Hon byggdes först, som pråm på 55
bruttoton, 1906 för AB 0 Mustad & Son, Mustadfors (Kristiania).
Skosömfabriken ägde även två pråmar, Odin och Thor vilka oftast
bogserades till Upperud med produkter för omlastning. Bogserare var
brukets egna båtar: lastfartyget Mustadfors och ångbogseraren
Mustadsfors II. Om pråmarna också bogserades ner till Göteborg är
okänt. År 1928 upphörde fabriken med sin kanaltrafik.
När nye ägaren Jordansson köpte
Balder år 1928 installerades en ny motor. Hon trafikerade nästan
hela kanalsystemet, upp till Hånsviken, och höll ut ända tills 1969
då hon lämnade kanalen. Under åren 1940-45 drogs den oftast av
bogserbåten Näs och hade hemmahamn i Laxvik Lennartsfors.
Hon blev ombyggd på Kållandsö 1948
och motorn byttes mot en 185 hk Volvo-Penta 1971. Jag känner inte
till om hon gick i nyttotrafik under dalarötiden. Balder blev
fritidsskepp år 1976.
1928 Oskar Jordansson,
Lennartsfors
1932 Hjalmar Danielsson,
Lennartsfors för 3.000:—
1948 Oskar Vilhelm Thorstensson,
Kållandsö för 8.000:—
1960 Oskar Vilhelm Thorstensson
dödsbo, Kållandsö
1965 Kenneth Thorstensson,
Kållandsö
1969 J B Gustavsson,
Lidköping för 25.000:—
1974 Bernt
Holmberg, Dalarö
1976 B Sundberg, Dalarö
1976 Balder av Nynäshamn,
J. Kallander, Nynäshamn.
Båten sjönk och bärgades i
Lysekils hamn år 1976.
|