEKNISKA DATA |
SFC-2748. |
LÄNGD 15,25 |
BREDD 3,68 |
DJUPG. 1,58 |
EFFEKT 45 |
TYP IHK |
BYGGD 1905 |
Eriksberg |
Lennartsfors AB / Mjörns Ångbåtsförening |
Händelser 2005-2016 SAMMANDRAG MÅF INFO-BLAD Nr 1
Nu har vi den åtråvärda skylten nedan!
Öppet varv och firande av MJÖRNS ÅNGBÅTSFÖRENING 30-års-jubileum samt K-märkningen av S/S HERBERT gick av stapeln den 27 maj 2006.
Huvudsponsor Alingsås Sparbank AB Alingsås
Last updated 2016-06-13 11:41 BX |
Ett sammandrag av aktiviteter 1985-2012
|
Redaktörens favoritlänk: Länk till skärgårdsbåtar (Herbert) MJÖRNS: Aktuella vattenstånd! och Flöden (avtappning ) Bilder från SOLVEDENS Kraftstation. Övr. stationer i SÄVEÅN Publiceras med tillstånd från Ansvarige utgivaren Hans Brage
|
Sponsorer mm |
Länkar till aktiviteterna ovan |
|
Länkar med anknytning till hemsidan: Mjörns Sjökortförening Sjön MJÖRNS fyrar Nya RISÖ BRYGGA MÅF-tjugoårsfirande Nya Björboholmsbryggan Nya Sjöviksbryggan Länkar till: [ Sparbanken Alingsås AB och Nordea ] Alingsås: Bilioteket Dininfo Turism Alingsas.com |
Historik: Byggd vid Eriksbergs Mek. Verkstad med nybyggnadsnummer 128 och gick av slipen/sjösattes 27 feb.1905 samt levererades 9 maj 1905 och kostade då 12000:-. Tonnaget 21 bruttoton. Maskineriet en ångmaskin på 45 IHK. Herbert är den enda ångbåt som är kvar i drift från Eriksbergs produktion åren 1900-1910 och därför varvshistoriskt intressant. Den är också ett viktigt objekt från en epok i skogsbruket med flottning sjövägen och timmerbogsering som enda möjligheten att nå kunderna (sågverken och massafabrikerna) ofta långt från avverkningsplatserna. Tekniskt sett är Herbert unik med bl.a. koleldad panna och ångmaskin, båda i orginalutförande.
Alingsås kommun Lerums kommun Årjängs Kommun
Norra Älvstranden Göteborg Trollhätte Kanal Dalslands Kanal Lennartsfors Sponsorer Arbetsam
|
|
Bilder från förnyade Jungfruresan 2005 |
En bild tagen vid måndagsträff i aug. 2006. Min NV-20 modell 1951 tog mej dit! |
|
Sidovy av ångmaskinen
S/S Herbert byggdes för Strands Ångsåg i Nössemark och sjön Stora Le. Sågen togs ur drift ned redan 1907 efter att den eldhärjats vid åsknedslag och Herbert köptes då av Lennartsfors Bruk, Trämassefabrik, Qvarn och Såg . Starnds Ångsågen byggdes upp igen, kanske med hjälp av intäkterna från försäljningen. Herbert blev en av kanalens mest kända fartyg, och det skrevs ofta om hans olika bedrifter i bogseringssammanhang. Timmersläp var alltid huvuduppgiften men pråmbogsering ingick också. Herbert var stationerad i Lennartsfors åren 1914 -1946. Valdemar Ek från samma ort köpte honom efter 1946 och använde Herbert i stort för samma arbetsuppgifter. Från 1965 fanns inga uppdrag längre, utan båten lades upp. Lennartsfors blev denna bogserares hemmahamn i hela 60 år och den lämnade kanalen så sent som 28 juni 1968. Bertil Bohlin i Uddevalla köpte den redan 1967. Herbert låg en tid i Vänersborg och så småningom hamnade han på land i Grebbestad, när sju ångbåtsentusiaster köpt den för 40000:-. Planerna på upprustning grusades p.g.a. bristande stöd från Grebbestads Kommun och en skada då en mobilkran föll över Herbert som fick omfattande skador. Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås upptäckte Herbert och räddade honom i grevens tid, kan man säga. Herbert hade då legat och förfallit i flera år. Det var år 1985. Eldsjäliga ungdomar under Claes Åke Skymans ledning rustade upp båten till det utseende den hade under tiden i Lennartsfors. Herbert och brodern Helle spelade också stor roll som ersättare för passagerarebåtarna, under de stränga vintrarna, när ordinarie båtarna låg upplagda för vintersäsongen.
Har forskat i varför båten fick namnet Herbert men det är tydligen ingen som vet. Bogserbåtar har av tradition fått pojknamn för att symbolisera styrka har jag dock fått reda på. Kommer att söka vidare angående namnvalet!
Slussjournalerna för Dalslands Kanal finns i Landsarkivet i Göteborg och alla noteringar om S/S Herberts slussningar går att hitta där. Där kan man läsa om resorna bl.a. till o från Göteborg och då med två eller tre pråmar på släp. Första slussningen i Dalslands Kanal skedde 10 maj 1905. Jag har också fått tag i en handskriven sammanfattning om båttraffiken
För mer info läs här > |
Passagerarebåtsrederiet hette Ångfartygs AB Bengtsfors-Nordmarken och hade trafik på Stora Le och Lelång i sjösystemet Dalslands Kanal (Se De Vita Båtarna)
Använd din mediaspelare och lyssna på de övriga ljuden! Maskinen stannar tillfälligt men startar igen om du väljer uppdatera med högerknappen på musen. |
|
Klicka > Ångvisslan Maskintelegrafen Matarpumpen Lysmaskin | Full fart framåt Sakta |
DATA | Enligt kontraktspecifikation |
Nybyggnadsnummer | 128 |
Beställningsdata: | Kontrakt: 1904-09-06 Leverans:1905-05-09 till Strands Ångsåg |
Längd ö a: | 15,25 m (51 fot) |
Längd v l: | 14,20 m |
Bredd: | 3,68 m |
Djupgående: | 1,58 m |
Deplacement: | 30 ton |
Huvudmaskin: | 2 cylindrig Compoundmaskin på 45 IHK från Ljunggrens Mekaniska |
Cylinderdiameter | Stora cyl. 335 mm Lilla cyl. 198 mm |
Slaglängd | 198 mm |
Antal slag per minut | 230 |
Enkelverkande matarvatten och länspumpar | I metall |
Donkeymaskin: | Duplex s.k. "Worthingtonpump" |
Lysmaskin: | 1-cyl. Stuartmaskin på 2 IHK |
Panna: | Skotsk eldrörspanna, Eriksberg |
Eldyta: | 20 m2 |
Bränslen: |
Stenkol och ved. |
Förbrukning: | Stenkol: c:a 25 kg/timma |
Vattenmängd: | 2,5 m3 |
Arbetstryck: | 8 kg/cm2 |
Vattenmatning: | Tre olika oberoende system |
Propeller | Diameter 1100 mm (3 blad) |
Fart: | Max 8.5 knop Marschfart 6-7 knop |
Antal passagerare: | max 25 |
Besättning: | 3-5 man |
Utrymmen under däck från fören räknat: | Kättingbox, toalett, kabyss, skans, kolboxar SB BB, maskinrum, salong samt förvaringsutrymme. |
Övrigt: | Skorsten och gösstake fällbara. Styrning ratt till roder med kätting och stänger. |
Bild 1 |
bild 2 |
Bild 1 Fyra sådana här pråmar hade Herbert ofta på släp till Dals Ed, full-lastade med trämassa och på hemresan till Lennartsfors med kastved.
Bild 2 Pråmarna och Herbert. Besättningarna med namn
från vänster!
Sven-Albert Karlsson, Ivar Moberg, Harald Nilsson, Hjalmar Renström, Rickard
Nilsson, Oskar Jonsson, Eric Olsson och maskinisten på Herbert, Agart Wassberg.
Maj i Källudden har bidragit med bilden.
Vill du veta mer om Ångmaskiner besök
denna sida http://w1.314.telia.com/~u31413135/steamengine2.htm
eller http://w1.314.telia.com/~u31406330/steamengine.htm
ANM. Hade själv det stora nöjet att få vara med på en rundtur (2000-08-20) och måste tillstå att Herbert är den mest välskötta bogserbåt jag sett. Underbart att ideellt arbete kan bli en sådan lyckoträff. Blev så imponerad att jag löste ett medlemskap omgående. Hoppas många följer mitt exempel och stöder detta projekt.
Hittade också en artikel Alingsås Tidning från 29 nov. 1991 med ännu mer läsvärt om Herbert
2002-08-14 fick man mönstra på som eldare och passade då på att spela in ljudet från Herberts ångmaskin, maskintelegraf, matarpump, lysmaskin och ångvissla. Kvällsturen gick till Risön som vanligt och vädret var varmt och gott. Resultatet kan nu avlyssnas på denna sida. Klicka på respektive ljud och de laddas ner till din dator. Beroende på vilken operativsystem och version du har så startar dom kanske inte direkt. Om inte använd din mediaspelare!
Bilden tagen av Evert Andersson Hålanda 2004 |
|
Back to Top Till listan eller Åter till hemsidan bxn Tillfälliga testlänkar: Föregående sida Nästa sida Tillbaka till startsidan
Har Du några sakuppgifter eller annat att tillföra skicka några rader till mej på mailadress bxn@telia.com
Startad 1997-01-26 Privat sida fr.o.m 2008-12-06 Last updated 2016-06-13 11:41 BX
Om du hittar länkar och bilder som inte fungerar är jag tacksam för ett meddelande!