Broar i Lerum

GGG Brovandring 2015-04-17

Förr i tiden gick Södra landsvägen till Stockholm

över

Knavra bro

Denna rundvandring, en solig aprildag hoppas vi, (Sven-Erik Aljered och Bror Nilsson) avsåg att ge oss kunskap om vikten och möjligheten att ta sig över vattendraget Säveån samtidigt upptäcka vilka vackra byggnadsverk våra broar i kommunen är! 

Bilder och data är hämtade från Internet och litteratur i ämnet som Sven-Erik och Barbro Aljered  hade i sina bokhyllor.

Avsikten är att senare komplettera med länkar på Bror Nilssons hemsida www.bxn.se

 

Dom aktuella broarna visas på kartbladet nedan!

 

Stefan Praetorius Naurin
PhotographyDate: december 16, 2013
Author: spnphoto

   
 
   
SÄVEÅN

Säveån är ett vattendrag i Västergötland, längd 130 km inklusive källflöden, avrinningsområde 1475 km². Den tillhör Göta älvs huvudavrinningsområde (nr 108) och rinner ur sjön Säven mellan Borås och Vårgårda. Säveån förekommer även uppströms sjön Säven vid Vänga socken Fristad, där två flöden förenas i Vänga damm. Vid Vänga finns en museal vattenkvarn och en stenskodd kanal. I Vårgårda kommun rinner ån ut vid Säveos till Sävsjöos, dessa två os beror på att det sista är en enkel dammvall med luckor, det har dämt upp sjön, så att det gamla bräddavloppet står under vatten.

Ån passerar nära Vårgårda tätort, rinner genom Alingsås och mynnar i sjön Mjörn. I passagen mellan Mjörn och Lillelången vid Norsesund finns ett mindre kraftverk. Vattnet flyter via den smala men långsträckta sjön Sävelången till Floda där ännu en damm finns. Ån fortsätter genom Hillefors Grynkvarn innan den passerar Stenkullen och Lerum för att mynna ut i sjön Aspen. I Jonsered vid Aspens västra ände finns fler dammar och kraftverk innan ån passerar Partille på vägen till Göteborg.

Cirka 300 meter före mynningen i Göta älv mynnar Gullbergsån ut i Säveån. Säveån rinner ut i Göta älv vid Göteborgs hamn, närmare bestämt vid Gullbergsmotet i Gullbergsvass, cirka 350 meter öster om Tingstadstunneln.

Namnet Säve kommer av den äldre namnformen sæva och sæver med betydelsen lugn, stilla (jämför; sävlig), med syftning på dess lugna förlopp.[1]

Vid Kviberg skedde ett större jordfall i Säveån den 17 oktober 1892.[2]

Längs ån sträcker sig ett par naturskyddade områden, Säveåns dalgångs naturreservat och Säveån-Hedefors naturrese

Litteraturhänvisning:

Saxad ur: Wikipedia

 

 

Säveån och dess dalgång : [temanummer]”. Fynd : tidskrift för Göteborgs arkeologiska museum och Fornminnesföreningen i Göteborg (Göteborg: Göteborgs arkeologiska museum) "1997:1-2". 1997. Libris 3618668
Tersman, Åke (2003). Kilen mot Kattegatt : historia i Säveåns dalgång : en berättelse om dramatiska och krigiska skeenden under 1500- och 1600-talen i den smala kilen mot Kattegatt, inklämd mellan danska Halland och norska Viken, Bohuslän, och om striderna i Lödöse, Nylöse, Örgryte, Ugglum, Sävedalen, Partille, Lerum, Bergum och Skallsjö. Berättelsen om den nya staden Göteborg. Sävedalen: Å. Tersman. Libris 9060337. ISBN 91-631-3631-7

   
Säveån-Hedefors naturreservat


Säveån-Hedefors är ett naturreservat i Lerums kommun i Västergötland.

Reservatet är skyddat sedan 2012 och omfattar 23 hektar mark längs Säveån nordost om samhället Lerum. Uppströms i nordöst ansluter Säveåns dalgångs naturreservat. I området finns raviner, meanderbågar och ädellövskog.

I områden med klibbal finns en rik flora med vedsvampar som kantarellmussling och sotdyna. Där växer även vitsippor, svalört, strutbräken och springkorn. Tidvis uppträder strömstare, forsärla, storskrake, drillsnäppa, kungsfiskare och backsvalor. Inom reservatetets gränser finns Hedefors kraftverk.

Säveåprojektet arbetar med att förbättra miljön för lax, havsöring, ål inom området. Laxen återkommer varje år till Säveån för att leka.

Naturreservat förvaltas av Västkuststiftelsen.
   

Ny bro vid Stenkullens kraftstation

 
   
Säveåns naturreservat

Säveåns naturreservat, som bildades 1973, är ett fantastiskt område för den som saknar bil, men ändå lätt vill komma ut i naturen. En vandring genom Säveåns naturreservat under våren är en färd genom ett hav av blåsippor och vitsippor i lövsalar där grönsångarens drill är solostämman i en mångröstad fågelkör. Ån är också berömd för sitt öringfiske och kan nås med lokaltåg från Göteborg.
Ny bro vid Stenkullens station

Nu är det återigen möjligt att nå vandringsleden i naturreservatet från Stenkullens station. Den raserade bron i vid Stenkullen ersattes 2010 av en ny. Arbetet är ett samarbete mellan Lerums kommun, Länsstyrelsen och Västkuststiftelsen.

Ny bro vid Stenkullens station

 
   
Knavra bro

Kommun: Lerum. Vattendrag: Säveån. Material: Kilad sten.

Plats: Kartblad Göteborg 7B SO, Rn x=64123, y=12923.

Ligger på väg O1747 mellan Ölslanda och Ryggebol. Knr P361.

Valvlängd: ca 11,5 m. Höjd: 7,5 m mellan vattnenyta och vägbana. Bredd: 6,5 m. Måtten är osäkra och övriga mått ej mätbara pga växtlighet och räckets placering.

En ståtlig bro. Byggår osäkert, den första stenbron här byggdes 1781-82. Denna byggdes om och var färdig 1882. Det finns uppgifter som talar om att den gamla bron skulle rasat samman på 1880-talet så det är tveksamt hur mycket av 1700-talsbron som återstår. Här gick tidigare stora landsvägen mot Alingsås och vidare österut. På senare tid har valvets ytterkanter blivit fogstrukna tillsammans med en del av brosidorna. Dessutom har man förstärkt valvets nederdel med en betongskoning. Detta har förstört en del av utseendet som heller inte har blivit bättre av dom dubbla och delvis trasiga räckena. Faktum är att bron med omgivningar ger ett sjabbigt intryck. Underhållet är eftersatt, träd har fått slå rot på sidorna, det växer gräs och annat på brobanans sidor. Bron skulle dessutom må bra av lite gallring av omgivande träd så att den monumentala valvbågen går att beskåda på lite håll. Orenat avlopp och avskädeshögar som nog båda härstammar från intilliggande villor förstärker det tråkiga intrycket.

   

HÄRADSBRON

Bilden hämtad från GOOGLE och man ser skuggan av bilen med kamera.

Hittade ingen datum men den är tagen före 10-våningshuset vid VATTEBPALATSET började byggas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En språklextion

Geocache Description:
Welcome to Häradsbron which is the main bridge connecting the northern side of Lerum with the central parts.

The small river Säveån is flowing through the lake Sävelången and is finding its way to the lake Aspen by passing through Lerum. This bridge is routing all types of traffic through the central parts of Lerum. The old nearby stonebridge (Wamme bridge) is still in very good shape but it is only in use for non motorised traffic.

LERUM: Notis i GP Publicerad 16 augusti 2005

Uppdaterad 19 september 2009

Broreparation i centrala Lerum skapar trafikproblem. De befintliga brofogarna är utslitna och måste bytas ut. Arbetet, som kommer att försämra framkomligheten, beräknas ta tio veckor. Lerums kommun tog över ansvaret för Häradsbron på 1990-talet. Tidigare var det Vägverket som stod för underhållet av bron som byggdes 1958. De brofogar som nu ska ersättas lagades för knappt 20 år sedan.
- Vi hade räknat med att reparera även den här gången. Men den här typen av brofogar finns inte längre kvar på marknaden så vi måste byta till en helt annan fog, berättar Kennet Fasth.
Det i sin tur göra att kostnaderna ökar. Sammanlagt 1,5 miljoner kronor kommer det att gå på att ersätta de gamla brofogarna med nya.
Bron kan expandera
De aktuella fogarna gör det möjligt för själva bron att expandera i samband vid temperaturväxlingar. De befintliga brofogarna, som är helt utslitna, måste nu först bilas loss innan det går att gjuta nya.
I samband med fogbytet kommer även den alltför snäva kurvan mellan rondellen vid parkeringen utanför Torpskolan och Häradsbron att rätas ut.
Räknar med trafikstörningar
I och med att en av körbanorna kommer att vara avstängd under tiden bron repareras, räknar Kennet Fasth med en del trafikstörningar under den närmaste tiden:
- Man får räkna med köbildningar. Inte minst med tanke på att bron ligger mitt i centrum, säger han.
Den 21 oktober beräknas arbetet vara klart.
Kent Eikeland

   
Planer på ny bro över Säveån finns, men som för närvarande (2015) är lagd till handlingarna!

Syfte:

Detaljplanens syfte är att ge förutsättningar för en ny bro över Säveån i Statsionsvägens förlängning med anslutning till Alingsåsvägen. Bron är ett led i arbetet med en förändrad gatustruktur och är avsedd att skapa bättre tillgänglighet till centrum. Trafiken på Häradsbron beräknas minska något med en ny bro över Säveån.

För att konsekvenserna för naturvärdena i Säveån ska bli så små som möjligt ska bron byggas utan stöd i vattnet. På båda sidor om ån ger planen förutsättningar för gångvägar under bron och en förutsättning är att möjligheterna att promenera utmed ån inte ska försämras.

Den planerade bron ska innehålla utrymme för bil- och busstrafik samt gång- och cykeltrafik.

Detaljplanen var föremål för samråd under våren 2011. Bearbetning av planförslaget utifrån inkomna synpunkter pågår. Samrådshandlingarna finns att läsa under Ladda hem.

Planen hanteras med så kallat normalt planförfarande, vilket innebär att planförslaget kommer att ställas ut efter samråd. Det innebär att det finns möjlighet att lämna synpunkter på förslaget även i utställningsskedet.

   
Wamme bro.

Kommun: Lerum. Vattendrag: Säveån. Material: Kilad sten.

Plats: Kartblad Göteborg 7B SO, Rn x=64109, y=12903. Lite NV om jvgstn.

En vacker gammal bro centralt belägen i Lerum. Byggd för gamla landsvägen Göteborg-Alingsås. Numera används den bara för gång och cykeltrafik sedan en ersättare Häradsbron i betong byggts 1961 längre västerut. Man tvingades på 1950-talet till att signalreglera och enkelrikta trafiken över bron då den blev för smal för de bredare fordonen. Det som är Lerums centrum idag var fram till 1850-talet ganska öde med ett par torp vid sidan om vägen som gick till Göteborg från Lerums By. Från början vadade man över ån. När första bron byggdes vet man inte, troligen på 1650-talet. Dagens bro är byggd 1853. Första skolan i socknen låg i närheten, den var klar 1813. Marken donerades av makarna Bagge på Aspenäs. Därav namnet Bagges torg. Affärshuset Solkatten på torget invigdes första gången 1959 och en större ombyggnad av affärshuset gjordes 2009-10. När järnvägen drogs på 1850-talet fram beslöt byggchefen Ing. Nils Eriksson att Lerums stationshus skulle placeras på nuv. plats och inte i Lerums By som hade kyrka, gästgiveri med skjutsskyldigheter, vilket varit mera naturligt. Placeringen blev starten till det stationssamhälle som snabbt växte upp runt stationen. Namnet Wamme bro tror man kommer från ordet Wamme=buk/sänka fornnordiska ordet wamb. 

Mera Lerums historia i kronologisk ordning hittar du här!

   

Järnvägsbron LERUM

 

Den första större järnvägsbron i Sverige som byggdes helt i betong är den över Säveån i Lerum. Den byggdes till dubbelspårets tillkomst 1915 och är fortfarande i bruk. Fast egentligen är det bara överbyggnaden som är i betong, grundläggningen består av huggna stenblock. Jag har ännu inte undersökt vad som fanns här från början, kanske en stenvalvsbro? Bilder nedan.

Bronr: 21-10 Brotyp: 2.1.1.1. Väg- eller bantyp: Järnväg Valvbro i ett spann (kulvert ca 30 meter lång) av huggen sten i kallmur, delvis fogstruken. Bron tillbyggd med ett betongvalv på uppströmssidan.

 

Bron i nutid

   
Holma bro.

Kommun: Lerum. Vattendrag: Säveån. Material: Både huggen och mindre arbetad sten.

Plats: Kartblad Göteborg 7B SO., Rn x=64125, y=12109.

Ligger söder om kyrkan på en liten lokalväg upp mot Kastenhov.

Totallängd: 80 m. Brolängd: 21,2 m. Valvlängd: 3 st á 5,7 m. Mellanrum mellan valv: 1,5-1,6 m. Valvhöjd: 3,1 m. Vattendjup: 0,5-0,8 m. Valvtjocklek: 1,1 m. Bredd: 4,9 m.

En vacker och välformad bro med regelbundna valv. Underbyggnaden är utförd med välhuggna stenar medans överbyggnaden består av bara delvis bearbetade stenar. Brokonstruktionen fortsätter som vägbank till höger på bilden med samma uppbyggnad men detta skyms av träd. Ingen synlig betong i valven men brobanan består åtmindstone av kantbalkar av betong. Asfalterad. Byggd 1876-77.

Man kan undra varför en så pampig bro kom till just där. Möjligen hade en av ägarna till Gamlestadens Fabriker Grosshandlaren Christopher Calander stort inflytande på bygget. Han bekostade nämligen bron. 8000:- gick den på, en svindlande summa på den tiden. Han köpte egendomen Karstenhof 1875 och uppförde en pampig sommarvilla där. Den blev klar 1891. Arkitekten J G Clason hade anlitats och han var inspirerad av den tidens arkitektur för engelska och amerikanska trävillor. En ståndsmässig bro måste man ha till en så flott "kåk"! Vägen leder från Lerums kyrka över bron förbi villan Kastenhof och ansluter till motet Härskogen på motorvägen mot Stockholm.

År 1919 köpte köpmannen Gösta Fraenckel egendomen. Han ägde den imponerande villan Kastenhof under många decennier ända fram till 1973. Han skrev in sig i Lerums historieböcker genom att etablera elverket i kommunen.
Äventyrslysten och med stort teknikintresse tog han flygcertifikat och var med och utvecklade flygplan redan på 1920-talet. Men det var inte förrän 1935 som han på allvar började ägna sig åt sin hobby, då han fick ett flygplan av sin mamma i 50-årspresent. Flygaren Gösta Fraenckel genomförde på 40- och 50-talen ”kikhosteflygningar” med sjuka barn för att lindra deras besvär.

Senare ägare har varit Claes Fehn, Rudolf och Brita Burnet samt Microlön AB

Gösta Fraenckel, köpman, flygare, rallyförare mm  använde egendomen, de första fyra åren, som sommarhem för undernärda och svaga arbetarbarn från Tyskland efter första världskriget.

Men Kalisyndikatet i Tyskland, som Fraenckel handlade konstgödsel av skickade tjänstemannabarn istället.

Barnen gick upp i vikt (5-10 kg) under sommarvistelsen och fick ta med sig kläderna hem och fick dessutom en omgång vinterkläder. Dom fick också göra en resa genom Sverige.

   
 

Aspenäs villastad - ASPENÄSBRON


Läs mer: http://www.aspenas.nu/om-oss/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ASPENÄS VILLAFÖRENING. (AFV)
 

Gamla Aspenäs Säteri låg som hypotek för betydande banklån. Hypoteket sjönk i värde så banken ville sälja för att få tillbaka det mesta möjliga av sina pengar. Kommunen kunde köpt för att bygga bostäder men det var otänkbart på 1920-talet. Det blev istället Svensk Jordförmedling som via sitt dotterbolag AB Aspenäs Villastad som lade sig till med området. En stiftelse bildades 1927 den 27 feb. Ägare nominellt blev bl.a. Fru Maria Seaton samt Västra Sveriges Egnahems AB m.fl.. På 1930-talet kunde det gå till såhär: En fattig lantarbetare förespeglades en ljus framtid om han blev ägare till en bit jord. Handpenningen var överkomlig och amorteringarna skulle han lätt tjäna ihop till när han kom igång med sitt småbruk. Men han fick snart erfara att stället inte gav honom hans försörjning. Han tvingades ta tillfälliga jobb i bygden. När tiderna blev dåliga fick kommunen träda emellan. När han efter några år fallerade med en amortering stämde bolaget honom och småbruket gick på exekutiv auktion. Den inropades av bolaget för dess fordran och mannen förlorade allt han betalt och det arbete han nedlagt. Bolaget fann en ny godtrogen köpare och så rullade det vidare i flera omgångar.
   

Bild: Bro i Lerum 1904  F.E Edgren lät bygga denna bro för att slippa gå omvägen över Wamme bro när han som skollärare gick till skolan i Brobacken. Den revs när Edgren lämnat Torp Södergården. 1918 samlade man in pengar och byggde en ny träbro. Den blev dock helt demolerad i den stora översvämningen sommaren 1939.

Frödingsbron

                        

Nyebron

Åtorpsbron

Bron består av moduler/byggelement som skruvas ihop anpassat efter behovet av spännvidd.

I folkmun, även kallad Aljeredsbron. Varför jo... därför att Sven-Erik Aljered kom på ideen att flytta bron som blivit över vid ombyggnadér i Floda till Åtorp i Lerum! Smart!
http://ekebo-news.webnode.se/