Busstrafiken från Lennartsfors

Busslinjer som utgick från  Lennartsfors på 1920-talet

 

Bilden tagen vid den lilla bussstationen någon gång 1937-38. Alberts Bo har fönsterluckorna på så det är nog en söndag. Har fått kopian  av Bernard Persson Busstationens öde kan du se på färgbilden längre ner!

 

På 1920-talet vann busstrafiken snabbt terräng.  

Driftiga busschaufförer gjorde Lennartsfors till centrum för sin rörelse.      Denna utveckling höll i sig till 1942 då GDG tog över.

Bengtsfors, Årjäng, Blomskog (med tåganknytning Arvika-Mellerud) och Töcksfors via Årjäng hade man förbindelse enligt tidtabell till.

Eric Ericsson o Gustav Nilsson trafikerade linjen:                           LENNARTSFORS - BLOMSKOG - BREVIKEN - ÅRJÄNG.

Eugen Karlsson trafikerade linjen:                                                     LENNARTSFORS - BLOMMA - GUSTAVSFORS - BENGTSFORS.

Fritz Jordansson trafikerade linjen:                                                LENNARTSFORS - BLOMMA - GILLDALEN - INGEBYN - FÖLSBYN - ÅRJÄNG

Man transporterade personer, varor, post och mjölk. Anna-Greta Johansson jobbade på bussstationen med följesedlar och allt annat som behövde göras  och enligt henne så fanns GDG-linjerna mellan 1942 och Juni 1958. 

Härliga bilder som Anna-Greta och Bo hittat i sina gömmor!

Gänget Vägens riddare vid stationen i Bengtsfors

Tre av Lennartsfors fantastiska skidåkare vid buss-stationen. Före Tomas Wassbergs tid!

Buss med GDG-emblem

1942 då GDG tog över fick chaufförerna  anställning i det nya bolaget. Själv minns jag krigstiden (1940-45) då alla bussarna byggdes om för gengasdrift. Det var ingen lätt uppgift att starta med gengas under de kalla vintrarna 1941-42. Det var 40 grader kallt och vi behövde inte gå till skolan. Att elda i "grytan" och lyckas starta var en bedrift. Ofta fick bussen stå och gå på tomgång medan chauffören var hemma och åt sin lunch och då brukade vi ungar busa i bussen. Det hände t.o.m att vi "glin" fick åka och vända bussen, en styrde och en skötte pedalerna. Det var ettans och backens växlar som gällde. (Krypfart) 

Nu på 2000-talet, när de flesta åker egen bil, går det en buss till och från Årjäng och den är inte mycket nyttjad, men det är ju bra att den finns.

Tänk att denna busstation finns idag i GÖRVIK som sommarhus! Busstationen som syns på bilden ovan är idag fritidshus i GÖRVIK, dit den transporterades i slutet på 50-talet, först på trailer till FOXEN-STORA LEE och sedan på isen.

Otroligt men sant att detta hus var värt att flytta så långt.