Ånghistorik från engelsmannen Newcomen till S/S HERBERT 100 år
Saxat ur En resa i tid och rum författad av Claes-Åke Skyman, rev. utgåva nu möjlig att köpa.för 50:- (beställ eller köp hos MÅF)
1705 Engelsmannen Newcomen lyckas som den förste i historien med att bygga en fungerande ångmaskin, vilken byggde på principen att kondensera ånga så att undertryck uppstod. Newcomenmaskinerna användes uteslutande för att pumpa upp vatten ur kolgruvor i England. Maskinerna hade låg verkningsgrad och elaka tungor sade att ”det behövs en järngruva för att bygga maskinen och en hel kolgruva för att driva den!”
1765 Skotten James Watt konstruerar övertrycksmaskinen, vilket bl.a. medför betydligt bättre bränsleekonomi.
1786 Amerikanen John Fitch blir först med att driva en båt med ångmaskin och skovelhjul.
1787 Samme Fitch presenterar den första propeller- (”skruf”-)drivna ångbåten.
1807 Amerikanen Robert Fulton gör jungfruturen med ”Clermont”, den första ångbåten i reguljär trafik (New York - Albany).
1817 Samuel Owens blir först i Sverige med reguljär ångbåtstrafik. ”Amphitrite” går mellan Stockholm, Västerås och Uppsala.
1819 Det första ångfartyget korsar Atlanten. Det ombyggda segelfartyget ”Savannah” står för prestationen, men bränslet räcker bara drygt halva resan, så hon får använda seglen resten av vägen.
1823 För första gången kan en ångbåt ses i Göteborgs hamn.
1868 Ångslupen ”Mjörn” börjar göra turer på Säveån och Mjörn.
1871 ”Mjörn” säljs och försvinner från Alingsås.
1880 Alingsås Ångbåtsaktiebolag bildas och startar trafik med ”Jonas Alströmer”.
1905 S/S Herbert levereras från Eriksbergs Mekaniska Verkstad till Strands Ångsåg.
1918 ”Jonas Alströmer” skrotas.
1934 ”Carl-Albert” sätts i trafik.
1939 ”Carl-Albert” skrotas.
1976 Mjörns Ångbåtsförening bildas. ”Jernlunden” börjar göra turer.
1985 ”Jernlunden” säljs. ”S/S Herbert” köps av MÅF och börjar renoveras.
1991 ”S/S Herbert” gör sina första turer i oktober.
2005 ”S/S Herbert" fyller 100 år.
2006 "S/S Herbert " K-märks 27 maj