S/S Herbert,  Mjörn.

Privat sida om båtens öden och äventyr!

Klassad som traditionsfartyg och K-märkt

FINNS NUMERA I MJÖRN MED ALINGSÅS SOM HEMMAHAMN.

Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås      (MÅF]

är ägare till denna mer än 100-åriga skönhet.

Eriksbergs Mek.Verkstads

bygge nr 128 sjösatt 27 feb och levererad 9 maj 1905,

 


 S/S HERBERT  K-MÄRKT 2006!

Länk till övriga K-märkta fartyg

Reserapport dag för dag från förnyade jungfruresan 2005!


Länk till den officiella sidan!

Där kan man se turlistan och beställa scarter bl.a.

Välkommen till min privata sida om S/S HERBERT, bogserbåten som nu är mer än 100-år.   Båten är i ypperligt skick tack vare ett fantastiskt ideellt arbete av medlemmarna i Mjörns Ångbåtsförening. (MÅF) Den 27 maj 2006, blev HERBERT K-märkt. En fin ceremoni vid Ångbåtsvarvet i Alingsås blev det. Själv har jag haft ett gott öga till denna klenod sedan min uppväxt i Lennartsfors. Detta var HERBERTS hemmahamn redan 1907 och till slutet av 1960-talet. Min hemsida med bl.a. Herbert har varit igång sedan 1997-01-26 och fram till nu (2008-12-06) och haft 101169 besökare. Nu är det nya tider med varsel och uppsägningar och detta drabbar även denna sida då styrelsen beslutat att göra en i föreningens egen  regi!.Denna sida kommer att finnas kvar och uppdateras som vanligt men all INFO om MÅF kommer att försvinna! Du kommer att hitta en länk här till nya sidan naturligtvis! 

TEKNISKA DATA

SFC-2748.

LÄNGD

15,25

BREDD

3,68

DJUPG.

1,58

EFFEKT

45

TYP

IHK

BYGGD

1905

Eriksberg 

Lennartsfors AB / Mjörns Ångbåtsförening

 

     Händelser  2005-2016                                               SAMMANDRAG                                         MÅF INFO-BLAD   Nr 1                   

 Nu har vi den åtråvärda skylten  nedan!  

Öppet varv och firande av MJÖRNS ÅNGBÅTSFÖRENING 30-års-jubileum samt K-märkningen av S/S HERBERT gick av stapeln den 27 maj 2006.

Huvudsponsor  Alingsås Sparbank AB Alingsås

 

Övriga sponsorer

 

 

Last updated 2016-06-13 11:41 BX 

Ett sammandrag av aktiviteter 1985-2012

Redaktörens favoritlänk:      Länk till skärgårdsbåtar (Herbert)

MJÖRNS:    Aktuella vattenstånd!   och    Flöden (avtappning )

Bilder från SOLVEDENS Kraftstation. Övr. stationer  i SÄVEÅN

 Egen konstruktion på plats                                                              P 

Publiceras med tillstånd från Ansvarige utgivaren Hans Brage

 

 

Sponsorer mm

Länkar till aktiviteterna ovan

 

 

 

 

Länkar med anknytning till hemsidan: 

   Mjörns Sjökortförening  Sjön MJÖRNS fyrar   Nya RISÖ BRYGGA MÅF-tjugoårsfirande Nya Björboholmsbryggan Nya Sjöviksbryggan


Länkar till:    [ Sparbanken Alingsås AB och Nordea ] Alingsås: Bilioteket  Dininfo Turism Alingsas.com

Historik:  Byggd vid Eriksbergs Mek. Verkstad med nybyggnadsnummer 128 och gick av slipen/sjösattes 27 feb.1905 samt levererades 9 maj 1905 och kostade då 12000:-. Tonnaget 21 bruttoton. Maskineriet en ångmaskin på 45 IHK. Herbert är den enda ångbåt som är kvar i drift från Eriksbergs produktion åren 1900-1910 och därför varvshistoriskt intressant. Den är också ett viktigt objekt från en epok i skogsbruket med flottning sjövägen och timmerbogsering som enda möjligheten att nå kunderna (sågverken och massafabrikerna) ofta långt från avverkningsplatserna. Tekniskt sett är Herbert unik med bl.a. koleldad panna och ångmaskin, båda i orginalutförande.

 Alingsås kommun     Lerums kommun     Årjängs Kommun  

Norra Älvstranden Göteborg    Trollhätte Kanal     Dalslands Kanal     Lennartsfors       Sponsorer    Arbetsam   

 Bilder från förnyade Jungfruresan 2005

En bild tagen vid måndagsträff i aug. 2006. Min NV-20 modell 1951 tog mej dit!

  2016-06-13 11:41  

 

Lite Ånghistorik

Sidovy av ångmaskinen

S/S Herbert byggdes för Strands Ångsåg i Nössemark och sjön Stora Le. Sågen togs ur drift ned redan 1907 efter att den eldhärjats vid åsknedslag och Herbert köptes då av Lennartsfors Bruk, Trämassefabrik, Qvarn och Såg . Starnds Ångsågen byggdes upp igen, kanske med hjälp av intäkterna från försäljningen. Herbert blev en av kanalens mest kända fartyg, och det skrevs ofta om hans olika bedrifter i bogseringssammanhang. Timmersläp var alltid  huvuduppgiften men pråmbogsering ingick också. Herbert var stationerad i Lennartsfors åren 1914 -1946. Valdemar Ek från samma ort köpte honom efter 1946 och använde Herbert i stort för samma arbetsuppgifter. Från 1965 fanns inga uppdrag längre, utan båten lades upp. Lennartsfors blev denna bogserares hemmahamn i hela 60 år och den lämnade kanalen så sent som 28 juni 1968. Bertil Bohlin i Uddevalla köpte den redan 1967. Herbert låg en tid i Vänersborg och så småningom hamnade han på land i Grebbestad, när sju ångbåtsentusiaster köpt den för 40000:-. Planerna på upprustning grusades p.g.a. bristande stöd från Grebbestads Kommun och en skada då en mobilkran föll över Herbert som fick omfattande skador. Mjörns Ångbåtsförening i Alingsås upptäckte Herbert och räddade honom i grevens tid, kan man säga. Herbert hade då legat och förfallit i flera år. Det var år 1985. Eldsjäliga ungdomar under Claes Åke Skymans ledning rustade upp båten till det utseende den hade under tiden i Lennartsfors. Herbert och brodern Helle spelade också stor roll som ersättare för passagerarebåtarna, under de stränga vintrarna, när ordinarie båtarna låg upplagda för vintersäsongen.

Har forskat i varför båten fick namnet Herbert men det är tydligen ingen som vet. Bogserbåtar har av tradition fått pojknamn för att symbolisera styrka har jag dock fått reda på. Kommer att söka vidare angående namnvalet!

Slussjournalerna för Dalslands Kanal finns i Landsarkivet i Göteborg och alla noteringar om S/S Herberts slussningar går att hitta där. Där kan man läsa om resorna bl.a. till o från Göteborg och då med två eller tre pråmar på släp. Första slussningen i Dalslands Kanal skedde 10 maj 1905. Jag har också fått tag i en handskriven sammanfattning om båttraffiken

För mer info läs här >

  Förberedelser, bilder  1905                                                                                                               B   M

Passagerarebåtsrederiet hette Ångfartygs AB Bengtsfors-Nordmarken och hade trafik på Stora Le och Lelång i sjösystemet Dalslands Kanal (Se De Vita Båtarna)

Herbert i sin barndoms vatten dragandes på ett timmersläp. Ser det inte ut som en idyll så säg. Styrhyttsdörren öppen och soldyrkare på fördäck. Inga svallvågor syn där inte.

Använd din mediaspelare och lyssna på de övriga ljuden! Maskinen stannar tillfälligt men startar igen om du  väljer uppdatera med högerknappen på musen.

Klicka > Ångvisslan  Maskintelegrafen Matarpumpen Lysmaskin  Full fart framåt      Sakta 
   
DATA  Enligt kontraktspecifikation
Nybyggnadsnummer 128
Beställningsdata: Kontrakt: 1904-09-06       Leverans:1905-05-09 till Strands Ångsåg
Längd ö a: 15,25 m (51 fot)
Längd v l: 14,20 m
Bredd: 3,68 m
Djupgående: 1,58 m
Deplacement: 30 ton
Huvudmaskin: 2 cylindrig Compoundmaskin på 45 IHK från Ljunggrens Mekaniska
Cylinderdiameter Stora cyl. 335 mm Lilla cyl. 198 mm
Slaglängd 198 mm
Antal slag per minut 230
Enkelverkande matarvatten och länspumpar I metall
   
Donkeymaskin: Duplex s.k. "Worthingtonpump"
Lysmaskin: 1-cyl. Stuartmaskin på 2 IHK
Panna: Skotsk eldrörspanna, Eriksberg
Eldyta: 20 m2

Bränslen:

Stenkol och ved. 
Förbrukning: Stenkol: c:a 25 kg/timma
Vattenmängd: 2,5 m3
Arbetstryck: 8 kg/cm2
Vattenmatning: Tre olika oberoende system
Propeller Diameter 1100 mm (3 blad)
Fart: Max 8.5 knop      Marschfart 6-7 knop
Antal passagerare: max 25
Besättning: 3-5 man
Utrymmen under däck från fören räknat: Kättingbox, toalett, kabyss, skans, kolboxar SB BB, maskinrum, salong samt förvaringsutrymme.
Övrigt:  Skorsten och gösstake fällbara. Styrning ratt till roder med kätting och stänger. 

Pråmarna hade en liten hjäpmotor men gick då i krypfart.

Bild 1

Pråmarna med besättningar och så S/S Herbert

bild 2

Bild 1 Fyra sådana här pråmar hade Herbert ofta på släp till Dals Ed, full-lastade med trämassa och på hemresan till Lennartsfors med kastved. 

Bild 2 Pråmarna och Herbert. Besättningarna med namn från vänster!
Sven-Albert Karlsson, Ivar Moberg, Harald Nilsson, Hjalmar Renström, Rickard Nilsson, Oskar Jonsson, Eric Olsson och maskinisten på Herbert, Agart Wassberg. Maj i Källudden  har bidragit med bilden.

Vill du veta mer om Ångmaskiner besök denna sida http://w1.314.telia.com/~u31413135/steamengine2.htm eller http://w1.314.telia.com/~u31406330/steamengine.htm 

ANM. Hade själv det stora nöjet att få vara med på en rundtur (2000-08-20) och måste tillstå att Herbert är den mest välskötta bogserbåt jag sett. Underbart att ideellt arbete kan bli en sådan lyckoträff. Blev så imponerad att jag löste ett medlemskap omgående. Hoppas många följer mitt exempel och stöder detta projekt. 

Hittade också en artikel Alingsås Tidning från 29 nov. 1991 med ännu mer läsvärt om Herbert 

2002-08-14 fick man mönstra på som eldare och passade då på att spela in ljudet från Herberts ångmaskin, maskintelegraf, matarpump, lysmaskin och ångvissla. Kvällsturen gick till Risön som vanligt och vädret var varmt och gott. Resultatet kan nu avlyssnas på denna sida. Klicka på respektive ljud och de laddas ner till din dator. Beroende på vilken operativsystem och version du har så startar dom kanske inte direkt.  Om inte använd din mediaspelare!


Fint väder och en tur Mjörn med HERBERT de ni! Denna fina bild är tagen 2003 av Evert Andersson HÅLANDA

Bilden tagen av Evert Andersson Hålanda 2004

 

Back to Top  Till listan eller Åter till hemsidan bxn     Tillfälliga testlänkar:     Föregående sida        Nästa sida        Tillbaka till startsidan  

Har Du några sakuppgifter eller annat att tillföra skicka några rader till mej på mailadress bxn@telia.com

Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: juni 13, 2016.

Back to Top