På 1920-talet vann busstrafiken snabbt terräng.
Driftiga
busschaufförer gjorde Lennartsfors till centrum för sin rörelse. Denna utveckling höll i sig till 1942
då GDG tog över.
Bengtsfors, Årjäng, Blomskog (med tåganknytning Arvika-Mellerud) och Töcksfors
via Årjäng hade man förbindelse enligt tidtabell till.
Eric Ericsson
o Gustav Nilsson
trafikerade linjen:
LENNARTSFORS - BLOMSKOG - BREVIKEN - ÅRJÄNG.
Eugen Karlsson
trafikerade linjen:
LENNARTSFORS - BLOMMA - GUSTAVSFORS - BENGTSFORS.
Fritz Jordansson
trafikerade linjen:
LENNARTSFORS - BLOMMA - GILLDALEN - INGEBYN - FÖLSBYN - ÅRJÄNG
Man transporterade personer, varor, post och mjölk.
Anna-Greta Johansson jobbade på bussstationen med följesedlar och allt annat som
behövde göras och enligt henne så fanns GDG-linjerna mellan 1942 och Juni
1958.
Härliga bilder som Anna-Greta och
Bo hittat i sina gömmor! |
Gänget Vägens riddare vid
stationen i Bengtsfors |
Tre av Lennartsfors
fantastiska skidåkare vid buss-stationen. Före Tomas Wassbergs tid! |
|
|
|
1942 då GDG tog över
fick chaufförerna anställning i det nya bolaget. Själv minns jag krigstiden (1940-45) då alla bussarna byggdes om för gengasdrift. Det var ingen lätt uppgift att starta med gengas under de kalla vintrarna 1941-42. Det var 40 grader kallt och vi behövde inte gå till
skolan. Att elda i "grytan" och lyckas starta var en bedrift. Ofta fick bussen stå och gå på tomgång medan chauffören var hemma och åt sin lunch och då brukade vi ungar busa i bussen. Det hände t.o.m att vi "glin" fick åka och vända bussen, en styrde och en skötte pedalerna. Det var ettans och backens växlar som gällde.
(Krypfart)
Nu på 2000-talet, när de flesta åker egen bil, går det en buss till och från Årjäng och den är inte mycket nyttjad, men det är ju bra att den finns.
|
Busstationen som syns på bilden ovan är idag fritidshus i GÖRVIK, dit den transporterades
i slutet på 50-talet, först på trailer till FOXEN-STORA LEE och sedan på isen.
Otroligt men sant att detta hus var värt att flytta så långt. |