Av Leif Carlson och Bror Nilsson
Skeppsvarven Eriksberg, Götaverken
och Lindholmen i Göteborg byggde under många år dieselmotorer av bl.a. B&W:s konstruktion Götaverken fick licens redan 1915 och Eriksberg fick sin licens 1924. Sista motorn på ERIKSBERG byggdes 1978. Eriksberg hade också licens på DOXFORD (1948) och PIELSTICK-motorer. (1968). LINDHOLMEN byggde PIELSTICK och GV. Sista motorn på Götaverken Motor tillverkades 1988
|
Totalt tillverkades det på ERIKSBERG 465 motorer av B&W-typ, 2 motorer för Doxford (1952) samt 39 Pielstick-motorer. (8 st 10PC2V, 10 st 12PC2V och 21 st 18PC2V som installerades i 16 fartyg av olika typer. Totalt 578 cyl.enheter.) Totalt 506 motorer.
1922 varvets första dieselfartyget, NB 206, M/S Erland levereras. Motorn byggdes på GÖTAVERKEN
1924 Ett licensavtal träffas med B&W om byggande av dieselmotorer av deras konstruktion.
Det första fartyget med Eriksbergsbyggd dieselmotor, NB 214, M/S FALSTERBO, ett 6650 tons lastfartyg med en motor på 2000 IHK, levereras 1925. Det är samtidigt det största fartyg som hittills byggts på varvet.
Överenskommelse träffas 1948 om att licenstillverka motorer av typ "Doxford".
1952 Den första Doxfordmotorn av varvets egen tillverkning installeras i NB 422, M/T KOLLGEIR, ett tankfartyg på 18000 tDW.
1954 byggs det första Eriksbergsbyggda fartyg som förses med en uppladdad huvudmotor, NB 480, M/T TABRIZ, en tanker på 18000 tDW, levereras den 17 maj. Motorn är på 11280 IHK.
På hösten 1955 provkördes i maskinverkstaden då världens största dieselmotor, en 10-cylindrig överladdad motor med 740 mm cylinderdiameter och 1600 mm slaglängd, utvecklande 12500 EHK vid 115 varv/min. Den installeras sedan i NB 464, ett tankfartyg på 34800 tDW
På våren 1963 provkörs den
första huvudmotorn av den större typen, 84VT2BF180. Den 10-cylindriga motorn
är på 21000 EHK vid 9,5 kg/cm2, vilket gör den till
den starkaste hittills från varvet.
Den installeras efter provkörningen i NB 545, M/T Fernpark på 53000 tDW.
Genom ett i slutet av året 1966 träffat avtal med Johnsonkoncernen förvärvas licensrätten att för eget och Uddevallavarvets behov tillverka medelvarvsmotorer av typ SEMT-Pielstick.
På våren 1967 bildas tillsammans med Götaverken, Nyqvist & Holm och Kockums ett bolag, United Diesel AB (UDAB), för konstruktion och utveckling av en ny medelvarvsmotor med en effekt av 1000 EHK/cylinder.
I månadsskiftet maj-juni 1970 provkörs den första motorn av en ny större typ, 8K98FF, med cylinderdiam. 980 mm och slaglängd 2000 mm. Med sina 30400 EHK vid 103 v/m är då den störst i Skandinavien. Vikten är 1200 ton. Den installeras i Nb 637, M/S Tihelan. ett OBO-fartyg på 149950 tDW, och ger fartyget en fart av 16,5 knop.
Den 20 augusti 1970 sjösätts från bädd nr 6, Nb 645, M/S Paralla, först i serien av sex Ro/ro-fartyg. De tre Pielstickmotorerna för det sista fartyget i denna serie Nb 657, M/S Dilkara, är de sista som byggs på Eriksberg. I fortsättningen koncentreras tillverkningen av dessa motorer till Lindholmen.
1972 Inom ramen för konsortialavtalet mellan de fyra storvarven träffas överenskommelse om att bilda ett gemensamt motorbolag. Svensk Fartygsmotor AB, i syfte att skapa förutsättningar för en rationellare tillverkning av långsamtgående dieselmotorer och reservdelar för dessa. Tanken på en gemensam motorfabrik är däremot skrinlagda.
I slutet av november 1972 provkörs huvudmotorn till Nb 665. Det är en 10-cylindrig motor av typ K98GF, cyl. diam. 980 mm, slagl. 2000 mm, 38000 EHK. Motorn har en längd av 24 m och väger 1600 ton. Vevaxeln (2 delar + tryckaxel) väger 298 ton. Motorn är därmed världens största dieselmotor.
Den 15 juni 1978 levereras det sista nybygget från Eriksberg, Nb 708, M/T Atland, en produkttanker på 31800 tDW, till ett partrederi till lika delar ägt av Broströms Rederi AB och Rederi AB Ejdern. Huvudmotorn en 7K74EF monteras och provköres på Götaverken Motor. Därmed avslutas en drygt 105-årig skeppsbyggnadsepok vid Eriksberg och också motorproduktionen på varvet.
GÖTAVERKEN byggde först på B&W-licens och senare sin egen GV-motor och 1974 åter MAN B&W-motorer.
Här finns en lista över milstolpar för motortillverkningen på GV:
Totalt blev det på Götaverken 854 motorer av GV-typen mellan 1939 och 1974 (Tabell 1) samt 109 motorer av B&W-typ mellan 1974 och 1988 (Tabell 2)
TABELL 1 |
||||||||||||
MOTORTYP | C | Y | L | - | A | N | T | . | Totalt | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||||
520/900 | VGS | 6 | 20 | 10 | 18 | 1 | 4 | - | - | 59 | ||
VGSU | 13 | 4 | 1 | 5 | - | - | - | - | 23 | 82 | ||
630/1300 | VG | 3 | 23 | 6 | 7 | 11 | 2 | - | - | 52 | ||
VGU | - | 2 | 5 | 3 | 1 | - | - | - | 11 | |||
VGS | - | 2 | 6 | - | 1 | 5 | - | - | 14 | |||
VGSU | 1 | 4 | 15 | 3 | - | - | - | - | 23 | 100 | ||
680/1500 | VG | - | 31 | 2 | 21 | 14 | - | - | - | 68 | ||
VGS | 24 | 14 | 30 | 31 | 99 | |||||||
VGSU | 4 | 1 | 1 | 6 | 173 | |||||||
760/1300 | VG | 9 | 4 | 18 | 31 | |||||||
VGU | 6 | 7 | 2 | 1 | 16 | 47 | ||||||
760/1500 | VG | 1 | 9 | 1 | 11 | |||||||
VGU | 3 | 6 | 12 | 8 | 2 | 1 | 32 | |||||
VGS | 19 | 12 | 49 | 35 | 3 | 118 | ||||||
VGSU | 6 | 38 | 24 | 43 | 10 | 14 | 2 | 137 | 298 | |||
630/1400 | VGSU | 3 | 4 | 7 | 7 | |||||||
750/1600 | VGSU | 29 | 22 | 1 | 52 | 52 | ||||||
850/1700 | VGAU | 10 | 5 | 8 | 20 | 9 | 52 | |||||
VGSU | 2 | 1 | 8 | 27 | 2 | 2 | 1 | 43 | 95 | |||
oupp | 9 | 128 | 55 | 143 | 102 | 15 | 452 | |||||
SUMMA | uppl | 23 | 108 | 97 | 81 | 62 | 26 | 2 | 3 | 402 | 854 | |
TOTALT- CYL.ANTAL | 32 | 236 | 152 | 224 | 164 | 41 | 2 | 3 | 854 |
|
Tabell 2 |
|
MOTORTYP B&W |
antal motorer |
4L90GFCA |
4 |
5L60MC |
1 |
5L80GFCA |
1 |
6K67GFC |
2 |
6K90GF |
6 |
6L67GFCA |
2 |
6L90GBE |
3 |
7K67GF |
7 |
7K74EF |
1 |
7K90GF |
7 |
7L80GFCA |
8 |
7L90GFCA |
5 |
8K45GUC |
8 |
8K67GSCA |
2 |
8K80GFC |
1 |
8K90GF |
43 |
10K67GS |
3 |
12L55GSCA |
5 |
TOTALT |
109 |
LINDHOLMEN fick genom Johnson rederiet licens på PIELSTICK PC1, PC2, PC2-5 och PC4 och tillverkade en ansenlig mängd för marin och stationär installation. Man byggde också, på licens mellan åren 1946 och 1965, 62 stycken GV-motorer av typen 520, 630 och 760 .
Tillfällig kontrolltabell marina motorer nedan. 2003-04-13 BX
GV/B&W 4L90GFCA | 3 |
GV/B&W 5L60MC | 1 |
GV/B&W 5L80GFCA | 1 |
GV/B&W 6K67GFC | 2 |
GV/B&W 6K90GF | 6 |
GV/B&W 6L67GFC | 2 |
GV/B&W 6L90GBE | 3 |
GV/B&W 7K67GF | 7 |
GV/B&W 7K74EF | 1 |
GV/B&W 7K90GF | 7 |
GV/B&W 7L67GFC | 4 |
GV/B&W 7L80GF | 1 |
GV/B&W 7L80GFCA | 4 |
GV/B&W 7L90GFCA | 4 |
GV/B&W 8K45GUC | 8 |
GV/B&W 8K80GFC | 1 |
GV/B&W 8K90GF | 43 |
Denna sida är resultatet från en utvärdering av tidigare publicerade sammanställningar i ämnet och gjord 2003.
LÄNKAR:
http://www.oldengine.org/members/diesel/doxford.htm
http://www.pielstick.com/frMarine.html
http://w1.302.telia.com/~u30207596/gotaverkenmotor.htm
Sidan prel. 2003-04-14 utg. 04
Åter till hemsidan BX bxn@telia.com