|
Svealand 282450 tDW OBO-carrier med då (1972) världens största dieselmotor en 10 cylinders. B&W-motor med 98 cm kolvdiameter och en slaglängd på 2 meter. 41000 B.H.P. vid 104 v/m |
Artiklar om Eriksberg hämtade från Varvshistoriska föreningens årsböcker. Välj och klicka nedan!
Innehåll |
Länkar | |
ERIKSBERG | En krönika Del 1, Tiden fram till 1960 | Varv 1993 sidan 3 - 16 |
En krönika Del 2, 1960-talet | Varv 1994 sidan 16 - 23 | |
En krönika Del 3, 1970-talet fram till nedläggningen | Varv 1995 sidan 19 - 28 | |
ERIKSBERG | Nybyggnadsverksamhet och leveranser, 1853 - 1959 | Varv 1993 sidan 17 - 27 |
Nybyggnadsverksamhet och leveranser, 1960-talet | Varv 1994 sidan 24 - 30 | |
Nybyggnadsverksamhet och leveranser, 1970-talet fram till nedläggningen | Varv 1995 sidan 29 - 33 | |
Sammanfattning av krönikorna ovan | Eriksbergs Historia från vaggan till graven | |
Dieselmotortillverkningen på de tre Göteborgsvarven | EMV LV GV | |
ERIKSBERG | G:a Hisingsbron i Göteborg byggdes på Eriksberg 1874 | Hisingsbron |
ERIKSBERG | NB 128 Bogserbåten HERBERT byggd på Eriksberg 1905 | Herbert2.htm Herberts.se |
Svensk Varvsindustri Du kan också läsa i minnesskriften om Eriksbergs första 100 år (Se litteraturförteckning)
Eriksberg 1853 - 1953 En minnesskrift Ett sekel av arbete och inspiration
Hur bygger man en modern dieselkraftstation ?
Det stora äventyret
En vårdag år 1853 kom en ung man gående fram mot några små anspråkslösa byggnader på norra älvstranden vid inloppet till Göteborgs hamn. Så börjar minnesskriften som gavs ut när Eriksbergs Mek. Verkstads AB fyllde 100 år.
Jag minns det väl för vi fick en plånbok i plast (Blå och röd) innehållande 100:- kr för varje år man varit anställd.
Ynglingen som kom gående var Eriksbergs grundare D. W. Flobeck
Mycket hände på varvet fram till nedläggningen 1979 och själv jobbade jag där 1949 till och från till 2 maj 1977. Det blev "romarrikets uppgång och fall" som man fick vara med om. Vilket krönikan del 1 - 3 ovan är beviset för
Denna bild kan jag se på min sovrumsvägg när jag vaknar tack vare att jag är lycklig ägare till en egen kopia. Den är tagen från Sörhallskajen och det är en bra bit att traska innan man kommer bort till byggdockan, bockkranen och plåtgården. Har man livlig fantasi kan man på bilden se ända ut till Vinga. Två av Amerikalinjens fartyg Kungsholm och Gripsholm ligger inne för översyn. |
.
Här kommer också några bilder från motormonteringen i Maskinverkstaden Blå Hallen numera Hotell 11
Klicka på texten! Sista motorn Full produktion 1974 Blå Hallen sedd från norra ändan