Fartygsmotorer tillverkade i Göteborg, på licens från

BURMEISTER & WAIN (B&W) mfl.

Av Leif Carlson och Bror Nilsson

 

 

Skeppsvarven Eriksberg, Götaverken och Lindholmen i Göteborg byggde under många år dieselmotorer av bl.a. B&W:s konstruktion

Götaverken fick licens redan 1915 och Eriksberg fick sin licens 1924. Sista motorn på ERIKSBERG byggdes 1978. Eriksberg hade också licens på DOXFORD (1948) och PIELSTICK-motorer. (1968). LINDHOLMEN byggde PIELSTICK och GV. Sista motorn på Götaverken Motor tillverkades 1988

 

Totalt tillverkades det på ERIKSBERG  465 motorer av B&W-typ, 2 motorer för Doxford (1952) samt 39 Pielstick-motorer. (8 st 10PC2V, 10 st 12PC2V och 21 st 18PC2V som installerades i 16 fartyg av olika typer. Totalt 578 cyl.enheter.) Totalt 506 motorer.

Här en lista över milstolpar för motortillverkningen på EMW:


GÖTAVERKEN byggde först på B&W-licens och senare sin egen GV-motor och 1974 åter MAN B&W-motorer.

Här finns en lista över milstolpar för motortillverkningen på GV:

Totalt blev det på Götaverken  854 motorer av GV-typen mellan 1939 och 1974 (Tabell 1) samt 109 motorer av B&W-typ mellan 1974 och 1988  (Tabell 2)

TABELL 1

                       
                         
MOTORTYP   C Y L - A N T .   Totalt  
    5 6 7 8 9 10 11 12      
520/900 VGS  6    20 10 18 1 4 - - 59    
  VGSU 13 4 1 5 - - - - 23 82  
630/1300 VG 3 23 6 7 11 2 - - 52    
  VGU - 2 5 3 1 - - - 11    
  VGS - 2 6 - 1 5 - - 14    
  VGSU 1 4 15 3 - - - - 23 100  
680/1500 VG - 31 2 21 14 - - - 68    
  VGS   24 14 30 31       99    
  VGSU   4 1 1         6 173  
760/1300  VG   9 4 18         31    
  VGU   6 7 2 1       16 47  
760/1500 VG     1   9 1     11    
  VGU 3 6 12 8 2 1     32    
  VGS   19 12 49 35 3     118    
  VGSU 6 38 24 43 10 14   2 137 298  
630/1400 VGSU   3 4           7 7  
750/1600 VGSU   29 22   1       52 52  
850/1700 VGAU   10 5 8 20 9     52    
  VGSU   2 1 8 27 2 2 1 43 95  
  oupp 9 128 55 143 102 15     452    
SUMMA uppl 23 108 97 81 62 26 2 3 402 854  
TOTALT- CYL.ANTAL    32 236 152 224 164 41 2 3   854  

 

   

Tabell 2

 

MOTORTYP B&W

antal motorer

4L90GFCA

4

5L60MC

1

5L80GFCA

1

6K67GFC

2

6K90GF

6

6L67GFCA

2

6L90GBE

3

7K67GF

7

7K74EF

1

7K90GF

7

7L80GFCA

8

7L90GFCA

5

8K45GUC

8

8K67GSCA

2

8K80GFC

1

8K90GF

43

10K67GS

3

12L55GSCA

5

TOTALT

109


LINDHOLMEN fick genom Johnson rederiet licens på PIELSTICK PC1, PC2, PC2-5 och PC4 och tillverkade en ansenlig mängd för marin och stationär installation. Man byggde också, på licens mellan åren 1946 och 1965, 62 stycken GV-motorer av typen 520, 630 och 760 .

Tillfällig kontrolltabell marina motorer nedan. 2003-04-13 BX


GV/B&W 4L90GFCA 3
GV/B&W 5L60MC 1
GV/B&W 5L80GFCA 1
GV/B&W 6K67GFC 2
GV/B&W 6K90GF 6
GV/B&W 6L67GFC 2
GV/B&W 6L90GBE 3
GV/B&W 7K67GF 7
GV/B&W 7K74EF 1
GV/B&W 7K90GF 7
GV/B&W 7L67GFC 4
GV/B&W 7L80GF 1
GV/B&W 7L80GFCA 4
GV/B&W 7L90GFCA 4
GV/B&W 8K45GUC 8
GV/B&W 8K80GFC 1
GV/B&W 8K90GF 43

Denna sida är resultatet från en utvärdering av tidigare publicerade sammanställningar i ämnet och gjord 2003.

LÄNKAR:

Uppgifter hämtade från:

http://www.oldengine.org/members/diesel/doxford.htm

http://www.pielstick.com/frMarine.html

http://w1.302.telia.com/~u30207596/gotaverkenmotor.htm

Sidan prel. 2003-04-14 utg. 04


Åter till hemsidan BX bxn@telia.com

Leif Carlsson och Bror Nilsson

Båda anställda inom varvsindustrin i Göteborg under många år.
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: November 11, 2008.

Back to Top eller Åter till hemsidan