BOGSERBÅTARNA PÅ DALSLANDS KANAL
Förteckning över kanalbåtar EXEMPEL: NÄS INGER HERBERT
Huvudsida: http://www.bxn.se/index.htm
Bilden tagen i Lennartsfors i bakgrunden syns SMEDGÅRDEN |
Vadan detta intresse? Jo min far Elov Nilsson var anställd som rorsman, eldare, maskinist och skeppare på bl.a. Näs och Inger i många år (1924-45) och totalt var han ombord på bogser- och passagerarbåtar i 21 år innan han flyttade med familjen till Göteborg och fick anställning på Eriksbergs Mek. Verkstads AB som filare i reparationsavdelningen men även en tid som maskinist på personalfärjan. Min egen barndom blev också präglad av livet på bogserarna då familjen fick vara med under sommarmånaderna (1934-44). Det är därför spännande att här på nätet berätta lite av det jag minns men också att ta del av det samlade kunnande som Robin dokumenterat. Näs och Inger är skrotade men Herbert kan jag se varje gång jag besöker Alingsås där den ligger i fint upprustat skick. Båtarnas huvudsakliga uppgifter var att under den isfria tiden av året dra mosor från sjöarna Stora Lee, Östen, Töcken, Foxen, Lelång, Östra och Västra Silen ner till i första hand Sulfiten i Bengsfors men ibland var man även nere vid Upperud. På vintrarna bröt man is i Bengtsfors och gick som färja mellan sulfitfabriken och köpingen. Detta innebar att jag fick flytta många gånger under min uppväxt mellan Bengtsfors och Lennartsfors. 1934 var jag bara ett år. Starka minnen finns från isbrytningen på våren när båten skulle tillbaka till Lennartsfors. Dom resorna var spännande när orörd is fick ge vika för den lille bogseraren Näs som med sin 72 IHK ångmaskin gav sig på halvmeterstjock is, som naturligtvis var lite försvagad av vårvärmen, men ändå klarade uppdraget. Helle och Herbert båda byggda på Eriksberg (1907 resp. 1905) bröt också is på vårarna, sjöarna var ju många.
Gottfrid Larsson berättar i artikeln att det tog c:a 28 timmar för ett släp på 70 "moser" från Lennartsfors till Bengtsfors. Varje mosa var 18-20 meter lång, 3,90 bred och 1,3 meter under vattenlinjen. Släpet var oftast sex mosor i bredd. Under kriget (1939-44) drog Näs också pråmar (3st) till och från olika lastplatser för propps och man brukade hinna med 2 leveranser i Bengtsfors per vecka (måndag-lördag). Hemmahamnen var Lennartsfors.
Denna hemsida kommer att i huvudsak att lista de som finns namngivna i Robins artiklar, varav endast 7 fanns registrerade i Sjöfartsregistret. Teknisk data kommer med i den omfattning som dom är kända. För Näs, Inger och Herbert kommer jag att redovisa hela texten från artikeln på länkade egna sidor. Vissa uppgifter avviker bl.a. Näs maskinstyrka 78 AHK kontra 18 IHK vilket som är rätt och hur det skall omräknas har jag forska vidare i.
Som tumregel gäller att AHK är c:a 1/4-del av IHK. Stämmer ju rätt bra då för NÄS då (78/4=19,5)
Vissa uppgifter hämtade från artiklar av Robin Holmstedt i Länspumpen LP 1980:1-1996:2 övrigt faktamaterial och hjälp kommer också från böcker och artiklar av Bernt Fogelberg, Einar Mölnteg, Karl Axel Olson, Olle Lindh, Yngve Rollof mfl. och vad jag själv minns.
Hör gärna av dej om Du läser detta och har faktauppgifter eller annan information!
www.bxn.telia.com
NUMBER OF VISITORS - ANTAL BESÖK sedan 2008-02-29 21:57 senaste uppdatering